Gjest Lizbet Skrevet 27. mars 2004 #1 Del Skrevet 27. mars 2004 Jeg bare lurer - i disse dager når forbrukere blir frekkere og frekkere og tøyer grensene stadig lengre - har kunden fremdeles alltid rett?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 27. mars 2004 #2 Del Skrevet 27. mars 2004 Alltid? Selvfølgelig ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. mars 2004 #3 Del Skrevet 27. mars 2004 Det som er viktig er at kunden føler deg rettferdig behandlet og kommer tilbake. Om kunden IKKE har rett, så gjelder det å forklare HVORFOR. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 27. mars 2004 #4 Del Skrevet 27. mars 2004 bra sagt lea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 27. mars 2004 #5 Del Skrevet 27. mars 2004 Jeg bare lurer - i disse dager når forbrukere blir frekkere og frekkere og tøyer grensene stadig lengre - har kunden fremdeles alltid rett?? Nei, ikke alltid. Noen mennesker behandler ansatte i sørvisyrker som tjenere eller mentale søppelkasser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 27. mars 2004 #6 Del Skrevet 27. mars 2004 Jeg bare lurer - i disse dager når forbrukere blir frekkere og frekkere og tøyer grensene stadig lengre - har kunden fremdeles alltid rett?? Det kommer vel an på hva du mener med å tøye grenser. Kjøpsloven gjelder for alle og har man betalt for en vare skal den være i god stand og kan byttes i løøpet av 5 år hvis den har mangler. Jeg vet ikke hva du mener med at kundene er frekke, jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Chanela¤ Skrevet 27. mars 2004 #7 Del Skrevet 27. mars 2004 har kunden fremdeles alltid rett?? Laaaaaaaaaaaangt derifra :o Jobber i butikk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiny, i.i. Skrevet 27. mars 2004 #8 Del Skrevet 27. mars 2004 Det som er viktig er at kunden føler deg rettferdig behandlet og kommer tilbake. Om kunden IKKE har rett' date=' så gjelder det å forklare HVORFOR.[/quote'] På et hotell jeg jobbet, het det (selvfølgelig uoffesiellt) at Gjesten er dum og må veiledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 40 Skrevet 27. mars 2004 #9 Del Skrevet 27. mars 2004 På et hotell jeg jobbet, het det (selvfølgelig uoffesiellt) at Gjesten er dum og må veiledes. Dette utgangspunktet for å yte service synes jeg er betenkelig, tyder på manglende respekt for dem man skal yte service. Man kan noen ganger høre folk i serviceyrker snakke om hvor dumme kundene/gjestene er som ikke forstår ditt eller datt. Hvis det i en butikk/hotell el stadig er problemer med at folk ikke forstår hvordan ting fungerer, er det ikke kundene det er noe galt med, men skilting, organisering osv. Legger til at jeg forstår at det må tas høyde for at kunden/gjesten er dum, men det må ikke bli slik at man i utgangspunktet ser på kunden som dum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. mars 2004 #10 Del Skrevet 27. mars 2004 Etter eit år som deltidsansatt i butikk; kunden har nesten aldri rett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2004 #11 Del Skrevet 27. mars 2004 Jeg jobber på hotell, men vi mener selvsagt ikke at alle gjester er dumme! (OK.. noen er totalt bak mål, men de aller fleste er da oppegående....) Som regel har jo gjesten rett, ikke alltid, men vi behandler dem alltid pent likevel. Dere aner ikke hvor mye kjeft jeg har fått rett opp i trynet, mens jeg har stått og smilt og nikket og tellt til hundre inni meg, for så å ønske dem en fortsatt fin dag... Usaklig klaging og syting går inn det ene øret og ut det andre, man kan ikke la sånt gå innpå seg, noen er vanskelige bare for å være vanskelige (og tror at de får bedre service neste gang hvis de er kravstore...). Da klarer jeg som regel å be dem dra til helvete på en eller annen utspekulert måte, sånn at de gleder seg til reisen dit....og synes de har fått utmerket service selv om de ikke har fått det de ba om. De eneste gangene jeg har lov til å slutte å smile og være vennlig, er dersom gjestene kritiserer meg som person. De kan hyle og klage så mye de vil på rommene, maten, temperaturen eller spritutvalget, men kritiserer de MEG, kaster jeg dem ut. Rett ut! Da er jeg ikke snill lenger. Det kan man ikke akseptere, og da har definitivt gjesten IKKE rett! Hilsen service-innstillt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. mars 2004 #12 Del Skrevet 27. mars 2004 Dette utgangspunktet for å yte service synes jeg er betenkelig, tyder på manglende respekt for dem man skal yte service. Man kan noen ganger høre folk i serviceyrker snakke om hvor dumme kundene/gjestene er som ikke forstår ditt eller datt. Hvis det i en butikk/hotell el stadig er problemer med at folk ikke forstår hvordan ting fungerer, er det ikke kundene det er noe galt med, men skilting, organisering osv. Legger til at jeg forstår at det må tas høyde for at kunden/gjesten er dum, men det må ikke bli slik at man i utgangspunktet ser på kunden som dum. Enig med deg, Mann 40! Det er kanskje lurt å tenke over at vi som jobber innen en bransje vet mye om akkurat dette, men at ikke nødvendigvis kunder/gjester/klienter vet like mye. Det er disse som gir penger i kassa og smør på maten, så det kan nok lønne seg å behamdle dem pent og med respekt. Dessuten tror jeg at det kan vært litt dumt å omtale kunder/gjester som dumme, selv om de ikke hører det. Man risikerer å påvirke både seg selv og andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. mars 2004 #13 Del Skrevet 27. mars 2004 Dere aner ikke hvor mye kjeft jeg har fått rett opp i trynet, mens jeg har stått og smilt og nikket og tellt til hundre inni meg, for så å ønske dem en fortsatt fin dag... Usaklig klaging og syting går inn det ene øret og ut det andre, man kan ikke la sånt gå innpå seg, noen er vanskelige bare for å være vanskelige (og tror at de får bedre service neste gang hvis de er kravstore...). Da klarer jeg som regel å be dem dra til helvete på en eller annen utspekulert måte, sånn at de gleder seg til reisen dit....og synes de har fått utmerket service selv om de ikke har fått det de ba om. Kjente meg veldig igjen i den, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunnemor Skrevet 29. mars 2004 #14 Del Skrevet 29. mars 2004 Jeg jobber selv som butikkselger og selv om kunden ikke altid har rett er det viktig å lytte til kunden. Mange føler seg "overkjørt" av butikkselgeren og de føler at de ikke fikk sagt fra om ting de er missfornøyd med. Vi som står i butikkene er bare mennesker vi også og de fleste av oss gjør det beste vi kan. Selv har jeg lært utrolig mye av å lytte til mine kunder. Uten dem hadde jeg ikke hatt den kunnskapen jeg har i dag. Og jeg har merket veldig godt at kundene er fornøyd med å bli hørt på og få sie hva de mener om ting. Takk for at kundene finnes for uten dem hadde ikke jeg vært noen god selger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 29. mars 2004 #15 Del Skrevet 29. mars 2004 I den jobben jeg gjør, har kundene i utgangspunktet et problem. Jobben min er å løse problemet, og finne ut hva som er det beste for kunden. Men noen kunder setter latterlige krav, og blir gjerne fornermet når kravene deres ikke bli innfridd med en gang. Dette gjelder av en eller annen grunn, primært Oslo folk. Gjerne foretningsfolk med syrlig oslodialekt, som er vant med å få ting deres vei. Disse menneskene parkerer jeg glatt. Hjelper dem selvsagt. Men jeg går ikke out of my way for å hjelpe dem, som jeg fint kan finne på å gjøre med mange andre. If you object, I'll collect. "Mandatory fees" mothafoka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rannva Skrevet 29. mars 2004 #16 Del Skrevet 29. mars 2004 Dette utgangspunktet for å yte service synes jeg er betenkelig, tyder på manglende respekt for dem man skal yte service. Man kan noen ganger høre folk i serviceyrker snakke om hvor dumme kundene/gjestene er som ikke forstår ditt eller datt. Hvis det i en butikk/hotell el stadig er problemer med at folk ikke forstår hvordan ting fungerer, er det ikke kundene det er noe galt med, men skilting, organisering osv. Legger til at jeg forstår at det må tas høyde for at kunden/gjesten er dum, men det må ikke bli slik at man i utgangspunktet ser på kunden som dum. Må bare forsvare litt her. At gjesten er dum, er selvfølgelig ikke sant. Poenget er at gjesten ofte tror h*n har rett, og i de tilfeller h*n tar feil, skal vi på en diskre måte (uten å belære) veilede gjesten. Gjester går ikke inn for å være vanskelig, h*n må bare få ting forklart. Mye fungerer forskjellig fra hotell til hotell, det er vi klar over. Et vanlig eksempel: Gjesten finner ikke såpe/shampoo på badet. Og gjester blir sint og klager. H*n klager ikke for å være vanskelig, men fordi h*n faktisk ikke ser dispenderene ved vasken og i dusjen. Her er ikke gjesten dum i ordets rette forstand, men litt kjapp med klagingen. Og dette gjelder overhodet ikke alle gjester! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mossa Skrevet 29. mars 2004 #17 Del Skrevet 29. mars 2004 Tror nok ikke at kunden alltid har rett! Men med alle problemer en vanlig forbruker kan få når de forsøker å klage på noe som er galt, så tror jeg mange kunder blir mer vanskelige...og mistroiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 29. mars 2004 #18 Del Skrevet 29. mars 2004 Kunden har alltid rett. Jeg jobber ikke i butikk eller service-yrket, men allikevel i en situasjon der jeg har leverandør/kundeforhold i det daglige. Det vi spør oss om i det øyeblikket vi har en uenighet med kunde er: Hva tjener vi på å være uenige med kunden? Jeg blir oppgitt ofte når jeg er ute i butikker, på hoteller osv. hvor lite tanke personalet legger i kundebehandlig. En liten historie: For noen år siden skulle jeg kjøpe en øyenskygge. Jeg gikk inn på et parfymeri, ba om anbefalinger ut fra mine ønsker og ble anbefalt en eller annen (husker ikke nå). Jeg hadde tidligere brukt dette merket, og var ikke fornøyd da den satt dårlig og ba om en annen anbefalig. Hvorpå ekspeditøren utbrøt: "Da kan du umulig ha peiling på å legge makeup, dette er et veldig godt merke!" :o Kan så være, men dette økte ikke min handlelyst betraktelig. Har til dags dato ennå ikke handlet i den butikken igjen. Hun kunne istedenfor be meg om å vise hvordan jeg legger makeup, eller rett ogslett godta at jeg ikke ville ha den og vise meg et annet merke. Dette gjorde hun ikke. En liten detalj i de store linjene, men slike tankeløse kommentarer får meg til å handle andre steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 29. mars 2004 #19 Del Skrevet 29. mars 2004 Nei. Når jeg jobbet i butikk hadde kunden eks HELT FEIL når de insiterte å betale med sjekk uten å vise legitimasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 29. mars 2004 #20 Del Skrevet 29. mars 2004 Dere aner ikke hvor mye kjeft jeg har fått rett opp i trynet' date=' [/quote'] Da er du heldig å ha et serviceyrke hvor mordtrussler tydeligvis er sjelden kost. Jeg mener at kunden ikke alltid har riktig, men at man i mange tilfeller kan få kunden til å tro at den har riktig allikevel. Og dersom man ikke klarer det, har kunden krav på en god og fullstendig forklaring på en fullstendig forklaring på situasjonen og lovverket - gjerne skriftlig om nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå