Gjest Gjest Skrevet 4. april 2013 #21 Skrevet 4. april 2013 Klamydia er da ikke så akutt at du virkelig trenger time på dagen? Synes det høres ganske greit ut med legetime om to uker. Det er i hvert fall ikke noe man skal plage legevakten med! Anonym poster: 14b07d15a63e963d91755765f9c45b15 Jo, det er det faktisk. 1
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2013 #22 Skrevet 4. april 2013 Kan noen svare meg på om det er vanlig å blø når man har klamydia? Det svir ikke, er bare som om jeg har mensen...Kan det være pga angrepillen? Eller er det stor sannsynlig at jeg har klamydia? Kan man få klamydia selv om han ikke var inni meg, bare litt borti undelivet mitt.. Ts : skriv det på en lapp som en annen her sa. Enig at det ikke er kult å si sånne ting høyt...
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #23 Skrevet 4. april 2013 Jo, det er det faktisk. Så absolutt ikke. Legevakten er ikke til for å behandle kjønnssykdommer. Dessuten er ikke to uker lenge å vente. Anonym poster: b3e47cade3bddb14e882262b74115ea6 2
Gjest Emma Skrevet 4. april 2013 #24 Skrevet 4. april 2013 Jeg blir kjempe forvirret her. Noen sier jeg kan gå til legevakten med dette, og noen sier jeg ikke kan det. Om jeg ikke går til legevakten må jeg vente en måned. Byttet jo nettopp fastlege på nettet.. Anonym: Det kan være pga angrepillen ja! Men det å ha uregelmessige blødninger er også ett tegn på klamydia. Jeg ville gått å sjekket meg for sikkerhetsskyld
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2013 #25 Skrevet 4. april 2013 Så absolutt ikke. Legevakten er ikke til for å behandle kjønnssykdommer. Dessuten er ikke to uker lenge å vente. Anonym poster: b3e47cade3bddb14e882262b74115ea6 Helsevesenet prioriteter kjønnsykdommer, så legevakten kan glatt brukes til det ja. Ellers da, det kan være noe annet og det vet man ikke før man har kommet seg til legevakten.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #26 Skrevet 4. april 2013 Så du mener jeg skal gå rundt i to uker med feber, svie nedentil og gå 2-3 ganger og tisse i timen? Det blir to flotte uker da, gleder meg! Hvis du har feber i tillegg bør du selvsagt ta kontakt med legevakten. Anonym poster: b3e47cade3bddb14e882262b74115ea6
Gjest Emma Skrevet 4. april 2013 #27 Skrevet 4. april 2013 To uker er lenge å vente om man skal gå rundt med feber, blødninger, svie nedentil og tisse 2-3 ganger i timen. Herlighet så sympatiske/empatiske folk er her inne da!
Gjest gjest Skrevet 4. april 2013 #28 Skrevet 4. april 2013 Lurer og på om man kan gå til fastlegen eller ikke? Tar man med urinprøve da?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #29 Skrevet 4. april 2013 Helsevesenet prioriteter kjønnsykdommer, så legevakten kan glatt brukes til det ja. Ellers da, det kan være noe annet og det vet man ikke før man har kommet seg til legevakten. Er det rart det blir kø på legevakten Når skal folk lære at legevakten er for akutt og alvorlig sykdom, ting som ikke kan vente en dag eller to. Lite kjekt å sitte med 2. grads forbrenning på hånden og vente i flere timer på legevakten, når man risikerer at de foran en i køen har hatt ubeskyttet sex og andre småting. Anonym poster: b3e47cade3bddb14e882262b74115ea6 3
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2013 #30 Skrevet 4. april 2013 Er det rart det blir kø på legevakten Når skal folk lære at legevakten er for akutt og alvorlig sykdom, ting som ikke kan vente en dag eller to. Lite kjekt å sitte med 2. grads forbrenning på hånden og vente i flere timer på legevakten, når man risikerer at de foran en i køen har hatt ubeskyttet sex og andre småting. Anonym poster: b3e47cade3bddb14e882262b74115ea6 Jeg siterer den her: To uker er lenge å vente om man skal gå rundt med feber, blødninger, svie nedentil og tisse 2-3 ganger i timen. Herlighet så sympatiske/empatiske folk er her inne da!
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #31 Skrevet 4. april 2013 To uker er lenge å vente om man skal gå rundt med feber, blødninger, svie nedentil og tisse 2-3 ganger i timen. Herlighet så sympatiske/empatiske folk er her inne da! Da ringer du legekontoret med en gang de åpner, eventuelt dukker opp personlig. Si at du trenger hastetime, for du har feber og er dårlig nedentil. Det er ikke verre enn det, ikke vær så hjelpeløs. Anonym poster: b3e47cade3bddb14e882262b74115ea6 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #32 Skrevet 4. april 2013 Jeg siterer den her: Hastetime hos fastlege er løsningen da. Anonym poster: b3e47cade3bddb14e882262b74115ea6 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #33 Skrevet 4. april 2013 Tenke på dette FØR du hopper i køya med gud og hvermann. OG bruke KONDOM Vet du. Det er smart det. God bedring. Du er skyld i det selv. Anonym poster: 09f428f92ab9a44a6665a6a6859e7020 3
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2013 #34 Skrevet 4. april 2013 Hastetime hos fastlege er løsningen da. Anonym poster: b3e47cade3bddb14e882262b74115ea6 Ja, det kan man gjøre, eller man kan dra til legevakten. Uansett den som er syks valg.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #35 Skrevet 4. april 2013 Ja, det kan man gjøre, eller man kan dra til legevakten. Uansett den som er syks valg. Det er jo ikke det. Disse betegnelsene definerer hastegrad i nødmeldetjenesten: Akutt – rød respons. Mistanke om akutt livstruende sykdom, skade eller ulykke. Utløser alarm og umiddelbar hjelp. Haster – gul respons. Mulig alvorlig tilstand. Lege skal informeres, og pasienten skal vurderes som neste i køen. Vanlig – grønn respons. Ingen særlig hast. Pasienten kan vurderes når kapasiteten tilsier det. Noen slike henvendelser kan henvises videre til fastlegen (forespørsel om sykmelding, ukompliserte luftveisinfeksjoner osv.), mens andre hører hjemme på legevakt (kuttskader som trenger sutur). Sitat http://www.lvh.no/ad...en/prioritering Jeg finner ikke klamydia på den listen der; den hører nok til under "grønn respons som kan henvises videre til fastlegen". Legevakten er til for akutt sykdom, og klamydia er ingen akutt sykdom. Hvis TS har feber og nedsatt allmenntilstand så må hun da klare å si det til personalet på legekontoret sitt, slik at de kan vurdere om hun trenger time nå eller om det ikke er nødvendig! Klamydia er en fastlege- evt helsestasjonsoppgave! Selv om TS har hatt seg med en rundbrenner er det jo ikke sikkert at hun har verken klamydia eller noe annet, det kan være en mild, ikke behandlingskrevende UVI som går over av seg selv eller en helt vanlig infeksjon ala influensa. Anonym poster: 14b07d15a63e963d91755765f9c45b15
pantora Skrevet 4. april 2013 #36 Skrevet 4. april 2013 Tviler på at kontordamene bare "ikke tok telefonen", de var nok opptatt.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #37 Skrevet 4. april 2013 Høres ut som du har en urinveisinfeksjon kanskje, nå har jeg bare skumlest. Men er det en uvi så haster det da det kan spre seg til nyrene. Klamydia haster også litt men er ikke kjempe akutt, men hvis du har feber så er det akutt. Men jeg tviler og på at kontordamene bare ikke svarte telefonen, de sitter neppe å ser på telefonen og ler av den. På mitt legekontor og det forrige er det de som tar blodprøver ol. og de har flere linjer på tlf, så hvis en er i tlf og en annen tar prøver så er de opptatt. Sist brukte de (alle 3 kontordamene prøvde) over 30 min på å ta prøver av meg pga vanskelige blodårer, men de var jo såpass mange at de kunne svare to telefoner samtidig. MEN jeg er enig i at dama var frekk mot deg, hun kunne om så bedt deg skrive ned kort på en lapp hva som feilet deg. Men hun ba deg bare om å gå, det var ikke mye til service. Anonym poster: 1291e6d4ae150a48d0415ff00e1c274f
Strikkedilla Skrevet 4. april 2013 #38 Skrevet 4. april 2013 Sånn jeg ser det har du to valg: Ring legevakten da det åpner og hør om de kan ta imot deg. Dette er ofte en vurderingssak, men om du er så plaget vil jeg tro du kanskje får komme. Ellers kan du dra på legekontoret i morgen tidlig å levere en urinprøve. Det pleier å være greit der jeg går iallefall. Og sånn ellers: de som jobber på slike plasser er vant til å høre det meste, reagerer ikke mer på klamydia enn et håndleddsbrudd:-) at de på venterommet kan høre deg er en annen sak, det er dårlig tilrettelegging/taushetsplikt,men sånn er det dessverre på de fleste legekontor:-(
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #39 Skrevet 4. april 2013 Jeg er helt sjokkert over det legekontoret jeg går til. Jeg skiftet fastlege for 1 år siden, og det er noe av det dummeste jeg har gjort. Legen var bedre, men kontoret kan jeg ikke si det samme om. Det er helt umulig å nå igjennom til dem på telefon. Idag skulle jeg bestille en time og jeg ringte 40 minutter i strekk, uten å komme igjennom. Ikke fordi det var opptatt, men fordi de ikke tok telefonen. Dette skjer hver eneste gang jeg skal bestille time. En gang var jeg kjempe syk, lå på sofaen og trengte en time på dagen. Legevakten var ikke åpen enda så der kunne jeg ikke ringe. Jeg måtte ringe i 1 time før noen tok telefonen. Idag måtte jeg bestille en time, så etter 40 min uten at de tok telefonen, så kjørte jeg til legekontoret. Der sa de at jeg kunne få time om 2 uker. Så spurte jeg om jeg kunne få en tidligere og hintet om at det var noe som hastet.. Da spurte hun meg: Hva gjelder det da? Døren gikk ikke an og lukkes, det satt to kontordamer og stirret på meg, så jeg sa det var privat.. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å si det under fire øyne. Så hun ba meg bare dra og bytte legekontor om jeg ikke kunne vente i to uker.. Er dette normalt? Jeg er faktisk helt sjokkert. Jeg er også redd for å vente for lenge med å gå til legen med dette. Har byttet fastlege nå, bort til det andre legekontoret, men der får jeg ikke gå før 1 Mai... Hva skal jeg gjøre? Det er faktisk sånn at de som tar telefonen og sitter i skranken må vite hva som feiler deg for å kunne avgjøre om det er en hastesak eller ikke. Og tviler på at de ikke tar telefonen, men er mer opptatt. Hvis det er ett travelt legekontor, er det stor sjanse for at det er stor pågang på telefonen, og at enkelte pasienter krever mer enn andre. Hvis du ikke tør og si hva du mistenker så har de ikke noe annet valg enn å gi deg første ordninære og ledige time. Jeg tror ikke det er helt krise, men jeg hadde ubeskyttet sex med en jeg holdt på med for noen uker siden. Så oppdaget jeg at han er tidenes rundbrenner, så jeg sluttet å være med ham. Og nå har jeg fått symptomer som ligner på klamydia.. Så jeg tror ikke det er noe jeg kan gå til legevakten med. Men det er utrolig ubehagelig, og om det er det jeg tror det er vil jeg bare ha det bort fra kroppen snarest.. Enkelte legevakter tar i mot alt av pasienter, dette gjelder i stor byene, der tar de gjerne inn for mistanke om kjønnsykdom, men normalt sett ikke på mindre kontorer da dette ikke er en hastesak, og det er en fastlege sak. Legevakten er for akutt sykdom, når ikke fastlegen er tilgjengelig. Men i større byer så finnes det SOS avdelinger på sykehusene hvor du kan gå å teste deg gratis. F.eks på Haukeland sykehus. Det kan bli en del venting der, men du får hvertfall sjekket deg. Jeg har ikke så veldig til å gå opp til legekontoret igjen.. Men det er alltså en ting man kan gå til legevakten med? Hva bør jeg si i telefonen når jeg ringer etter time? Jeg har ikke så veldig lyst til å si i telefonen at jeg tror jeg har klamydia liksom.. Nei det er ikke noe du bør gå til legevakten med, først ville jeg ringt legekontoret mitt igjen, og sagt at du har plager og symptomer som kan komme av klamydia, og at du har hatt ubeskyttet sex derfor mistenker du dette. Men samtidig vil jeg legge ved at det ikke er sikkert du har det, kanskje du har fått en soppinfeksjon? Det gir noe lunde de samme symptomene (for stort sett gir ikke klamydia noen symptomer for langt ut i forløpet) Men om du ikke tør å ringe er du jo like langt, du kan ikke få hjelp om du ikke kan si hva som feiler deg. Det er ingen ved legekontoret som kommer til å dømme deg fordi du har mistanke om klamydia, de hører om folk som har det hele tiden. M@rzipan: Jeg vet jo det da. Jeg kunne godt sagt det til legekontoret under 4 øyne. Men det satt flere der, i tillegg gikk det ikke an å lukke døren til kontoret.. Ikke så veldig gøy å skrike ut at man tror man har klamydia ;-) Forstår at det ikke er noe kjekk ting å si i skranken, men som noen andre sa du trenger ikke skrike det ut, du kunne bare sagt symptomene dine, og sagt du har veldig ubehag, og om du kan få levere en urinprøve før timen om to uker. Mest sannsynlig hadde du fått det og når du leverer den på labratoriet kan du be dem sjekke for klamydia samtidig og si du mistenker dette. Så du mener jeg skal gå rundt i to uker med feber, svie nedentil og gå 2-3 ganger og tisse i timen? Det blir to flotte uker da, gleder meg! Når du ikke tør og si i fra om symptomene dine, ikke vil ringe og spørre om hjelp på legekontoret, så ja da må du nesten bare gå rundt med symptomene i 2 uker. To uker er lenge å vente om man skal gå rundt med feber, blødninger, svie nedentil og tisse 2-3 ganger i timen. Herlighet så sympatiske/empatiske folk er her inne da! Hvis du mener dette er for lenge så tar du kontakt med legekontoret ditt igjen, på telefon, og forklarer symptomene dine, da får de avgjøre om du kan komme inn, du kan da som tidligere sagt foreslå at du kan levere inn en urinprøve som du kan teste for UVI og klamydia (for å utelukke dette før du evt får time) Og nå som du har byttet legekontor har forsatt det gamle legekontoret ansvar for deg fram til 01 mai når du får ny lege. Så du kan forsatt beholde den timen om 2 uker om du ikke tør å ta kontakt tidligere med dem. Anonym poster: 467372b16f8367aed82255f7b622a830 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #40 Skrevet 4. april 2013 Selv om TS har hatt seg med en rundbrenner er det jo ikke sikkert at hun har verken klamydia eller noe annet, det kan være en mild, ikke behandlingskrevende UVI som går over av seg selv eller en helt vanlig infeksjon ala influensa. Anonym poster: 14b07d15a63e963d91755765f9c45b15 Hvis man får feber av UVI er den ikke mild og man bør heller ikke forvente at den skal gå over av seg selv. I sånne tilfeller bør man få hastetime hos legen og levere urinprøve. TS; jeg synes du burde møte opp på legekontoret igjen og si kort, med dempet stemme at du har vondt når du tisser og nedsatt almenntilstand. Om legen har dårlig tid kan det hende du får levere urinprøve i skranken som legen kan sjekke for å se om det er noe alvorlig. Finner legen noe galt får du hastetime så du kan få medisin snarest mulig. Jeg skjønner du blir stresset av å fortelle om vondtene dine i skranken, men du er litt nødt til å si ifra hva du plages med for å få hjelp. De får nok av folk som ønsker hastetime uten god grunn, så de trenger å vite hvorfor du trenger det. Mot deg opp og si det som det er. Anonym poster: e181f692875b7f50e229d2659a5f8e93 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå