Gå til innhold

Rundkjøring - tofeltsvei


Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Her i byen er det ei rundkjøring man kommer til og da er det 1 felt som går inn til rundkjøringa. Men når man skal ut på riksveien er det 2 felt i den retningen man skal.

F.eks rød bil kommer inn men når han skal kjøre ut rett til venstre, så er det to felt der.

(De gule feltene med blinking har ikke betydning for spørsmålet. Fant ikke bedre bilde).

rundkjoring_2.jpg

Men skal man fortsatt legge seg innerst i rundkjøringa (skal jo over halvveis) selv om man kanskje vil legge seg i ytterste feltet når man svinger ut av rundkjøringa?

Noen mener man da skal ligge ytterst i rundkjøringa selv om man skal mer enn halvveis men velger å legge seg i høyrefila på veien man svinger av til.

Endret av SmurfeLurfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har lært det (og slik folk gjør det her i Stavanger vertfall ) så kjører jeg i ytterste felt hvis jeg skal til høyre. Og innerste hvis jeg skal rett frem eller til venstre. Jeg bytter ikke fil i rundkjøringen. De som eventuelt står i innkjørselen FØR jeg skal av (altså, tvers over mitt startpunkt) får versegod vente fint, fordi siden JEG står til venstre for dem i rundkjøringen har "rett" til å være i begge felt selv om jeg kun bruker innerste. Når jeg kjører ut, blinker jeg til høyre, samtidig som jeg krysser ytterste felt.

Selvfølgelig, er det kø, så må jeg nesten skifte felt på forhånd, hvis ikke kan jeg risikere å aldri komme meg ut derfra, og det er vel ikke like kjekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har lært det (og slik folk gjør det her i Stavanger vertfall ) så kjører jeg i ytterste felt hvis jeg skal til høyre. Og innerste hvis jeg skal rett frem eller til venstre. Jeg bytter ikke fil i rundkjøringen. De som eventuelt står i innkjørselen FØR jeg skal av (altså, tvers over mitt startpunkt) får versegod vente fint, fordi siden JEG står til venstre for dem i rundkjøringen har "rett" til å være i begge felt selv om jeg kun bruker innerste. Når jeg kjører ut, blinker jeg til høyre, samtidig som jeg krysser ytterste felt.

Selvfølgelig, er det kø, så må jeg nesten skifte felt på forhånd, hvis ikke kan jeg risikere å aldri komme meg ut derfra, og det er vel ikke like kjekt..

Når du skifter fil så får du vikeplikt ;)

Om du skal til venstre så er ikke problemet større enn at du ligger i innerste fil, og kjører ut i venstre fil å bare skifte til høyre igjen etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

Jeg legger meg kun innerst om jeg skal ut av siste avkjøring (noen som skjønte den?) og legger meg ytterst resten av gangene. Dette lærte jeg når jeg tok lappen for en del år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Audiot

Jeg legger meg kun innerst om jeg skal ut av siste avkjøring (noen som skjønte den?) og legger meg ytterst resten av gangene. Dette lærte jeg når jeg tok lappen for en del år siden.

Det som er riktig, med mindre det er skiltet annet. (Har sett det i Drammen/Lier)

Slik "lille..trille" forklarer er feil. Er desverre sånn 95% kjører i rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har lært det (og slik folk gjør det her i Stavanger vertfall ) så kjører jeg i ytterste felt hvis jeg skal til høyre. Og innerste hvis jeg skal rett frem eller til venstre. Jeg bytter ikke fil i rundkjøringen. De som eventuelt står i innkjørselen FØR jeg skal av (altså, tvers over mitt startpunkt) får versegod vente fint, fordi siden JEG står til venstre for dem i rundkjøringen har "rett" til å være i begge felt selv om jeg kun bruker innerste. Når jeg kjører ut, blinker jeg til høyre, samtidig som jeg krysser ytterste felt.

Selvfølgelig, er det kø, så må jeg nesten skifte felt på forhånd, hvis ikke kan jeg risikere å aldri komme meg ut derfra, og det er vel ikke like kjekt..

'

Enda ett offer for veivesenets håpløshet.

DU LIGGER TIL HØYRE HVIS DU SKAL RETT FRAM ELLER TIL HØYRE OG VENSTRE HVIS DU SKAL TIL VENSTE!!!!!!

ENESTE UNNTAK ER HVIS DET ER SKILT ELLER MERKING I VEIEN SOM MOTSTRIDER DETTE!!!!!

Ikke rart jeg hater i rundkjøringene her i byen (stg) når folk tror dette er "standard". Har folk helt glemt "banan-kjøring" som det kaltes. Du tar en fin bue i utkanten av rundkjøringen hvis du skal rett fram. Se bare på rundkjøringen ved stadion

2 felt inn, 1 felt ut rett fram, 1 felt ut til venstre. alikevel ligger folk i venstre felt inn i rundkjøringen, og forventer at de skal kunne kjøre rett fram selv om de har biler til høyre for seg som ikke har noen annen plass å kjøre...

F***ING UNISTALL!!!!

Dagens ragequit

Anonym poster: af9f8e58dc6010f176e14b49039cb045

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har svart her: Hæ?

Om du skal ut til venstre, og du kommer ut i en to-felts vei, og skal i høyre felt. Plasserer du deg innerst eller ytterst i rundkjøringen da?

Jeg regner med at svaret er innerst, så da er oppfølgingsspørsmålet: Når skal du plassere deg slik at du kommer ut i høyre felt?

Anonym poster: d1c6cec4c3b7bf8c9fc2d49e26bc0648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Alle som har svart her: Hæ?

Om du skal ut til venstre, og du kommer ut i en to-felts vei, og skal i høyre felt. Plasserer du deg innerst eller ytterst i rundkjøringen da?

Jeg regner med at svaret er innerst, så da er oppfølgingsspørsmålet: Når skal du plassere deg slik at du kommer ut i høyre felt?

Anonym poster: d1c6cec4c3b7bf8c9fc2d49e26bc0648

Ja, når bør man da skifte felt? Etter man har kommet helt ut av hele rundkjøringen? Eller på vei ut av den? Men har uansett vikeplikt for andre i rundkjøringen når man skifter felt.

Anonymous poster hash: 02e5c...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som eventuelt står i innkjørselen FØR jeg skal av (altså, tvers over mitt startpunkt) får versegod vente fint, fordi siden JEG står til venstre for dem i rundkjøringen har "rett" til å være i begge felt selv om jeg kun bruker innerste.

De som står utenfor rundkjøringen har vikeplikt for andre bilister som allerede er inne i rundkjøringen. Derimot så lenge du kommer kjørende i innerste felt så vil de ikke være til hinder for deg om de legger seg i ytterste felt. Det er da DU som vil få vikeplikt for bilister som er i det feltet du vil inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som står utenfor rundkjøringen har vikeplikt for andre bilister som allerede er inne i rundkjøringen. Derimot så lenge du kommer kjørende i innerste felt så vil de ikke være til hinder for deg om de legger seg i ytterste felt. Det er da DU som vil få vikeplikt for bilister som er i det feltet du vil inn i.

Nå var dette hvis den andre bilen skulle inn i rundkjøringen min og jeg allerede er inni den. Er jeg inni en rundkjøring og kommer fra din venstre side spiller det ingen rolle hvor jeg står i rundkjøringen. Du som skal inn i rundkjøringen skal vente til jeg har kjørt forbi. Slik har vertfall jeg lært det.

Har også lært at hvis du ikke har noe grunn til å kjøre i venstre fil, så gjør du det ikke. Da kjører du i høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RompeRusk

Jeg tok lappen for under ett år siden, og lærte at du skal kun ligge i innerste filen dersom du skal helt rundt. Med mindre det er oppmerket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var dette hvis den andre bilen skulle inn i rundkjøringen min og jeg allerede er inni den. Er jeg inni en rundkjøring og kommer fra din venstre side spiller det ingen rolle hvor jeg står i rundkjøringen. Du som skal inn i rundkjøringen skal vente til jeg har kjørt forbi. Slik har vertfall jeg lært det.

Har også lært at hvis du ikke har noe grunn til å kjøre i venstre fil, så gjør du det ikke. Da kjører du i høyre.

Det er jo utrolig ineffektivt da.

Hvis du bare bruker innerste felt i rundkjøringen, hvorfor skal ikke andre kunne ta bruk av ytterste? Det er vanlig vikeplikt som gjelder i rundkjøringen, så når du ligger i innerste felt er det fritt frem for andre og ta i bruk det ytterste, selv om de kommer fra utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utrolig ineffektivt da.

Hvis du bare bruker innerste felt i rundkjøringen, hvorfor skal ikke andre kunne ta bruk av ytterste? Det er vanlig vikeplikt som gjelder i rundkjøringen, så når du ligger i innerste felt er det fritt frem for andre og ta i bruk det ytterste, selv om de kommer fra utsiden.

Ikke hvis jeg har planer om å bytte felt akkurat da. Jeg bytter vertfall fra innerste til ytterste hvis jeg skal ut av rundkjøringen. Da hadde det jo vært positivt om det ikke var noen biler i veien der som tenkte seg bort fordi jeg tilfeldigvis var i innerste. Det har aldri ikke fungert for meg vertfall, og det var det jeg lærte på min kjøreskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke hvis jeg har planer om å bytte felt akkurat da. Jeg bytter vertfall fra innerste til ytterste hvis jeg skal ut av rundkjøringen. Da hadde det jo vært positivt om det ikke var noen biler i veien der som tenkte seg bort fordi jeg tilfeldigvis var i innerste. Det har aldri ikke fungert for meg vertfall, og det var det jeg lærte på min kjøreskole.

Akkurat slik jeg har lært det også. Lærern min sa man ikke skal kjøre inn i en RK når det er biler i den, uavhengig av felt. Er en del konflikter i rundkjøring her jeg bor fordi folk legger seg ut rett før en fra venstre skal ut.

Endret av Nightchill
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i mai og jeg har lært at man skal ligge ytterst når man skal til høyre + rett fram og innerst når man skal til venstre ;)

Anonymous poster hash: b9274...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Ikke hvis jeg har planer om å bytte felt akkurat da. Jeg bytter vertfall fra innerste til ytterste hvis jeg skal ut av rundkjøringen. Da hadde det jo vært positivt om det ikke var noen biler i veien der som tenkte seg bort fordi jeg tilfeldigvis var i innerste. Det har aldri ikke fungert for meg vertfall, og det var det jeg lærte på min kjøreskole.

Hjelpe å trøste... Så i din verden får kun 1 bil lov til å være i rundkjøringa om gangen?

Det stemmer selvfølgelig ikke med virkeligheten. Når du bytter felt er det du som har vikeplikt. Ligger du kun i venstre felt selvom du f.eks skal rett fram? Isåfall rart om du aldri har fått en bil i sia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hensikten med å ha to felt i en rundkjøring hvis det ikke er lov å være i nærheten av andre biler, "i tilfelle de skulle finne på å nytte felt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...