AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #1 Del Skrevet 4. april 2013 Jeg skal backpacke i ca et års tid fra neste år og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med. Synspunkter er velkomne Jeg har en bachelor(fra humanistisk fakultet) fra før som jeg har fått støtte fra lånekassen til, har spart det meste av lånet fra den utdanningen. Har jobbet et par år etter fullført utdanning. Tenkte nå å søke meg inn igjen på universitetet når jeg skal reise for å få studentpriser på fly og lignende. Men jeg er usikker på om jeg skal prøve å ta eksamen eller ikke, i tilfelle blir det deltidstudent(15stp per semester). Hvis jeg skal ta eksamen så kan jeg søke om lån fra lånekassen, men hvis jeg ikke skal ta eksamen bør jeg vel ikke søke om noe fra lånekassen? Graden jeg har tatt vil jeg ikke jobbe med(ja, jeg er en av de som har tatt en tullegrad som jeg ikke får jobb med eller vil jobbe med). Jeg vet ikke hva jeg vil bli når jeg blir "stor". Er det noen andre her som har backpacket jorden rundt? Hva gjorde dere? Var dere studenter uten å ta eksamen eller tok dere eksamen? Søkte dere lån fra lånekassen? Anonym poster: 8efd06a749adaf81ad6f8c3b02af12c7 Anonym poster: 8efd06a749adaf81ad6f8c3b02af12c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty2 Skrevet 4. april 2013 #2 Del Skrevet 4. april 2013 Jeg ville ikke søkt lån fra lånekassen hvis jeg var deg, spesielt med tanke på at du ikke vet hva du vil bli enda. Mann får bare støtte i maks 8 år fra lpnekassen, og hvis du etter reisen din finner ut at du vil bli eks lege, arkitekt, master i økonomi osv eller andre studier som krever flere år på skole benken, så kan du risikerer og ikke få støtte til ønsket utdanning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 4. april 2013 #3 Del Skrevet 4. april 2013 Jeg har masse studielån som henger over meg som irriterer meg. Greit nok at jeg har en mastergrad å vise til, men litt av lånet var direkte unødvendig. Nå påvirker det leilighetskjøp (studielån ses på med milde øyne hos banken, men det er klart det tar endel av betjeningsevnen for boliglån. Og det inngår i total gjeldsgrad). Det går nesten 3000 kroner ut av lønna mi hver måned som kunne vært brukt til mer fornuftige ting enn å leve livet i studietiden. Nå som jeg har blitt "stor" skulle jeg gjort mye klokere valg den gangen! Anbefaler deg å aldri låne penger du ikke absolutt trenger. Det kommer en tid senere i livet også. Hva med å finne en annen måte å finansiere turen på? Utsette den og rett og slett jobbe inn det du mangler? Du kommer til å være så glad for det en dag! Og som Betty over sier - du vet ikke hva du skal bli. Den dagen du vet hva du vil kan det kreve mer studier og da kanskje også mer lån. Dumt å ikke ha den muligheten. Men da må du også slutte å ta tullegrader og studere noe som gir deg mulighet for bedre jobber Det må jo være mye nyttig du kan jobbe med hvis du fortsetter med en mastergrad innen noe av det du har tatt bachelor i? Hvis du ikke tar lån kan du ta så mange tullegrader du bare vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Naria Skrevet 4. april 2013 #4 Del Skrevet 4. april 2013 Å låne penger for å reise er ikke særlig smart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #5 Del Skrevet 5. april 2013 Stryker du på eksamen nok ganger/ ikke møter opp på eksamen fordi du er på backacking i Asia på eksamensdagen, mister du retten til stipend. Det bli en dyr opplevelse. Anonym poster: 6e1734135c0cc9004ee1935dfc7bb419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #6 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg ser at jeg ikke har uttrykket meg klart nok, jeg skal ikke finansierer reisen med penger fra lånekassen. Det høres ut som en som er på vei mot luksusfellen. Jeg har spart opp nok penger til reisen på egen hånd, jeg har nesten hele lånet som jeg tok opp før på konto når jeg kommer tilbake igjen(med mindre budsjettet mitt sprekker fullstendig). Jeg har alltid jobbet ved siden av studiene og har klart å spare opp det jeg har fått fra lånekassen. Ja, jeg har levd ganske sparsomt i noen år. Kanskje det er greiest å kun søke seg inn på universitetet igjen men ikke ta opp lån fra lånekassen. Lånet hadde i tilfellet blitt satt inn på høyrentekonto, men som noen har nevnt så det litt dumt å bruke opp retten til lån når jeg kanskje skal ta en ny utdanning senere. Takk for svar alle sammen Anonym poster: 8efd06a749adaf81ad6f8c3b02af12c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marwel Skrevet 5. april 2013 #7 Del Skrevet 5. april 2013 Om du allerde har spart opp penger og uansett kommer til å sette studielånet på konto så er det vel ingen fare? Da har du jo uansett penger til evt et år eller flere uten stuidelån på konto, og det med renter i tillegg. Men lurer litt på; er det ikke slik at lånekassen i utgangspunktet "ikke bryr seg" om at du ikke tar eksamen? Så lenge du ikke ligger mer enn 60stp bak? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå