Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Når jeg en sjelden gang er syk så gir jeg beskjed, både til sjefen og til minst en av mine nærmeste kolleger siden kollegene da må dekke opp for meg. De er klar over at jeg er aleneboer og begriper såpass som at jeg faktisk må ha litt mat i huset, så om jeg hadde møtt noen av dem på butikken så ville jeg faktisk hilst (på behørig avstand) og ikke skammet meg en tøddel. En av fordelene med å sjelden være syk er at når jeg først er borte fra jobb, så vet omgivelsene at da er det alvor. Da ER jeg faktisk syk.

Jeg er ikke redd for at noen skal "oppdage" meg når jeg går på butikken med forkjølelse eller influensa. For det første er det helt ok å gjøre det, og for det andre ser man fort på meg at jeg er syk. Takk og lov at jeg ikke har kolleger for ikke å snakke om sjefer med slike holdninger som enkelte i tråden viser. Det er helt greit å ha spesielt strenge regler for seg selv, som når Erja sier hun ikke går ut. Men det betyr ikke at de reglene gjelder for andre. Synes også det er rimelig drøyt å drive og stille spørsmålstegn ved at ikke alle har noen til å hjelpe seg ved sykdom.

Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har påstått det? Nei, nettopp.

En ting er å ha mel, nøtter, kjøtt i fryseren etc. En annen ting er å orke å lage noe mat ut av dette når man er syk. Det gjør ihvertfall ikke jeg. Når (heldigvis svært sjelden) jeg er syk orker jeg bare yoghurt og veldig enkel mat, som jeg vanligvis ikke har i kjøleskapet. Ikke prøv og framstill deg som en helt utrolig, fantastisk arbeidstaker. Hadde jeg vært nødt, hadde jeg gått på butikken for å handle mat. Jeg hadde heller ikke reagert på det om jeg så en syk kollega på butikken, med mindre han/hun virkelig ikke så syk ut, og jeg møtte han/hun på det lokale kjøpesenteret.

Forkjølelse er en sykdom, jo. Det er ikke alle arbeidsplasser man kan oppholde seg på mens man hoster og nyser til alle kanter. Når det gjelder å gå i butikken, hvilken forskjell gjør det om det er det lokale kjøpesenteret? Det er nettopp der jeg kjøper inn dagligvarer. I tillegg så er du sikkert klar over at man ikke alltid "ser syk ut" når man er syk, selv om man stort sett ser det når det gjelder forkjølelse og influensa.

• Liker 2
Skrevet

Heldigvis har mine arbeidskolleger og sjefer såpass stor forståelse og evne til empati at de ikke ser det som noe galt hvis de ser meg på butikken for å handle mat mens jeg er dårlig.

Det er helt greit Erja at du har dine verdier og holdninger, poenget er vel at det ikke gjør deg til et bedre menneske. For slik det høres ut for oss andre så virker det som du mener at dine holdninger er bedre, men er de egentlig det?

Mvh Yvonne :heiajente:

Mine holdninger er noe jeg har innarbeidet fra jeg gikk på skolen, verdier og holdninger jeg har ført videre til mine barn. Min mann er vokst opp med samme holdninger og verdier, hvilket gjenspeiler seg i hele hans arbeidsliv. Han har en arbeidskapasitet som overgår de fleste, og kan vise til særdeles bra resultater, hvilket igjen gjør at han kan velge og vrake i jobber. Han har kanskje 2 sykefravær siden han var ferdig utdannet.

Det er IKKE sånn at jeg mener at man ikke kan være syke. Ingen rår med helsen, og jeg har opplevd mye alvorlig sykdom i familien. Det er ikke det jeg snakker om ..

Skrevet (endret)

Mine holdninger er noe jeg har innarbeidet fra jeg gikk på skolen, verdier og holdninger jeg har ført videre til mine barn. Min mann er vokst opp med samme holdninger og verdier, hvilket gjenspeiler seg i hele hans arbeidsliv. Han har en arbeidskapasitet som overgår de fleste, og kan vise til særdeles bra resultater, hvilket igjen gjør at han kan velge og vrake i jobber. Han har kanskje 2 sykefravær siden han var ferdig utdannet.

Det er IKKE sånn at jeg mener at man ikke kan være syke. Ingen rår med helsen, og jeg har opplevd mye alvorlig sykdom i familien. Det er ikke det jeg snakker om ..

Å ha høy arbeidsmoral er flott det, det har også jeg. Faktisk de fleste jeg kjenner. Jeg har derimot ikke lavere arbeidsmoral enn deg selv om jeg kan finne på å handle på butikken når man er syk. Det er vel hele poenget.

Mv. Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 11
Skrevet (endret)

Forkjølelse er en sykdom, jo. Det er ikke alle arbeidsplasser man kan oppholde seg på mens man hoster og nyser til alle kanter. Når det gjelder å gå i butikken, hvilken forskjell gjør det om det er det lokale kjøpesenteret? Det er nettopp der jeg kjøper inn dagligvarer. I tillegg så er du sikkert klar over at man ikke alltid "ser syk ut" når man er syk, selv om man stort sett ser det når det gjelder forkjølelse og influensa.

Ikke legg ord i min munn. Jeg skrev som svar at ingen her har påstått at man er syk når man er vanlig forkjølet. Hvis jeg er vanlig forkjølet, dvs. hoster og nyser, anser jeg meg ikke som syk. Hvis jeg er kraftig forkjølet, dvs. jeg hoster, nyser, har feber, "sprengt hode" og generelt har dårlig allmenntilstand, da anser jeg meg selv som syk, og er hjemme fra jobb. Da jeg sa kjøpesenteret tenkte jeg også på andre butikker, hvilket jeg antok var ganske innlysende :)

Jeg er selvfølgelig klar over at man ikke må se syk når man er syk, men det er ingen som har influensa/sjau og ser helt friske ut. Det er vel de færreste som ringer seg inn syk med influensa/sjau hvis man sliter psykisk?

edit: leif

Endret av Lista
Gjest Dianna
Skrevet

For det første bor ikke alle alene, og ikke alle har stor nok plass til å hamstre mat i flere dager, kanskje uker, om det er snakk om influensa. Been there, done that som student.

For det andre mener jeg at man bør se an årsaken til at en er sykemeldt og formen. Det er fullt mulig å ha feber, men å kjøre innom matbutikken i 10 minutter for å kjøpe det nødvendigste. Det skal ikke mye godvilje til for å forstå at det er forskjell på 10 minutter i matbutikken og sju og en halv- åtte timer hvor man faktisk skal prestere på jobb?

Husk også at man ikke alltid kan se på folk om de er syke. Sykdommer som utbrenthet, depresjon etc. vises ikke, men det betyr ikke at vedkommende ikke er syk. Generelt synes jeg vel at det er kun den som er sykemeldt, legen og arbeidsgiver som bør bry seg om hva den syke gjør/ ikke gjør.

• Liker 3
Skrevet

Hva tenker du om meg da, som til og med er ute flere ganger om dagen for å lufte hunden?

Anonym poster: 67a5009ec333dad1c4ec5bbb2b6a1386

Jeg er også ute med hunden når jeg er syk. Til og med oftere enn når jeg er frisk, for jeg orker ikke gå så langt om gangen.

Nå har jeg fri mesteparten av året, da. Men jeg må ut med hunden selv om jeg er skikkelig dårlig.

Skrevet

Er det virkelig noen som reagerer på at folk går på dagligvarebutikker når de har ringt seg inn syk med influensa/omgangssyke el.l.? Handle mat er ikke noe man gjør på "gøy". Det er noe man gjør fordi man må, og fordi man ikke har mulighet til å få andre til å gjøre det for seg. Hadde jeg sett en syk kollega på Rema, så hadde jeg heller synes synd på vedkommende og tenkt at hvis jeg hadde visst at hun trengte mat, skulle jeg kjøpt med noe og kjørt innom til henne med det. *Litt* forskjell å handle mat og sitte på kafé med influensa.

(Nå snakker jeg selvsagt ikke om TS som er sykemeldt pga at hun ikke kan gjøre tunge løft og stresse)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er det virkelig noen som reagerer på at folk går på dagligvarebutikker når de har ringt seg inn syk med influensa/omgangssyke el.l.? Handle mat er ikke noe man gjør på "gøy". Det er noe man gjør fordi man må, og fordi man ikke har mulighet til å få andre til å gjøre det for seg. Hadde jeg sett en syk kollega på Rema, så hadde jeg heller synes synd på vedkommende og tenkt at hvis jeg hadde visst at hun trengte mat, skulle jeg kjøpt med noe og kjørt innom til henne med det. *Litt* forskjell å handle mat og sitte på kafé med influensa.

(Nå snakker jeg selvsagt ikke om TS som er sykemeldt pga at hun ikke kan gjøre tunge løft og stresse)

Vel, hvis jeg er hjemme fra jobb med influensa eller omgangssyke så er mat det siste jeg tenker på og jeg hadde ihvertfall aldri stresset ut dørene med over 40 i feber eller spya i halsen ... Holder sengen når jeg er syk ... Til nøds sofaen hvis jeg er så 'frsk' at jeg kLarer se på TV.

Endret av Erja
Skrevet

Vel, hvis jeg er hjemme fra jobb med influensa eller omgangssyke så er mat det siste jeg tenker på og jeg hadde ihvertfall aldri stresset ut dørene med over 40 i feber eller spya i halsen ... Holder sengen når jeg er syk ... Til nøds sofaen hvis jeg er så 'frsk' at jeg kLarer se på TV.

Folk er forskjellige. Når jeg blir syk, blir jeg nemlig sulten! Til og med ved omgangssyke har jeg vært sulten, selv om det setter en aldri så liten psykisk demping på appetitten at det kommer opp igjen etter ei lita stund...

Skrevet

Så når du er syk forsøker du ikke få i deg litt næring i det hele tatt? Har man skikkelig omgangssyke er det vel ikke mange som rekker på butikken mellom slagene, men hvis man skulle ha litt lenger intervall mellom er det vel sjelden det er så viktig å faktisk få tak i litt søt drikke og salt mat som kjeks eller potetgull. Og har man influensa e.l. er det ikke særlig helsefremmende å spise kokt ris med ketchup på heller, og selv om du har så innmari mye mat i huset orker vel du heller ikke å lage til en skikkelig middag der du ligger og ikke orker å se på tv engang.

Det er vel ingen her som har sagt at de mener det er ok å gå på sosiale ting på kvelden hvis man har vært hjemme fra jobb, men siden du er den eneste i tråden som mener man for å holde fasaden bør sulte fordi man er syk bør du skjønne at holdningene dine er for rigide, utdaterte og noe du ikke trenger å overføre på andre. Hvilke leveregler du selv lever etter er det ingen andre som har noe med.

Du nevnte forresten den ene gangen du var syk, at det du trengte var paracet og antibiotika - hva hadde du gjort hvis du tok den siste paraceten og ikke mannen din kom hjem på et par dager?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Så når du er syk forsøker du ikke få i deg litt næring i det hele tatt? Har man skikkelig omgangssyke er det vel ikke mange som rekker på butikken mellom slagene, men hvis man skulle ha litt lenger intervall mellom er det vel sjelden det er så viktig å faktisk få tak i litt søt drikke og salt mat som kjeks eller potetgull. Og har man influensa e.l. er det ikke særlig helsefremmende å spise kokt ris med ketchup på heller, og selv om du har så innmari mye mat i huset orker vel du heller ikke å lage til en skikkelig middag der du ligger og ikke orker å se på tv engang.

Det er vel ingen her som har sagt at de mener det er ok å gå på sosiale ting på kvelden hvis man har vært hjemme fra jobb, men siden du er den eneste i tråden som mener man for å holde fasaden bør sulte fordi man er syk bør du skjønne at holdningene dine er for rigide, utdaterte og noe du ikke trenger å overføre på andre. Hvilke leveregler du selv lever etter er det ingen andre som har noe med.

Du nevnte forresten den ene gangen du var syk, at det du trengte var paracet og antibiotika - hva hadde du gjort hvis du tok den siste paraceten og ikke mannen din kom hjem på et par dager?

Min svoger er lege og han sier alltid at man skal ikke stresse med mat og bekymre seg for manglende matlyst når man er syk, eks ved influensa. Sørg for masse drikke så kan kroppen bruke energien på å bekjempe feber fremfor å fordøye maten. Så å bekymre seg for at man ikke får i seg den riktige næringsrike maten når man ligger med influensa er unødige bekymringer. Bedre å passe på skikkelig kost i hverdagen så blir man også mer motstandsdyktig.

Endret av Erja
Skrevet

Om man går på butikken når man er veldig syk, så er det nok fordi man virkelig MÅ. Da hjelper det ikke at noen på KG ikke er opptatt i å stappe i seg mat /stikke på butikken når de er syke, eller at andre alltid passer på å ha masse mat i fryseren og tørrmat i skapet. Noen har gjerne dyr som trenger mat, og kanskje de gikk tom.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på farta når jeg har vært skikkelig syk. Jeg tar ikke taxi, men buss fordi taxi koster mer enn lommeboka tåler. Jeg har presset meg til å gå i butikken. Brukt timer på å komme meg av gårde. Jeg må gå i 20 minutter. Jeg har ikke familie i nærheten. Venner er uten bil og jeg bor litt vanskelig tilgjengelig. Jeg presser meg framfor å spørre om hjelp. Jeg har grått foran legesekretæren fordi de ikke hadde kortautomat og ikke tilbød meg giro. Noe som betydde at jeg måtte går 15 minutter fram og tilbake. Ikke langt for vanlig folk, men jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle klare det. Jeg gjorde det, men ingen så hva det kostet.

Anonym poster: 41209dda19393d7e18b8dedea2e79d4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Erja skal ta en grundig titt på hvilke innlegg i denne tråden som har fått plusser og hvilke som ikke har det, og tenke nøye over hva det betyr.

Deretter synes jeg hun skal reflektere litt over forskjellen på 15 min i butikken og 8 timer på jobb, og fortelle oss hva hun kommer frem til.

Anonym poster: e222212914069564f3cb2e0639d87b8c

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes Erja skal ta en grundig titt på hvilke innlegg i denne tråden som har fått plusser og hvilke som ikke har det, og tenke nøye over hva det betyr.

Deretter synes jeg hun skal reflektere litt over forskjellen på 15 min i butikken og 8 timer på jobb, og fortelle oss hva hun kommer frem til.

Jeg er glad for at jeg er en voksen, selvstendig kvinne som står for mine meninger uansett om hele KG stod mot meg.

Dessuten er jeg vant til å ha andre meninger enn flertallet på KG, det er ikke noe nytt. Og det viser bare nok en gang at de menneskene jeg omgir meg til vanlig er folk med andre holdninger enn den gjengse KG-medlem.

Beklager å si det, men det bekymrer meg svært lite ...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på butikken med 41 i feber. Dessutten er ikke 2 åringen enig i at mamma har feber. Han skal ha mat, drikke, stimulering osv. Det er heller ikke sånn at han klarer å gå kilometeren til barnehagen selv...... Det hadde jo vært genialt å gå på jobben i barnehagen med 41 i feber. Hvor mange av ungene hadde blitt smittet? Hmmmm.... Og, hvor begistret hadde foreldrene blitt?

Anonym poster: b4bffeebe536029cf266d52d912ed180

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad for at jeg er en voksen, selvstendig kvinne som står for mine meninger uansett om hele KG stod mot meg.

Dessuten er jeg vant til å ha andre meninger enn flertallet på KG, det er ikke noe nytt. Og det viser bare nok en gang at de menneskene jeg omgir meg til vanlig er folk med andre holdninger enn den gjengse KG-medlem.

Beklager å si det, men det bekymrer meg svært lite ...

Omtrent som forvenet, men det er altså fremdeles flere vektige argumenter du ikke har kommentert. F.eks. dette med 15 min på matbutikken kontra 8 t på jobb. Kan ikke se at du i din selvrettferdighet har kommet med noe fornuftig her?

(Beklager til resten av forumet at jeg som AB er såpass krass, men brukernavnet mitt ville ikke sagt noen noe likevel.)

• Liker 4
Skrevet

Jeg har gått på butikken med 41 i feber. Dessutten er ikke 2 åringen enig i at mamma har feber. Han skal ha mat, drikke, stimulering osv. Det er heller ikke sånn at han klarer å gå kilometeren til barnehagen selv...... Det hadde jo vært genialt å gå på jobben i barnehagen med 41 i feber. Hvor mange av ungene hadde blitt smittet? Hmmmm.... Og, hvor begistret hadde foreldrene blitt?

Anonym poster: b4bffeebe536029cf266d52d912ed180

Unnskyld meg, på butikken med 41 i feber?

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen her som har sagt at de mener det er ok å gå på sosiale ting på kvelden hvis man har vært hjemme fra jobb?

Da får jeg bli den første, for jeg synes det er helt ok. Et sosialt arrangement krever ikke nødvendigvis like mye som jobb, og man er ikke nødvendigvis like syk på kvelden som man var på morgenen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...