Gå til innhold

Bergen eller Oslo - Hvor er det best å bo?

Anbefalte innlegg

Gjest JakeGreen
Skrevet

Bruk denne tråden til å poste dine sterke meninger om hvilken av disse to byene som er best å bo i og hvorfor. Det hadde vært morsomt med litt nyanserte meninger og særlig interessant hadde det vært å høre fra folk som har bodd i begge byene, men jeg regner med det blir mest ensidige argument, men det er fullt lovlig.

Kjør på!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OSLO! :hjerte:

Men jeg tror at Bergen kanskje har bedre studentmiljø (men dårligere vær :fnise: )

• Liker 2
Skrevet

Kunne jeg valgt fritt, uten å ta hensyn til jobb og familie, ville jeg valgt Bergen. Syns det er en sjarmerende by med mange tilbud.

Men jeg har ikke bodd i Bergen, bare vært på besøk der mange ganger, mens jeg har bodd i Oslo noen år. Kanskje jeg ikke oppdager skyggesidene før jeg har bodd der? :vetikke:

• Liker 4
Gjest JakeGreen
Skrevet

Selv bor jeg i Oslo og har blitt veldig glad i byen. Det er ikke noe jeg direkte misliker her, men jeg føler av og til at det multikulturelle eksperimentet er ute av kontroll og at tiggerne dominerer bybildet i litt for stor grad.

En positiv ting med Oslo er det brede tilbudet og at det er den eneste byen i Norge som kan kalles en storby, men egentlig er Oslo ganske lite når man har vært her en stund. Kollektivtraffikken fungerer fint for min del og jeg tar meg fint frem dit jeg vil uten problemer. Det er alltid noe å finne på, selv på en rolig søndag.

Som utvandret vestlending har jeg lært meg å sette pris på det stabile østlandsklimaet. Jeg visste ikke at det var så stor forskjell før jeg flyttet, men forskjellen er definitivt merkbar.

Det jeg savner med Oslo er fjell og umiddelbar nærhet til natur. Nå har jeg blitt vant med det, men jeg savnet det virkelig med en gang jeg flyttet. Selvsagt kan man reise ut av Oslo, men det blir ikke det samme. Og man har ikke utsikt mot naturen. Bergen er bedre på den måten og er bedre integrert med naturen. Jeg har også inntrykk av at Bergen er en koseligere og mer sjarmerende by, men den er også mye mindre, så kanskje man raskt blir lei?

Når det gjelder kulturtilbud, så tror jeg egentlig Bergen dekker mine behov så det holder. Hvordan er utelivet der? Jentene?

Jeg elsker bergensdialekt på jenter, så akkurat det er en veldig stor bonus.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Oslo!

Edit: Større by, bedre vær, finere dialekt, bedre fotballag :ler:

Endret av kaffemor
  • Liker 9
Skrevet

Beste er nok å ikke bo i noen av dem. Begge byene er vel den norske dekadensen sitt tilholdssted.

AnonymBruker
Skrevet

Bergen. Oslo blir for stort og lite kulturelt for min smak - i Bergen har man bevart mer historie og kulturelle innslag på en veldig sjarmerende måte; Bryggen, smågatene rundt omkring, Bergenhus festning, byfjellene med sine små skilt om Pulverheksa og troll... Jada, jeg vet man har sånt i Oslo også, men Oslo blir mer... travel og 'byete'. Jeg liker også nærheten til naturen, for ikke å snakke om at man kan gå rundt i byen uten å bli bombandert med tiggere. Noen er det jo, men det er flere Megafonselgere og gatemusikanter enn det er folk som sitter med Narvesen-kopp, for å si det slik.

Kort og godt er Bergen en mer personlig by imo. Hadde aldri klart å bo i Oslo; for tiden bor jeg utenfor Bergen, noe som passer meg aldeles utmerket foreløpig.

Anonym poster: 3a88b5d4db1e2d5bd83cf93b21f719f6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har bare vært i Bergen i noen dager, men jeg likte miljøet der bedre enn i Oslo. De jeg møtte var vennlige, og det ser ut til å være mindre kriminalitet. Dessverre hadde jeg aldri holdt ut regnet.

Anonym poster: 6ae8b7634c581b743562d077b4b4c488

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt Bergen, siden jeg har bodd der selv. Veldig fin plass å bo på :)

Anonym poster: e3d3ed0fcf76b9705c0b62498c22768e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bergen. Oslo blir for stort og lite kulturelt for min smak - i Bergen har man bevart mer historie og kulturelle innslag på en veldig sjarmerende måte; Bryggen, smågatene rundt omkring, Bergenhus festning, byfjellene med sine små skilt om Pulverheksa og troll... Jada, jeg vet man har sånt i Oslo også, men Oslo blir mer... travel og 'byete'. Jeg liker også nærheten til naturen, for ikke å snakke om at man kan gå rundt i byen uten å bli bombandert med tiggere. Noen er det jo, men det er flere Megafonselgere og gatemusikanter enn det er folk som sitter med Narvesen-kopp, for å si det slik.

Kort og godt er Bergen en mer personlig by imo. Hadde aldri klart å bo i Oslo; for tiden bor jeg utenfor Bergen, noe som passer meg aldeles utmerket foreløpig.

Anonym poster: 3a88b5d4db1e2d5bd83cf93b21f719f6

En hel del gode poenger, men nærhet til naturen? Er det noe Oslo har, er det jo nærhet til naturen. Med mindre du bevisst bosetter deg midt i sentrum, er det snakk om noen få minutter til marka uansett hvor du bor. Klart det er naturlig å tenke at den største byen har dårligst tilgang på naturopplevelser, men det der er noe jeg utelukkende hører fra folk som enten aldri har bodd i Oslo eller har bodd her og bare likt å prate om at de liker å være i naturen. Etter egen erfaring gruser i hvert fall Oslo Bergen der. Men på tiggersiden er Bergen absolutt å foretrekke, altså. Bergen er i det store og det hele en flott by. Deler av Oslo er flott, deler av Oslo er jævlig.

Det koker vel ned til nettopp om du ønsker at det skal være, som du selv sier, "byete". Oslo er også ganske travelt, uten at jeg vet om jeg vil gi det den udelt negative klangen det later til å ha for deg. Ønsker du et sted som ikke virker "byete" er neppe Oslo noe godt valg uansett.

For meg hadde det nok blitt Oslo, men begge byer er fine. Trivdes (trives, bor i Oslo nå) best i Oslo av de to. For meg ble Bergen liksom hverken fugl eller fisk. Vakker og hyggelig, men om jeg først vil bo i en by av noe som kan MINNE om internasjonal størrelse er Oslo eneste reelle alternativ i Norge. Heldigvis er ikke det noe alle ønsker. Skulle jeg først bodd i en annen by enn Oslo, hadde det blitt en mindre by enn Bergen igjen, for det ble som sagt hverken fugl eller fisk. Ikke lite nok til at jeg kjente alt ved den, men ikke stort nok til at den ble noe spennende heller.

Det går altså mest på hva du selv ønsker. Ønsker du deg trygt og hyggelig med en viss fare for kjedsomhet, anbefaler jeg Bergen. Ønsker du en by som er livlig og har alt, men som også til tider kan bli for mye, anbefaler jeg Oslo. Begge er bra byer.

Anonym poster: 549d5d614086fd775c9a334cd7ef4864

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at Marka ikke er det eneste, altså, om det høres traust ut. Marka, utallige parker, strender, skisenter og det meste veldig lett tilgjengelig.

• Liker 3
Gjest Sakone
Skrevet

Jeg har bodd både i Oslo og i Bergen. Og hvor man trives er jo veldig subjektivt.

Jeg synes begge byene er fine, men Bergen blir litt for lite for min del.

Jeg trives mye bedre i Oslo, og de mulighetene Oslo har å tilby :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oslo. For der har man ekte fotballag.

1588.png

Anonym poster: 30d62e6a5587be1e174d58fd41a65c20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oslo. For der har man ekte fotballag.

1588.png

... Som svært få herfra heier på. De fleste som heier på Vålerenga er født og oppvokst helt andre steder enn i Oslo, og oslofolk selv synes stort sett det er et drittlag. Selvsagt har de flere tusen fans her, fordi det blir flere hundre tusen mennesker her, men det er en klubb for folk som streber etter å være så himla urbane. De busser egne supportere INN til Oslo i hopetall til hver eneste såkalte hjemmekamp - fordi de ikke bor i Oslo.

Men på tross av VIF er Oslo en veldig bra by. Det skal ikke stå på det.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Men på tross av VIF er Oslo en veldig bra by. Det skal ikke stå på det.

"Byen er Bergen og laget er bånn..."

Sjalu? :fnise:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes Oslo er en relativt stygg, relativt usjarmerende og uten tvil en kald og upersonlig by. Det er ingen sammenheng i arkitekturen, byen er stressende og folk er vanskelige å komme innpå. Bergen er en mer helhetlig og vakker by, og folkene som bor der virker langt mer bypatriotiske enn osloensere. Alikevel ville jeg valgt Oslo framfor Bergen. Trives med mangfoldet, anonymiteten og viraken.

Anonym poster: 195fe2d58687b7110d8ad9aa403c4a37

• Liker 7
Gjest JakeGreen
Skrevet (endret)

Er virkelig Oslo så nært på naturen som enkelte her hevder? Jeg bor sentralt i Oslo og bruker fort 45 minutt til Sognsvann om rutene klaffer og det er bare en vei. Om man ikke har en hel dag å ta av, så er det mye tid kun på reising.

En naturfrelst kamerat av meg som utnyttet det som var å utnytte i Oslo av natur, flyttet nettopp (tilbake til Sunnmøre, ikke Bergen) på grunn av at han mente naturen ikke var så lett tilgjengelig og at han savnet fjellene.

For min del er det ikke bare det å være ute i naturen, men like mye å ha den i nærheten og kunne se fjellene og sjøen.

Endret av JakeGreen
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

"Byen er Bergen og laget er bånn..."

Sjalu? :fnise:

Neinei, på ingen måte. Jeg er hverken Brann-fan eller bergenser.

Men jeg er oppvokst i Oslo, og i min VGS-klasse på 29 var det 2 som heide på Vålerenga. Den ene snakket nordnorsk. Eksen fra Valdres, derimot, hadde et flertall av VIF-supportere i klassen. Bare en morsom observasjon. Om det er VIF-patriotisme du søker gjør du nok lurere i å bosette deg i grisgrendte strøk - eventuelt kun omgås innflyttere :)

Og tja, JakeGreen. Det spørs jo litt. Har som nevnt bodd begge steder. Hvis du synes tre kvarter er langt fra midt i hovedstaden til mil på mil med så godt som urørt natur tror jeg du blir skuffet i Bergen også, for å si det sånn. Jeg er langt nærmere de fleste naturopplevelser her i Oslo sentrum enn jeg var i Bergen. Hadde du bodd litt utenfor sentrum, noe de aller fleste i Oslo gjør, hadde det vært enda mye kortere.

Helt sikker på at det er enda bedre i småsteder på Sunnmøre (eller kanskje også i byene der), men at du som bor midt i byen - selv uten bil - er i skisenter, på strand, i lysløyper eller på skogstur i løpet av såpass kort tid er ikke verst. Hvis det er for mye tror jeg som nevnt du vil bli skuffet uansett hvor du bor. Unntatt småsteder, men det har du ikke ført opp som et alternativ.

Kan dog gjerne være enig i at du ikke ser fjellene og sjøen om du bor midt i Oslo. Det er en ulempe med store byer. Bor du midt i dem, er det by uansett hvor du snur deg. Så får du vurdere om alle fordelene ved det veier opp for ulempene. For meg gjør de det. Full forståelse for at det ikke gjelder alle. Det er likevel grunner til at jeg kom tilbake til Oslo.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trivdes i Oslo i snart 14 år og har ikke tenkt å flytte. Jeg bor to minutter fra lysløype, tre minutter fra butikk, ett tbanestopp fra kjøpesenter og det er stille og rolig i min flerkulturelle blokk. Dere som mener at Oslo har trist arkitektur bør ta dere en tur til Kampen og Torshov og se på trehusbebyggelsen der. Der er det kosemoseoverdose nok for de fleste. ;)

Anonym poster: 61b9f1d6f24789202af109ba69122ba5

• Liker 4
Gjest JakeGreen
Skrevet

Helt sikker på at det er enda bedre i småsteder på Sunnmøre (eller kanskje også i byene der), men at du som bor midt i byen - selv uten bil - er i skisenter, på strand, i lysløyper eller på skogstur i løpet av såpass kort tid er ikke verst. Hvis det er for mye tror jeg som nevnt du vil bli skuffet uansett hvor du bor. Unntatt småsteder, men det har du ikke ført opp som et alternativ.

Kan dog gjerne være enig i at du ikke ser fjellene og sjøen om du bor midt i Oslo. Det er en ulempe med store byer. Bor du midt i dem, er det by uansett hvor du snur deg. Så får du vurdere om alle fordelene ved det veier opp for ulempene. For meg gjør de det. Full forståelse for at det ikke gjelder alle. Det er likevel grunner til at jeg kom tilbake til Oslo.

Ja, jeg er sikkert litt bortskjemt som er vant med å bo på Sunnmøre og det er ikke slik at jeg er direkte misfornøyd med å reise tre kvarter for å komme meg ut i naturen, men umiddelbar nærhet til natur vil jeg ikke kalle det. Jeg har ikke vært i Bergen på mange år nå, men jeg tar vel ikke feil om jeg sier at det er en by som er bedre integrert med naturen og at det er kortere vei til naturopplevelser der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...