AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #41 Skrevet 5. april 2013 Vet ikke om jeg postet dette på riktig plass, bare flytt tråden hvis det er feil) Jeg føler meg fæl som poster dette innlegget, men jeg trenger litt råd fra andre i samme situasjon. Greia er at pappa er gift på nytt, og de har spurt om jeg kan skrive under på en kontrakt som gjør at om pappa skulle dø, så slipper stemoren min og lillesøsteren min å kjøpe meg ut av huset til pappa. Dette har jeg sagt ja til, for jeg hadde uansett aldri tvingt de ut av huset om noe skulle skje med pappa (noe som forresten er fælt å tenke på..).. Jeg bryr meg heller ikke så mye om arv. Bare jeg får noe som minner meg om pappa så er jeg fornøyd (det er i hvert fall sånn jeg tenker per i dag). Men greia er at jeg har fått tips om å sørge for at det blir skrevet et testamente så stemoren min ikke kan bruke opp alt, eller gjøre så jeg ikke får noe av pappa i det hele tatt. Er det noen som har erfaring med dette, og som har gode råd til meg? Er litt rådvill. Anonym poster: d6dc941b80dd17974e1f7ba2cf836010 Nei, det gjør du ikke. Anonym poster: 9730d2ce8d7a1516caa92b5a10bd69b3
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2013 #42 Skrevet 5. april 2013 Nei, hun var kjerringskrell først, og i mange år, men det har forsåvidt ikke så mye med saken å gjøre. Poenget er at far lett kan skrive over verdier på sin nye kone hvis han ønsker det, og da sitter særkullsbarnet igjen med nada. Uansett. Pinadø, jeg er glade for at jeg kommer fra en ubrutt heim. Jeg hadde blitt stedatteren fra helvete hvis jeg ble urettferdig behandlet. 2
Petalouda Skrevet 5. april 2013 #43 Skrevet 5. april 2013 Pinadø, jeg er glade for at jeg kommer fra en ubrutt heim. Jeg hadde blitt stedatteren fra helvete hvis jeg ble urettferdig behandlet. saken er at hun var både datteren og stedatteren fra helvete. men igjen, det er ikke poenget her.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2013 #44 Skrevet 5. april 2013 saken er at hun var både datteren og stedatteren fra helvete. men igjen, det er ikke poenget her. Men jeg skjønner hvorfor. Stakkars. Faren hennes var en dott. 1
Petalouda Skrevet 5. april 2013 #45 Skrevet 5. april 2013 Men jeg skjønner hvorfor. Stakkars. Faren hennes var en dott. he he du ble morsom nå da du så at det var meg faren hennes er ikke en dott. langt ifra, han har sørget for alle sine. både kona og alle barna og alle barnebarna. men på sine egne premisser. uansett var poenget at faren til ts kan fint føre over alt på sin kone. og hvorfor skulle han ikke hvis det er det han ønsker. heldigvis bestemmer vi selv alle over våre verdier så lenge vi er i live.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2013 #46 Skrevet 5. april 2013 (endret) he he du ble morsom nå da du så at det var meg faren hennes er ikke en dott. langt ifra, han har sørget for alle sine. både kona og alle barna og alle barnebarna. men på sine egne premisser. uansett var poenget at faren til ts kan fint føre over alt på sin kone. og hvorfor skulle han ikke hvis det er det han ønsker. heldigvis bestemmer vi selv alle over våre verdier så lenge vi er i live. Det var deg altså? Det visste jeg ikke før jeg såg det nu. Hvorfor skal man overføre alle verdier på sin kjære hvis man har særkullsbarn, det er jo å be om bråk og i TS's tilfelle så leser jeg det som at det er noen der som prøver å lure henne. Du på din side må da gjerne lese det på annet vis. Endret 5. april 2013 av Gjest 1
LukaFrost Skrevet 5. april 2013 #47 Skrevet 5. april 2013 Det er jo riktig å sørge både for barn og kone. Det er ikke riktig å bli avspist med smuler bare fordi man er kone nr 2 heller. TS, hvor lenge har faren din vært gift? 1
Gjest Oda Skrevet 5. april 2013 #48 Skrevet 5. april 2013 Det er jo riktig å sørge både for barn og kone. Det er ikke riktig å bli avspist med smuler bare fordi man er kone nr 2 heller. TS, hvor lenge har faren din vært gift? Voksne folk bør sørge for sin egen økonomi. Når man gifter seg som voksne med barn fra før så bør man ha lært å ta ansvar for egen økonomi. Min far fant en ny kvinne noen år ette at mor døde, men de to hadde helt adskilt økonomi og var hos advokat og skrev avtale før de flyttet sammen.
Rotemor Skrevet 5. april 2013 #49 Skrevet 5. april 2013 Voksne folk bør sørge for sin egen økonomi. Når man gifter seg som voksne med barn fra før så bør man ha lært å ta ansvar for egen økonomi. Min far fant en ny kvinne noen år ette at mor døde, men de to hadde helt adskilt økonomi og var hos advokat og skrev avtale før de flyttet sammen. Jeg er så enig! 1
Gjest Skrevet 5. april 2013 #50 Skrevet 5. april 2013 Nei, hun var kjerringskrell først, og i mange år, men det har forsåvidt ikke så mye med saken å gjøre. Poenget er at far lett kan skrive over verdier på sin nye kone hvis han ønsker det, og da sitter særkullsbarnet igjen med nada. Uansett. Vidunderlig holdning til egen familie. Særlig artig om faren fører alle verdier over på "nykona" for å sikre henne mot biologiske barn, og hun så lemper han ut og finner seg en ny... Hva får en ellers oppegående person til å fraskrive seg alle sine verdier, og sine barn en rettferdig arv? 2
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2013 #51 Skrevet 5. april 2013 Hva får en ellers oppegående person til å fraskrive seg alle sine verdier, og sine barn en rettferdig arv? Godt spørsmål.
ViljaH Skrevet 5. april 2013 #52 Skrevet 5. april 2013 Jeg tror dette kommer veldig an på familieforhold, og om set er vonde følelser mellom særkullsbarn og stemor. Jeg og min familie; jeg ville tatt en seriøs samtale med min far hvordan han ønsket å fordele verdiene sine og hva som skulle hensyntas. Hvis han ønsket at nåværende kone skulle sitte med huset ut livet, så hadde jeg respektert det, det er ikke mitt hus. Vi skulle diskutert forskjellige scenarier for hva som kan skje, og jeg ville spurt om min rolle i hans disposisjoner. Jeg ville stilt vanskelige spørsmål i denne samtalen på tomannshånd, f.eks. sagt at jeg synes det er naturlig at begge barna hans behandles likt/arver lik verdi etter ham, og hvordan han tenker å løse det. Det vil føles urettferdig hvis din halvsøster til sist blir sittende igjen med mye større andel enn deg. Dette utenfor om/hvor mye verdier kona hans vil forbruke gjennom årene. Jeg anser at en mann har rett til å disponere sine verdier, så som å sørge for sin kone, selv om han har barn i flere kull. Så ville vi avtalt noe og fått signert avtaler, hvor i stor grad hans ønsker respekteres, og som spesifiserer hvordan håndtere arv til barn. Din far må erkjenne at hvis han vil at kona skal sitte i uskifte, og har lite inntekt selv, så kan det hende det blir lite igjen på barna ettersom årene går. Da må far være tydelig på at han ser dette, og ønsker å prioritere slik. 3
liv Skrevet 5. april 2013 #53 Skrevet 5. april 2013 Du kan be om at din far gjør en begrensning. Det ba jeg om da vi signerte. Dvs at om min stemor inngår et ekteskapslignende forhold (også samboerskap) må hun først skifte bo. (i loven så er det kun ekteskap som gjør at en må skifte). Og så er det bare gyldig til min yngste bror har flytta hjemmefra. Hun har da ikke behov for et så stort hus alene...
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #54 Skrevet 5. april 2013 Det er jo riktig å sørge både for barn og kone. Det er ikke riktig å bli avspist med smuler bare fordi man er kone nr 2 heller. TS, hvor lenge har faren din vært gift? Er ikke TS , men hvis kone nr.2 kommer inn i et etablert bo uten å kjøpe seg inn i boet , eller er med på å betale huslån, så fortjener hun ingenting etter min mening. Hvis mitt og mine søskens barndomshjem havner i hendene til tidligere barn av stemor så kommer det til å klikke for meg. Anonym poster: 3d3e935453ab4eebb14e692b4d5751e5 1
Petalouda Skrevet 5. april 2013 #55 Skrevet 5. april 2013 Vidunderlig holdning til egen familie. Særlig artig om faren fører alle verdier over på "nykona" for å sikre henne mot biologiske barn, og hun så lemper han ut og finner seg en ny... Hva får en ellers oppegående person til å fraskrive seg alle sine verdier, og sine barn en rettferdig arv? Jeg har virkelig ikke tenkt å dele de detaljene her, men det finnes faktisk voksne barn som oppfører seg på en slik måte at foreldrene ikke lenger ønsker kontakt med dem. og det er da virkelig foreldrenes eget valg.
Petalouda Skrevet 5. april 2013 #56 Skrevet 5. april 2013 Er ikke TS , men hvis kone nr.2 kommer inn i et etablert bo uten å kjøpe seg inn i boet , eller er med på å betale huslån, så fortjener hun ingenting etter min mening. Hvis mitt og mine søskens barndomshjem havner i hendene til tidligere barn av stemor så kommer det til å klikke for meg. Anonym poster: 3d3e935453ab4eebb14e692b4d5751e5 Men hva hvis kone nummer en var gift med han i halvannet år, og kone nummer to er gift med han i femti .. og hva hvis kone nummer ens nye mann sørger for å holde særkullsbarnet langt unna faren i alle år, og det etterhvert voksne særkullsbarnet gjør utilgivelige ting mot far og stemor og halvsøsken ..? vi snakker ikke om småting her. hva da ?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #57 Skrevet 5. april 2013 Men hva hvis kone nummer en var gift med han i halvannet år, og kone nummer to er gift med han i femti .. og hva hvis kone nummer ens nye mann sørger for å holde særkullsbarnet langt unna faren i alle år, og det etterhvert voksne særkullsbarnet gjør utilgivelige ting mot far og stemor og halvsøsken ..? vi snakker ikke om småting her. hva da ? Det ble for komplisert for meg. Anonym poster: 3d3e935453ab4eebb14e692b4d5751e5
LukaFrost Skrevet 5. april 2013 #58 Skrevet 5. april 2013 (endret) Jeg har full forståelse av at barn ikke unner kone nr 2 noe. Jeg hadde heller ikke likt at fx barndomshjemmet gitt vederlagsfrit ttil en stemor. Jeg synes også det er stor forskjell om faren blir gift på nytt mens første barnekull er små enn om det skjer når de er voksne. I siste tilfelle har man jo ikke nødvendigvis bygd opp verdiene sammen. Slike problemstillinger som dette er en av grunnene til at jeg bevisst har valgt bort menn med barn fra før. Jeg priser meg også lykkelig for at både mine og min manns foreldre er gift med hverandre. Verden er mye enklere da. Hadde jeg vært ts hadde jeg ikke skrevet under dokumentet. Er det ikke en bedre løsning at faren sikrer sin kone gjennom en livsforsikring eller noe? Endret 5. april 2013 av LukaFrost
Lexandra Skrevet 8. april 2013 #59 Skrevet 8. april 2013 Min mann har to særkullsbarn. Vi to kjøpte hus sammen, og byggd opp felles hjem. Helt ærlig så føles det ikke riktig at jeg skal måtte selge huset om han dør for å frigjøre kapital, mens han skal ha rett til å sitte i uskiftet bo om jeg dør... 1
Gjest Oda Skrevet 8. april 2013 #60 Skrevet 8. april 2013 Min mann har to særkullsbarn. Vi to kjøpte hus sammen, og byggd opp felles hjem. Helt ærlig så føles det ikke riktig at jeg skal måtte selge huset om han dør for å frigjøre kapital, mens han skal ha rett til å sitte i uskiftet bo om jeg dør... Det er faktisk sånn man ør ta høyde for når man finner seg en partner med barn fra før. Jeg er sjeleglad for at min enkefar var så snartenkt og glup at hun sikret seg og sine verdier før han flyttet sammen med en ny kvinne. Og heldigvis så ant han seg en kvinne med egne at, egne verdier, eget hus osv, de blandet aldri økonomien. Det kommer til å bli masse rot og masse uvennskap i familier framover etterhvert som tidlig flere finner seg nye psrtnere både en og to ganger, mikser økonomi osv ... O skrekk o gru ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå