Jade Skrevet 27. mars 2013 #41 Skrevet 27. mars 2013 Med mindre kafébesøkene dine innebærer stress eller tunge løft, så synes jeg du skal kose deg på kafé med venninnene dine med god samvittighet! 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #42 Skrevet 27. mars 2013 Hvis du er frisk nok til å gå i butikken så er du frisk nok til å gå på jobb mener nå jeg. Hva tenker du om meg da, som til og med er ute flere ganger om dagen for å lufte hunden? Anonym poster: 67a5009ec333dad1c4ec5bbb2b6a1386 8
ninuska_ Skrevet 28. mars 2013 #43 Skrevet 28. mars 2013 (endret) Jeg har både vært utenfor leiligheten, både ute, på kjøpesenter og butikken som sykemeldt. Man blir kjempelei av å ligge, og man har godt av å komme seg litt ut. Jeg hadde alvorlig lungebetennelse i seks uker hvor jeg til slutt måtte legges inn, men jeg tok meg en tur ut for å rusle rundt når jeg følte meg litt oppegående og ikke hadde 41,9 i feber. Da var jeg helt ødelagt når jeg kom hjem halvtime senere, men det var godt for psyken å se mennesker og gjøre noe annet enn å ligge i senga og ha følelsen av å dø. Det har jeg også gjort når jeg har vært sykemeldt med kroniske smerter. Det betyr ikke at jeg klarer å være på jobb i åtte timer, velstelt og interagere med mennesker en hel dag med et påklisret smil hvor det føles ut som om jeg knivstukkes hvert sekund, men i den ene halvtimen eller timen i løpet av dagen, så mener jeg at jeg får lov å gjøre noe annet for å ikke ligge gråtende i senga resten av dagen. Som sjefen min sa: Er du sykemeldt, lev normalt. Livet stopper ikke opp fordi at man er sykemeldt. Dra på butikken, men ikke dra på festival. Jeg er helt enig. Endret 28. mars 2013 av ninuska_ 6
Thorn Skrevet 28. mars 2013 #44 Skrevet 28. mars 2013 Jeg er også oppdratt til at om man ikke går på skolen eller jobb fordi man er syk, så drar man ikke ut med venner senere på dagen. Mistenker at foreldrene mine prøvde å minimere antallet "vondt i viljen"-dager med denne tankegangen, og syns også det er helt greit å gjøre det på den måten når man som barn/ungdom er hjemme fra skolen i en dag eller to med litt vondt et sted. Men det blir jo noe helt annet når man er voksen! TS: hvis du orker å gå på kafe med venninner etter operasjonen, så gjør du det med den beste samvittighet. Jeg var selv sykemeldt i fem uker pga en operasjon i fjor, og jeg var til og med frekk nok til å melde meg på julebordet som var tre uker etter operasjonen! Det kom jeg meg riktignok ikke på siden smertene var mye verre enn forventet, men jeg hadde altså gått uten dårlig samvittighet om jeg hadde vært litt bedre. Man visner bort mentalt av å sitte hjemme hele dagen når man ikke er sengeliggende. 6
Gjest Erja Skrevet 28. mars 2013 #45 Skrevet 28. mars 2013 (endret) Jeg er også oppdratt til at om man ikke går på skolen eller jobb fordi man er syk, så drar man ikke ut med venner senere på dagen. Mistenker at foreldrene mine prøvde å minimere antallet "vondt i viljen"-dager med denne tankegangen, og syns også det er helt greit å gjøre det på den måten når man som barn/ungdom er hjemme fra skolen i en dag eller to med litt vondt et sted. Men det blir jo noe helt annet når man er voksen! TS: hvis du orker å gå på kafe med venninner etter operasjonen, så gjør du det med den beste samvittighet. Jeg var selv sykemeldt i fem uker pga en operasjon i fjor, og jeg var til og med frekk nok til å melde meg på julebordet som var tre uker etter operasjonen! Det kom jeg meg riktignok ikke på siden smertene var mye verre enn forventet, men jeg hadde altså gått uten dårlig samvittighet om jeg hadde vært litt bedre. Man visner bort mentalt av å sitte hjemme hele dagen når man ikke er sengeliggende. Men så e det vel ingen her som kritiserer folk som går ut for å komme seg etter en operasjon, er det vel? Har til og med en bror som fikk tillatelse fra legen til å reise til varme breddegrader da han var langtidssykemeldt etter hjertetransplantasjon. Men jeg at alltid ment og kommer alltid til å mene at man går ikke ut når man er hjemme fra jobb pga influensa ol. Og dersom man er sykemeldt av psykiske grunner så mener fagfolk at det å komme seg tilbake i jobb så raskt som mulig er det beste. Folk kan da starte med en lav jobb-prosent og øke gradvis. Det praktiseres på min arbeidsplass. Endret 28. mars 2013 av Erja
Thorn Skrevet 28. mars 2013 #46 Skrevet 28. mars 2013 (endret) Men så e det vel ingen her som kritiserer folk som år ut or å komme seg ette en operasjon, er det vel? Nei, har jeg sagt det? Edit: selv om jeg ikke har sett noen her som mener TS skal holde seg inne, så finnes de ute i det virkelige liv. Jeg har vært borti sjefer som virkelig mener at om man kommer seg opp av senga og ikke er smittefarlig, så skal man komme på jobb. Da mangler man noe av empati og forståelse for sykdom/smerter. Endret 28. mars 2013 av Thorn 4
fruBeist Skrevet 28. mars 2013 #47 Skrevet 28. mars 2013 Det har kanskje noe med arbeidsmoralen der man jobber. Hos oss scorer vi høyest i selskapet på trivsel og sykefraværet ligger langt under gjennomsnittet for øvrig. Hvor ofte er man egentlig syk med influensa eller omgangssyke? Jeg for min del har ikke kastet opp siden en 'dagen-derpå-episode' for 15 år siden. Og influensa har jeg ikke hatt på mange år. Dere snakker som om man har influensa flere ganger i året. Men ja, jeg går på jobb om jeg er forkjølet, det skjer kanskje en gang i året og står på en ukes tid ... Er kun hjemme hvis jeg har merkbar feber. Det er ikke snakk om å være helten på kontoret, det er snakk m normal arbeidsmoralen i mine øyne. Prøv å jobbei barnehage mellom oktober og mars, så får du hilse på helt andre bakterier enn det du gjør bak et skrivebord inne på et kontor. Det er dessverre en kjent sak at foreldre sender sine ikke helt friske barn i barnehagen. Da smittes både andre barn, og voksne. Influensa, omgangssyke, vannkopper, øyebetennelse og så videre. Det handler ikke om at man skal være syk nok til å være sengeliggende, man skal være frisk nok til å holde tritt med det jobben krever. Om jeg har fått en låsning i skulderen eller ryggen er jeg ikke i stand til å være på jobb i barnehagen, men det er ingenting å legge seg inne for. Å være i bevegelse hjelper faktisk på ryggen. Ser forøvrig poenget ditt med at man ikke går på kafè om man en dag har ringt og sagt at man har influensa. Men mener du virkelig at det er "forbudt" å handle dagligvarer? For litt siden fikk jeg feber på jobb en fredag. Noe som resulterte i at jeg dro hjem etter halv arbeidsdag. Var det da galt av meg å gå innom butikken som jeg allikevel går forbi på vei hjem, for å hente en pakke om var kommet til meg og jeg må signere ut? Var det feil av meg å gå de fem minuttene ned på lørdagen (siden jeg fortsatt hadde feber) for å handle kattesand og dopapir? Familien min bor nesten to timer kjøring, inklusine to ferger fra meg samtidig som jeg nå om dagen er langvarig gressenke. Skulle jeg fått noen naboer til å handle for meg måtte jeg sendt med kort og kode noe som i alle fall er totalt uaktuelt. Jeg er og oppdratt til å våre hjemme når man er syk. Men realiteten når man er barn er ikke den samme som når man er voksen. Da jeg var barn gikk manna sykemeldt i et års tid fra jobben sin som hjemmehjelp på grunn av armer som ikke fungerte til å bedrive husvask dagen lang gjemmom hele uka. Med to skolebarn og en mann som var mye borte i jobb, da sier det seg selv at man må på butikken, man må faktisk handle både klær og hygieneartikler. Kanskje sågar gå til frisør For å strekke strikken enda lenger, folk som er uføre, skal de og bare holde seg hjemme bak husets fire vegger? Verden er faktisk ikke bare svart/hvit. 10
Gjest Mariah Skrevet 28. mars 2013 #48 Skrevet 28. mars 2013 Jeg mener at det er stor forskjell på å ringe og si at man er syk kontra å ha en sykemelding. Jeg har selv vært sykemeldt to ganger, den ene gangen deltid (selv om legen etter en dag på jobb hvor jeg fikk enorm klasehodepine igjen), ga meg hundre prosent. En annen gang var jeg utbrent. I siste tilfelle jeg ble oppfordret til å gå på kafé og ha det gøy, i første tilfelle hadde jeg aldri orket. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #49 Skrevet 28. mars 2013 Hva tenker du om meg da, som til og med er ute flere ganger om dagen for å lufte hunden? Anonym poster: 67a5009ec333dad1c4ec5bbb2b6a1386 Sikkert at du skal sette den i badekaret til du har lov å vise deg utendørs... Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #50 Skrevet 28. mars 2013 Jeg mener at det er stor forskjell på å ringe og si at man er syk kontra å ha en sykemelding. Hvorfor er det forskjell? Egenmelding ble jo innført blant annet for å hindre unødig stor belastning på legekontorene. I tillegg er den veldig grei å ha de gangene man faktisk er så dårlig at man ikke kommer seg til legen en gang. Men uansett legemelding eller egenmelding, er det selvsagt ok å gå ut av huset. Legemelding avhenger av det. Og mat har man lov å handle, og hunden har man lov å lufte. Litt frisk luft hjelper også på mye. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 3
Gjest Erja Skrevet 28. mars 2013 #51 Skrevet 28. mars 2013 (endret) Prøv å jobbei barnehage mellom oktober og mars, så får du hilse på helt andre bakterier enn det du gjør bak et skrivebord inne på et kontor. Det er dessverre en kjent sak at foreldre sender sine ikke helt friske barn i barnehagen. Da smittes både andre barn, og voksne. Influensa, omgangssyke, vannkopper, øyebetennelse og så videre. Det handler ikke om at man skal være syk nok til å være sengeliggende, man skal være frisk nok til å holde tritt med det jobben krever. Om jeg har fått en låsning i skulderen eller ryggen er jeg ikke i stand til å være på jobb i barnehagen, menÅ det er ingenting å legge seg inne for. Å være i bevegelse hjelper faktisk på ryggen. Ser forøvrig poenget ditt med at man ikke går på kafè om man en dag har ringt og sagt at man har influensa. Men mener du virkelig at det er "forbudt" å handle dagligvarer? For litt siden fikk jeg feber på jobb en fredag. Noe som resulterte i at jeg dro hjem etter halv arbeidsdag. Var det da galt av meg å gå innom butikken som jeg allikevel går forbi på vei hjem, for å hente en pakke om var kommet til meg og jeg må signere ut? Var det feil av meg å gå de fem minuttene ned på lørdagen (siden jeg fortsatt hadde feber) for å handle kattesand og dopapir? Familien min bor nesten to timer kjøring, inklusine to ferger fra meg samtidig som jeg nå om dagen er langvarig gressenke. Skulle jeg fått noen naboer til å handle for meg måtte jeg sendt med kort og kode noe som i alle fall er totalt uaktuelt. Jeg er og oppdratt til å våre hjemme når man er syk. Men realiteten når man er barn er ikke den samme som når man er voksen. Da jeg var barn gikk manna sykemeldt i et års tid fra jobben sin som hjemmehjelp på grunn av armer som ikke fungerte til å bedrive husvask dagen lang gjemmom hele uka. Med to skolebarn og en mann som var mye borte i jobb, da sier det seg selv at man må på butikken, man må faktisk handle både klær og hygieneartikler. Kanskje sågar gå til frisør For å strekke strikken enda lenger, folk som er uføre, skal de og bare holde seg hjemme bak husets fire vegger? Verden er faktisk ikke bare svart/hvit. Klart man ikke trenger holde seg innendørs fordi man er ufør. MEN man klatrer ikke i stige og maler huset om man er ufør pga ryggen, armene eller hoftene. Som gjentatt til det kjedsommelige. Dersom man ringer til jobben og sier at man ikke kan komme på jobb pga influensa, da går man ikke ut. Jeg mener faktisk det samme om man er sykemeldt av samme grunn - selvom endel her ble dødsfornærnet av utsagnet mitt og visstnok mente de måtte det for ikke å ha sultet ihjel. Jeg er stolt av å ha høy terskel for fravær på jobb - og mener mine holdninger stammer fra min oppdragelse. Er forresten veldig ofte referanse for tidligere kollegaer, og uten unntak så er det et spørsmål som går igjen fra potensiell framtidig arbeidsgiver: "har hun høyt fravær?". Endret 28. mars 2013 av Erja
Gjest Blondie65 Skrevet 28. mars 2013 #52 Skrevet 28. mars 2013 Som gjentatt til det kjedsommelige. Dersom man ringer til jobben og sier at man ikke kan komme på jobb pga influensa, da går man ikke ut. Jeg mener faktisk det samme om man er sykemeldt av samme grunn - selvom endel her ble dødsfornærnet av utsagnet mitt og visstnok mente de måtte det for ikke å ha sultet ihjel. Jeg handler vanligvis inn for to til tre dager av gangen. Siden jeg ikke har bil kan jeg ikke bære mer. Hvis jeg blir syk i løpet av helgen og også er syk egenmeldt mandag og tirsdag - normalt ville jeg da handlet mandag. - så mener du for ramme alvor at jeg skal klare meg uten fersk mat som melk, brød og grønnsaker / frukt (for ikke å nevne bind og tamponger, toalettpapir og annet man tilfeldigvis kan gå tom for) inntil man er tilbake i jobb? Eller jeg kan kanskje be sjefen å handle for meg da - så får vi jo sett og hørt hva som er dennes mening om saken? Jeg er stolt av å ha høy terskel for fravær på jobb - og mener mine holdninger stammer fra min oppdragelse. Og de som går på butikken under egenmelding for å handle det aller mest nødvendige de har lav arbeidsmoral i dine øyne? Er forresten veldig ofte referanse for tidligere kollegaer, og uten unntak så er det et spørsmål som går igjen fra potensiell framtidig arbeidsgiver: "har hun høyt fravær?". Og de som en sjelden gang i mellom benytter egenmelding OG går på butikken for å kjøpe det aller mest nødvendige de har både dårlig arbeidsmoral, ugyldig og høyt fravær? Kom ned fra den høye hesten din - det hjelper godt på å forstå at livssituasjoner kan være totalt forskjellige - også når man bruker egenmelding for halsbetennelse, harde forkjølelser, influensa, magesjau eller lignende en sjelden gang og likevel må gå på butikken. Jeg vet ikke en gang on jeg tør å nevne dette, men noen ganger kan man faktisk være for syk til jobb om morgenen men i form igjen til kvelden ... Likevel skal det være forbudt å gå ut av huset fordi man har vært syk på egenmelding?
Cata Skrevet 28. mars 2013 #53 Skrevet 28. mars 2013 Og at så mange av dere er så alene og isolerte at dere ikke her noen som kan kjøpe et brød hvis dere ligger hjemme med 40 i feber. Noen av oss er faktisk så isolerte ja. Det er ikke alle som er så heldige at de har venner og famile i nærheten, og jeg skulle være tilnærmet begravd før jeg ba en kollega som har sin egen familie og venner å tenke på om å komme og handle melk og ost for meg. Da kreker jeg meg langt heller over gata til butikken selv. Er jeg for syk til å stå opp, så er det ikke noe problem - for da kommer jeg meg ikke på butikken og ikke får jeg i meg mat heller. *erfart* 4
Gjest Erja Skrevet 28. mars 2013 #54 Skrevet 28. mars 2013 Jeg handler vanligvis inn for to til tre dager av gangen. Siden jeg ikke har bil kan jeg ikke bære mer. Hvis jeg blir syk i løpet av helgen og også er syk egenmeldt mandag og tirsdag - normalt ville jeg da handlet mandag. - så mener du for ramme alvor at jeg skal klare meg uten fersk mat som melk, brød og grønnsaker / frukt (for ikke å nevne bind og tamponger, toalettpapir og annet man tilfeldigvis kan gå tom for) inntil man er tilbake i jobb? Eller jeg kan kanskje be sjefen å handle for meg da - så får vi jo sett og hørt hva som er dennes mening om saken? Og de som går på butikken under egenmelding for å handle det aller mest nødvendige de har lav arbeidsmoral i dine øyne? Og de som en sjelden gang i mellom benytter egenmelding OG går på butikken for å kjøpe det aller mest nødvendige de har både dårlig arbeidsmoral, ugyldig og høyt fravær? Kom ned fra den høye hesten din - det hjelper godt på å forstå at livssituasjoner kan være totalt forskjellige - også når man bruker egenmelding for halsbetennelse, harde forkjølelser, influensa, magesjau eller lignende en sjelden gang og likevel må gå på butikken. Jeg vet ikke en gang on jeg tør å nevne dette, men noen ganger kan man faktisk være for syk til jobb om morgenen men i form igjen til kvelden ... Likevel skal det være forbudt å gå ut av huset fordi man har vært syk på egenmelding? Hva du gjør er opp til deg, men jeg hadde aldri gått ut på kvelden hvis jeg hadde vært hjemme syk på dagen. Skikkelig stilig hvis du treffer en kollega ute og kanskje opplever å være dårlig igjen morgenen etter. Men du hadde vel sikkert ringt inn og sagt du er syk videre dagen etter? Tydelig at vi er veldig forskjellige som mennesker.
Gjest Erja Skrevet 28. mars 2013 #55 Skrevet 28. mars 2013 Noen av oss er faktisk så isolerte ja. Det er ikke alle som er så heldige at de har venner og famile i nærheten, og jeg skulle være tilnærmet begravd før jeg ba en kollega som har sin egen familie og venner å tenke på om å komme og handle melk og ost for meg. Da kreker jeg meg langt heller over gata til butikken selv. Er jeg for syk til å stå opp, så er det ikke noe problem - for da kommer jeg meg ikke på butikken og ikke får jeg i meg mat heller. *erfart* Er litt forundret at så mange av dere ikke har noe mat i bakhånd hjemme. Har alltid noe i huset som feks forskjellige typer mel, nøtter, pasta, ris, hermetikk, rester i fryseren ... Det har aldri hendt at huset har vært helt tomt. Hadde vært ekstra oppmerksom om jeg som dere bodde helt alene uten familie, venner, naboer eller kollegaer som kan trø til ved behov for hjelp. Som sagt så har jeg en kollega fra Danmark som bor helt alene, og jeg spør alltid om det er noe jeg skal gjøre for henne når hun er syk.
Anglofil Skrevet 28. mars 2013 #56 Skrevet 28. mars 2013 Heldigvis har mine arbeidskolleger og sjefer såpass stor forståelse og evne til empati at de ikke ser det som noe galt hvis de ser meg på butikken for å handle mat mens jeg er dårlig. Det er helt greit Erja at du har dine verdier og holdninger, poenget er vel at det ikke gjør deg til et bedre menneske. For slik det høres ut for oss andre så virker det som du mener at dine holdninger er bedre, men er de egentlig det? Mvh Yvonne 9
Cata Skrevet 28. mars 2013 #57 Skrevet 28. mars 2013 Er litt forundret at så mange av dere ikke har noe mat i bakhånd hjemme. Har alltid noe i huset som feks forskjellige typer mel, nøtter, pasta, ris, hermetikk, rester i fryseren ... Kan kun svare for meg selv, men nei - jeg har ikke alltid rester i fryseren. Jeg har kjøl og frys og det er begrenset plass i den fryseren. Mel har jeg som regel, men når jeg er syk så ikke mel det jeg føler for å spise, og jeg jeg orker da ikke gi meg til å steke pannekaker eller hva man nå kan lage med mel så lenge jeg er syk. Hadde jeg vært frisk nok til å lage mat, hadde jeg sannsynligvis ikke hatt noe hjemme å gjøre. Nøtter finnes ikke *allergisk*, pasta er noe jeg sjelden bruker så det er ikke alltid det finnes heller. Hermetikk likeså. Jeg handler normalt fra dag til dag, og stikker innom butikken på vei hjem fra jobb. Brød og melk funker selvsagt, brød har jeg normalt (det er nemlig det som opptar plassen i fryseren). Jeg forundres imidlertid stort over at du ikke ser forskjellen mellom å være på jobb og skulle prestere i 8-10 timer om dagen og det å kreke seg en 10 minutters tur på butikken for deretter å gå hjem og parkere seg i sofaen igjen. Når 10-15 minutter med aktivitet ligger på grensen av det man orker, hvordan i allverden skal man da klare 10 timer? Jeg kan naturligvis ikke uttale meg om din jobb, men når jeg er på jobb så forventer i grunnen omgivelsene at jeg presterer sånn noenlunde, og ikke sitter og tørker febersvette. 6
Gjest Mariah Skrevet 28. mars 2013 #58 Skrevet 28. mars 2013 Hvorfor er det forskjell? Egenmelding ble jo innført blant annet for å hindre unødig stor belastning på legekontorene. I tillegg er den veldig grei å ha de gangene man faktisk er så dårlig at man ikke kommer seg til legen en gang. Men uansett legemelding eller egenmelding, er det selvsagt ok å gå ut av huset. Legemelding avhenger av det. Og mat har man lov å handle, og hunden har man lov å lufte. Litt frisk luft hjelper også på mye. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 Nå snakker jeg om å gå på kafé hvis man ringer og sier man har influensa... 1
Cata Skrevet 28. mars 2013 #59 Skrevet 28. mars 2013 Heldigvis har mine arbeidskolleger og sjefer såpass stor forståelse og evne til empati at de ikke ser det som noe galt hvis de ser meg på butikken for å handle mat mens jeg er dårlig. Samme her. Når jeg en sjelden gang er syk så gir jeg beskjed, både til sjefen og til minst en av mine nærmeste kolleger siden kollegene da må dekke opp for meg. De er klar over at jeg er aleneboer og begriper såpass som at jeg faktisk må ha litt mat i huset, så om jeg hadde møtt noen av dem på butikken så ville jeg faktisk hilst (på behørig avstand) og ikke skammet meg en tøddel. En av fordelene med å sjelden være syk er at når jeg først er borte fra jobb, så vet omgivelsene at da er det alvor. Da ER jeg faktisk syk. 3
Lista Skrevet 28. mars 2013 #60 Skrevet 28. mars 2013 Har du lest det første innlegget mitt? Ser ikke vitsen med å diskutere dette mer. Jeg kjenner ikke til disse heltene dere snakker om, som går syke på jobb og smitter alle før de legger seg syk hjemme. I mine øyne så er man ikke syk når man er vanlig forkjølet .. Er det noen her som har påstått det? Nei, nettopp. En ting er å ha mel, nøtter, kjøtt i fryseren etc. En annen ting er å orke å lage noe mat ut av dette når man er syk. Det gjør ihvertfall ikke jeg. Når (heldigvis svært sjelden) jeg er syk orker jeg bare yoghurt og veldig enkel mat, som jeg vanligvis ikke har i kjøleskapet. Ikke prøv og framstill deg som en helt utrolig, fantastisk arbeidstaker. Hadde jeg vært nødt, hadde jeg gått på butikken for å handle mat. Jeg hadde heller ikke reagert på det om jeg så en syk kollega på butikken, med mindre han/hun virkelig ikke så syk ut, og jeg møtte han/hun på det lokale kjøpesenteret. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå