Gå til innhold

Hvorfor kan ikke studentene jobbe...?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ei som spurte meg i forrige uke om ikke jeg som var student ikke kunne jobbe på en rød dag siden hun hadde barn og ikke jeg. Jeg satt jo bare på sofan å spiste grandis!

For det første; Jeg har ikke RÅD til å spise grandis!

For det andre; jeg er student, jeg må ta hva jeg kan få av jobb, du har hatt mulighet til å velge yrke, hvorfor valgte du ikke annerledes?

For det tredje; at jeg har sittet 8 timer på skolen først, for så å dra på jobb i 8 timer, som bare det sammenlagt er 16 timer, er ikke nok det altså? Da gjenstår det bare 8 timer. Og disse åtte timene går jo bort på transport til og fra skole og jobb, for å ikke snakke om at jeg må spise og gjøre havet av lekser. Åja, kanskje jeg skulle få noen timer søvn også?

Ta dine egne jævla røddager!

Anonym poster: a189865042b4398e70e39cba0d9c03a7

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unger har større forventninger til dette en andre folk.. barn trenger tilsyn, og kan ikke være alene. bare fordi studentene skal ligge på sofaen og spise grandis, så skal ikke ungen min få feire påskeaften..?

Anonym poster: 79e93179ad458e9992f6b36776d6543b

Du har ingenting med hva studenter gjør i fritiden de har. Men én ting er sikkert; du har valgt jobben helt selv, og du får ta støyten for det. Å si at studenter heller får jobbe i påska er totalt respektløst. Alle andre i tråden her har påpekt hvorfor. Drar bare frem et argument her som er brukt flere ganger i tråden; Hvorfor skal du bli annerledes (og bedre) behandlet fordi du har barn?

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes du skal skille deg jeg, så kan ungen(e) være hos faren de annen hver påske når du jobber røde dager. Men kom ikke her og syt over at du må jobbe når du endelig har barnefri!

• Liker 3
Skrevet

Dette har blitt diskutert over 30 sider før, bare om julaften... Så da kan TS bare lese alle argumentene der, så slipper vi å gjenta dem :P Vi kom vel fram til at barnløse også har liv, men vi er ikke like mye verdt som mødre, så derfor burde vi jobbe, men mødre kan ikke fritas fra alt bare fordi de er mødre, så derfor burde de også jobbe, og de har selv valgt å bli mødre, så derfor burde de slutte å klage. Sånn grovt oppsummert.

• Liker 4
Skrevet

klart studenter og vil feire med sin familie, men jeg har barn! barn kan ikke være alene, og blir mye mer skuffa om mamma ikke er der på påskeaften enn hva voksne folk blir..

Vett du hva! Ja, barnene dine er små, trenger tilsyn osv. Men barnene dine ser deg hver eneste dag. Jeg savner min familie utrolig mye og setter stor pris på å få være sammen med dem. Denne påsken jobber jeg hver dag, det var overhodet ikke planlagt men mange hadde planlagt påskeferier i snøen med barna osv.

Ikke får jeg vært med min familie som er på hyttetur, ikke får eg stått på ski, og ingen av mine venner er hjemme. Jeg har netopp hatt tre eksamener, itilegg til at jeg har måttet jobbe (for å overleve i stavanger) et sosialt liv hadde vært veldig greit denne påsken.

Jeg synes faktisk dette er ganske mye å ofre for en kollega. Så lenge man bytter på det er det greit. Men mange på min jobb er overhodet ikke villig til å bytte med meg når jeg trenger hjelp..

Så klart er det min skyld, og det er greit. Neste år satser jeg på å få meg et par dager påskeferie. Poenget mitt er at det ikke bare er barn som gleder seg til påsken og ferie!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Unger har større forventninger til dette en andre folk.. barn trenger tilsyn, og kan ikke være alene. bare fordi studentene skal ligge på sofaen og spise grandis, så skal ikke ungen min få feire påskeaften..?

Har ikke ungen en far eller noen besteforeldre, tanter, onkler?

Har du ikke vært student selv? Vi sitter ikke bare på rompa hele påsken. Er sikkert noen som gjør det, men sikkert mange mødre som gjør det og som fint hadde hatt mulighet til å jobbe på påskeaften...

Jeg har gått glipp av mange feiringer fordi faren min jobber på Nordsjøen. Kanskje de bare skulle starta et universitet i Nordsjøen så kunne studentene jobbe på platformene mens mennene var hjemme hos barna sine?

Jeg og søsknene mine klarte oss helt fint uten at pappa var hos oss hver dag. Barn klarer seg helt fint en periode uten at mamma er der. Jeg tror du egentlig tenker mer på hva DU vil her, og ikke barnet. Barnet kan slå seg til ro med at mamma er borte om han får en grei forklaring på hvorfor det er sånn. Det skjer ingen krise.

Om det hadde vært regler for at studenter blir prioritert til å jobbe i ferier så ser jo alle de andre som ikke er studenter sitt snitt i å ta seg fri.. Og studentene har ikke noe valg. Men er mange studenter som har et liv og en familie og. Kanskje noen studenter har et sykt familiemedlem eller lignende?

Endret av Kjempeliten
  • Liker 6
Skrevet

Å bruke barn som argument for fri fremfor andre er det kvalmeste jeg vet. Barnløse kan også ha et liv.

Signerer.

Når jeg jobbet som selger i klesbutikk var det ALLTID oss uten barn som måtte ta de kjipeste vaktene, fordi de med barn "måtte jo være hjemme med barna". Vi studenter trenger faktisk også fri, og mange av oss har samboere og familie vi vil feire påsken med. Ikke bare dere med barn. Når sånne som deg ikke unner oss fri, hvorfor skal du ha fri? På en arbeidsplass skal de kjipe vaktene bli fordelt jevnt, slik at ikke bare de som ikke har barn må ta dem. Neste år har kanskje du fri, mens en annen må ta en kjedelig vakt. Verden kan ikke snurre rundt de som har barn, og alle må ta hensyn til hverandre hva jobb angår.

• Liker 8
Gjest Gjest
Skrevet

en mamma på 37 her.

jobber i helsevesenet, og er nødt til å jobbe påskeaften... sønnen min hadde gledet seg til dette, og vi skulle som vanlig reise på hytta med påskeegg og hele pakka.. Irriterer meg så grenseløst, hvorfor kan ikke studentene som ikke har barn ta disse vaktene?! de kan da ha litt medfølelse for at oss med barn vil feire påskeaften med ungene..

Hjelpes. så du skal ikke jobbe pga du har barn??? :daane:

• Liker 2
Skrevet

Herlighet, velger man å jobbe i et turnusyrke når man har barn, så velger man bort noen slike dager fordi man må jobbe.

Ja, jeg har barn.

Ja, jeg jobber turnus (og studerer).

Ja, jeg har jobbet jul, påske og 17. mai uten å klage.

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om dette er nevnt, men lær gutten din først som sist at barn>jobb, men noen ganger er livet slik at jobben kommer før. Og dette har ingenting med gutten din å gjøre.

Send ham til familie/lignende slik at han ikke trenger å bli så skuffet. Lag god stemning, hjelp barnet å skifte fokus fra skuffelsen. Utifra det første jeg leste av deg, TS, så høres det ut som du har litt feil fokus selv. Det kan bli en fin påske til tross for jobb ;) Selv med barn! Her kommer innstillingen din til å bli veldig viktig for hvordan påsken blir, for både barnet ditt og deg selv.

• Liker 2
Gjest Diane
Skrevet

Du vet, når du tar en jobb i helsevesnet, er arbeid i helger og på helligdager en del av pakka. Dessuten trengs det noen som har innblikk i avdelinga som jobber der i tillegg til studentene (de fleste kaller da inn ekstra folk i høytider?)

Synes du at du får urettferdig turnus, får du ta det opp med sjefen. Studenter har vel behov for fri som de fleste andre, og slik arbeidsforholdene er i deler av helsevesnet i dag kan jeg forstå at få studenter ønsker å arbeide der på de desidert verste dagene (høytidene.) Har en mor som er sykepleier, så jeg får høre litt av hvert... (har heldigvis aldri hørt henne syte over turnusene sine, da.) Er for øvrig imponert over at du jobber så mye i påska hvert år, da må du ha mye fri ellers i året. Mamma jobber som regel enten på helligdagene enten jul, påske eller pinse - aldri i alle tre høytidene.

• Liker 2
Skrevet

Herlighet, velger man å jobbe i et turnusyrke når man har barn, så velger man bort noen slike dager fordi man må jobbe.

Ja, jeg har barn.

Ja, jeg jobber turnus (og studerer).

Ja, jeg har jobbet jul, påske og 17. mai uten å klage.

Jeg har barn og har jobbet 4 av 6 julaftner på 6 år. Sånn er det i helseyrker.

• Liker 2
Gjest O___o
Skrevet

Det skulle du ha tenkt på før du fikk barn.

• Liker 2
Skrevet

Vel, svært mange studenter jobber samtidig som de studerer. Ofte bor de på en plass langt borte fra hjemstedet. De har ca. tre "ferier" i året - som regel jobber de i ferien (også). Både i januar og april skal du ikke se bortifra at studenten har eksamen, ergo kan to av årets tre ferier bli spolert bare av det. Du bor med familien din hele året, studenten bor borte fra sin familie mesteparten (hvis ikke hele) året, og så skal du ha fri og ikke studenten?

Det er ikke mye medmenneskelighet å spore her, og det er ikke studentene som har mangel på det. Du har valgt å få barn, og du har valgt et yrke med ubekvemmelige arbeidstider. Get used to it!

Dette! :blomst:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke akkurat påskeaften noe man feirer heller da... Et påskeegg kvalifiserer ikke til "feiring" IMO.

Anonym poster: 5b813277789177463e6b4da0aff934f6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Påskeaften har da ikke noe spesiell feiring som mor trenger å være med på. Påska er skiferier med høy partyfaktor på afterski, derfor burde yngre mennesker uten barn og studenter ha pri på å få fri. Så kan småbarnsforeldrene få pri i jula, feks.

Anonym poster: 288933b6bb6cc497cd7b3697100e4d57

• Liker 2
Gjest Errata
Skrevet

Studenter har i motsetning til deg gjerne familien sin langt unna, og ser gjerne bare sine nærmeste et par ganger i året når de har sjans til å ha fri fra både studier og deltids-/sommerjobb. Syns du ikke de fortjener å tilbringe litt av påsken sammen med familien sin like mye som deg som kommer hjem til sønnen din hver dag?

Dere kan jo fortsatt gjøre mye ut av påske - lag deres egen tradisjon hjemme når du ikke er på jobb, med påskeeggjakt, mal på egg og kos dere med spill. Og vær takknemlig for at du faktisk er så heldig stilt at dere har en hytte å dra til, det kommer nok en ny sjanse til å dra dit.

Gjest Puravida
Skrevet

Fordi studenter faktisk studerer? Hadde de ikke gjort det kunne de nok jobbet mer, men å være student krever tid til krevende og store innleveringer, konstant lesing til eksamen og forberedning til forelesning. Mange bor også i kollektiv uten ro og mange får ikke slappet av når de trenger. På toppen av det skal de jobbe flere dager i uken for å dekke det stipendet ikke klarer, samt spare litt ekstra.

Ferier går ofte til skriving av bachelor/master, oppgaver og eksamen. Ikke bare fyll og Grandiosa spising. Bor man langt unna familie så må man reise langt hjem, som krever litt tid. Hvis de må jobbe for alle som frivillig har jobb og barn samtidig hele tiden er det ikke sikkert de rekker å dra hjem i det hele tatt.

På en arbeidsplass er det dessverre ikke studentene som skal jobbe alle vakter som ikke passer perfekt for alle andre, men vakter skal fordeles på alle som jobber der. Neste år er det kanskje din tur til påskefri.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Feiringen blir til det man gjør selv. Mal egg sammen, spill brettspill, lag snøhule og se en film. Ungen dør ikke av å være hjemme og forsyve feiringen en dag eller tre.

Bittertrusa.

Anonym poster: f026470cc7974ba4f14c0521d181040d

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Å bruke barn som argument for fri fremfor andre er det kvalmeste jeg vet. Barnløse kan også ha et liv.

Signerer med store bokstaver. Kjenner jeg virkelig blir irritert av holdningen til TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...