Gå til innhold

Betaling av skatt i ny jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått en deltidsjobb, hittil kun jobbet et skift for å se om jeg trivdes. Det er et ganske lite, men kjent selskap drevet av en som er selvstendig næringsdrivende (som jeg forøvrig ikke har snakket med, har kun snakket med hun som tilkalte til intervju).

Nå som jeg har lyst til å begynne i denne jobben spurte jeg intervjudamen om det var noen kontrakt, og hvem jeg skal levere skattekort til. Da sa hun;

Sitat; Du må legge av litt til skatt hver lønning :) Alle må det. Kontrakt skal jeg spørre sjefen om :)

Da spurte jeg om jeg kunne få telefonnummeret til sjefen for å høre hvordan det fungerer med skatt, for jeg er vant til å bare levere inn skattekort til sjefen og at det blir trukket automatisk. Ville gjerne forstå hvordan det fungerer. Og hun svarte;

Selvstendig næringsdrivende er de skattegreiene :) I hvert fall det jeg må :) Legger av litt til skatt hver lønn når du har gått over 50000 :)

Og her ble jeg forvirret... Fordi jeg er jo ikke selvstendig næringsdrivende, jeg er jo en vanlig ansatt? Skal jeg betale skatt selv på en eller annen måte hver måned? Hvorfor vente med å spare opp til skatt frem til jeg har tjent over 50.000? Eller skal man la være å betale skatt hele året, bare spare opp, og betale alt på en gang når man får restskatt?

Er det i det hele tatt lovlig?

Hun hadde tydeligvis ikke nummeret til sjefen (?), men skulle spørre en kollega om hun har det. Kommer til å mase litt der frem til jeg får snakket med sjefen angående dette, men siden jeg ikke har peiling på noe som helst egentlig (har bare hatt deltidsjobb en liten periode tidligere), vil jeg vite på forhånd at det de sier til meg er riktig og ikke minst lovlig.

Og ja, hvis noen lurte er det mye som virker litt useriøst med dette stedet, men så lenge alt er lovlig går det egentlig greit for meg... :)

Anonym poster: 517e951fac1f345696198975a77ef89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De skal nok betale skatt inn for deg - så lenge de ikke har ansatt deg på "frilanskontrakt". (Svarer - siden jeg ser du ikke har fått noe svar -og håper det fører til bedre svar etterpå:-) )

Ved å ikke betale skatt osv, virker det som om de heller ikke betaler arbeidsgiveravgift osv, jeg ville vært veldig skeptisk til å jobbe der... Anbefaler deg å melde deg inn i en fagforening om du velger å være ansatt der - da små problemer plutselig blir store og da er det godt å ha noen som hjelper deg...

Legger ved noen nyttige linker:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2009/nou-2009-04/11/3/3.html?id=549345

10.3.3.4 Oppgjør av skattetrekk

Hovedregelen etter skattebetalingsloven § 5-4 er at arbeidsgiver plikter å trekke skatt av lønn og annen godtgjørelse ved utbetaling til arbeidstaker. Forskuddstrekket skal settes inn på en egen skattetrekkskonto, jf. § 5–12, og innbetaling til det offentlige skal skje i seks årlige terminer, jf. § 10–10 og § 5–11.

Anonym poster: 5e149dbd5c00406766dfd11f9794f574

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal nok betale skatt inn for deg - så lenge de ikke har ansatt deg på "frilanskontrakt". (Svarer - siden jeg ser du ikke har fått noe svar -og håper det fører til bedre svar etterpå:-) )

Ved å ikke betale skatt osv, virker det som om de heller ikke betaler arbeidsgiveravgift osv, jeg ville vært veldig skeptisk til å jobbe der... Anbefaler deg å melde deg inn i en fagforening om du velger å være ansatt der - da små problemer plutselig blir store og da er det godt å ha noen som hjelper deg...

Legger ved noen nyttige linker:

http://www.arbeidsti....html?tid=78173

http://www.regjering....html?id=549345

10.3.3.4 Oppgjør av skattetrekk

Hovedregelen etter skattebetalingsloven § 5-4 er at arbeidsgiver plikter å trekke skatt av lønn og annen godtgjørelse ved utbetaling til arbeidstaker. Forskuddstrekket skal settes inn på en egen skattetrekkskonto, jf. § 5–12, og innbetaling til det offentlige skal skje i seks årlige terminer, jf. § 10–10 og § 5–11.

Anonym poster: 5e149dbd5c00406766dfd11f9794f574

Takk for svar!

Ja, jeg er også redd for at de ikke betaler arbeidsgiveravgift og at alt på en eller annen måte er ''ulovlig''. Men jeg aner virkelig ikke hvordan slike ting fungerer...

Kan det med skatt ha noe å gjøre med at det kun er provisjonslønn? Antakeligvis ikke, men kan vel like gjerne spørre...

Jeg kan se for meg at det kan bli litt tull i forhold til lønn og vakter i fremtiden, som sagt så virker det litt dårlig organisert og en smule useriøst (f.eks får man betalt provisjon så fort kunden betaler faktura, så om kunden driter i å betale får heller ikke jeg min del av pengene). Hvilken fagforening burde jeg melde meg inn i da? Aner ikke hvordan det fungerer heller, jeg.

Selv om det er flere ting som skurrer litt her, så er det mange ting som frister med denne jobben også altså, så får håpe det går i orden. Jeg er heller ikke avhengig av min inntekt, så det hadde ikke vært krise om det hadde skjedd noe med denne jobben så jeg måtte sluttet, og lett etter en annen.

Det viktigste er egentlig at firmaet ikke gjør noe ulovlig, slik at jeg kan sette dette på CVen til neste gang jeg søker jobb. Har ingen tidligere arbeidserfaring som jeg vil sette opp, og da er det ikke bare å velge og vrake jobber. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen flere...? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann! Uten at jeg har satt meg inn i reglene om dette er lov eller ikke, høres det veeeldig skurrete ut. Du får vel lønnslipp hver måned? Ring skatteetaten, de kan dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann! Uten at jeg har satt meg inn i reglene om dette er lov eller ikke, høres det veeeldig skurrete ut. Du får vel lønnslipp hver måned? Ring skatteetaten, de kan dette.

Ja, tror det kan være litt useriøst. Har ikke spurt om lønnsslipp, vet ikke om jeg får det eller ikke.

Har for øvrig jobbet på cafèen ved Munch-museet en liten stund, og hadde hverken kontrakt eller lønnsslipp der. Men det ble trukket skatt og jeg fikk alltid lønn presist, så det gikk greit... Så det virker som om selv litt ordentlige firmaer kan være litt sløve på slike ting når det kommer til deltidsansatte, uten at det nødvendigvis er så farlig, eller?

Tror jeg skal ringe skatteetaten om de ikke sier ja til kontrakt, skattekort og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du MÅ be om lønnslipp, og det SKAL du ha! Det er ditt bevis på at du får lønn derfra. (at du jobber der også), og at firmaet har betalt inn skatt for deg. Det er forøvrig ikke noe du skal be om, det er noe du skal få uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så vet jeg om et helt firma som bestod av flere restauranter og utesteder, sikkert med minst 10 ansatte til enhver tid. Disse fikk ikke lønnslipp, og de av dem som jeg har snakket med fikk gigaskattesmell, når de egentlig skulle få utbetalt restskatt. De som eide dette firmaet hadde ikke betalt inn skatt på de ansatte, men de tok pengene selv. Så ikke vær naiv her, det trylles og trolles hos en del selvstendig næringsdrivende med slike ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så vet jeg om et helt firma som bestod av flere restauranter og utesteder, sikkert med minst 10 ansatte til enhver tid. Disse fikk ikke lønnslipp, og de av dem som jeg har snakket med fikk gigaskattesmell, når de egentlig skulle få utbetalt restskatt. De som eide dette firmaet hadde ikke betalt inn skatt på de ansatte, men de tok pengene selv. Så ikke vær naiv her, det trylles og trolles hos en del selvstendig næringsdrivende med slike ting.

Hm, ok. Så jeg skal spørre om 1) kontrakt, 2) lønnsslipp, 3) kreve å levere skattekort til arbeidsgiver og at de ordner dette. Glemt noe da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

True med å ringe arbeidstilsynet hvis ikke de følger opp ;)

Neida, det ordner seg nok for deg! Bare ikke ta noen sånn tulleballforklaringer de eventuelt skulle komme med. Og ring gjerne skatteetaten hvis du blir usikker på hva som er rett/galt hvis du skulle få slike bortforklaringer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette hørtes veeeeldig mistenkelig ut. Så lenge du er ansatt så er firmaet pliktig til å trekke skatt, samt å gi deg en lønnsslipp.

For å legge godviljen til så kan det tenkes at damen trodde at du skulle jobbe så lite at du fikk frikort. Tjener du mindre enn 39.950,- i år så blir du ikke trukket i skatt (men kan risikere å måtte betale skatt dersom du ha f.eks formue eller andre inntekter).

En annen måte som noen gjør er å få alle de ansatte på frilanskontrakter som en annen nevner over her. Der er hver person å anse som en selvstendig næringdrivende, og firmaet kjøper tjenester av dere. Dette ville jeg ikke gått med på da du vil gå glipp av mange rettigheter, og det kan bli svært dyrt for deg. Som frilanser ville jeg krevd minst det dobbelte i lønn som om jeg var ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er flere muligheter her:

1) Du er ansatt. Da skal du ha kontrakt, du skal levere skattekortet, de skal trekke skatt og feriepenger skal settes av. Du skal få lønnsslipp,

2) Du er innleid som konsulent. Du skal ha en kontrakt eller avtale som regulerer hva slags konsulenttjenester du skal utføre. Du sender regning en gang pr måned eller ofterere eller sjeldnere. Inkludert i den fakturaen må du ha et påslag for eventuell mva og du må betale skatt og sykeforsikring til NAV og du må også sette av feriepenger selv.

Konsulenter kan være innleid fra et firma (Manpower, Evry osv) eller selvstendig næringsdrivende. Konsulenter som er ansatt i et konsulentfirma vil få sin lønn fra dette firmaet - disse sender faktura til firmaet. Selvstendig nøringsdrivendende må selv stå for all innkreving selv.

Det er ikke mulig for en ansatt eller en innleid konsulent å ikke vite hva slags forhold man skal jobbe under og hvordan betaling skal skje. Man har krav på kontrakt og denne skal man ha den dagen man skal starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette hørtes veeeeldig mistenkelig ut. Så lenge du er ansatt så er firmaet pliktig til å trekke skatt, samt å gi deg en lønnsslipp.

For å legge godviljen til så kan det tenkes at damen trodde at du skulle jobbe så lite at du fikk frikort. Tjener du mindre enn 39.950,- i år så blir du ikke trukket i skatt (men kan risikere å måtte betale skatt dersom du ha f.eks formue eller andre inntekter).

En annen måte som noen gjør er å få alle de ansatte på frilanskontrakter som en annen nevner over her. Der er hver person å anse som en selvstendig næringdrivende, og firmaet kjøper tjenester av dere. Dette ville jeg ikke gått med på da du vil gå glipp av mange rettigheter, og det kan bli svært dyrt for deg. Som frilanser ville jeg krevd minst det dobbelte i lønn som om jeg var ansatt.

Hun tror nok ikke at jeg kommer til å tjene under 40.000, så er nok ikke det.

Men frilanskontrakt, hvordan fungerer det? Må jeg registrere meg som selvstendig næringsdrivende? Er det fremdeles slik at de skal utlevere lønnslipp og trekke skatt for meg, eller må jeg i så fall ordne det selv? Tror nok det er frilanskontrakt det er snakk om her...

Jobben er provisjonsbasert, men kan nok tjene ganske greit (har regnet ut hva jeg tjente første skift).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere muligheter her:

1) Du er ansatt. Da skal du ha kontrakt, du skal levere skattekortet, de skal trekke skatt og feriepenger skal settes av. Du skal få lønnsslipp,

2) Du er innleid som konsulent. Du skal ha en kontrakt eller avtale som regulerer hva slags konsulenttjenester du skal utføre. Du sender regning en gang pr måned eller ofterere eller sjeldnere. Inkludert i den fakturaen må du ha et påslag for eventuell mva og du må betale skatt og sykeforsikring til NAV og du må også sette av feriepenger selv.

Konsulenter kan være innleid fra et firma (Manpower, Evry osv) eller selvstendig næringsdrivende. Konsulenter som er ansatt i et konsulentfirma vil få sin lønn fra dette firmaet - disse sender faktura til firmaet. Selvstendig nøringsdrivendende må selv stå for all innkreving selv.

Det er ikke mulig for en ansatt eller en innleid konsulent å ikke vite hva slags forhold man skal jobbe under og hvordan betaling skal skje. Man har krav på kontrakt og denne skal man ha den dagen man skal starte.

Ok, nå ble jeg igjen litt forvirret. I følge dem virket det som om blir leid inn som konsulent (frilanskontrakt), men de utbetaler lønnen min - altså jeg skal ikke sende ut faktura hver måned. Men jeg måtte sette av penger og betale skatt selv (hver måned, eller bare spare opp på konto til man får en enorm restskatt og betale alt da? Aner ikke...).

Men jeg skal mase på kontrakt og høre med dem hvordan ting fungerer, om noe er uklart får jeg ta kontakt med skatteetaten eller noe slikt og høre om det de sier er riktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Enten sender du regning - med mva - eller så får du lønn, lønnsslipp etc og de trekker skatt. Det finnes ikke flere varianter. Her er det noen som både prøver å unngå mva og arbeidsgiveravgift.

Slik de sier det er kan ikke dette forståes på noen som helst annen måte. Vil du virkelig jobbe for disse som prøver å svindle staten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 sier det veldig enkelt og greit over her.

Si at du vil ha kontrakt ASAP. Av den burde det være enkelt å se om denne bedriften er seriøs eller ikke. Etter hva du forteller virker de svært useriøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går da vel ikke an å være ansatt på frilans når man ikke vet at man er ansatt på frilans? Drit i frilansgreiene, du er vanlig ansatt og skal ha rettigheter deretter så sant ingenting annet er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten sender du regning - med mva - eller så får du lønn, lønnsslipp etc og de trekker skatt. Det finnes ikke flere varianter. Her er det noen som både prøver å unngå mva og arbeidsgiveravgift.

Slik de sier det er kan ikke dette forståes på noen som helst annen måte. Vil du virkelig jobbe for disse som prøver å svindle staten?

Ok, forstår bedre nå. Takk! Skal si fra at jeg nekter å jobbe uten kontrakt og lønnsslipp.

Vil ikke jobbe for dem om de gjør noe ulovlig nei, men jeg svømmer ikke akkurat i tilbud om jobber, så får håpe at det har vært noen misforståelser så langt. :)

Blondie65 sier det veldig enkelt og greit over her.

Si at du vil ha kontrakt ASAP. Av den burde det være enkelt å se om denne bedriften er seriøs eller ikke. Etter hva du forteller virker de svært useriøse.

Ja, har en veldig sterk følelse på at dette ikke er helt som det skal. Men jeg skal presse litt på og få se både kontrakt og snakket med sjefen om alt dette før jeg sier ja takk til jobb.

Det går da vel ikke an å være ansatt på frilans når man ikke vet at man er ansatt på frilans? Drit i frilansgreiene, du er vanlig ansatt og skal ha rettigheter deretter så sant ingenting annet er nevnt.

Driter herved i det! Jeg greier ikke å styre med faktura, skatt og alt mulig selv, så da blir vanlig ansatt det eneste alternativet.

Takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Arbeidstilsynets tipstelefon a.s.a.p. http://www.arbeidsti...html?tid=206797 Du vil bli behandlet anonymt.

Anonym poster: 3bcf346621a477919d89947b2c00f503

Takk for nyttig link! Har fått tak i sjefens nummer, skal ringe henne i morgen. Om hun ikke tilbyr kontrakt og lønnsslipp sier jeg nei takk til jobben, og skal jammen tipse arbeidstilsynet også. De har jo flere ansatte som fortjener at alt går riktig for seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...