Gå til innhold

Rundkjøring - tofeltsvei

Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke helt hensikten med å ha to felt i en rundkjøring hvis det ikke er lov å være i nærheten av andre biler, "i tilfelle de skulle finne på å nytte felt".

Enig, jeg sliter med å forstå logikken selv - jeg var i tvil, og fikk som svar av kjørelærer at man skal vente til det er klart i begge felt før man legger seg ut. Virker som en liten effektiv bruk av rundkjøringene, det er jeg enig i.

Skal man til venstre i en tofelts-RK, så ligger man selvfølgelig i ve. felt. Men når er det riktig å bytte over til hø. felt før man skal ut? De konfliktene jeg har sett her har oppstått oftest fordi den som kom fra ve. og skal ut (A) har byttet felt for sent, og dermed tror han som la seg ut (B) at han (A) skulle videre rundt, og at høyre felt dermed var fritt leide. Syntes dette til tider er vanskelig selv, og ser ut til at nok av folk er litt forvirra ang. dette. Konflikten jeg antyder vil oppstå øverst på bildet som OP la med (nord), da det er en bil her som skal ut, mens han som kom og skal til venstre må legge seg over i hø. felt før han skal ut. (Antar at det er ett felt ut av RK).

Fant en lignende diskusjon her: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1483007

Endret av Nightchill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig, jeg sliter med å forstå logikken selv - jeg var i tvil, og fikk som svar av kjørelærer at man skal vente til det er klart i begge felt før man legger seg ut. Virker som en liten effektiv bruk av rundkjøringene, det er jeg enig i.

Da tok kjørelæreren din skammelig feil, og det er skummelt at ikke engang kjørelærere har peiling på trafikkregler i en rundkjøring. Er det to felt i en rundkjøring, og det allerede ligger en bil innerste felt, har du all rett til å kjøre i det ytterste. Om både du og han som ligger i innerste feltet skal ut på samme sted, er det han som er innerst som har vikeplikt.

Anonymous poster hash: 7e79a...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger til høyre hvis jeg skal til høyre. Skal jeg rett frem ligger jeg i høyre fil, så lenge det ikke er to filer ut og jeg skal ut i venstre fil, da ligger jeg i venstre (innerste) hele veien.

Skal jeg til venstre ligger jeg alltid i venstre (inneste) fil, uansett om det er en eller to filer ut. Når jeg skal ut blinker jeg og bytter fil rundt klokka tolv på tegninga i første innlegget. Sjekker blindsonen, og ser etter biler før filskifte, men kan ikke huske at det egentlig noen gang har vært problem. De som står tvers over får vikeplikt når de ser at jeg signaliserer fil-skifte, hvis jeg ikke tar mye feil?

Og man kjører jo inn i rundkjøringer selv om det er biler inne i den da :klo: Hvis jeg står ved klokka 6 og skal til klokka 3, så kjører jeg selv om det er en bil i indre fila som skal fra klokka 9 til klokka 12. Selv om han kommer fra min venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...