Gå til innhold

fordeling av foreldrefradrag og huslån

Nada

Anbefalte innlegg

Jeg har dobbel så høy inntekt som min mann. 10 000 kr i foreldrefradrag er fordelt likt på bekke to (5000 kr hver). Huslånet står på meg med fullt fradrag for gjelden. Billånet står også på meg.

Hva lønner seg best når det gjelder fordeling av fradrag. Er det best at mest mulig står på den som har høyest inntekt? Eller spiller det ingen rolle til slutt?

Vi er gift og har felles økonomi. Han får tilbake 4000 kr på skatten og jeg får 40 000 kr tilbake (tjent mindre enn forventet grunnet foreldrepermisjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge dere er gift, begge får igjen og dere har felles økonomi så har det ingen betydning

Vi valgte å flytte fradrag hvis en av oss fikk baksmell, men det var mest praktisk for å slippe at en måtte betale og den andre fikk igjen.

Anonym poster: 2a52eba53e2f2adcea0b50dd2924b923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig at begge tjener nok til å utnytte fradragene, men så lenge dere er i full jobb er det ikke noe å tenkte på.

Anonym poster: 00e6b869cf125540aacce98b3e4e6f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbel så høy inntekt som min mann. 10 000 kr i foreldrefradrag er fordelt likt på bekke to (5000 kr hver). Huslånet står på meg med fullt fradrag for gjelden. Billånet står også på meg.

Hva lønner seg best når det gjelder fordeling av fradrag. Er det best at mest mulig står på den som har høyest inntekt? Eller spiller det ingen rolle til slutt?

Vi er gift og har felles økonomi. Han får tilbake 4000 kr på skatten og jeg får 40 000 kr tilbake (tjent mindre enn forventet grunnet foreldrepermisjon).

Litt usikker her, men gå inn på www.skatteetaten.no og bruk deres skjema for "utregning av skatt". Så kan du prøve deg fram, og se om du kommer til en fordelig hvor dere får mindre skatt hvis dere f.eks deler 30%/70% eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...