Gå til innhold

Skal dere skifte etternavn?

mar

Skal dere skifte etternavn?  

1. 1. Skal dere skifte etternavn?

• Ja
      45
    • Nei
      16

Anbefalte innlegg

For oss er dette med bytte/ikke bytte av etternavn et tema jeg har forsøkt å legge dødt for lenge siden, men som min kjære bringer på bane med en viss sårhet i stemmen fra tid til annen.

Han vil gjerne at jeg skal ta hans navn, for han synes vi burde hete det samme, men jeg har tenkt å beholde mitt eget og bryr meg ikke om at vi da ikke får samme etternavn. Han ønsker ikke å bytte til mitt for "det er ikke det som er tradisjonen" (pussig nok, for dette er vel første gang i vårt samliv han har tatt til orde for å opprettholde en tradisjon...). Han har et av de vanligste -sen navnene, jeg ett -sen navn som er litt mer sjeldent, så en kombinasjon av disse til fremtidige barn er uaktuelt (synes etternavn av typen "Hansen-Nilsen" er ganske lite fine...). Antar at vi ender opp med at våre fremtidige barn får hans etternavn. Og for meg er det helt greit. Tror ikke jeg vil føle meg mindre som mor til mine barn fordi vi ikke heter det samme....

Har ingen gode, allmengyldige argumenter verken for eller i mot å skifte navn, men for meg ville det føles helt feil å skulle bytte. Jeg er i utgangspunktet en del av min familie, og har ikke noe stort behov for å bli mer knyttet til hans (som jeg er veldig ulik på alle måter) ved å ta deres navn. Om han hadde blitt med på å skifte til et helt annet navn enn det vi begge har fra før, hadde jeg nok vært litt mer villig til å gå med på det. Men for ham eksisterer det altså ikke noe annet alternativ enn å beholde det etternavnet han allerede har. Og da beholder jeg mitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den logikken hans forstår jeg godt at du ikke gir deg for zmurfette!

Dersom han ønsker at dere skal ha samme etternavn og du ikke ser det store poenget, så er det ganske latterlig av ham å påstå at du burde bytte.. :o

Nei da ville jeg :hoho: og sagt at om vi skal til å følge tradisjoner bare fordi de er tradisjoner (og vi ellers ikke har noen god grunn) så er det en rekke andre ting du heller ville begynne med :wink: (og så kan du sikkert finne en maaassse tradisjoner han slett ikke ønsker å begynne med.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.. Jeg liker å mangle rettigheter som andre har pga noe som er medfødt jeg ..

Fritt valg er noe jeg ønsker.. ikke noe jeg er i mot!

(fritt sakset fra innlegg over)

Blåveis:

Vi HAR lov til å velge mannens etternavn, og vi HAR lov til å la være.

Altså -> Fritt valg

Mannen HAR lov til å velge konas navn, og han HAR lov til å la være.

= Likestilling i mine øyne.

At noen velger det ene eller det andre må så være opp til dem.

Bare fordi vi har lov til å gjøre det anerledes, trenger ikke bety at vi MÅ gjøre det anerledes -> Fritt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen velger det ene eller det andre må så være opp til dem.

Bare fordi vi har lov til å gjøre det anerledes, trenger ikke bety at vi MÅ gjøre det anerledes -> Fritt valg.

Det var du som skrev at du var for forskjeller på kjønn.. og det kommenterete jeg at jeg var i mot.. ¨

At det etter lovverket i norge er likestilling på dette området er ikke noe jeg har nektet for :o så det trenger du slett ikke forklar meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så absolutt FOR kjønnsforskjeller.100% likestiklling håper jeg ALDRI det blir. (jeg blir vel "skutt" nå tenker jeg..)Jeg er en skikkelig antirødstrømpe, MEN tror på kvinnlig solidaritet.

Og enig med en annen som skrev her, at jeg ikke skjønner hvorfor man skal få pepper fordi man velger mannnen sitt navn..av tradisjon eller ikke. Man har uansett et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så absolutt FOR kjønnsforskjeller.100% likestiklling håper jeg ALDRI det blir.

Og det var det jeg skrev at jeg var svært uening i (!!) da jeg ikke setter pris på å mangle rettigheter som andre har..

Kjønnsforskjeller finne selvfølgelig og de ser jeg ingen grunn til å forsøke å fornekte, men jeg ser slett ingen grunn til å "konstruere" kjønnsforskjeller som ikke eksisterer fra naturens side :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags rettigheter har du ikke???

??? Har jeg sagt noe om mangler noen rettigheter for min del? :o

Jeg bare forklare hvorfor jeg er uenig med deg i at full likestilling ikke er ønskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne at vi skal ha felles navn, men vi blir ikke enig og det blir krangling hver gang vi snakker om det..Så ingen av oss bytter! Jeg vil ikke ha hans navn, fordi det er langt og tungvint og han vil ikke ta mitt fordi det er ikke vanlig at mannen gjør det og han er redd for at faren han skal bli skuffet ( :roll: ) etc..Vi har sikkert like dårlig argumenter begge to! Men jeg vil egentlig at vi skal ha felles navn pga barn som evt kommer, for de kan ikke ta alle navnene våres..Men siden vi ikke skal bytte navn, regner jeg med at de tar mitt navn!

Kom forresten på en ting, han sa ja til å ta mitt navn som mellomnavn, men hans etternavn er uansett så langt at han aldri ville brukt det alikevel! Var sikkert derfor det var greit :-?

Men vi kommer nok til å hete det vi gjør nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var det jeg skrev at jeg var svært uening i (!!) da jeg ikke setter pris på å mangle rettigheter som andre har..

Du skriver da det her? Så jeg bare lurer på hvilke rettigheter du snakker om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver da det her? Så jeg bare lurer på hvilke rettigheter du snakker om

Jeg skriver at jeg er for full likestilling da jeg ikke setter pris på å mangel rettigheter som andre har..

Dersom vi ikke har full likestilling har vi (pr definisjon!!) ikke like rettigheter, ergo ønsker jeg ikke å mangel likestilling siden jeg ikke ønsker å mangle rettigheter som andre har..

Henger du med nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke starte en full kjønnsdiskrimineringsdiskusjon her, vi ødelegger start- emnet. Får evt. ta det den diskusjonen annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke starte en full kjønnsdiskrimineringsdiskusjon her' date=' vi ødelegger start- emnet. Får evt. ta det den diskusjonen annen plass.[/quote']

Det er jeg fullstedig enig i.. (meg jeg vil påpeke at jeg kun har svart på dine avsporinger og ikke selv lagt opp til en likestilligsdebatt.. selv anser jeg ikke likestilling som noe det er interessant å "debattere" da jeg anser det som åpenbart at full likstilling er et mål for alle (også menn!!))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal ta mannen's navn og gleder meg til å bruke det. Det er et sterkt og flott navn, med eget slektsvåpen og lang historie i Tyskland og senere (fra 1700-tallet) i Norge. Litt morsomt, egentlig...

Jeg blir den 14. i Norge med dette etternavnet, og vår datter er nr. 13. Det er faktisk viktig for meg at vi som en familie har samme etternavn. Men folk er jo forskjellige... :wink:

Jeg beholder et av mine etternavn som mellomnavn. Dette navnet har også datteren vår... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal beholde sitt navn og jeg beholder mitt. Vi ønsket i utgangspunktet å hete det samme, men ingen av oss vil gi opp navnet sitt (vi har ganske uvanlige navn begge to) og det funker absolutt ikke å sette de sammen. Så da blir det sånn :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det funker absolutt ikke å sette de sammen. Så da blir det sånn  :-?

Jeg følte heller ikke i utgangspunktet at våre etternavn passer særlig bra sammen, men det er utrolig hva en blir vant til :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...