AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #141 Skrevet 30. mars 2013 Snakker ikke om folk som er sykemeldte, da er det legen som beordrer fravær og man følger selvsagt legenes anbefalinger. Man blir stort sett sykmeldt fordi man går til legen og forteller akkurat det samme som man sier i telefonen til sjefen: At man er syk. Man er ikke mindre syk om man velger egenmelding, kanskje snarere tvert om siden det er enklere å velge egenmelding om man er veldig dårlig. Jeg har ikke hatt sykemelding fra lege en eneste gang siden bedriften innførte 8 dager egenmelding. Jeg går jo ikke og sleper meg til lege og belaster kapasiteten der unødig, noe jeg i tillegg måtte betalt for pluss sittet en time på venterommet hostende og nysende. Egenmelding gir meg ikke mindre rett til å gå utenfor døra for å trekke frisk luft eller handle. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 3
Rosalie Skrevet 30. mars 2013 #142 Skrevet 30. mars 2013 Merkelig sted denne Kvineguiden. Fullt av folk som vrir og vrenger på det man skriver, på grensen til komisk. Og at så mange av dere er så alene og isolerte at dere ikke her noen som kan kjøpe et brød hvis dere ligger hjemme med 40 i feber. Jeg er oppdratt strengt når det kommer til det å legge meg syk hjemme. Dersom jeg var hjemme fra skolen syk så fikk jeg ikke gå utfor døren. Det samme har jeg lært mine barn, og det er heldigvis en holdning de har tatt med seg videre inn i arbeidslivet. Jeg er også oppdratt slik, men som Yvonne sier, så kan det faktisk være nødvendig med ærender utenfor huset, som legebesøk og mat handling, når man er akutt syk. Selv mister jeg totalt apetitten når jeg en sjelden gang har influensa eller er kraftig forkjølet med feber. Så da må jeg karre meg på butikken og få kjøpt inn noe jeg faktisk orker å få i meg,som juice og smoothies. Det er stor forskjell på å bruke under en time på nødvendige gjøremål, for så å krype under dyna igjen, og å dra på jobb, yte og være presentabel og hyggelig i 8 timer pluss reisetid. Jeg er i tillegg kroniker, og i utredningsfasen var jeg mellom 100℅ og 30℅ sykemeldt i nesten ett helt år. Skulle jeg bare holdt meg innenfor leilighetens fire vegger hadde jeg i tillegg til sykdommen jeg var sykemeldt for blitt alvorlig deprimert. Så i tillegg til utallige lege- og sykehusbesøk brukte jeg tiden på turer utendørs eller til nærmeste kjøpesenter de dagene jeg orket det, og jammen meg var jeg til og med på kafe, kino og restaurant med venner om formen var OK. Jeg har nå fått fritatt arbeidsgiver fra arbeidsgiverperioden ved sykdom, og har hjemme dager innimellom for å ta meg inn igjen. En helt nødvendig suksess faktor for ikke å bli langtidssykemeldt igjen. Noen dager ligger jeg rett ut, mens andre av disse dagene er jeg på tur om jeg orker. Og jeg går naturligvis på trening selv om jeg ikke har vært på jobb om dagen, dans trening også er viktig for å holde sykdommer i sjakk. 2
Gjest Erja Skrevet 30. mars 2013 #143 Skrevet 30. mars 2013 (endret) Man blir stort sett sykmeldt fordi man går til legen og forteller akkurat det samme som man sier i telefonen til sjefen: At man er syk. Man er ikke mindre syk om man velger egenmelding, kanskje snarere tvert om siden det er enklere å velge egenmelding om man er veldig dårlig. Jeg har ikke hatt sykemelding fra lege en eneste gang siden bedriften innførte 8 dager egenmelding. Jeg går jo ikke og sleper meg til lege og belaster kapasiteten der unødig, noe jeg i tillegg måtte betalt for pluss sittet en time på venterommet hostende og nysende. Egenmelding gir meg ikke mindre rett til å gå utenfor døra for å trekke frisk luft eller handle. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 Hvis legen sykemelder deg fordi du kommer til ham eller hun og sier at du er syk å gjør ikke legen jobben sin. Det er legenes oppgave å finne ut hva som feiler deg og om du er for syk til å jobbe. Det har for eksempel nettopp vært masse diskusjoner om leger som sykemelder for raskt, som lar seg presse av pasienten. I svært mange tilfeller, eks ved lettere psykiske lidelser så har det vist seg at mange er blitt sykmeldt på et altfor tynt grunnlag, da studier viser at det er best for pasienten å gå i jobb så tidlig som mulig - dette for å redusere faren for å falle helt utenfor arbeidslivet. Selv har jeg vært sykemeldt en eneste gang og da var jeg helt groggy. Legen hørte surklingen når jeg trakk pusten helt fra jeg kom inn på legekontoret, allikevlså måtte jeg spør ham om jeg skulle gå tilbake på jobb. Jeg var våt av svette på ryggen og pustet som en hval, allikevel så måtte jeg spør etter sykemelding. Dette var en mandag og han sykemeldte meg ut uken. Heldigvis så funket antibiotikaen raskt så etter tre dager var jeg mye bedre og kunne nok teoretisk sett gått på jobb allerede torsdag. Endret 30. mars 2013 av Erja
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #144 Skrevet 30. mars 2013 Hvis legen sykemelder deg fordi du kommer til ham eller hun og sier at du er syk å gjør ikke legen jobben sin. Det er legenes oppgave å finne ut hva som feiler deg og om du er for syk til å jobbe. De gangene jeg har gått til lege med influensa (før jeg fikk 8-dagers egenmelding), har legen umiddelbart både sett og hørt at jeg var syk uten problemer. De gangene jeg har tatt egenmelding, har sjefen hørt det i telefonen og sagt oi, du får holde deg unna jobb noen dager. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #145 Skrevet 30. mars 2013 Selv har jeg vært sykemeldt en eneste gang og da var jeg helt groggy. Legen hørte surklingen når jeg trakk pusten helt fra jeg kom inn på legekontoret, allikevlså måtte jeg spør ham om jeg skulle gå tilbake på jobb. Jeg var våt av svette på ryggen og pustet som en hval, allikevel så måtte jeg spør etter sykemelding. Dette var en mandag og han sykemeldte meg ut uken. Heldigvis så funket antibiotikaen raskt så etter tre dager var jeg mye bedre og kunne nok teoretisk sett gått på jobb allerede torsdag. Ja, vi har skjønt at du svært sjelden er syk nå, og at du må være nesten død for å holde deg hjemme fra jobb. Men hvis du var frisk etter tre dager, hvorfor friskmeldte du deg ikke? Når jeg bruker egenmelding går jeg på jobb med en gang jeg er frisk. Selv om en lege sikkert ville sagt at jeg kunne tatt et par dager ekstra. Med din holdning om at det er skammelig å gå på butikken syk, ville jeg aldri trodd du hadde unnlatt å friskmelde deg når du var frisk. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 8
Gjest Erja Skrevet 30. mars 2013 #146 Skrevet 30. mars 2013 Ja, vi har skjønt at du svært sjelden er syk nå, og at du må være nesten død for å holde deg hjemme fra jobb. Men hvis du var frisk etter tre dager, hvorfor friskmeldte du deg ikke? Når jeg bruker egenmelding går jeg på jobb med en gang jeg er frisk. Selv om en lege sikkert ville sagt at jeg kunne tatt et par dager ekstra. Med din holdning om at det er skammelig å gå på butikken syk, ville jeg aldri trodd du hadde unnlatt å friskmelde deg når du var frisk. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 Les hva jeg skriver neste gang ... Jeg skrev ikke at jeg var frisk, jeg skrev at medisinen hjalp allerede etter 3 dager så jeg teoretisk sett kunne gått på jobb. Startet i full jobb uken etter selvom det tok flere måneder før jeg var i form til å gjenoppta treningen... Folk som selv har hatt bronkitt vet hvordan det setter ned evnen til å puste skikkelig.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #147 Skrevet 30. mars 2013 Selv har jeg vært sykemeldt en eneste gang og da var jeg helt groggy. Legen hørte surklingen når jeg trakk pusten helt fra jeg kom inn på legekontoret, allikevlså måtte jeg spør ham om jeg skulle gå tilbake på jobb. Jeg var våt av svette på ryggen og pustet som en hval, allikevel så måtte jeg spør etter sykemelding. Dette var en mandag og han sykemeldte meg ut uken. Heldigvis så funket antibiotikaen raskt så etter tre dager var jeg mye bedre og kunne nok teoretisk sett gått på jobb allerede torsdag. Hvis legen du var hos hadde hatt kontor vegg i vegg med Rimi og du trengte Paracet pluss et par matvarer som du ikke hadde i hus, men som var det eneste du kunne klare å få ned i den tilstanden du var i, ville du virkelig droppet å gå innom og kjøpe det fordi det ville være for flaut å treffe kjentfolk? Jeg tror faktisk at de aller fleste er mer forståelsesfulle enn det du skisserer, og dermed ville vist medfølelse overfor deg. Men for all del, hvis fasaden er så viktig... Anonym poster: 3ad898a36d58bb92a4b279bcd6695dbd
Jade Skrevet 30. mars 2013 #148 Skrevet 30. mars 2013 Klarer man å gå til legen, klarer man også å gå på butikken, og dermed også på jobb, i følge mange her. Er det dermed flaut å treffe kolleger på legekontoret? 4
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 30. mars 2013 #149 Skrevet 30. mars 2013 (endret) Ro deg ned, hjelpe meg! Dersom man man føler seg god nok til å gå på butikken etter å ha ringt jobben og sagt at man må bli hjemme for man har fått influensa så er det ingen som stopper deg fra å gå, er det? Man må bare regne med at folk tenker sitt hvis man treffer sjefen eller kollegaen på butikken. Jeg for min del ville følt meg steindum, som om jeg be tatt på fersken i å skulke skolen. Jeg er helt rolig jeg Men det er faktisk litt forskjell på å dra en liten tur på butikken, kontra det å stå på jobben i 8 timer, der man både må være fysisk og psykisk til stede. Det håper jeg du skjønner Endret 30. mars 2013 av Dreamdrops 1
Gjest Erja Skrevet 30. mars 2013 #150 Skrevet 30. mars 2013 Jeg er helt rolig jeg Men det er faktisk litt forskjell på å dra en liten tur på butikken, kontra det å stå på jobben i 8 timer, der man både må være fysisk og psykisk til stede. Det håper jeg du skjønner Ja, har fått med meg at du mener det. Jeg mener at om jeg hadde ringt sjefen min kl 8 og sagt at jeg har fått influensa og må holde sengen, så går jeg ikke i butikken for å kjøpe yoghurt og brus kl 9. Når jeg ringer jobben for å melde fra at jeg er syk da er jeg så syk at jeg er sengeliggende.
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 30. mars 2013 #151 Skrevet 30. mars 2013 Ja, har fått med meg at du mener det. Jeg mener at om jeg hadde ringt sjefen min kl 8 og sagt at jeg har fått influensa og må holde sengen, så går jeg ikke i butikken for å kjøpe yoghurt og brus kl 9. Når jeg ringer jobben for å melde fra at jeg er syk da er jeg så syk at jeg er sengeliggende. Tror vi bare må være enige om å være uenige Min arbeidsgiver har ingenting med om jeg går i 2 min til butikken for å kjøpe meg en smoothie. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #152 Skrevet 30. mars 2013 (endret) Har spurt tidligere uten å få noe svar... Hva hadde du tenkt om meg om du hadde sett meg ute med hunden etter jeg hadde ringt inn syk på jobb? Anonym poster: 67a5009ec333dad1c4ec5bbb2b6a1386 Sitering av slettet innhold fjernet. Tekola, mod. Endret 31. mars 2013 av Tekola
Gjest Erja Skrevet 30. mars 2013 #153 Skrevet 30. mars 2013 Har spurt tidligere uten å få noe svar... Hva hadde du tenkt om meg om du hadde sett meg ute med hunden etter jeg hadde ringt inn syk på jobb? Anonym poster: 67a5009ec333dad1c4ec5bbb2b6a1386 Jeg har ærlig talt ikke truffet eller sett noen av mine kollegaer ute når de er syke så for meg blir dette et konstruert problem. Selv så går jeg heller ikke ut når jeg er syk - hvilket jeg har gjentatt til det kjedsommelige i denne tråden. Dersom hunden min trenger gå ut når jeg er syk og alene hjemme så slipper jeg ham ut i hagen. Hva mine kollegaer gjør når de er syke er deres egen business, jeg gjør så godt jeg kan for å holde min egen sti ren. ..... Hva gjør du med hunden din når du er syk da?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #154 Skrevet 30. mars 2013 Jeg har ærlig talt ikke truffet eller sett noen av mine kollegaer ute når de er syke så for meg blir dette et konstruert problem. Selv så går jeg heller ikke ut når jeg er syk - hvilket jeg har gjentatt til det kjedsommelige i denne tråden. Dersom hunden min trenger gå ut når jeg er syk og alene hjemme så slipper jeg ham ut i hagen. Hva mine kollegaer gjør når de er syke er deres egen business, jeg gjør så godt jeg kan for å holde min egen sti ren. ..... Hva gjør du med hunden din når du er syk da? Jeg går selvfølgelig ut med hunden slv om jeg er syk. Anonym poster: 67a5009ec333dad1c4ec5bbb2b6a1386 1
Jade Skrevet 31. mars 2013 #155 Skrevet 31. mars 2013 Har man hund, så har man selvsagt ikke noe valg, om man ikke kan overlate den til noen andre noen dager. Venner, naboer, familie eller kennel.
loffen Skrevet 31. mars 2013 #156 Skrevet 31. mars 2013 Neida, alle har en hage som hunden kan gjøre fra seg i. Og mel man kan spise.. 9
Gjest Tekola Skrevet 31. mars 2013 #157 Skrevet 31. mars 2013 Avsporinger og svar til dette er fjernet. Tekola, mod.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #158 Skrevet 31. mars 2013 Jeg går selvfølgelig ut med hunden slv om jeg er syk. Anonym poster: 67a5009ec333dad1c4ec5bbb2b6a1386 Og, jeg går selvfølgelig til barnehagen med barnet mitt selv om jeg er syk! Hvor kult er det for han å være hjemme med mamma, se på mamma kaste opp, se på mamma ligge utslått med feber? (Hilsen en annen anonymbruker!) Anonym poster: b4bffeebe536029cf266d52d912ed180 2
Gjest Skrevet 1. april 2013 #159 Skrevet 1. april 2013 Neida, alle har en hage som hunden kan gjøre fra seg i. Og mel man kan spise..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå