Gå til innhold

På café: Hvordan bestille?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er virkelig pinlig.

Jeg har sjeldent vært på café. Skal med en venn om et par dager. Lurer litt på hvordan man skal bestille. Skal man bestille ved kateter? Skal man vente på maten/drikken sin, eller kommer de bort til deg med det?

:blush:

Anonym poster: 84bb9d50e885ebaa59b480282a6a5167

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg godt, hender jeg lurer på det samme. Tror det varierer fra sted til sted. Sitter man og venter, kommer de som regel aldri, fordi det forventes at man skal bestille ved disken. Kommer man bort til disken, ber de deg om å sette deg ned og vente på servitøren. *Sukk*.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt, hender jeg lurer på det samme. Tror det varierer fra sted til sted. Sitter man og venter, kommer de som regel aldri, fordi det forventes at man skal bestille ved disken. Kommer man bort til disken, ber de deg om å sette deg ned og vente på servitøren. *Sukk*.

Ah, typisk. Da burde jeg kanskje vente på at vennen min bestiller før meg :filer:

Anonym poster: 2daf65160d10055075809c8a80355571

Skrevet

Først: kateter er enten der læreren sitter eller noe man bruker for å hjelpe ved urinering.

På de fleste caféer bestiller man ved disken. Er det kaldmat/kaker/kaffe, så får/tar du det med én gang. Er det varmmat som det tar litt tid å lage, sier betjeningen fra om de kommer med maten til deg eller om du må følge med.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Først: kateter er enten der læreren sitter eller noe man bruker for å hjelpe ved urinering.

På de fleste caféer bestiller man ved disken. Er det kaldmat/kaker/kaffe, så får/tar du det med én gang. Er det varmmat som det tar litt tid å lage, sier betjeningen fra om de kommer med maten til deg eller om du må følge med.

:fnise: Jeg klarte ikke å komme på ordet ''disken'' så jeg bare skrev kateter. Uff. Jaja.

Takk for hjelpen :)

Anonym poster: 2daf65160d10055075809c8a80355571

AnonymBruker
Skrevet

Først finner du deg bord, så ser du deg litt rundt om andre er ved disken og bestiller. Om du må til disken og bestille spør de vanligvis hvor du sitter om de skal komme bort med det du bestilte. Jeg er alltid forvirret over dette, men gikk bedre når jeg ble kvitt sosialangsten min :P

Bare spør venninna de hvordan det fungerer, er helt vanlig å ikke vite!!

Anonym poster: 1c623231f23513045f1fcc24531d5764

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt å ikke vite dette, da det er forskjellig fra plass til plass.

Der jeg jobber (restaurant, men cafè på formiddagen), kommer servitøren til bordet og tar bestilling. Noen som kommer til disken og vil bestille, og da sier jeg alltid på en vennlig måte at jeg kan komme til bordet å ta bestillingen deres. Vet godt at folk ikke er tankelesere.

Anonym poster: a3d7f932b0136420032613f69a0c0ad9

Skrevet

Det vanlige på kafe er at du går bort til disken og forsyner deg. Du betaler i kassa og bærer maten til bordet. Skal du ha varmmat bestiller du det ved disken og får gjerne en nummerlapp. Noen ganger roper de opp så du må hente, andre ganger bærer de maten til bordet.

Det er såpass mange varianter at du trygt kan spørre din venn eller betjeningen om hvordan det foregår "her". Du trenger ikke avsløre at du ikke vet hva som er vanlig generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...