Gå til innhold

Farge egg med rødløk osv.


Gjest Pii

Anbefalte innlegg

Gjest Nefertiti

Noen som vet hvordan dette gjøres? Jeg så en oppskrift på det i et blad en gang for lenge siden, men husker ikke helt hva som sto der.

Skal man pakke et egg inn med løk, rødløk, rødkål og persille (andre ting som farger av?) og pakke det inn med et vått kjøkkenpapir og så koke dette lenge?

Synes de ble så fine farger, så jeg har lyst å prøve. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Gule egg: Ha vanlig løkskall oppi vannet, det samme gjelder med rødløk. Man behøver ikke pakke det inn. Kokes som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste fargen får du ved å pakke inn slik du har beskrevet, da får du også et fint mønster på egget etter hvordan løkskallet e.l. lå. Husk at eggene skal koke minst 2 timer, ellers tar de ikke særlig farge (det er ikke meningen at eggene skal spises, bare til pynt), jo lengre de koker jo sterkere farge får de. Du kan bruke f.eks. løkblader, kaffe, te, rødbeters, spinat eller fargestoff fra hobbybutikk. Surr eggene inn i kreppapir, gjerne forskjellige farger, det blir veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer en god del.. :-)

Men hvordan får man farge på egg kokt i sine perfekte 7,5 minutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker egg sammen med løkskall i påsken for å få fin farge på frokosteggene. Det fungerer helt utmerket, men man må ha i ganske mye løkskall. Vil tippe at det fungerer på samme måten med kål og rødløk, men det har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Vi har alltid kokt frokosteggene med løkskall og fått farge på normal tid. Men man må jo ha endel skall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...