Gå til innhold

Særkullsbarn og arverett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg postet dette på riktig plass, bare flytt tråden hvis det er feil)

Jeg føler meg fæl som poster dette innlegget, men jeg trenger litt råd fra andre i samme situasjon.

Greia er at pappa er gift på nytt, og de har spurt om jeg kan skrive under på en kontrakt som gjør at om pappa skulle dø, så slipper stemoren min og lillesøsteren min å kjøpe meg ut av huset til pappa. Dette har jeg sagt ja til, for jeg hadde uansett aldri tvingt de ut av huset om noe skulle skje med pappa (noe som forresten er fælt å tenke på..)..

Jeg bryr meg heller ikke så mye om arv. Bare jeg får noe som minner meg om pappa så er jeg fornøyd (det er i hvert fall sånn jeg tenker per i dag).

Men greia er at jeg har fått tips om å sørge for at det blir skrevet et testamente så stemoren min ikke kan bruke opp alt, eller gjøre så jeg ikke får noe av pappa i det hele tatt.

Er det noen som har erfaring med dette, og som har gode råd til meg? Er litt rådvill.

Anonym poster: d6dc941b80dd17974e1f7ba2cf836010

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IKKE SKRIV UNDER. kontakt en advokat eller jus formidlingen, for hvis du skriver under på enkontrakt som sier at de skals lippe å kjøpe deg ut av huset, så kan du miste din del av arven. og i dag bryr du deg kanskje ikke, men det kan komme en tid hvor den arven vil komme godt med. og du har alderig garantier for at din stemor faktisk vil gi deg det som er ditt. Be han heller lage et testament, og vurder muligheten for at stemor kan sittet i uskiftet bo, men at du får arven din, når du har rett/ønsker den.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

IKKE SKRIV UNDER. kontakt en advokat eller jus formidlingen, for hvis du skriver under på enkontrakt som sier at de skals lippe å kjøpe deg ut av huset, så kan du miste din del av arven. og i dag bryr du deg kanskje ikke, men det kan komme en tid hvor den arven vil komme godt med. og du har alderig garantier for at din stemor faktisk vil gi deg det som er ditt. Be han heller lage et testament, og vurder muligheten for at stemor kan sittet i uskiftet bo, men at du får arven din, når du har rett/ønsker den.

Takk for svar! Skal snakke med advokaten min (har advokat i forbindelse med noe annet) og spørre henne om hva som er lurt. Som du sier så kan det jo være at jeg forandrer mening etterhvert.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar! Skal snakke med advokaten min (har advokat i forbindelse med noe annet) og spørre henne om hva som er lurt. Som du sier så kan det jo være at jeg forandrer mening etterhvert.

Ikke skriv under. Hvis du gjør, så få penger ut av dem nu, sånn ca det huset er verdt i dag. Det de prøver seg på er å frarøve deg din farsarv, noe som de burde skamme seg over.

Gjest gjest2
Skrevet

Du kan la stemor og datteren hennes sitte i uskifte med kun halve huset. Da har du mer kontroll.

Skrevet

Uskifte trenger du ikke bestemme før han dør.

Gjentar tidligere innlegg:

IKKE SKRIV UNDER!

Det kan bli det dummeste du noen gang har gjort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Da skal jeg ikke gjøre noe før jeg har snakket med en advokat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er egentlig reglene når det kommer til arv? Litt slemt å tenke sånn , men jeg frykter at kona til pappa og deres felles barn skal stikke av med alt om han dør tidlig/først. Hun tjener ca 10% av hva pappa gjør og har flyttet inn i et hus som har sikkert en verdi på 7 mill+. Såvidt jeg vet har hun ikke kjøpt seg inn i noe. De er gift og har et barn felles om det har noe å si. Er det noe standard regler?

Anonym poster: 3d3e935453ab4eebb14e692b4d5751e5

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du ikke mener at du har blitt bedt om å skrive under på en erklæring om at stemoren din kan sitte i uskifte dersom faren din dør først? Det er noe annet enn å skrive fra seg farsarven. Da blir arven ikke fordelt før etter stemoren din dør (eller gifter seg på nytt).

Anonym poster: d14033e0ac8fe855381383d388f4b6c0

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du ikke mener at du har blitt bedt om å skrive under på en erklæring om at stemoren din kan sitte i uskifte dersom faren din dør først? Det er noe annet enn å skrive fra seg farsarven. Da blir arven ikke fordelt før etter stemoren din dør (eller gifter seg på nytt).

Anonym poster: d14033e0ac8fe855381383d388f4b6c0

Jo, det var vel noe sånnt det var! Var vanskelig å forklare det siden jeg ikke helt skjønte hva det var snakk om. Men hvis det er sånn det er, er det greit å skrive under, eller skal jeg få dem til å ordne med testamente? Har så lite peiling på sånnt...

Skrevet

Snakk med en advokat!

Skrevet

Jo, det var vel noe sånnt det var! Var vanskelig å forklare det siden jeg ikke helt skjønte hva det var snakk om. Men hvis det er sånn det er, er det greit å skrive under, eller skal jeg få dem til å ordne med testamente? Har så lite peiling på sånnt...

Sjekk arveloven.

Den er grei å tyde.

Men du skal slett ikke skrive under på uskifte.

Tenk deg at din far dør.Stemor får ny samboer med 2 barn. Dere sklir fra hverandre.lillesøster har flyttet hjemmefra. Du har 2 barn og blir skilt. Sikker på at du fortsatt ikke vil ha din del av arven?

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Snakk med advokat og ikke skriv under på en skit,

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet når særkullsbarn nekter å skrive under på slike avtaler er at da gir far nykonen særeie til huset. Dvs at hans barn ikke arver verdien av huset. Det er hvertfall vanlig i min omgangskrets.

Så du kommer nok ikke deg unna her desverre.

Anonym poster: 612210bd3bc884758fe27510891ab6ca

Skrevet (endret)

Har stemor særkullsbarn? Dersom hun ikke har det, kan faren din skrive alle verdier over på henne, og han er sikret å arve henne om hn dør, via testamente. Dersom du ikke skriver under, kan det hende de gjør dette... Se for deg at du blir sammen med en ann, elsker ham, og bygger et hjem og et liv sammen. Den dagen han dør skal du forholde deg til sorgen, og å miste halvparten av det dere sammen har skaffet dere.... Det er ikke du som har bygget en fremtid sammen med din far, det er hans kone.. Du skaffer deg et liv sammen med din egen mann.

Og med et liv mener jeg ikke nødvendigvis verdier, men ting og steder man er glad i, der man har møblert hjemmet slik man ønsker det, opprettet en hage som man trives med, og har de naboer som man er venner med osv. Minner fra et hjem kan du heller ikke måle i materielle verdier. Det er en del av et liv som din far og hans kone har bygget opp sammen.

Endret av Kjemi
AnonymBruker
Skrevet

Her ble det skrevet under på at fars kone kunne sitte i uskiftet bo. Halvsøsken (til fars kone og far) fikk store fordeler ved utdeling av arv på forskudd. Det andre søskenet tapte veldig på det.

Jeg hadde ikke skrevet under og heller vært raus den dagen det skulle være aktuelt.

Anonym poster: ab05d894827116abbac64e8dafe2ff6c

Skrevet

Om du signerer på at hun kan sitte i uskiftet bo, med de reglene som følger uskiftet bo for felles barn, så kan hn ikke gi bort eller selge uten ditt samtykke, men hun kan bruke opp pengene, om hun vil det. Akkurat som din mor kunne gjort, om hun fortsatt var gift med din far. Å arve store summer er ingen selvfølge, og du bør gjøre ditt til at din søsters mor kan fortsette det livet hun har bygget seg, selv om hun ble sammen med en med barn fra før. Fra mine foreldre kommer jeg til å arve lite eller ingeing utenom affeksjonsverdi, og jeg vil virkelig ikke være avhengig av arv når jeg selv er i 40-50 årene, som jeg forhåpentligvis er når mine foreldre faller fra...

AnonymBruker
Skrevet

Problemet når særkullsbarn nekter å skrive under på slike avtaler er at da gir far nykonen særeie til huset. Dvs at hans barn ikke arver verdien av huset. Det er hvertfall vanlig i min omgangskrets.

Så du kommer nok ikke deg unna her desverre.

Anonym poster: 612210bd3bc884758fe27510891ab6ca

Han kan ikke ødsle bort ubegrenset når det er pliktdelsarvinger.

Hun har uansett krav på pliktdelsarven på 1 mill.

Anonym poster: 870319c7e33a875a5bad9816c0a81514

AnonymBruker
Skrevet

Noooo. Ikke skriv under. Fra dyrbar erfaring lærte jeg meg at folk viser en helt annen ( og stygg) side av seg selv når det er snakk om penger.

Anonym poster: cb55241106855bd64c2e9445d9546d60

• Liker 1
Skrevet

Det er bare å signere. Dersom du ikke signerer, kommer de sikkert til å sikre kona på annen måte som medfører at du sitter dårligere igjen enn du vil gjøre ved et uskiftet bo. Pliktdelsarven på kr 1 000 000,- blir lavere og lavere for hvert år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...