Gå til innhold

Kjøpe min første bil


Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Er 22 år og skal kjøpe min første bil.

Ser på en VW Passat sedan med 4x4 og med motor på 1,8.

Den koster 41 000.

1998 modell.

Kjørt 170 000.

Mye utstyr fikset.

Likte den godt og får grei ansvarsforsikring på rundt 6000 kr. Tror ikke det blir mer enn delkasko eventuelt. Ble over 18 000 for full forsikring. Særlig siden jeg er ungdom, så blir det dyrt.

Men er litt i tvil siden det er en liten rustflekk på den. Men er det mulig å pusse den bort og lakke i på nytt?

Og tenkte å ta olje eller tectylbehandling av understellet men er det noen som vet ca pris?

Og hvor mye kan man regne med at en bil synker i pris?

f.eks om jeg selger den om 2 år og den har kjørt rundt 200 000 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det var dyrt! Kommer jo ann på hva som er fikset, men med rust så er det en stiv pris. Du må forsikre deg om at det ikke er noe rust i bærende konstruksjon, for da kan det fort bli dyrt.

Tror passat med over 200 000 ligger på under 30 000 ihvertfall (du kan jo ta en tur innom finn og titte). Det er riktignok umulig å si hva bilen vil gå for om to år, kommer ann på hvordan den holder seg.

Anonym poster: 249918298633ae3bd2917f89ee2197cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Hei!

Er 22 år og skal kjøpe min første bil.

Ser på en VW Passat sedan med 4x4 og med motor på 1,8.

Den koster 41 000.

1998 modell.

Kjørt 170 000.

Mye utstyr fikset.

Likte den godt og får grei ansvarsforsikring på rundt 6000 kr. Tror ikke det blir mer enn delkasko eventuelt. Ble over 18 000 for full forsikring. Særlig siden jeg er ungdom, så blir det dyrt.

Men er litt i tvil siden det er en liten rustflekk på den. Men er det mulig å pusse den bort og lakke i på nytt?

Og tenkte å ta olje eller tectylbehandling av understellet men er det noen som vet ca pris?

Og hvor mye kan man regne med at en bil synker i pris?

f.eks om jeg selger den om 2 år og den har kjørt rundt 200 000 da?

Litt snål bil å kjøpe..? Er det nødvendig med 4x4..kan fort bli litt trøbbel med det på gamle biler. Rust er alltid kjipt, men er det lite kan man ta det. Hva med en 1,9tdi?

Ellers var prisen helt OK om bilen ser bra ut. Finner ingen billigere på Finn.

Om du holder den pen, og kanskje investerer litt på å gjøre den enda penere, så kan du få igjen omtrent det samme som du kjøpte den for. 30-35 tipper jeg. Den er nermest ferdigtapt i pris. Finn ut om slitedeler osv er skiftet nylig. Har den nye dekk? Bremseskiver? klosser? Starter den fint? Noen rare lyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reg.reim bør være skiftet, sjekk hjuloppheng, stabstag bærekuler og sånt, finnes en del av dise bilene med problemer med dette.

Undersøk nærmere denne rusta du ade sett, sjekk under at det ikke er noe i bærende konstruksjoner, hjulbrønn, skjermer, nederst på dører m.m

Tectylbehandling får du vel til en 3-5lapper avhengig av hvor nøye du vil være, kun understell eller alt inni dører, skjermer m.m

Bør være servicehefte p den med tanke på 4x4 systemet, eller håpe at eieren har skfta olja på den iallefal :)

Om den er i grei stand så er det en god bil å kjøre iallefall og om du passer på den litt å den ikke ryr isammen på norse veier så holder den seg greit i pris noen år til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Takk for svar. Skal dra og se på den en dag sammen med en som er bilmekaniker.

Det er skiftet regreim, olje. Helt nye vinter/Sommerdekk, bremseskiver og klosser er byttet, støtdempere, fjærer, bærearm på ene hjul foran, bremseslanger.

Er nødvendig med 4x4 for å komme meg til hytta i helgene og kjøre på fjelloverganger vinterstid.

Skal sjekke at det ikke er rust som har spredt seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...