Gå til innhold

Selvangivelse og skilsmisse

Gjest myr

Anbefalte innlegg

Ble separert i fjor. Han skulle skifte til skatteklasse 2 me. Usikker på om han har gjort det, jeg er registrert i skatteklasse en.

På meg er det registrert inntekt, og min bolig som jeg kjøpte i desember. Det står ingen ting om vår felles bolig vi hadde lån på som han kjøpte meg ut av i september. Det er heller ikke registrert noe fradrag i forhold til reise eller barnepass. Reise i fbm jobben har jeg ikke gjort, barnehage er det jeg som har betalt, han har betalt Sfo. (Regningene er i mitt navn, Sfo hans navn). Har hatt felles økonomi frem til september.

Han har fått baksmell (sier han) jeg får tilbakebetalt.

Hvordan fungerer det? Skal det gjøres noen endringer i min selvangivelse som skal gjøre at han får mindre baksmell?

Eller er det eneste han kan gjøre å skrive fratrekk pga bhg og Sfo, samt endre til skatteklasse 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skatteklasse 2 får du for 2012 om du har hatt bosted (minst 60 % omsorg) for minst et av barna. Det må du sannsynligvis føre på selv. Den som har betalt bhg/sfo skal ha fradraget.

Hvem stod som hovedlånetaker på felles bolig? Vedkommende vil ha fått alt fradrag for de rentekostnadene. Disse skal deles frem til han kjøpte deg ut.

Når det gjelder reisefradrag så er dette reise hjem/jobb. Om dette overstiger 13950 får du fradrag for alt over.

Jeg anbefaler deg sjekke denne siden: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Fradrag/Fradrag-for-reiser-hjem--arbeid/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...