Gå til innhold

Skal dere skifte etternavn?

mar

Skal dere skifte etternavn?  

1. 1. Skal dere skifte etternavn?

• Ja
      45
    • Nei
      16

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en del på diskusjonsforumet har jeg fått svar på mye av det jeg lurer på. Men en ting klarer jeg ikke å bestemme meg for, om jeg skal skifte etternavn. På den ene siden er det jo koslig å ha samme etternavn når vi komme i familie. På den andre siden er jo etternavnet en viktig del av min identitet, og jeg synes det er vanskelig å bare gi det opp. Har prøvd å få min kommende mann til å ta mitt etternavn som mellomnavn, så blir begge navnene like, men det ser ikke ut til at det vi skje. Hvorfor er det alltid kvinnene som må gi seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det alltid kvinnene som må gi seg?

det er ikke det..

dersom du gir deg så er det fordi du gir deg, ikke fordi "kvinner alltid må gi seg"

dette er en sak som dere må bli enige om, og han har like stort ansvar som deg for å komme fram til en løsning dere begge er tilfreds med

Som svar på spørsmålet ditt?

Jeg skal ikke bytte og det skal ikke min kjære heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er totalt utelukket for meg å skifte etternavn når vi gifter oss. Både samboeren min og jeg har relativt sjeldne etternavn (skjønt det er dobbelt så mange som har hans i forhold til mitt), så vi er begge sterkt knyttet til navnene våre. Vi skal derfor beholde våre egne. Hva våre fremtidige barn skal hete har vi ikke bestemt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - jeg skal skifte etternavn. Jeg har et sånt semi-sjeldent -sen navn.....mann-in-spe har et veldig sjeldent etternavn. Med det sagt - jeg bytter nå ikke BARE fordi etternavnet hans er sjeldent. Det går heller mer på hva jeg synes er "rett" for OSS (tenkte jeg måtte ile til å si "OSS" ....før jeg fikk pepper for det utsagnet her :wink: )

Blir nå litt festlig å skulle begynne å skrive etternavnet sitt annerledes når jeg har skrevet mitt "gamle" i snart 34 år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å skifte etternavn. Jeg jobber som instruktør og dirigent og er avhengig av å få oppdrag - og oppdrag får jeg fordi navnet mitt er kjent.

Jeg synes også at det er viktig å "ta vare på" etternavnet mitt, ettersom vi bare er drøyt 20 personer med dette etternavnet.

Dessuten ser jeg på navnet mitt som en viktig del av hvordan jeg identifiserer meg selv - og etternavnet til min tilkommende er så forskjellig fra det jeg identifiserer meg med som overhodet mulig. (Jeg har et typisk "by-etternavn", mens han har et typisk "gårds-etternavn")

Dette siste argumentet gjelder også for han, så vi er (forløpig) enige om at vi beholder navnene våre, mens eventuelle barn får begge (og som en fin bonus for meg så passer mitt navn best som siste navn)

Men det kan jo være at en av oss ombestemmer seg før vi kommer til september...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal bytte etternavn begge to. Han tar mitt og jeg tar hans. Navnene våre går fint sammen, og vår datter heter det samme.

Mitt blir mellomnavn og hans etternavn. Navnene gikk best sammen slik.

Kvinnene MÅ ikke alltid gi seg nei. Jeg sa det til han - siden jeg tar ditt, får du også ta mitt. Han er helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bytte, ja og jeg gleder meg veldig. Blir jo litt trist å "miste" mitt gamle navn, men jeg tenker som så at det blir mye mer hyggelig å hete det samme som kjæresten min enn trist å "miste" mitt gamle navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal skifte til min kjære sitt etternavn. Jeg har et minst like spesiellt navn i dag, som det han har, men jeg liker tanken på at vi blir en familie med samme navn. I tillegg synes jeg det i fremtiden blir mye lettere, tenke seg til at man beholder etternavnet sitt, og det samme gjør partneren, så: når man får barn, får barnet begge etternavnene for ikke å gjøre forskjell... så vokser dette barnet opp, og treffer en som også har dobbelt etternavn... HVA SKJER DA? Blir det fire etternavn....? Eller tar man vekk hvert sitt? Eller beholder begge to sine egene dobbelt-navn, og når de får barn hva skjer da? Jeg liker ikke den utviklingen, og tenkte jeg skulle gjøre mitt til at det ikke utvikler seg.

Jeg føler ikke at jeg bytter identitet fordet... det blir heller litt romantisk synes jeg... En "ny start" likssom. Jeg forstår de som vil føre slektsnavnet sitt videre, og tar vare på det av den grunn, men jeg har en bror som tar seg av den sake, så det er ikke et problem synes jeg...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg skal ta etternavnet hans. Gjør meg absolutt ingenting. De som mener det er undertrykkende må jeg bare le av :hoho: Alt skal i dag gjøres til likestillingskamp.

Og når det gjelder identitet...Er den samme om jeg ikke har noe navn! Hadde jeg følt jeg hadde "mista" en del av identiteten min ved å ta etternavnet til mannen min ville jeg alvorlig begynt å tenke på hvem jeg selv mener jeg er :-? Jeg er iallefall meg uansett :-)

Synes det er helt greitt å beholde navnet sitt til mellomnavn dersom man vil det :)

Å stakkars barn..hehe..så mye de får å forklare når mamma og pappa har forskjellige etternavn :sjarmor: De eneste vennene mine som hadde forskjellige etternavn da jeg var mindre var dem med skilte foreldre. Og SÅNT snakker man da ikke om her inne :wink: Når det er sagt så SKAL vel barna ha mannens etternavn så sant han er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så SKAL vel barna ha mannens etternavn så sant han er kjent.

Det er feil. Hvis man ikke gir folkeregisteret annen beskjed får barn automatisk morens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greitt å beholde navnet sitt til mellomnavn dersom man vil det :) .

selvfølgelig er det greitt.. akkurat som det er greitt at man har hvert sitt etternavn, de to sammen etternavnene, hans etternavn eller hennes etternavn (eller mener du at noe av det ikke er greit?? )

Å stakkars barn..hehe..så mye de får å forklare når mamma og pappa har forskjellige etternavn :sjarmor: .

hva?? det kan du ikke mene? for det første så har faktisk 1/3 av de som gifter seg i dag ulike etternavn (så det er ikke speiselt uvanlig i alle fall), for det andre er en stor andel av foreldrepar samboere

Tilsammen vil dette si at en stor andel (kanskje halvparten?? jeg vet ikke hvor stor andel..) av barna vil ha foreldre med ulike etternavn.. altså ingenting å "forklare", men derimot svært vanlig!

Når det er sagt så SKAL vel barna ha mannens etternavn så sant han er kjent.

hvorfor i alle dager skulle de det?

Det synes jeg er en merkelig og lite nyansert påstand! Våkn opp og se på verden omkring deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar min manns etternavn, men kommer til aa beholde mitt eget etternavn som mellomnavn. Blir litt rart aa ha to norske og ett engelsk navn, men jeg vil hete det samme som mkin mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bytte etternavn begge to. Han tar mitt og jeg tar hans. Navnene våre går fint sammen, og vår datter heter det samme.

Mitt blir mellomnavn og hans etternavn. Navnene gikk best sammen slik.

Kvinnene MÅ ikke alltid gi seg nei. Jeg sa det til han - siden jeg tar ditt, får du også ta mitt. Han er helt enig.

Sånn kommer vi også til å gjøre det.

Jeg tilpasser meg han, han tilpasser seg meg, det føles riktig for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å ta navnet hans. Har ikke noe sterkt forhold til mitt, og har lyst til å starte en familie med samme navn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å stakkars barn..hehe..så mye de får å forklare når mamma og pappa har forskjellige etternavn :sjarmor: De eneste vennene mine som hadde forskjellige etternavn da jeg var mindre var dem med skilte foreldre. Og SÅNT snakker man da ikke om her inne

Du må ha vokst opp i en annen verden enn meg!

En kjapp gjennomgang av mine venner viser at godt over halvparten har foreldre med ulike etternavn, de fleste fortsatt gift.

Ingen har vært nødt til å forklare noe som helst, begge deler er omtrent like vanlig.

Mine foreldre har vært sitt etternavn og er meget lykkelig gift!

Ingen automatikk der, altså, men det er det vel ikke så mange som tror heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisielt er jeg registrert med min fars etternavn og gubben min sitt. Men jeg bruker bare gubben sitt etternavn. Hadde ikke følt meg gift med forskjellige etternavn jeg, da hadde det vært mer samboere-aktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke følt meg gift med forskjellige etternavn jeg' date=' da hadde det vært mer samboere-aktig.[/quote']

det har du selvfølgelig all rett til å føle, men du er klar over at samboere også har rett til å ta hverandres etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...