Gå til innhold

Spionert på av familiemedlem.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei!

Jeg er en person på 19 år, som har et problem.

I mange år har min egen mor hatt et program på sin data, som gjør at hun kan se det jeg driver med på min data. Jeg vet ikke i hvor stort omfang dette er, men jeg vet at hun kan se det jeg er inne på på nettet. Dette har pågått helt siden jeg fikk min egen data, da jeg kanskje var 14 år. (Og jeg VET at dette stemmer, da hun har fortalt det til meg). I blant er jeg redd for at hun kan gå på mobilen min også, se passord, være på min facebook, osv.

Dette er ydmykende og feil, og jeg er drittlei det! Jeg føler at jeg ikke har noe privatliv, og hver gang jeg er på dataen, føler jeg at det er noen som spionerer på meg. Det er ganske jævlig, faktisk. (Før pleide jeg faktisk å gå inn på tvilsomme nettsider, kun for å irritere henne).

Jeg vet også at hun har rotet på rommet mitt, og sett i bla. skuffer og skap. Dette føles også helt forferdelig. (Selv om hun i ettertid ikke sier at det er sant).

Jeg har nå fått meg en ny data, men har likevel på følelsen av at hun spionerer på meg på denne pc'n også.

Jeg mener, er ikke dette helt sykt? Fy faen, jeg er så sinna! Sitter og griner, jeg orker ikke dette mer. Det er som å bo i et diktatur - hun ødelegger så mye av mitt privatliv! Jeg har mange bryder fra før av, og føler at dette har nådd toppen.

Jeg vet at jeg burde konfrontere henne med det, men ja.. Jeg hadde jeg håpet at hun selv kunne innse hva hun driver med, og stoppe det! For hallo, jeg er 19 år! Jeg er ikke noe barn lengre, som ikke vet hva nettet er!

Noen som har noen råd? Mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke du bare litt paranoid da? Har hun lånt din nye pc og installert overvåkningsprogram på den ?

Anonym poster: e7fdfdf7571bb5b8c82f92875f4d2883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, det høres helt jævlig ut. Dette er ikke normalt, du har selvfølgelig rett på et privatliv. Det beste du kan gjøre er å konfrontere henne, så tar du det derfra.

Anonym poster: a46f83910151746a2da94125fe74c080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er ikke du bare litt paranoid da? Har hun lånt din nye pc og installert overvåkningsprogram på den ?

Anonym poster: e7fdfdf7571bb5b8c82f92875f4d2883

Nei, det har hun ikke. Jeg er IKKE paranoid. Jeg vet at dette stemmer, fordi HUN har sagt det til meg! OG hun har fortalt meg at hun har sett i skuffene og skapene mine, men den dag i dag nekter hun for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har hun ikke. Jeg er IKKE paranoid. Jeg vet at dette stemmer, fordi HUN har sagt det til meg! OG hun har fortalt meg at hun har sett i skuffene og skapene mine, men den dag i dag nekter hun for det.

Men nå er du jo gammel nok til å flytte ut. Vil du bli behandlet som en voksen? Da må du ta tak for å være en voksen også.

Er privatliv så viktig for deg så flytter du ut. Spionprogram kan fjernes om man bare setter seg inn i hvordan man gjør det.

Anonym poster: d9450e964767df8229e39e8efce57c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en kompis som kan litt om pcer kan du fort finne ut om det er noen spionprogram som er lagt inn. Uansett har moren din et usunt mentalt overtak på deg som du burde frigjøre deg fra nå som du er myndig. Og legg for all del inn nye passord på alt av telefoner og mail.

Anonym poster: 44100d92eed0ef7ac8da5df0980e3353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Men nå er du jo gammel nok til å flytte ut. Vil du bli behandlet som en voksen? Da må du ta tak for å være en voksen også.

Er privatliv så viktig for deg så flytter du ut. Spionprogram kan fjernes om man bare setter seg inn i hvordan man gjør det.

Anonym poster: d9450e964767df8229e39e8efce57c7a

Ja, privatliv er viktig for meg, men å flytte ut er ingen løsning. Også selv om jeg bor hjemme, trenger jeg et privatliv. Jeg vet at jeg bor hjemme, blant andre mennesker, og at det ikke bestandig er lett å få være alene, MEN med privatliv mener jeg retten til å ha ting for meg selv, altså i dette tilfelle, hva JEG gjør på min data.

Jeg vet at hun evnt. har programmet på sin data, og den er passordbeskyttet. Og jeg har ikke lyst til å hacke meg inn på hennes data - for da oppfører jeg meg ikke noe bedre enn det hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, privatliv er viktig for meg, men å flytte ut er ingen løsning. Også selv om jeg bor hjemme, trenger jeg et privatliv. Jeg vet at jeg bor hjemme, blant andre mennesker, og at det ikke bestandig er lett å få være alene, MEN med privatliv mener jeg retten til å ha ting for meg selv, altså i dette tilfelle, hva JEG gjør på min data.

Jeg vet at hun evnt. har programmet på sin data, og den er passordbeskyttet. Og jeg har ikke lyst til å hacke meg inn på hennes data - for da oppfører jeg meg ikke noe bedre enn det hun gjør.

Hvordan mener du at hun overvåker din pc, med sin pc med spionprogram på? Er den ikke passordbeskyttet?

Anonym poster: 353c506e97b7349ba39582453b062c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvordan mener du at hun overvåker din pc, med sin pc med spionprogram på? Er den ikke passordbeskyttet?

Anonym poster: 353c506e97b7349ba39582453b062c2f

Det finnes flere måter å overvåke pc'er på, tror jeg. Hvis hun har et nr eller noe, fra min maskin, kan hun se det jeg gjør på sin data, med et spesielt program, har jeg hørt. Men jeg vet ikke noe mer enn det :/ Hun har i hvert fall sagt at hun kan se hva jeg gjør på min pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre kan sjekke hva barna sine gjør på internett. Det er fullt mulig. Dette løser du ved å slutte og bruke internett hjemme hos moren din. Det hjelper ikke å bytte data for du må bytte internett. Hun kan dermed ikke se hva du gjør hos en venninne, men hun sjekke internettsidene som du er på hjemme hos dere.

Jeg skjønner godt at du vil ha privatliv om hva du gjør på DIN data med internetten som moren din betaler for.

Utover det, så høres du fryktelig paranoid ut "redd for at mamma sjekker facebook, mobilen" osv. Det høres ut som du trenger å flytte ut. "Å flytte ut er ingen løsning?" Nei, vel, og hvorfor det?

Anonym poster: 6e071ef51c797808189dca7a1fed9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Utover det, så høres du fryktelig paranoid ut "redd for at mamma sjekker facebook, mobilen" osv. Det høres ut som du trenger å flytte ut. "Å flytte ut er ingen løsning?" Nei, vel, og hvorfor det?

Anonym poster: 6e071ef51c797808189dca7a1fed9410

Ja, jeg er det. Fordi jeg ikke vet omfanget av hva hun kan gjøre, og det hadde ikke sjokkert meg om hun hadde muligheter til det. MEN, som sagt, jeg vet ikke. Men å bli overvåket slik som hun har gjort, er det ikke rart i at jeg blir litt redd/"paranoid". Jeg mente bare at å flytte ut, for å få HENNE til evnt å slutte å spionere på meg, er ingen løsning. Selvsagt kan jeg flytte ut, ja, men det løser jo ikke problemet, sånn egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere måter å overvåke pc'er på, tror jeg. Hvis hun har et nr eller noe, fra min maskin, kan hun se det jeg gjør på sin data, med et spesielt program, har jeg hørt. Men jeg vet ikke noe mer enn det :/ Hun har i hvert fall sagt at hun kan se hva jeg gjør på min pc.

Det programmet må også legges inn på din pc for at det skal funke. Det er derfor fullt mulig å fjerne det uten å gå inn på pceen til moren din.

Anonym poster: d9450e964767df8229e39e8efce57c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er det. Fordi jeg ikke vet omfanget av hva hun kan gjøre, og det hadde ikke sjokkert meg om hun hadde muligheter til det. MEN, som sagt, jeg vet ikke. Men å bli overvåket slik som hun har gjort, er det ikke rart i at jeg blir litt redd/"paranoid". Jeg mente bare at å flytte ut, for å få HENNE til evnt å slutte å spionere på meg, er ingen løsning. Selvsagt kan jeg flytte ut, ja, men det løser jo ikke problemet, sånn egentlig.

Selvfølgelig er det en løsning. Så lenge du bor hjemme enda du er voksen og gjerne vil bli tatt for en voksen så kan man heller ikke regne med å bli tatt seriøst. Da må man vise at man klarer seg selv. Først da går det opp et lys for mange foreldre.

Anonym poster: d9450e964767df8229e39e8efce57c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Selvfølgelig er det en løsning. Så lenge du bor hjemme enda du er voksen og gjerne vil bli tatt for en voksen så kan man heller ikke regne med å bli tatt seriøst. Da må man vise at man klarer seg selv. Først da går det opp et lys for mange foreldre.

Anonym poster: d9450e964767df8229e39e8efce57c7a

Selvsagt. Jeg kan flytte ut, og hun vil ikke lengre kunne spionere på meg. Det er EN ting, men jeg vil gjerne at hun skal forstå at sånn gjør man bare ikke mot sin snart 20 år gamle datter. Her er det ikke snakk om at jeg skal vise at jeg er "voksen og klarer meg selv", men at hun skal skjønne at det hun driver med er feil. DET er en forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...