Gå til innhold

Selvangivelsen klokka 00.00 ved midnatt 2.april ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har tabellkort og såvidt jeg kan se så stemmer det overens med inntekten min. pendlingen må jeg manuellt føre på hvert bidige år så at det skal ha noe å si i forhold til skattetrekket har jeg vanskelig for å se.

har null gjeld og null formue og har ikke hatt det på mange år så det skal ikke ha noe å si, enslig og ingen barn eller andre fradrag.

det jeg mistenker er at det er overtiden som gir meg baksmell, problemet mitt er at jeg har ikke mulighet til å følge opp at det trekkes rett jevnlig selv og jeg kjenner ingen som kan ordne dette for meg på privaten. når jeg hadde prosenttrekk var ikke dette et problem for da overtrakk jeg med såpass margin at overtid etc ikke sendte meg i minus men ringer jeg ligningskontoret nekter de å gi meg det og ved nettbestilling får jeg kun feilmelding.

jeg vurderer å bruke litt penger på å få en profesjonell til å se på dette for meg for ett eller annet sted må det være noe feil når jobben påstår de trekker riktig og jeg fortsatt får mellom 8 -12 000 i baksmell hvert bidige år før pendling og jeg i tillegg trekker 1000 ekstra via lønningskontoret hver måned.

Sannsynligvis har du lagt inn lønn inkl overtid på skattekortet. Overtid skal trekkes etter andre beregninger ( se i øverste høyre hjørne) Ikke alle arbeidsgivere gjør dette. Men hvis du sjekker lønnsslippen din så skal det stå hva bruttosummen det er trukket skatt på er, og da ser du om overtiden er med der eller om den er lagt på egen linje og trukket med en annen skattesats

Med tabelltrekk på grunnlønnen så vi du bli trukket for lite om du tjener mindre enn det skattekortet er regnet ut etter. Så at du da kommer ut litt i minus er helt logisk.

Om du får et skattekort beregnet etter normal lønn, og arbeidsgiver trekker ekstra på overtiden (slik han skal) så skal du normalt komme greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligvis har du lagt inn lønn inkl overtid på skattekortet. Overtid skal trekkes etter andre beregninger ( se i øverste høyre hjørne) Ikke alle arbeidsgivere gjør dette. Men hvis du sjekker lønnsslippen din så skal det stå hva bruttosummen det er trukket skatt på er, og da ser du om overtiden er med der eller om den er lagt på egen linje og trukket med en annen skattesats

Med tabelltrekk på grunnlønnen så vi du bli trukket for lite om du tjener mindre enn det skattekortet er regnet ut etter. Så at du da kommer ut litt i minus er helt logisk.

Om du får et skattekort beregnet etter normal lønn, og arbeidsgiver trekker ekstra på overtiden (slik han skal) så skal du normalt komme greit ut.

og da er vi tilbake til at jeg er tallblind, dette er grunnen til at jeg ønsker prosentkort da det er enklere for meg å holde styr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...