Gå til innhold

Tror du Norges økonomi vil fortsette å være unik? Er du bekymret? Gjør du noe for å forberede deg på en mulig økonomisk krise?

Gjest Skogkar

Norges rikdom  

28 stemmer

1. 1. Tar du noen forbehold for framtiden, eller kjører du på?

• Selvsagt. Jeg hamstrer sølv og gull, samt hermetikk og ammo. Har et shelter i skauen og et bugout-kit i boden.
      2
    • Ja. Jeg betaler ned så mye gjeld jeg kan, sprer mine investeringer og er generelt bekymret for framtiden
      9
    • Nokså bekymret. Prøver å leve nøkternt, men man må jo leve livet også
      9
    • Ikke så veldig. Vi er nok like rike om 10, 20 og 30 år også
      8
    • Herregud. Besøk Nyhetsspeilet litt mer a. Ta på deg tinnfoliehatten. Norges velferdsmodell er det mest bærekraftige som finnes. Vi vil forbli rike, og jeg tenker ikke ett sekund på at gjelden min kan komme og bite meg i rompa. PS; Jeg er homo.
      0

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå som jeg har deg her skogmann, og det i en relevant tråd, så vil jeg spørre deg om noe. Det har jeg hatt lyst til lenge. Jeg har 50 000kr jeg ønsker å investere i gull og sølv, fordi jeg har lest alle dine utsagn om at det virkelig lønner seg å hamstre i gull og sølv om man skal ha sparing liggende, liksom.

Men ja... Hvordan starter jeg å kjøpe dette opp, hvor leter jeg, hvem spør jeg, osv?

Og hvordan lagre?

Håper du gidder å svare en kommende silver and golddigger, bokstavlig talt, grave det opp og kjøpe det :)

Anonym poster: 8b5bf2dbf1ba1cfc4c350163420e4bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jeg skulle ønske jeg kunne krysse for to alternativer der. :) Interessant og vidt emne!

Tror du Norges økonomi vil fortsette å være unik?

Nei. I en periode fremover, ja. Men ikke langt inn i fremtiden. Norge har ikke nok eksport og burde strengt tatt slått seg sammen med svenskene. De kan kose seg med litt oljefond og vi kan nyte litt svensk innovatør og grundervirksomhet. Det hadde gitt en mer bærekraftig balanse. Fryktelig naivt, da det har mange bakdeler og fordeler og ikke fungerer så sort/hvitt, men... På ett eller annet tidspunkt så vil enten oljen ta slutt eller behovet bli mindre.

Situasjonen med så mye oppstarte midler som Norge har vil neppe bli situasjonen for mange flere land, jeg tror heller at Norge vil måtte bruke opp disse midlene på et tidspunkt og få en økonomi som er mer lik Sverige sin, feks.

Er du bekymret?

Njaei. Det kan jo komme et boligkrakk, men jeg er ikke redd. Jeg betaler ned på huslånet så mye som mulig. Gjeldsgraden er nå under 40%. Jeg eier 62% av huset mitt, og jeg betaler fortsatt "grovt" ned på huslånet for å få denne gjelden ut av verden. Om jeg eier huset mitt helt og holdent så kan jeg la være å bekymre meg for renter, og et boligkrakk vil ikke bety noen ting for meg. For jeg har ingen planer om å selge - dette er hjemmet mitt. Målet er å fortsette å bo her.

Gjør du noe for å forberede deg på en mulig økonomisk krise?

Jepp. Vi har privat pensjonssparing og sparer i fond (herunder fond som styres av gullpriser bl.a) samt at vi betaler ned på huslånet av "all makt". Så jeg stoler ikke på pensjon oppstart via jobb og staten, jeg sparer selv til den perioden og går halveis ut i fra at pensjonsordningen har gått ad undas til min pensjonsalder. Men vi sparer oss ikke til fant, vi skal leve også. Men lever littegrann under evne. :)

Vi har også "sikret oss" litt på andre måter. Gjennom arv eier vi noen større skogsområder på Østlandet, og min far, min mann og hans far bruker noen uker hver høst og vår på skogsdrift. Vi har dermed ved til eget bruk og deler ut ved til søsken og foreldre. Det er ikke akkurat "bugout" eller real estate diamonds - men det er trygt å vite at vi kan fyre gratis i uoverskuelig fremtid. (Og om apokalypsen inntreffer, så er det mulighet til jakt. Hurra).

En annen måte å sikre oss på er kunnskap. Det høres kanskje teit ut, men jeg har fremtiden litt i tankene når jeg velger å skifte bordkledning på garasjen selv fremfor å bruke fagfolk. Vi har råd (og liten nok tid) til å forsvare å bruke fagfolk, men tenk om den dagen kommer hvor vi ikke har mulighet til annet enn å gjøre det selv? Da er det greit å kunne litt om grunnleggende snekring og mekanikk. Jeg anser det som en viktig valuta for meg selv at jeg kan sette bryter på en ledning, at jeg kan å fiske med garn... At jeg kan slakte dyr ved behov. Småtullete kanskje. Vi er ikke hermetikksamlere, eller "preppers", men liker å vite at vi kan klare oss selve om det skulle knipe.

Det eneste vi har hamstet opp, er ufrivillig. Vi har en garasje full av byggmaterialer etter å stadig kjøpe for mye. Men det er "greit å ha". :P Vi har også en fryser som stadig er for full, fordi vi handler for ofte i butikken og glemmer hva vi har. Men jaktglade fedre så har vi nesten 900 liter fryseplass i huset, og det er nok godt over halvfullt med mye kjøtt og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke forberedet meg foreløbig og tror nok ikke Norges økonomi kommer til å være like fantastisk framover. Er student med sparekonto, men eier ikke noe eiendom så begrenset hva jeg kan forberede.

Når jeg blir ferdig med studiene er jeg noe skeptisk til å kjøpe eiendom. Kommer nok til å kjøpe noe som er såpass stort at jeg kan bli boende om boligprisene vil falle, og noe som er rimelig slik at jeg da har mulighet til å sitte på bolig enda jeg skulle miste jobb ol. Dette innebærer selvsagt at jeg må regne med å flytte et stykke unna der jeg har lyst til å bo. Skal i såfall også betale ned boliglån raskest mulig, og spare opp en størst mulig buffer.

Kredittlån er selvsagt utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Nå som jeg har deg her skogmann, og det i en relevant tråd, så vil jeg spørre deg om noe. Det har jeg hatt lyst til lenge. Jeg har 50 000kr jeg ønsker å investere i gull og sølv, fordi jeg har lest alle dine utsagn om at det virkelig lønner seg å hamstre i gull og sølv om man skal ha sparing liggende, liksom.

Men ja... Hvordan starter jeg å kjøpe dette opp, hvor leter jeg, hvem spør jeg, osv?

Og hvordan lagre?

Håper du gidder å svare en kommende silver and golddigger, bokstavlig talt, grave det opp og kjøpe det :)

Hei! Jeg kan svare deg i morgen natt. Nå skal jeg ut å fiske. Men et raskt tips..følg med på sølvprisene framover og kjøp opp litt og litt. Prisene er på vei nedover, og gir glimrende kjøpsmuligheter. Og husk..man skal sitte LONG i sølv og gull, IKKE spekulere. Med long mener jeg at du investerer for dine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg kan svare deg i morgen natt. Nå skal jeg ut å fiske. Men et raskt tips..følg med på sølvprisene framover og kjøp opp litt og litt. Prisene er på vei nedover, og gir glimrende kjøpsmuligheter. Og husk..man skal sitte LONG i sølv og gull, IKKE spekulere. Med long mener jeg at du investerer for dine barn.

Spennende, gleder meg til å lese svaret ditt, kjekt at sølv er på vei nedover, jeg kjøper gjerne noe. Om jg finner ut hvor, osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogmann

Spennende, gleder meg til å lese svaret ditt, kjekt at sølv er på vei nedover, jeg kjøper gjerne noe. Om jg finner ut hvor, osv. :)

Historisk sett har gull/sølv-ratioen ligget på rundt 1:16. Altså, du har fått en unse gull for prisen av 16 unser sølv. En unse er cirka 28 gram. I dag er ratioen mellom sølv og gull helt ute av "historisk balanse". Gull er enten villt overpriset, eller så er sølv villt underpriset.

Dessuten kan det også se ut som om vi har hatt en gedigen sølv - og gullboble de siste årene, dersom du ser på denne charten.

http://rpreschern.wo...look-at-silver/

Gull og spesielt sølv (og råvarespekulasjon generelt) har tradisjonelt vært svært skummelt. Det er mange faktorer hverken jeg eller særlig mange andre investorer kjenner til, så skal du inn i sølv eller gull så er det noen ting som gjelder;

1. Du må være motivert og bestemt på at dette er en ekstremt langsiktig investering, f.eks at du investerer til din egen pensjon, dine egne barn eller barnebarn. For på lang sikt vil prisene gå opp. Hvorfor? Jo, fordi gull, og spesielt sølv er ufornybare råmetaller som det bare finnes en viss mengde av på planeten. Per i dag er det få metaller som har et så vidt bruksområde som sølv. Til teknologi, industri, medisin, pynt og ikke minst har sølv og gull historisk sett vært et betalingsmiddel og en trygg havn i økonomiske møkkatider.

2. Du må handle sølv på vei ned eller opp, litt og litt, og ikke få panikk fordi du har bommet litt. Som i dag er sølv på vei ned. Da kan du f.eks si at OK, hvis sølv treffer 26$ ounze så kjøper jeg 10 unser. Hvis sølv treffer 24$ så kjøper jeg ti til. Om det treffer 22$ kjøper jeg 20 unser, osv osv.

NÅ er faktisk et bra tidspunkt å kjøpe seg opp litt. Det vil sikkert komme flere nedturer i framtiden, men husk at en nedtur i dag betyr at sølv kanskje vil ned i 20 dollar området. Så tidlig som på slutten av 90-tallet kunne du få kjøpt sølv for 6 dollar unsen. Slike tall ser vi nok aldri igjen.

3. Aldri overinvester eller bli for ivrig når du kjøper sølv. Det er VELDIG lett å handle, og krever bare at du fyller ut navn og adresse og henter på posten. 10-20% av din kapital er greit å investere i sølv. Så om du eier 100,000 "penger", så kan 10-20,000 av disse brukes på sølv. 50-60% burde for øvrig brukes til å betale ned gjeld, og de resterende 30-40% burde stå i banken som buffer.

Selve prosessen med å kjøpe sølv gjør du på f.eks realverdier.no Jeg har kun brukt dem, og er 100% fornøyd. Selv om det er meningsløst med hensyn til at det er en seriøs bedrift, så sjekker jeg alltid sølvinnholdet selv. Aldri fått noe annet enn 99.99% rent sølv av dem. Levering fra du bestiller er som regel under en uke. Trykk kjøp, fyll inn navn og adresse, betal og vent på henteseddel i postkassa.

Når du har fått sølvet (antar at du ikke skal sjekke om det er ekte..noe jeg for øvrig kan garantere at det er, siden du ikke har måleutstyr). Vet noen er skeptiske til slike sider, men det er basert på lite kunnskap om hvordan bedrifter fungerer i Norge. Hadde disse drevet useriøst hadde de ikke hatt så høy "cred" blandt folk, og hadde blitt avslørt som svindlere for lengst.

Anyways, når du har fått sølvet så er det ikke nødvendig og ta ut pengene. Sølvmyntene er, om du har kjøpt 10stk, forseglet i en syretett eske. Du kan gjerne åpne og ta en titt, og kose deg litt med onkelskrue-formuen din, men generelt - la de ligge. Kjøper du ferre enn 10 så mener jeg de kommer i syretette (oksygentette) poser. La de ligge i disse. Om de ikke gjør det så drar du til gullsmeden og spør om syretette poser. De får du som regel gratis eller for noen småpenger.

Så er det bare å stashe sølvet på beste sjørøvervis. Hva som er den tryggeste måten strides de lærde om, men mitt tips er å legge de i noe absurd eller stygt noe som eventuelle innbruddstjuver driter i. Legg dem i monopol-esken eller i verktøykassa, i ei gammal bensinkanne, under en takstein..eller bare i en pappeske med gamle møllspiste klær på loftet. Sannsynligheten for at du blir ranet er jo liten, men en liten innsats skader heller ikke.

Så er det bare å ruge på sølvet ditt til den dagen spekulanter driver prisene til vanvittige høyder, eller at mesteparten av sølvet begynner å forsvinne fra markedet. I dag, spesielt i USA har private kjøp av sølv (stackers..vanlige folk som hamstrer sølv i dårlige tider) eksplodert. Det er generelt et dårlig tegn for de som vil inn, siden det driver prisene høyere, men enda så er privatkjøp av sølv fortsatt relativt nisjepreget. Folk FLEST skjønner ikke bæret av det. Si til morra di at du kjøper sølvmynter og hun tror det har rablet for deg. I USA er riktignok forståelsen for det noe høyere, da de opplever at verdien på papirpenger (fiat-penger) faller, og de står i reell fare for å miste jobb osv. Da investerer folk tradisjonelt i gull og sølv.

Det er mye myter og konspirasjonsteorier rundt sølv - og gull, spesielt når det gjelder hva som driver svingningene i markedet. Stater og sentralbanker selger og kjøper sølv og gull, og prisene flyr opp og ned basert på rykter. Men til syvende og sist er det et unektelig faktum at sølv og gull er begrensede ressurser på jorden, og har ALLTID hatt en høyt aktet verdi hos mennesker, tradisjonelt pga sin skjønnhet og holdbarhet, men også nettop fordi de finnes i begrensede relativt små mengder. Om du tar alt gull som noensinne er gravd fram, så er det ikke mer enn 100kvm stor leilighet med solid gull. Sølv finnes riktignok i større mengder, men svært begrenset (selv om det sannsynligvis ikke er noe sølv-krise enda)

Og en siste ting..HOLD KJEFT om sølvet ditt. Om du av ulike årsaker ønsker å dele det med noen, så vær trygg på at det er en person du har full tillitt til. En kjæreste du har vært sammen med i ett år er ikke en person man burde ha 100% tilitt til. Du har kanskje bare noen tusenlapper worth of silver i år, men om ti år har du kanskje verdier for hundretusenvis av kroner.

Så er det bare å klikke innom her en gang i blandt (hold deg unna forumene) http://www.kitco.com/charts/livesilver.html og enten kjøpe eller fyre opp sigaren :)

Håper det var litt informativt rent praktisk. Jeg kan svært lite om sølv i forhold til mange stackers. Men..tja, la oss si det sånn at sølvet mitt har dobblet seg i verdi om du tar snittprisen på det jeg har kjøpt. Og om noen tror de vet hvem jeg er...Størstedelen av sølvet mitt er gravd ned et sted, to meter dypt, i en 4 mål stor hage. Lykke til :)

Endret av Skogmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan lagre?

Anbefaler deg å lese denne nøye: http://www.getrichslowly.org/blog/2011/05/10/investing-in-gold/

Ikke helt ulikt flere av poengene til Skogmann.

Jeg spør meg om hvorfor i all verden investere i gull eller metaller når andre investeringer historisk sett gjør det bedre. Og i en krisesituasjon er det vel nesten garantert at gull ikke er det du trenger å ha liggende. Våpen, ammunisjon, mat, vann og klær derimot. Slikt får plutselig høy verdi. Så som beskyttelse i dårlige tider har gull aldri gjort det bra (iflg min finansrådgiver, Dave Ramsey). Men som del av en investeringsportefølje, for å skape diversitet, ha flere bein å stå på (sog Skogmann også poengterer som viktig) så kan gull, sølv og annet være ok. Så lenge man passer på å ikke kjøpe på toppen av ren iver, og har is nok i magen til å ikke selge seg ut på bunn. Være bevisst boble-faktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det knapt stemmer mens i tråder om kjønnshår er man oppe i 70 stemmer over natten..

Anonym poster: 9b8578c0d2a9fbcee5cb6fe898d8167c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Anbefaler deg å lese denne nøye: http://www.getrichsl...esting-in-gold/

Ikke helt ulikt flere av poengene til Skogmann.

Jeg spør meg om hvorfor i all verden investere i gull eller metaller når andre investeringer historisk sett gjør det bedre. Og i en krisesituasjon er det vel nesten garantert at gull ikke er det du trenger å ha liggende. Våpen, ammunisjon, mat, vann og klær derimot. Slikt får plutselig høy verdi. Så som beskyttelse i dårlige tider har gull aldri gjort det bra (iflg min finansrådgiver, Dave Ramsey). Men som del av en investeringsportefølje, for å skape diversitet, ha flere bein å stå på (sog Skogmann også poengterer som viktig) så kan gull, sølv og annet være ok. Så lenge man passer på å ikke kjøpe på toppen av ren iver, og har is nok i magen til å ikke selge seg ut på bunn. Være bevisst boble-faktoren.

Det er ikke helt riktig. Gullprisen fikk en real oppsving under den store depresjonen. Gull og sølv HAR historisk sett vært mer eller mindre trygge havner under depresjoner.

Om hele samfunnet kollapser og vi får madmax-tilstander så er det klart gull og sølv har null verdi. Men personlig tror jeg ikke vi får madmax-tilstander, i hvert fall ikke varige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Her kommer det knapt stemmer mens i tråder om kjønnshår er man oppe i 70 stemmer over natten..

Anonym poster: 9b8578c0d2a9fbcee5cb6fe898d8167c

Og det i seg selv er skremmende nok. Dog ikke uventet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Hva tror vi konsekvensen vil være når ting går til Helheim? Hellas 2? Vi er jo ikke medlemmer av EU, men irene fikk jo litt nødlån, så... Blir vi hobbysvensker? Vil boligprisene og eksporten ryke først, eller vil næringen forutse og kjøre permisjoner som vil medføre boligboblesprekk og...? Hva tror vi er realistisk bilde og hvor vil det starte for Norge med sitt unike oljefond?

Edit; VM i leifing.

Endret av Tirkes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva som kommer, men gitt realitetene vil hverken edle metaller, bitcoins (ja, en digital valuta i en verden hvor det digitale egentlig ikke har noen fremtid - smart) eller eiendom være av stor betydning. På kort sikt (10-15 år) kan man tjene gode penger på å ha kjøpt sølv og gull på tidlig 2000-tall, kanskje til og med nå, men det kan ikke ta over på noe vis dersom økonomien skulle kollapse. Hvordan skulle det gjøre det?

Forhåpentligvis blir det en trappetrinnskollaps, hvor hvert år og hver måned er dårligere enn den neste, men hvor man i alle fall opplever kontinuitet mellom hver etappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogmann

Hva tror vi konsekvensen vil være når ting går til Helheim? Hellas 2? Vi er jo ikke medlemmer av EU, men irene fikk jo litt nødlån, så... Blir vi hobbysvensker? Vil boligprisene og eksporten ryke først, eller vil næringen forutse og kjøre permisjoner som vil medføre boligboblesprekk og...? Hva tror vi er realistisk bilde og hvor vil det starte for Norge med sitt unike oljefond?

Edit; VM i leifing.

Jeg er ingen "ekspert" og selv "ekspertene" bommer ..vel..alltid egentlig. Hvorfor kalles de eksperter? De har jo aldri rett i noe. Uansett, det blir bare synsing på makronivå.

Scenario 1; Total kollaps. Fiatpenger, sølv, gull, boligpriser, alt ramler sammen som den ponzi-scheemen den er. Murer med armed guards rundt de rikes områder, Jensenberg og CO flykter til et trygt område. Vi andre lever fra hånd til munn i Madmax på jakt etter bensin, ammo og mat. Fritt for å eie et småbruk i huttiheita!

Scenario 2; Oljekrise (enten lav etterspørsel grunnet dritt-tider i Europa og dermed lavere priser, evnt kombinert med videre fall i produksjon) om 10-20 år. Velferdsmodellen i dass. Skylden rettes fra vanlige folk mot innvandring og "they took er deerbs", nazipartier dannes, generel sosial uro, demonstrasjoner, krig.

Scenario 3; Det hangler og går så der. Svenskene drar hjem, det samme gjør spanjakkene og romerne. Nothing to see here. Oljeprod/pris seff ned (uungåelig). Fiat dritt. Sølv og gull jippi. FRP får regjere litt, ingen forskjell. Vi er Hellas. Resten av verden verre.

Scenario 4; Politikerne tar til vett og det kan med 40-50% sannsynlighet gå sånn passe, avhengig av om politikere i andre land også tar til vett.

Men, helt seriøst så tror jeg det kommer til og gå sånn passe dritt framover. Ingen vet helt hva problemene består av. Vi har en gjeldsboble..men det er bare et uungåelig faktum basert på det økonomiske systemet vi har. Vi har enorm befolkningsvekst. Vi har fattige som ønsker å ta del i vår rikdom. Vi har klima..vel, i hvert fall garantert MILJØproblemer.

Så får vi se da, om alt bare blir et salig kaos med litt kriger her og der, stater som går konkurs, kommer seg litt, går dritt, går bra, går dritt, går bra. Eller om det sitter en hemmelig superelite og planlegger alt i minste detalj. Kanskje vi blir politistater. Kanskje vesten med USA i spissen forteller oss at det er greit å utnytte fattige land enda mer, for de vet ikke hva som er best for dem stakkars. Kanskje vi ender opp i et brave new world samfunn hvor vi hjernedøde konsumsauer ikke aner eller bryr oss noe om hva som skjer ute i verden fordi vi er så heldige og kan se paradise motel og kjøpe billig dritt av slavemennesker.

Hope for the best, prepare for the worst! Det går nok dritt til slutt skal du se.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Jeg vet hva som kommer, men gitt realitetene vil hverken edle metaller, bitcoins (ja, en digital valuta i en verden hvor det digitale egentlig ikke har noen fremtid - smart) eller eiendom være av stor betydning. På kort sikt (10-15 år) kan man tjene gode penger på å ha kjøpt sølv og gull på tidlig 2000-tall, kanskje til og med nå, men det kan ikke ta over på noe vis dersom økonomien skulle kollapse. Hvordan skulle det gjøre det?

Forhåpentligvis blir det en trappetrinnskollaps, hvor hvert år og hver måned er dårligere enn den neste, men hvor man i alle fall opplever kontinuitet mellom hver etappe.

Du er faen meg en større pessimist enn meg. Godt jobba! Seff funker ikke sølv og gull om det blir madmax. Men sannsynligheten for at det blir madmax mener jeg er liten..kanskje 10%. Og OM det skulle bli madmax så har man da ikke tapt noe på å ha litt sølv og gull. For om det blir madmax så vil jo alle uansett bare sloss om bensin, mat og varme. Man kan selvsagt kjøpe seg et småbruk NÅ! Og lære seg alle mulige teknikker for dyrking av mat, stell av dyr og bli Mcguyver med solceller, eget kraftverk og seks hundre shotguns i kjelleren. Men det gidder jeg ærlig talt ikke. BLIR det madmax så får det gå som det går. Da graver jeg ned gullet og håper det blir gullstandard igjen når barnebarna (hvis de finnes) blir voksne. Gir rem et skattekart da vettu.

Blir det IKKE madmax (90% sannsynlighet) så er sølv og gull bra. Om ikke av annen grunn enn at såpass mange har troa på det. Så lenge noen få eier mye sølv og gull (banker og stater kjøper opp mye om dagen), og de er nyttige (spesielt sølv) til all industri, teknologi, medisin og som pynt, og ikke kan produseres kunstig, så har jeg trua.

Endret av Skogmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Edit; VM i leifing.

For å svare litt seriøst; Problemet til Norge på kort sikt er først og fremst at vi er "best" i klassen. Når alle andre land, spesielt de landene vi er storeksportør til (primært olje) kutter lønninger, legger ned arbeidsplasser og folk bor på gata fremfor i en leilighet eller hus, så sier det seg selv at når VI med LO i spissen KLAGER over at vi har for LAV lønnsvekst, så kommer vi til å ødelegge for oss selv. Vi konkurrerer oss selv ut. Bedrifter må legges ned, industrien flagger ut og arbeidsledigheten øker. Folk har ikke råd til boligen sin og boligprisene faller. Før den tid kan nok boligprisene flate noe ut uansett fordi folk ikke er dummere (tro det eller ei) enn at de kanskje ikke tør selge, eller kanskje til og med selger for en dårligere pris for å kjøpe seg noe mindre for å ha mer og rutte med.

Oljefondet vet jeg ikke. Men selv om 4000 milliarder høres vanvittig mye ut er det bare 1 million per skalle. I dag koster vel hver nordmann noe sånt som 250.000 kroner per skalle i offentlige utgifter per år. Så det regnestykket går ikke opp. De kunne valgt å lønne hver og en av oss i 4 år, og drite i alt annet, eller gjøre alt annet og drite i å betale oss lønn. You chose..

Mesteparten av disse pengene er vel uansett investert bort på eiendom og råtne aksjer og sannsynligvis halvert i verdi i løpet av 15-20 år. Mulig noen smartinger klarer å karre til seg en god del i bonuser osv, men du og jeg får ikke se en krone av disse pengene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å sette det på spissen. Det spiller ingen rolle hvordan Norges økonomi blir i forhold til andre lands økonomi om en stund. På grunn av forurensning og overforbruk vil jorda om ikke så veldig lenge bli ubeboelig generelt, spiller ingen rolle om man er mad max eller dødsrik da.

Anonym poster: 6352907eb857a5057ea602a3c3e47211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er faen meg en større pessimist enn meg. Godt jobba! Seff funker ikke sølv og gull om det blir madmax. Men sannsynligheten for at det blir madmax mener jeg er liten..kanskje 10%. Og OM det skulle bli madmax så har man da ikke tapt noe på å ha litt sølv og gull. For om det blir madmax så vil jo alle uansett bare sloss om bensin, mat og varme. Man kan selvsagt kjøpe seg et småbruk NÅ! Og lære seg alle mulige teknikker for dyrking av mat, stell av dyr og bli Mcguyver med solceller, eget kraftverk og seks hundre shotguns i kjelleren. Men det gidder jeg ærlig talt ikke. BLIR det madmax så får det gå som det går. Da graver jeg ned gullet og håper det blir gullstandard igjen når barnebarna (hvis de finnes) blir voksne. Gir rem et skattekart da vettu.

Blir det IKKE madmax (90% sannsynlighet) så er sølv og gull bra. Om ikke av annen grunn enn at såpass mange har troa på det. Så lenge noen få eier mye sølv og gull (banker og stater kjøper opp mye om dagen), og de er nyttige (spesielt sølv) til all industri, teknologi, medisin og som pynt, og ikke kan produseres kunstig, så har jeg trua.

Hermetikk og patroner, sukker, mel, vegetabilsk olje osv er verdt mer enn sølv og gull, alltid, men har man alt dette og kapital tilgjengelig bør man kjøre på, i alle fall ha et par 500-unsebokser med eagles f.eks. Dette gir en dog bare en ganske kjip tilværelse før endeliktet.

Du når nok samme grad av pessimisme etterhvert, det er del av den dypere forståelsen for paradigmeskiftet som er begynt.

Endret av fry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skrive noe her så jeg husker å komme tilbake for å lese når jeg har bedre tid :fnise: Digger innleggene dine Skogmann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Hermetikk og patroner, sukker, mel, vegetabilsk olje osv er verdt mer enn sølv og gull, alltid, men har man alt dette og kapital tilgjengelig bør man kjøre på, i alle fall ha et par 500-unsebokser med eagles f.eks. Dette gir en dog bare en ganske kjip tilværelse før endeliktet.

Du når nok samme grad av pessimisme etterhvert, det er del av den dypere forståelsen for paradigmeskiftet som er begynt.

Og med paradigmeskifte mener du selvsagt ikke sånn Nyhetsspeilet paradigmeskifte håper jeg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...