AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #21 Skrevet 1. april 2013 Kan moderatorene se hvem som skriver som Ab? Jeg har nemlig en Ab som jeg mistenker er etter meg i alle tråder jeg skriver i eller oppretter, kommer med spydige kommentarer, spekulasjoner, forsøk på outing, drar frem ting fra andre tråder osv osv. Jeg mistenker sterkt hvilken bruker det er også. Har rapportert tidligere. Anonym poster: 0630f63cc61a19d370b3a5020cda9030 Ja, det kan de. Anonym poster: 0518641fd46a3b85509bf45ebba6729e
Gjest Vampen Skrevet 1. april 2013 #22 Skrevet 1. april 2013 Jeg er enig, men så avhenger det også av hvem det er som utfører denne "sosiale kontrollen" som du kaller det. Anonym poster: 0518641fd46a3b85509bf45ebba6729e Uformell sosial kontroll utøves jo generelt av medlemmene av en gruppe/samfunn, i dette tilfellet brukerne av forumet. Responsen man får på en handling har betydning for hvor sansynlig det er at den fortsetter. Du og jeg har ikke mulighet til å dele ut advarsler eller sende noen på "forumsferie". Men hvordan vi responderer på innlegg sender fortsatt signaler om i hvilken grad en handling er grei eller ikke. Om man premierer personangrep med plusser eller støttende innlegg, så sier jo det at uavhengig av hva moddene måtte mene, så er det en oppførsel som til en viss grad er akseptabel.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #23 Skrevet 1. april 2013 Uformell sosial kontroll utøves jo generelt av medlemmene av en gruppe/samfunn, i dette tilfellet brukerne av forumet. Responsen man får på en handling har betydning for hvor sansynlig det er at den fortsetter. Du og jeg har ikke mulighet til å dele ut advarsler eller sende noen på "forumsferie". Men hvordan vi responderer på innlegg sender fortsatt signaler om i hvilken grad en handling er grei eller ikke. Om man premierer personangrep med plusser eller støttende innlegg, så sier jo det at uavhengig av hva moddene måtte mene, så er det en oppførsel som til en viss grad er akseptabel. Nettopp, og det er ikke like lett å reagere på negativ forumatferd overfor noen en er på go'fot med, enn det å reagere overfor en ABer eller en man ikke har hatt positive relasjoner, eller forbindelse med. Sosiale sanksjoner er veldig avgjørende for hvorvidt en fortsetter med negativ forumatferd eller ikke. Det jeg har bitt meg merke i er at når jeg en og annen gang skulle skrive noe dumt fordi jeg blir oppgitt, da rasler mange med sablene og trekker AB-kortet. Det er lettere å ta meg fordi jeg er en anonym bruker som ingen har noe forhold til. Men skulle en såkalt sosial bruker gjøre samme feil som meg, da er det ingen raslende sabler å se, ei eller fordømmelser. Og det synes jeg er ille. Jeg kan godt forstå at det er vanskeligere å reagere mot en bruker man har en greit forhold til, enn mot en mer anonym bruker, men det er også, i mine øyne, en stilletiende aksept av dårlig forumatferd, og da blir det lettere for den eller den bruker å fortsette sin dårlige forumatferd og det verste er: at det kan spre seg. Så det er ikke det grann rart at mange ABere blir sinte eller irriterte når de får drøssevis av sanksjoner, reaksjoner etc, når de ser at "kjente" brukere slipper unna. Det er med å bidra til at forumopplevelsen for brukere blir dårligere. Anonym poster: 0518641fd46a3b85509bf45ebba6729e
Hulderen Skrevet 1. april 2013 #24 Skrevet 1. april 2013 Nettopp, og det er ikke like lett å reagere på negativ forumatferd overfor noen en er på go'fot med, enn det å reagere overfor en ABer eller en man ikke har hatt positive relasjoner, eller forbindelse med. Sosiale sanksjoner er veldig avgjørende for hvorvidt en fortsetter med negativ forumatferd eller ikke. Det jeg har bitt meg merke i er at når jeg en og annen gang skulle skrive noe dumt fordi jeg blir oppgitt, da rasler mange med sablene og trekker AB-kortet. Det er lettere å ta meg fordi jeg er en anonym bruker som ingen har noe forhold til. Men skulle en såkalt sosial bruker gjøre samme feil som meg, da er det ingen raslende sabler å se, ei eller fordømmelser. Og det synes jeg er ille. Jeg kan godt forstå at det er vanskeligere å reagere mot en bruker man har en greit forhold til, enn mot en mer anonym bruker, men det er også, i mine øyne, en stilletiende aksept av dårlig forumatferd, og da blir det lettere for den eller den bruker å fortsette sin dårlige forumatferd og det verste er: at det kan spre seg. Så det er ikke det grann rart at mange ABere blir sinte eller irriterte når de får drøssevis av sanksjoner, reaksjoner etc, når de ser at "kjente" brukere slipper unna. Det er med å bidra til at forumopplevelsen for brukere blir dårligere. Anonym poster: 0518641fd46a3b85509bf45ebba6729e Hvorfor skriver du som Anonym Bruker da, hvis det fører til at du blir dårlig behandlet? Jeg er ganske ny på KG og forundrer meg over at det er så stor andel anonyme innlegg. Helt ok og forstålig når man kommer med privat informasjon. Men hvorfor ønsker så mange å være anonyme når de sier meningen sin eller gir noen råd?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #25 Skrevet 1. april 2013 Hvorfor skriver du som Anonym Bruker da, hvis det fører til at du blir dårlig behandlet? Jeg er ganske ny på KG og forundrer meg over at det er så stor andel anonyme innlegg. Helt ok og forstålig når man kommer med privat informasjon. Men hvorfor ønsker så mange å være anonyme når de sier meningen sin eller gir noen råd? Fordi jeg ikke ønsker å knytte meg til noen brukere, eller ha så mye informasjon på min historikk, og for å unngå at brukere som ikke klarer å holde seg til trådens tema, skal trekke inn ting jeg har skrevet tidligere, for å f.eks bruke det mot meg. Så totalen av de negative tingene med å skrive med nick er større enn gevinsten, slik jeg opplever det, og derfor poster jeg alltid som AB. Men klart, det er alltid en og annen bruker som trekker AB-kortet og kaller meg "feig", eller at jeg "gjemmer" meg bak AB eller hva det måtte være, når de kommer til kort mot meg argumentasjonsmessig. Jeg er aldri usaklig, men jeg kan bli veldig "spiss", eller at jeg i ren oppgitthet kan skrive en noe tåpelig svar, og det er gjerne i den sammenheng at brukere som åpenbart føler seg "tråkket" på, trekker frem det utslitte AB-kortet. Anonym poster: 0518641fd46a3b85509bf45ebba6729e
Gjest Vampen Skrevet 1. april 2013 #26 Skrevet 1. april 2013 Nettopp, og det er ikke like lett å reagere på negativ forumatferd overfor noen en er på go'fot med, enn det å reagere overfor en ABer eller en man ikke har hatt positive relasjoner, eller forbindelse med. Sosiale sanksjoner er veldig avgjørende for hvorvidt en fortsetter med negativ forumatferd eller ikke. Det jeg har bitt meg merke i er at når jeg en og annen gang skulle skrive noe dumt fordi jeg blir oppgitt, da rasler mange med sablene og trekker AB-kortet. Det er lettere å ta meg fordi jeg er en anonym bruker som ingen har noe forhold til. Men skulle en såkalt sosial bruker gjøre samme feil som meg, da er det ingen raslende sabler å se, ei eller fordømmelser. Og det synes jeg er ille. Jeg kan godt forstå at det er vanskeligere å reagere mot en bruker man har en greit forhold til, enn mot en mer anonym bruker, men det er også, i mine øyne, en stilletiende aksept av dårlig forumatferd, og da blir det lettere for den eller den bruker å fortsette sin dårlige forumatferd og det verste er: at det kan spre seg. Så det er ikke det grann rart at mange ABere blir sinte eller irriterte når de får drøssevis av sanksjoner, reaksjoner etc, når de ser at "kjente" brukere slipper unna. Det er med å bidra til at forumopplevelsen for brukere blir dårligere. Anonym poster: 0518641fd46a3b85509bf45ebba6729e Jeg er enig med deg, og det er det jeg vil frem til. At brukere (undertegnede inkludert) burde bli flinkere til å reagere på negativ atferd. Ikke bruker, men selve atferden. For personangrep er ikke mer greit når et nick gjør det, enn når en AB gjør det. På samme måte er det ikke mer greit å gå løs på en bruker man misliker, enn det er å gå løs på brukere generelt. Jeg er helt enig i at det virker som om mange kvier seg for å reagere overfor en bruker de har en positiv relasjon med, men jeg tror også det er mer akseptert å gå løs på enkelte brukere. Det er en del brukere som relativt ofte henges ut, blir utsatt for personangrep eller generelt omtalt i negative termer. Noe som ofte premieres med plusser og støtte. På samme måte som enhver klagesang mot AB også ofte får støtte. Det er kort sagt noen, både brukere og AB, det er stuerent å gå løs på. Et inntrykk som forsterkes av både støtte og mangelen på sosiale sanksjoner. Og det er her vi brukere egentlig har mer "makt" enn moddene. Moddene kan som sagt rydde opp i ettertid, og dele ut straff og ris ved hjelp av advarsler og utestengelser. Men når det gjelder å forebygge, eller snu trenden, så tror jeg forumets brukere må hjelpe til. Det er vi som poster innlegg, og det er brukere som utgjør majoriteten av "innbyggene" på forumet. Så om man ønsker færre surmaga personangrep og generelt dårlig oppførsel, så tror jeg man må bidra selv. Og om man ikke tør/ønsker å reagere i "offentlighet", så kan man i det minste rapportere, eller la være å støtte opp i form av plusser og støttende innlegg til bedriten oppførsel. 1
Hulderen Skrevet 1. april 2013 #27 Skrevet 1. april 2013 Fordi jeg ikke ønsker å knytte meg til noen brukere, eller ha så mye informasjon på min historikk, og for å unngå at brukere som ikke klarer å holde seg til trådens tema, skal trekke inn ting jeg har skrevet tidligere, for å f.eks bruke det mot meg. Så totalen av de negative tingene med å skrive med nick er større enn gevinsten, slik jeg opplever det, og derfor poster jeg alltid som AB. Men klart, det er alltid en og annen bruker som trekker AB-kortet og kaller meg "feig", eller at jeg "gjemmer" meg bak AB eller hva det måtte være, når de kommer til kort mot meg argumentasjonsmessig. Jeg er aldri usaklig, men jeg kan bli veldig "spiss", eller at jeg i ren oppgitthet kan skrive en noe tåpelig svar, og det er gjerne i den sammenheng at brukere som åpenbart føler seg "tråkket" på, trekker frem det utslitte AB-kortet. Anonym poster: 0518641fd46a3b85509bf45ebba6729e Takk for forklaring. Så synd hvis det du skriver stemmer. I så fall sier det noe om holdningen og miljøet på KG. Jeg har erfart at noen forum er mye mer agressive enn andre, men hadde ikke oppdaget det er.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #28 Skrevet 1. april 2013 Et av temaene som virkelig fenger her inne ser ut til å være brukere. Det er stort sett alltid mulig å finne minst en brukerfiksert tråd. Noen av det hyggelige slaget og noen av det mindre hyggelige slaget. I disse dager er det både en tråd om det finnes brukere man virkelig misliker og en om brukere som gjør forumet bedre. Det er vel ingen bombe hvilken av de to det er mest aktivitet i? For om brukere er spennende, så er det en ting som er enda mer spennende, brukere man ikke liker. På et så stort forum hadde det vært veldig rart om alle likte hverandre. Man liker sjelden alle irl, så hvorfor skulle det være annerledes her? Det er ikke et problem. Det som derimot er et problem, er at enkelte ser ut til å tro at om en bruker provoserer deg, skriver "dumme ting", oppfører seg på en måte du ikke liker eller hva det måtte være, så har man rett til å gjøre hva som helst for å ta vedkommende. Det har man faktisk ikke. Uansett hvor provosert og "wronged" du måtte føle deg, så er ikke det en blankofullmakt til å gå bananas. Det er faktisk ikke greit å starte anonyme tråder om brukere, publisere innhold i pm'er, henge ut navngitte brukere i ymse tråder, hinte om brukere eller bedrive regelrett stalking og personangrep. Da er du nemlig ikke noe bedre enn den eller du de irriterer deg over, i tillegg til at du faktisk bryter forumets regler og gjør forumet til et generelt lite hyggelig sted. Har du et problem med noen, så svar vedkommende direkte, meld fra til modder om det er regelbrudd eller hold kjeft og ignorer. Verre er det ikke. Og nei, dette er ikke myntet på verken noen eller noe spesielt. Det er en generell observasjon, ikke bare av det faktum at enkelte brukere utsettes for mye dritt, men at noen også ser ut til å tro at det faktum at de er sure eller provosert rettferdiggjør bedriten oppførsel. Det gjør det altså ikke. Så til de av dere som holder på sånn, skjerpings! Det er unødvendig og latterlig. Og de av dere som er lei dårlig stemning og personangrep, rapporter innlegg og la være å støtte opp under slike innlegg. Til å ikke bry deg om/ville involvere deg i disse sakene skriver du overraskende mye om dem. Anonym poster: 1ca24e33d99540c1d6f3cf49e1941b99 1
Gjest Vampen Skrevet 1. april 2013 #29 Skrevet 1. april 2013 Til å ikke bry deg om/ville involvere deg i disse sakene skriver du overraskende mye om dem. Anonym poster: 1ca24e33d99540c1d6f3cf49e1941b99 Hvilke saker? Dette handler om drittslenging og dårlig oppførsel i forumet. Jeg kan ikke huske å ha skrevet noe om at jeg skal slutte å bry meg om det?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #30 Skrevet 1. april 2013 Hvorfor skriver du som Anonym Bruker da, hvis det fører til at du blir dårlig behandlet? Jeg er ganske ny på KG og forundrer meg over at det er så stor andel anonyme innlegg. Helt ok og forstålig når man kommer med privat informasjon. Men hvorfor ønsker så mange å være anonyme når de sier meningen sin eller gir noen råd? Jeg tror kanskje forumet hadde vært bedre om alle hadde postet som AB..-så kunne man forholde seg til sak og ikke person! Anonym poster: d63ead169693823409a25c2b3688a3fd
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #31 Skrevet 1. april 2013 Jeg tror kanskje forumet hadde vært bedre om alle hadde postet som AB..-så kunne man forholde seg til sak og ikke person! Anonym poster: d63ead169693823409a25c2b3688a3fd Enig. Anonym poster: 0518641fd46a3b85509bf45ebba6729e
Miller Skrevet 1. april 2013 #32 Skrevet 1. april 2013 Jeg tror kanskje forumet hadde vært bedre om alle hadde postet som AB..-så kunne man forholde seg til sak og ikke person! Anonym poster: d63ead169693823409a25c2b3688a3fd Er veldig vanskelig å lese igjennom en tråd med masse kommentarer fra forskjellige AB. Greit å vite hvilke kommentarer som kommer fra hvilken person. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå