Gå til innhold

Spleise på utgifter til bensin/parkering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I lys av tråden med dama som gar ei venninne som aldri spleiser bensin, har jeg følgende problemstilling jeg lurer på.

Jeg har en mor som jeg ofte er sammen med. Hun har ikke serfikat og derfor blir det jo selvsagt at jeg kjører dersom det er noe. Denne moren min, er i likhet med venninnen til hn i dn andre tråden, alltid med om jeg foreslår noe, men tar aldri direkte initiativ selv. Hun betaler aldri for bensin, men det som irriterer meg mest er at hun aldri betaler for parkering. Ofte kommer jo parkeringen på 50 - 70 kr når vi har oss en tur. Vi har flere ganger vært på tur til en by som ligger 7mil unna, men aldri ett ord selv om det både er bomringer, bensin og parkering som må betales. Hun spanderer heller aldri noe mat når vi er på disse turene. Kvier meg for å spørre, da jeg ofte blir godmodige mobbet av faren min når jeg ikke vil kjøre ekstraturer i bomringen.

Jeg kan jo selvsagt slutte å invitere , men er jo litt trist det og...

Anonym poster: b930c982cd30d44e1654bca590cf964c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er snakk om din egen mor! Skjerp deg, selvsagt skal hun ikke betale for bensin og parkering! Hadde det vært en venninne eller kompis stiller saken seg annerledes, men det tross alt din mor som har oppdratt deg!

Anonym poster: a9c7c5c7566bde89360529b1113c397e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok hun tenker at dette er noe du gjør for henne, og ikke at hun skal måtte betale for det. Kanskje på samme måte som hun tok seg av deg når du var yngre og trengte noe?

Klart, sliter du med økonomien så er det noe annet, men da må du fortelle henne det og ikke gå rundt og skumle sånn.

Jeg synes forresten også det er litt teit når folk lar seg fange av bomringene og får helt hetta når de skjønner at de må gjennom ringen en ekstra tur.

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun er begynt å dra mere med deg siden ingen venninner lenger gidder dra med henne, siden hun ikke vil spleise..?

Hvis hun bidrar med barnepass går det kanskje opp i opp? Eller passer hun aldri lr sjelden ja da synes jeg dere kan spleise.

Enkelte har bare slik teft for ting og tang som er gratis og kan de komme unna med det merker man fort det. Det sliter over tid, på et venninneskap og også på et familieforhold vil jeg tro.

Det kjennes godt å ha en slags balanse.

Anonym poster: fd3014ca2f2a30539f189921909425a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Herregud, jeg hadde da aldri i livet bedt om bensinpenger for å ta med meg min egen mor på tur. Tenk så mye penger foreldrene dine har brukt på deg. Ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg hadde da aldri i livet bedt om bensinpenger for å ta med meg min egen mor på tur. Tenk så mye penger foreldrene dine har brukt på deg. Ærlig talt.

Nemlig. Det er stor forskjell på å ha med venner/bekjente og sin egen familie.

Anonym poster: dac025482c49166f1b6dd25cfb5c32ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri tatt i mot penger fra min mor eller far for den typen ting. Menneskene som har gitt meg alt økonomisk i 18 år, og som fortsatt alltid stiller opp dersom det er noe. Det er småpenger, og unaturlig å kreve rettferdighet om slike ting i nær familie. Venner blir noe annet, men bare dersom det blir veldig ensidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette minner meg litt om noen jeg kjenner som skulle gjøre opp arven etter freldrene og den ene av søsknene mente at han skulle ha mer enn de andre fordi han hadde kjørt foreldrene på forskjellige ærender oftere enn de andre og at han da skulle ha bensinpenger og kompensasjon for slitasje av bilen gjennom boet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikke sagt noe, men skjønner at du tenker litt på det. Min mor ville nok ikke spandert bensin/parkering, men betaler alltid når vi er på kafe. Litt rart at hun ikke gjør det, kanskje, når du tar henne med på tur, men hun tenker vel ikke over det, da. Hev deg over det, er mitt råd.

Anonym poster: 84a947dfc9a38ae5f2b4674b62ce998d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småhjerte

Det er jo gjerne forskjell på å be venner om å spleise på bensin og parkering enn å spørre mor/foreldre. Men jeg forstår absolutt problemstillingen din. Når det er din bil, du som kjører, du som betaler bensin, bompenger og parkering så blir det dyrt for deg. Siden du har valgt å ha bil, så må du også regne med disse utgiftene. Men du er jo fornuftig som sier at du ikke ønsker å kjøre ekstra turer i bomringen. Når din mor foreslår f.eks. en bytur som er et stykke unna og hvor man er nødt å betale for parkering, synes jeg rett og slett du bare skal spørre henne på en litt bestemt måte (men ikke med en sur tone) at du ønsker at hun betaler parkeringen eller betaler litt for bensin. Du kan jo også si til henne om hun spør deg om å kjøre henne til steder "jeg hadde ikke tenkt meg ut for å kjøre i dag. Jeg merker at pengene går unna på grunn av bensin og parkering koster jo også. Men om du ønsker at jeg skal kjøre deg, så setter jeg pris på om du betaler for litt av bensinen/parkering".

Både jeg og mine foreldre har bil og sertifikat. Så vi har ikke dette problemet. Vi bytter på å kjøre. Men jeg ville absolutt ikke vegret meg for å spørre om spleising på bensin og parkering om det alltid var min bil vi måtte bruke. Du trenger jo ikke å be om spleising hver eneste gang, men innimellom bare for å vise at bensin og parkering er dyrt, og at du setter pris på at hun deler dette beløpet med deg.

Ser at en over meg skrev at moren hennes ofte betaler for kafebesøk. Om dere har planer om å gå på kafe eller lignende, så kan jo du kanskje si med en litt snill stemme "kanskje du kunne spandert en kaffe på meg? siden jeg betaler for parkering." så tar hun kanskje hintet.

Endret av småhjerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man inviterer til noe er det åpenbart at man skal betale selv, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...