AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #21 Skrevet 9. april 2013 Var ikke klar over riktig hvor ille Ryanair er før jeg leste denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kabinansatt-saksoker-Ryanair-7169459.html Sjekk den arbeidskontrakten (til høyre, innfelt). Skulle sett en nordmann få presentert noe sånt. "Halla Flåthen? Nå skarru få høre en god vits.." Hvorfor gidder Norwegian å slåss mot norske utlendingsregler for å kutte kostnader, er jo bare å tilby et par gratis knapper i uniformen så har de kapret hele staben fra Ryanair. Anonym poster: 2f9faf10f547622e8683315da80fe101
Anglofil Skrevet 9. april 2013 #22 Skrevet 9. april 2013 De arbeidsvilkårene er rett og slett. Vel, hva skal man si? Dette er rett og slett verre enn jeg trodde. Mvh Yvonne
Barcelone Skrevet 9. april 2013 #23 Skrevet 9. april 2013 Ts igjen. Her er link til dokumentaren fra britiske channel4, som jeg nevnte i første innlegg: http://www.youtube.com/watch?v=Mo1sG88oQbg Regner med de fleste her kan elementært engelsk. Dokumentaren varer drøyt 3 kvarter og tar utgangspunkt i en kvinnelig flyvert som tar jobb i Ryanair "undercover" og er med på alt fra kursene og til flyvningene gjennom 6 måneder. Bruk de 3 kvarterene og gjør deg en mening. Dette er helt opplagt rovdrift på mennesker. Og føler du dette som flysikkerhet? Ryanair har hittil ingen store uhell. Det har heller ikke de fleste andre vestlige flyselskaper de senere år. Den dagen noe skjer med et Ryanairfly og det blir satt søkelys på forholdene. Da skal det bli rabalder.... Flyverter som utslitte sovner på jobb. Ikke klarer å lukke dørene på fly. Jobber for 6000,- /måned (om ikke avgangen blir kansellert. Da får de ingen ting). I tillegg dette med disse begjæringene (mayday) om prioritert landing (sniker i køen) på grunn av minimalt med drivstoff. Uff. Det er mange ting. Det var også veldig illustrerende da NRK hadde fått tak i en arb.kontrakt fra en Ryanairansatt og konfronterte Ryanairsjef Michael O`leary om dette under åpning av en ny rute på Rygge. Han nærmest overfalt journalisten, for å få snappe til seg papiret.... Dette er rett og slett sjokkerende! Jeg flyr ikke Ryanair uansett, men dette var verre enn jeg har forestilt meg! 2
Østlandet Skrevet 10. april 2013 Forfatter #24 Skrevet 10. april 2013 Det er nå 2-3 uker siden jeg startet denne tråden og uten sammenheng forøvrig..... Siste døgnet har det skjedd mer enn på mange år i forhold til slaveriet hos Ryanair. Luftfartstilsynet har ikke ført tilsyn. Politikerne har sendt brev fra departement til departement. Fra skrivebord til skrivebord. Fagforbundet Parat har aldri fått svar.... Vet dere.... Det er nå mange år siden jeg begynte å unngå Ryanair. Flyselskapet der de ansatte blir sendt til Ryanairs leger, som igjen diskuterer den ansatte med ledelsen. Selskapet uten syke/pensjonsforhold. Der de ansatte blir sendt hjem uten lønn ved tekniske kanselleringer (f eks tåke) osv...osv... Til dere som fortsatt vil fly billig med Ryanair.... 'Noen MÅ betale det som det koster. I dette tilfelle er det mannskapene i cockpit og kabin. Styr unna! Men egentlig tror jeg vel ikke det skjer så mye denne gangen heller. 1
Tibbie Skrevet 10. april 2013 #25 Skrevet 10. april 2013 (endret) Jeg reiste med Ryanair i morges. På flyet ba flyvertinnene folk om å flytte seg fra venstre side til høyre fordi de måtte "balansere" flyet. Det er litt sketchy... Endret 10. april 2013 av Tibbie
Østlandet Skrevet 10. april 2013 Forfatter #26 Skrevet 10. april 2013 Jeg reiste med Ryanair i morges. På flyet ba flyvertinnene folk om å flytte seg fra venstre side til høyre fordi de måtte "balansere" flyet. Det er litt sketchy... Trodde jeg visste hva "sketchy" betydde...Men ble litt usikker nå. Uansett, så kan dette ha vært en helt grei og rett anmodning. Jeg aner jo ikke noe om flyets "trim" ellers...men ikke noe unormalt rart med en slik anmodning. Det har jeg vært borti masse ganger. 1
Østlandet Skrevet 10. april 2013 Forfatter #27 Skrevet 10. april 2013 (endret) Fagforbund har tidligere blokkert skip med slavekontrakter, inntil det er ordnet opp. (Etterbetalt normal lønn) Hva om…. Og så når flyet letter og neste lander og ingen ting har bedret seg så…på`n igjen. Inntil dette selskapet kanskje forlater norske rullebaner for godt. Nei da. Sikkert ikke sammenlignbart og det finnes andre måter. Den beste måten, det er at ..du...jeg...naboen osv, slutter å fly med dem. Men, vi bortskjemte nordmenn (de fleste av oss) ser vel kanskje ikke lengre enn nesa rekker og sparer på hundrelappene, selv om det går på bekostning av de ansatte. Jeg så etter nå og er stolt av at jeg hadde min siste Ryanairtur til London i Oktober 2003. Men aktiv til å velge de bort ble jeg vel først et par år senere. Endret 10. april 2013 av Østlandet
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #28 Skrevet 10. april 2013 Tykkjer det er greit at fattigfolk også får høve til å sjå seg kring i verda. Ein skal ikkje mange år attende før sjølv einstak innanlandsreiser kosta ei vekesløn. Anonym poster: a9189ea5c202256abdf84695e5c8987b 1
Tibbie Skrevet 10. april 2013 #29 Skrevet 10. april 2013 Trodde jeg visste hva "sketchy" betydde...Men ble litt usikker nå. Uansett, så kan dette ha vært en helt grei og rett anmodning. Jeg aner jo ikke noe om flyets "trim" ellers...men ikke noe unormalt rart med en slik anmodning. Det har jeg vært borti masse ganger. Er det vanlig?! :O Reiser ganske mye, men har aldri opplevd det før.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #30 Skrevet 10. april 2013 Hva er poenget med denne tråden? Kapitalisme er frihet, kapitalisme er valg, liker du ikke et flyselskap kan du bare velge et annet. Det er friheten og det magiske ved kapitalismen, dine penger, ditt valg hva du bruker de på. Så lenge folk er villige til å jobbe så er det en tjeneste som er tilgjengelig. Jeg synes det å blande inn sosialistisk hat mot de som driver selskapet blir helt galt. De skaper arbeidsplasser og derfor gjør de også en god jobb. Det dere vil er jo at folk ikke skal ha noen jobb! Hvordan er det bedre enn at folk har en jobb? Anonym poster: d63d29f6e5a7924d413e2d23e3d4b119 1
Belle de Jour Skrevet 10. april 2013 #31 Skrevet 10. april 2013 Har aldri flydd med Ryanair og kommer aldri til å gjøre det. Etikken veier helt klart tyngst, men også fordi det er billig nok å fly fra før. Synes ikke prisene trenger å presses ned ytterligere. 2
Østlandet Skrevet 10. april 2013 Forfatter #32 Skrevet 10. april 2013 (endret) Er det vanlig?! :O Reiser ganske mye, men har aldri opplevd det før. Det skjer av og til. Spesielt i fly med lite passasjerer. Det har som det blir sagt med vektbalanse (trim) å gjøre. Har opplevd det 3-4 ganger i Europa, og enda flere ganger i østen/afrika. Men, jeg innrømmer at jeg flyr utrolig mye. Endret 10. april 2013 av Østlandet 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #33 Skrevet 10. april 2013 Hva er poenget med denne tråden? Kapitalisme er frihet, kapitalisme er valg, liker du ikke et flyselskap kan du bare velge et annet. Det er friheten og det magiske ved kapitalismen, dine penger, ditt valg hva du bruker de på. Så lenge folk er villige til å jobbe så er det en tjeneste som er tilgjengelig. Jeg synes det å blande inn sosialistisk hat mot de som driver selskapet blir helt galt. De skaper arbeidsplasser og derfor gjør de også en god jobb. Det dere vil er jo at folk ikke skal ha noen jobb! Hvordan er det bedre enn at folk har en jobb? Anonym poster: d63d29f6e5a7924d413e2d23e3d4b119 Når kvelden siger inn, så måtte det jo komme noen slike innlegg. Ikke fordi de er positive til slike forhold. Men fordi de er fullstendig uten konsekvensanalyse og evne til å se ut fra det. Dette har med respekt for mennesker og å opptre korrekt overfor dem. Derfor aldri mer Ryanair. Anonym poster: 1a11c8f26791709704023a87218f54f1 3
Madison_00 Skrevet 10. april 2013 #34 Skrevet 10. april 2013 Apropo vektbalanse... Har lagt merke til at RyanAir alltid stenger av et par-tre seterader nesten fremst i flyet. Ha er dette godt for? Det er ikke lov å sitte der under take off og landing. Mens i luften er man fritt frem til å sette seg der. Dette synes jeg er litt merkelig. Noen som har en logisk forklaring på det?
Gjest Vampen Skrevet 10. april 2013 #35 Skrevet 10. april 2013 Nå har jeg ikke flydd med Ryanair på type 12-13 år, men nå har jeg ihvertfall ikke tenkt å gjøre det igjen. Horrible arbeidsvilkår!
Gjest Badabing Skrevet 11. april 2013 #36 Skrevet 11. april 2013 Flyr gledelig med Ryan-air jeg. Gjort i mange år og ingen klager. Hva tenker du om de siste vurderinger av arbeidsforhold m.m. som har kommet frem?
Gjest Ciegus Skrevet 11. april 2013 #37 Skrevet 11. april 2013 Folk flest bryr seg ikke, dessverre. Det er pris som står i hodet på folk, det ser man jo også i matindustrien (kjøttproduksjon). Så lenge noe er billig så er det bra, etikken (og gjerne kvaliteten) driter man i. Jeg kan forstå at om man har dårlig råd velger å prioritere lave priser, men at rike Norge er så besatt av å få alt billigst mulig er litt pinlig. 1
Østlandet Skrevet 11. april 2013 Forfatter #38 Skrevet 11. april 2013 Luftfartstilsynet visste ikke at det irske flyselskapet Ryanair hadde base på Rygge flyplass ved Moss. Dette til tross for at basen åpnet i mars 2010?? Kommunikasjonssjef Tor. O. Iversen i Luftfartstilsynet bekrefter at de ikke var klar over at flyselskapet hadde fast base i Østfold. Tilsynet, som har base i Bodø, har ansvaret for å overvåke alle flyselskaper med base i Norge, herunder arbeidstilsyn av flyvende personell. Er det i det hele tatt mulig? Her er det ikke bare noen som har sovet i timen. De har skulket hele skoleåret. og det med et selskap, alle vi lekfolk skjønner burde vært det første til å bli kontrollert.
Østlandet Skrevet 11. april 2013 Forfatter #39 Skrevet 11. april 2013 Folk flest bryr seg ikke, dessverre. Det er pris som står i hodet på folk, det ser man jo også i matindustrien (kjøttproduksjon). Så lenge noe er billig så er det bra, etikken (og gjerne kvaliteten) driter man i. Jeg kan forstå at om man har dårlig råd velger å prioritere lave priser, men at rike Norge er så besatt av å få alt billigst mulig er litt pinlig. Tror du har rett i dette.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #40 Skrevet 11. april 2013 Men fordi de er fullstendig uten konsekvensanalyse og evne til å se ut fra det. Fikk du ikke med deg min konsekvensanalyse? Det fine med kapitalismen er at man har valgmuligheter. Man kan ikke bare velge hvem man ønsker å kjøpe varer av, man kan også velge hvem man ønsker å jobbe for. Det som skjer hvis Ryanair må skjære ned er at en god del hardtarbeidende folk kommer til å stå der uten jobb. Det er konsekvensanalysen min. Disse ønsker faktisk å jobbe for Ryan Air. Du tar fra dem jobben deres når du rakker ned på og oppfordrer til boikott av selskapet de jobber i. Anonym poster: d63d29f6e5a7924d413e2d23e3d4b119
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå