Gå til innhold

Betaling av skatt i ny jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Mariah

Her var det mange uvitende sjeler. Så lenge du får lønnsslipp og har bevis på at du har mottatt lønn, er det arbeidsgiver som er ansvarlig for å trekke skatt jf. skattebetalingsloven. Du bør selvfølgelig ha arbeidskontrakt og lønnsslipper å vise til. Synes likevel du gjør smart i å droppe denne arbeidsgiveren når firmaet ikke en gang bestreber seg på å ha gode lønnsrutiner fremstår de som meget uprofesjonelle i mine øyne. Da er det som regel ikke den eneste ripa de har i lakken, for å si det slik. Tips også arbeidstilsynet og Skattetaten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten sender du regning - med mva - eller så får du lønn, lønnsslipp etc og de trekker skatt. Det finnes ikke flere varianter. Her er det noen som både prøver å unngå mva og arbeidsgiveravgift.

Slik de sier det er kan ikke dette forståes på noen som helst annen måte. Vil du virkelig jobbe for disse som prøver å svindle staten?

Det er ikke uvanlig at det er oppdragsgiveren som regner ut skiftoppgjørene hver måned i enkelte bransjer. Da også med mva og det er fullt lovlig.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange uvitende sjeler. Så lenge du får lønnsslipp og har bevis på at du har mottatt lønn, er det arbeidsgiver som er ansvarlig for å trekke skatt jf. skattebetalingsloven. Du bør selvfølgelig ha arbeidskontrakt og lønnsslipper å vise til. Synes likevel du gjør smart i å droppe denne arbeidsgiveren når firmaet ikke en gang bestreber seg på å ha gode lønnsrutiner fremstår de som meget uprofesjonelle i mine øyne. Da er det som regel ikke den eneste ripa de har i lakken, for å si det slik. Tips også arbeidstilsynet og Skattetaten.

Uvitenhet selv kanskje? Det er jo opplagt at det har skjedd en misforståelse her. TS har fått jobb som personlig næringsdrivende, mens selv tror han at han er ansatt som lønnsmottaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at det er oppdragsgiveren som regner ut skiftoppgjørene hver måned i enkelte bransjer. Da også med mva og det er fullt lovlig.

Hvordan fungerer det, da? Er det slik at om de betaler lønnen min, og jeg setter av til skatt selv så er det lov? Betaler jeg i så fall skatt på en eller annen måte hver måned/noen ganger i året, eller sparer på en konto og betaler når man får restskatt?

Anonym poster: 517e951fac1f345696198975a77ef89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Kan det med skatt ha noe å gjøre med at det kun er provisjonslønn? Antakeligvis ikke, men kan vel like gjerne spørre...

Jeg kan se for meg at det kan bli litt tull i forhold til lønn og vakter i fremtiden, som sagt så virker det litt dårlig organisert og en smule useriøst (f.eks får man betalt provisjon så fort kunden betaler faktura, så om kunden driter i å betale får heller ikke jeg min del av pengene). Hvilken fagforening burde jeg melde meg inn i da? Aner ikke hvordan det fungerer heller, jeg.

Det har ingenting med at det er snakk om provisjonslønn. Det er snakk om du er ansatt eller frilanse.

Det er heller ikke uvanlig at provisjonslønn blir basert på at kunden faktisk inngår en avtale og betaler inn. Det er jo det som skaper reell inntekt for firmaet og ikke de som sier ja og som angrer seg.

Anonym poster: dd4d0a47d876099d9a54da1b8a4f9dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fungerer det, da? Er det slik at om de betaler lønnen min, og jeg setter av til skatt selv så er det lov? Betaler jeg i så fall skatt på en eller annen måte hver måned/noen ganger i året, eller sparer på en konto og betaler når man får restskatt?

Du må opprette et enkeltpersonforetak, og få prata med noen på jobben din som kan forklare deg hvordan ting fungerer der. Spør noen av kollegaene dine f.eks. Mest sannsynlig så er "lønna" du får utbetalt månedsoppgjøret ditt som er basert på en eller annen slags utregning. Du skal uansett få et oppgjør som viser hvordan de har kommet fram til "lønna" di. Dette MÅ du etterlyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dianna

Hei. Har ikke lest hele tråden, men husk at du har langt dårligere rettigheter som oppdragstaker. Du får ikke sykepenger i arbeidsgiverperioden dekket av bedriften, du må skaffe deg forsikring, du må sette deg inn i regnskapsrutiner. Du må dessuten betale og fakturere MVA, og rapportere det inn kvartalsvis. Dessuten får du ikke feriepenger av arbeidsgiver, så du bør legge på 10.2 prosent ekstra av det du ellers ville krevd i lønn.

I det hele tatt, mye å tenke på, og regnskapshjelp koster raskt 10-15.000.- Med andre ord mye du bør sette deg inn i før du "godtar" å sende faktura.

Endret av Dianna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...