AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #21 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg kjenner at jeg blir skikkelig forbannet på det norske velferdssystemet, som jeg egentlig elsker, når jeg leser denne bloggen: http://rannveigheitm...n_p_skatte.html Hvordan er det mulig at en 19-åring som ikke har gjort annet enn å sitte på ræva og melke NAV de siste årene kan få igjen 42000 på skatten? Er ikke noe helt galt når det kan skje? Kall meg gjerne sjalu, for det er akkurat det jeg er når jeg jobber hardt ni timer om dagen, i en jobb jeg hater, for å gjøre mitt for fellesskapet, og allikevel sitter igjen med mindre i gjennomsnitt i måneden enn en alenemor som får overgangsstønad og engangsstønad og barnebidrag og jeg vet ikke hva. Jeg skjønner jo nå at det jeg burde gjort var å presse ut en unge sånn i 18-årsalderen.... Anonym poster: dfab036077268853e3916fff43a56d53 Ja stakkars deg, du er jo et offer. Du velger selv jobben du hater. Og du jobber ikke bare for fellesskapet - du jobber for å skape penger til deg selv. Og betaler du for mye skatt får du igjen. Vi kan være enig i at mange mennesker i Norge bruker et system som ikke motiverer til å være selvstending og jobbe. Fordi andre tjener til livets opphold ved å "nave", så betyr det ikke at det er mere synd på deg av den grunn. Du velger selv hvordan livet ditt er, uahvengig av alle andre. (Selv har jeg opplevd mange fæle ting som de fleste ikke opplever i løpet av et helt liv. Det er ikke noe grunn til å klage av den grunn, det er i dag som teller.) Anonym poster: cdbc4e5267b9a0abf062792a3e4f1e87 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helloworld Skrevet 2. april 2013 #22 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg kjenner at jeg blir skikkelig forbannet på det norske velferdssystemet, som jeg egentlig elsker, når jeg leser denne bloggen: http://rannveigheitm...n_p_skatte.html Hvordan er det mulig at en 19-åring som ikke har gjort annet enn å sitte på ræva og melke NAV de siste årene kan få igjen 42000 på skatten? Er ikke noe helt galt når det kan skje? Kall meg gjerne sjalu, for det er akkurat det jeg er når jeg jobber hardt ni timer om dagen, i en jobb jeg hater, for å gjøre mitt for fellesskapet, og allikevel sitter igjen med mindre i gjennomsnitt i måneden enn en alenemor som får overgangsstønad og engangsstønad og barnebidrag og jeg vet ikke hva. Jeg skjønner jo nå at det jeg burde gjort var å presse ut en unge sånn i 18-årsalderen.... Anonym poster: dfab036077268853e3916fff43a56d53 Nei, nå får du rulle´n inn! For det første er jeg så utrolig lei av denne generaliseringen rettet mot unge mødre. -Som om unge mødre er en hord av uansvarlige, dumme jenter med sugerør i statskassa. Dette er et inntrykk som et av Norges største feilinformeringskanaler, TV-Norge, har skapt. Ja, statistisk sett så lever de fleste unge mødre/unge par i Norge på fattigdomsgrensen, som idag beskrives ved at man har en årsinntekt på rundt 200.000kr. Da får man støtte fra NAV, men som det er skrevet før her, så er også den skattepliktig. Har man bi-inntekter, skatter man av disse også. Er man lur(det går an å være det selv om man har "presset ut et barn" i 18-års alderen), så skatter man mer enn man behøver. Jeg er egentlig ikke så veldig interesset i å fortelle deg om NAV/skattesystemet, for det kan du fint lese deg opp på selv. Det som irriterte meg mest her, var det jeg nevnte i starten - generaliseringen. Såklart, det fins god grunn til å diskutere hvorvidt det er lurt for samfunnet at unge får barn tidlig - og vi skal ikke være naiive. Men, for meg blir dette så usaklig. Jeg forstår godt at dette er din mening, men tro meg når jeg sier at det fins en haug med unge mødre som får mye pes og fordommer kastet i sin retning. Og dette er kanskje unge foreldre som har bedre stell på økonomien enn de som ser stygt i deres retning. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helloworld Skrevet 2. april 2013 #23 Del Skrevet 2. april 2013 Må forresten fortelle at jeg selv ikke er ung mor, bare så du ikke går utifra at jeg følte meg personlig truffet av den grunn. Personlig truffet på vegne av venner, er jeg heller da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #24 Del Skrevet 2. april 2013 Unnskyld meg om jeg reagerer på logikken i dette: - Dama har ingen jobb, og har aldri hatt det. - Dama får masse støtte fra staten, det vil si mine skattepenger, som jeg jobber og sliter hardt for - Dama får 42000 kroner igjen på skatten når hun aldri i sitt liv har jobbet. Jeg lurer på hva en amerikaner hadde sagt om dette. Men jeg må innrømme at det som er mest kvalmende i denne situasjonen, er at hun omtrent skryter av sin egen situasjon. Jeg ville vært så sinnsykt ydmyk og flau hvis jeg hadde levd på NAV og snyltet på andre hardtarbeidende mennesker, jeg ville ikke kringkastet det i et sammensurium av restylane i leppene, silikon i puppene og rosablogging. Anonym poster: 77bf23600c7213fb80a7240f75ff809d 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #25 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg er alenemor og arb. ledig og får 44000 igjen på skatten.. Grunnen er at jeg skatter for mye av pengene jeg får av nav. Skal egentlig ha 13 000, men 4000 går til skatt. Slik jeg ser det; det er bare en annen måte å spare opp pengene på.. Anonym poster: 80b708b2cdb5ecd82e944b20488a7418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #26 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg er alenemor og arb. ledig og får 44000 igjen på skatten.. Grunnen er at jeg skatter for mye av pengene jeg får av nav. Skal egentlig ha 13 000, men 4000 går til skatt. Slik jeg ser det; det er bare en annen måte å spare opp pengene på.. Anonym poster: 80b708b2cdb5ecd82e944b20488a7418 Så du skulle bare skatte 4000kr totalt ifjor mener du? Anonym poster: c2697b38b6c4e7f9b380554bc08c0b3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #27 Del Skrevet 2. april 2013 Så du skulle bare skatte 4000kr totalt ifjor mener du? Anonym poster: c2697b38b6c4e7f9b380554bc08c0b3e Hehe nei 4000 hver mnd. Anonym poster: 80b708b2cdb5ecd82e944b20488a7418 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeleine Skrevet 2. april 2013 #28 Del Skrevet 2. april 2013 Unnskyld meg om jeg reagerer på logikken i dette: - Dama har ingen jobb, og har aldri hatt det. - Dama får masse støtte fra staten, det vil si mine skattepenger, som jeg jobber og sliter hardt for - Dama får 42000 kroner igjen på skatten når hun aldri i sitt liv har jobbet. Jeg lurer på hva en amerikaner hadde sagt om dette. Men jeg må innrømme at det som er mest kvalmende i denne situasjonen, er at hun omtrent skryter av sin egen situasjon. Jeg ville vært så sinnsykt ydmyk og flau hvis jeg hadde levd på NAV og snyltet på andre hardtarbeidende mennesker, jeg ville ikke kringkastet det i et sammensurium av restylane i leppene, silikon i puppene og rosablogging. Anonym poster: 77bf23600c7213fb80a7240f75ff809d - Dama har faktisk jobb som hun sikkert tjener mer på enn du gjør - bloggen. - Dama får antageligvis lik støtte fra staten som andre alenemødre. I tillegg skatter hun så hun får også støtte fra sine egne skattepenger. - Dama får 42000 igjen på skatten fordi hun har tjent penger og betalt skatt, akkurat slik som du. Seriøst, voks opp da! Det som er kvalmende er folk som blir så sjalu på andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 2. april 2013 #29 Del Skrevet 2. april 2013 Kan ikke for det men mer white trash kvinnfolk skal du faen meg lete lenge etter! Poste bilder av fiskepinner og brødskiver med smøreost! Og dyttedealtforstoresilikonpuppeneoppikamera og komåtameggakkgakkmunn på hvert bilde når en er gravid....de må lage et nytt ord for tacky dekker det ikke.. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #30 Del Skrevet 2. april 2013 Men syns forøvrig det er kvalmt å annonsere det slikt. Ab over her. Anonym poster: 80b708b2cdb5ecd82e944b20488a7418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 2. april 2013 #31 Del Skrevet 2. april 2013 - Dama har faktisk jobb som hun sikkert tjener mer på enn du gjør - bloggen. - Dama får antageligvis lik støtte fra staten som andre alenemødre. I tillegg skatter hun så hun får også støtte fra sine egne skattepenger. - Dama får 42000 igjen på skatten fordi hun har tjent penger og betalt skatt, akkurat slik som du. Seriøst, voks opp da! Det som er kvalmende er folk som blir så sjalu på andre. Hvis gakk gakk tjener så veldig mye på bloggen skulle hun ikke hatt overgangstønad, noe hun tydelig har. Tjener man greit faller jo den bort. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #32 Del Skrevet 2. april 2013 Enig med dere, dette er tull og tøys. Hun driter seg ut med å kingkaste dette offentlig. Burde skjemmest. Hun betaler sikkert bare 13% skatt og er i skatteklasse 2. Hun har foreldrefradrag for barnehagen ungen går i, ikke mer. Hun får full overgangsstønad som hun skatter minimalt av, maks 10% Ergo får hun mye igjen. Dette kan snu når de 3 årene som aleneforsørger er over og hun mister de pengene. Hvis hun ikke da poppet ut enda en unge. Ja, jeg skjønner godt folk blir misunnelige her jeg, for velferds Norge er for godt. Hvis hun tjener så sinnsykt på bloggen, så skulle hun strengt tatt ikke hatt overgangsstønad, ekstra barnetrygd osv, men alle har jo rett på det uansett hvor mye de tjener. Mulig hun får smell om en 3 års tid da, når hun skal tilbake i skatteklasse 1. Anonym poster: e1d7b2540a7d3034f9d161dd4bc8db44 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #33 Del Skrevet 2. april 2013 - Dama har faktisk jobb som hun sikkert tjener mer på enn du gjør - bloggen. - Dama får antageligvis lik støtte fra staten som andre alenemødre. I tillegg skatter hun så hun får også støtte fra sine egne skattepenger. - Dama får 42000 igjen på skatten fordi hun har tjent penger og betalt skatt, akkurat slik som du. Seriøst, voks opp da! Det som er kvalmende er folk som blir så sjalu på andre. - Hvis hun hadde hatt en årsinntekt over 42.000 kroner (dvs. på rundt 3500 kroner i måneden) så ville hun ha hatt rett på foreldrepenger. Hun skriver selv i bloggen sin at hun ikke har rett på foreldrepenger fordi at hun ikke har hatt inntekt, så da spør jeg, hvor mye mer er det hun tjener på den bloggen? Siden du tydeligvis vet bedre enn henne. - Overgangsstønad reduserer mot inntekt. Hvis hun får full overgangsstønad vil si at hun tjener under 3500 kroner i måneden på bloggen sin, hvis hun i det hele tatt tjener noe som helst. 3500 kroner i måneden vil si 17 arbeidstimer for min del, så det er ikke akkurat så mye. - Rannveig har jo ikke teknisk sett ikke tjent penger. Anonym poster: 568db92e77d818416670ba1c2812741e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 2. april 2013 #34 Del Skrevet 2. april 2013 Når du tjener penger blir overgangstønaden redusert. Tjener du fullt i 100 % stilling faller den vel bort. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy1 Skrevet 2. april 2013 #35 Del Skrevet 2. april 2013 Slik jeg har forstått det så får man igjen alt man har betalt i skatt om man har hatt overgangsstønad (og sikkert div andre småstønader som følger med) som eneste inntekt. Jeg aner ikke hvorfor man blir belønnet for å ikke jobbe, men sånn er det. Har selv vært alenemor, men hadde arbeidsinntekt ved sidenav den støtten jeg fikk så jeg fikk ikke masse masse tilbake på skatten 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 2. april 2013 #36 Del Skrevet 2. april 2013 absurd. alenemødre har det alt for godt i norge. staten har tatt over mannens tidligere forsørgeransvar overfor mange kvinner i norge. kvinner kjemper for likestilling, men hvor likestilt er kjønnene når kvinnene fremdeles må forsørges? spiller det da noen rolle om det er mannen eller staten som forsørger de? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy1 Skrevet 2. april 2013 #37 Del Skrevet 2. april 2013 Når du tjener penger blir overgangstønaden redusert. Tjener du fullt i 100 % stilling faller den vel bort. Nei den faller ikke helt bort selvom du jobber fult. Den reduseres med noen øre per kr du tjener så tjener du veldig mye så faller den bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 2. april 2013 #38 Del Skrevet 2. april 2013 Det er jo bare foreløpig, noe hun sikkert ikke har tenkt på. Bloggere har som regel ikke alle sponsor avtaler og slikt automatisk slått inn i selvangivelsen, så det er nok der det ligger. Det må jo faktisk skattes av at man får ta gratis sol hos brun og blid. Den som hjalp til med å lage det skattekortet var nok smart nok til å regne med at det kom:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy1 Skrevet 2. april 2013 #39 Del Skrevet 2. april 2013 - Hvis hun hadde hatt en årsinntekt over 42.000 kroner (dvs. på rundt 3500 kroner i måneden) så ville hun ha hatt rett på foreldrepenger. Hun skriver selv i bloggen sin at hun ikke har rett på foreldrepenger fordi at hun ikke har hatt inntekt, så da spør jeg, hvor mye mer er det hun tjener på den bloggen? Siden du tydeligvis vet bedre enn henne. - Overgangsstønad reduserer mot inntekt. Hvis hun får full overgangsstønad vil si at hun tjener under 3500 kroner i måneden på bloggen sin, hvis hun i det hele tatt tjener noe som helst. 3500 kroner i måneden vil si 17 arbeidstimer for min del, så det er ikke akkurat så mye. - Rannveig har jo ikke teknisk sett ikke tjent penger. Anonym poster: 568db92e77d818416670ba1c2812741e Hu har vel ikke satt seg helt inn i systemet for jeg er ganske sikker på at man kan få foreldrepenger på grunnlag av stønader. Hadde jeg gått på dagpenger 6 av 10mnd før jeg gikk ut i permisjon hadde jeg hatt krav på foreldrepenger utifra dagpengene. Dette gjelder mest sannsynlig overgangsstønaden og. Men er det ikke like greit at hu tar seg ut engangsbeløpet? Så sparer staten den slanten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 2. april 2013 #40 Del Skrevet 2. april 2013 - Dama har faktisk jobb som hun sikkert tjener mer på enn du gjør - bloggen. - Dama får antageligvis lik støtte fra staten som andre alenemødre. I tillegg skatter hun så hun får også støtte fra sine egne skattepenger. - Dama får 42000 igjen på skatten fordi hun har tjent penger og betalt skatt, akkurat slik som du. Seriøst, voks opp da! Det som er kvalmende er folk som blir så sjalu på andre. hvorfor skal hun ha statlig støtte dersom hun tjener penger selv? er det statens rolle å sponse silikonpupper til denne bimboen? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå