Gå til innhold

Selvangivelsen for første gang.. Forvirret!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sjekket nylig selvangivelsen og der står det at jeg skal få tilbake en liten sum. Vet noen om dette kun er en utregning av opplysningene man selv har fylt ut da man bestilte skattekort eller om Skatteetaten har korrigert det som eventuelt har blitt fylt ut feil? Jeg stoler ikke helt på dette her for jeg har alltid klart meg på frikort, men siden jeg har friår så har jeg for første gang brukt skattekort i fjor.

Bestilte først et for en sum jeg trodde jeg kom til å tjene, men da jeg så jeg kom til å gå over skiftet jeg, og har dermed betalt 2% mindre skatt i et par måneder enn jeg gjorde resten av året. I tillegg så er jeg ganske sikker på at jeg har tjent en 17 000 over beløpet jeg fylte ut at jeg kom til å tjene, så jeg aner egentlig ikke hva jeg driver med og om jeg skal stole på denne selvangivelsen.. Begynner å studere til høsten så kan vel være greit å begynne å sulte nå om jeg plutselig skal få baksmell i sommer/til høsten..

Anonym poster: 13adbb8a6b9314ba9f031f7ef9b08583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du tilbake på skatten så er det sikkert riktig. Med mindre det er noe du vet er galt på selvangivelsen så sender du inn den som den er og er glad for at du får igjen på skatten. :)

PS. Jeg er gammel og skjønner meg heller ikke på dette med selvangivelse. Så akkurat det er du ikke alene om. ;)

Anonym poster: 323d4326e5abb75257c9559bde525d3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at noe er galt her.. :( Lønn og gjeld ser ut til å stemme, men i punktet under "spesifikasjon av reisefradrag" så står det ca. - 14 000 under egenandel, og jeg tviler på at jeg har fylt ut noe sånt da jeg ikke kjører bil men kun betaler for busskort hver måned. Noen som aner hva dette er? For det er vel noe jeg må korrigere når jeg skal sende inn selvangivelsen?

Uff. Skal opp tidlig i morgen men er jo umulig å legge seg når jeg ikke skjønner meg på noe som helst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i tvil er det enkleste å ringe Skatteetaten på 800 80 000. Det er nok litt ventetid, men de hjelper deg og svarer på alt du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at noe er galt her.. :( Lønn og gjeld ser ut til å stemme, men i punktet under "spesifikasjon av reisefradrag" så står det ca. - 14 000 under egenandel, og jeg tviler på at jeg har fylt ut noe sånt da jeg ikke kjører bil men kun betaler for busskort hver måned. Noen som aner hva dette er? For det er vel noe jeg må korrigere når jeg skal sende inn selvangivelsen?

Uff. Skal opp tidlig i morgen men er jo umulig å legge seg når jeg ikke skjønner meg på noe som helst..

Du sikter ikke til det beløpet man skal trekke fra reiseutgifter da?

Anonym poster: 4a4c911189ace1dc8d8654e45a255cd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.950,- under egenandel reisefradrag skal du ikke tenke på. Det er kun gjeldende hvis du faktisk har reisefradrag å fylle inn. :)

Anonym poster: 66637e5e2e3fffd8ae0625dfc3884746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke tenk på summen 13.950, TS. Dette gjelder ikke deg med mindre du fyller postene over som står med +.

Det er bra at du får til gode. Sjekk papirene du har fått fra arbeidsgiver og bank om hva slags opplysninger de har sendt til Skatteetaten. Hvis du mener at arbeidsgiver har sendt feil opplysninger, må du snakke med arbeidsgiver med en gang, slik at oppdaterte opplysninger sendes til Skatteetaten snarest. Da kan du gjøre endringer på selvangivelsen og skrive de nye opplysningene.

I alle fall, har du spørsmål, spør foreldrene dine eller andre voksne i familien din som kanskje har mer peiling eller ta en tur til Skatteetatens kontor i byen din med selvangivelsen og spør de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De opplysningene man sender i forbindelse med skattekortet er bare veiledende forhold til hva man skal betale i skatt.

Selvangivelsen bør du, som flere nevnte, sjekke nøye opp mot lønns og trekk oppgave fra arbeidsgiver, årsoppgaver fra banker og andre organisasjoner man har befatning med.

Hvis disse tallene stemmer, og man ikke har andre fradrag http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Fradrag/Fradragsveileder/

Så stemmer nok selvangivelsen. Har du endringer så legger du inn disse på Altinn og får beregnet ny skatt.

Anonym poster: 1dcb48284317bb7dfb46a94304d1d222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaxxy

Noen som vet om noe skjer når man har overført penger fra sin egen konto i utlandet til konto i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noe skjer når man har overført penger fra sin egen konto i utlandet til konto i Norge?

Om noe skjer? Som hva da? Formueskatt må du betale om du er over grensa, men overføringen i seg selv gir ingen beskatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaxxy

Tenkte på noe skattegreier.. hva er grensen på formueskatt, da? og når skal man levere selvangivelse, kun om man skatter pga jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er eldre enn 17 år i inntektsåret skal levere selvangivelse

Anonym poster: 1dcb48284317bb7dfb46a94304d1d222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...