Gå til innhold

Tommelen ned for Ryanair.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i årevis foretatt massevis av flygninger. I jobb og privat. Har også hele tiden vært interessert i flyindustrien og ting relatert til denne. Dermed har det også blitt mye lesning om dette opp gjennom årene.

Derfor besluttet jeg allerede for flere år siden å unngå flygninger med Ryanair.

Etter stadig lesing om flygere som landet i febertåke (taper penger på sykdom). Landinger med minimalt med drivstoff. (Drivstoff veier mye) Rovdrift på ansatte til luselønn....osv. (Får ikke betalt dersom deres flygning blir kansellert på grunn av tåke..etc.)....

Lander ofte langt unna byene du egentlig skal til...osv.

Jeg har spurt meg selv om det er slik jeg ønsker arbeidslivet i fremtiden?

Slik de er hos Ryanair? Svaret jeg har gitt meg selv er...NEI.

Derfor er heller ikke linken nedenfor noe nytt for meg. Betaler heller noe mer, om det er alternativer.

http://www.na24.no/article3541286.ece

Se også Tv dokumentaren fra britiske Channel4 og du vil bli sjokkert over arbeidsforhold og annet.

Kan søkes opp på Youtube.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg velger også å boikotte Ryanair av akkurat samme grunner som du skriver her, og fordi jeg har reist med dem to ganger og er svært misfornøyd. Dessuten koster det gjerne ikke så mye mer med Norwegian uansett (jeg reiser alltid med koffert, og da helst 20 kg), ergo ser jeg ikke på dem som et godt eller reelt valg for meg.

Men ja, arbeidsforholdene der er det som sjokkerer meg aller mest.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Selv fra et rent egoistisk forbrukerståsted er det ikke mye man sparer på å bruke Ryanair fremfor halvbillige selskaper som Norwegian og EasyJet eller vanlige som SAS og British Airways. Ryanair har noen helt idiotiske gebyrer, og de billigste billettene er til flyvninger som går til horrible tider, som regel til flyplasser langt utenfor stedet man skal til. Med transport til og fra, de nevnte gebyrene samt kanskje overnatting eller en natt eller to uten søvn er det ingen tvil om at Ryanair er en dårlig deal.

Anonym poster: eeaff66803db606faf380d83a0a35f55

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ts igjen.

Her er link til dokumentaren fra britiske channel4, som jeg nevnte i første innlegg:

http://www.youtube.com/watch?v=Mo1sG88oQbg

Regner med de fleste her kan elementært engelsk. Dokumentaren varer drøyt 3 kvarter og tar utgangspunkt i en kvinnelig flyvert som tar jobb i Ryanair "undercover" og er med på alt fra kursene og til flyvningene gjennom 6 måneder.

Bruk de 3 kvarterene og gjør deg en mening.

Dette er helt opplagt rovdrift på mennesker. Og føler du dette som flysikkerhet?

Ryanair har hittil ingen store uhell. Det har heller ikke de fleste andre vestlige flyselskaper de senere år.

Den dagen noe skjer med et Ryanairfly og det blir satt søkelys på forholdene. Da skal det bli rabalder....

Flyverter som utslitte sovner på jobb. Ikke klarer å lukke dørene på fly. Jobber for 6000,- /måned (om ikke avgangen blir kansellert. Da får de ingen ting).

I tillegg dette med disse begjæringene (mayday) om prioritert landing (sniker i køen) på grunn av minimalt med drivstoff.

Uff. Det er mange ting.

Det var også veldig illustrerende da NRK hadde fått tak i en arb.kontrakt fra en Ryanairansatt og konfronterte Ryanairsjef Michael O`leary om dette under åpning av en ny rute på Rygge. Han nærmest overfalt journalisten, for å få snappe til seg papiret....

Endret av Østlandet
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er veldig interessert i flyulykker/hendelser (det høres grotesk ut, men jeg liker å lære vitenskapen hvis man kan si det slik), og har vel sett alt jeg kan komme over av episoder av Mayday/Air Crash Investigation. Det er i grunn nok for meg til å holde meg unna Ryanair, jeg går dessverre og venter litt på at en ulykke med dem skal skje. Håper selvfølgelig ikke det for passasjerenes del, men med de rutinene de har så klarer jeg ikke å stole på dem. Så dokumentaren du linket til Østlandet, for en god stund siden faktisk, det er rett og slett horribelt.

Endret av Yvonne
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Vi boikotter også Ryanair og har gjort det i flere år.

I tillegg er jeg nesten litt engstelig når folk jeg kjenner velger å fly med dem. Ryan Air og Turkish Airlines er uaktuelt å fly for min del..

Edit: rettet skrivefeil

Endret av Badabing
AnonymBruker
Skrevet

Ryanair har jo hatt flere episoder. Blant annet i fjor måtte de nødlande i Berlin istedenfor å lande i Bratislava.

Anonym poster: eeaff66803db606faf380d83a0a35f55

Skrevet

Storebrands ansatte får nå ikke bruke Ryanair på tjenestereiser.

"De (Ryanair) har ikke forstått hva det vil si å styre selskapet på en bærekraftig måte. I tråd med Storebrands verdier utelukker vi disse", sier Storebrands bærekraftsjef, Stina Billinger, til E24.

Storebrand er ikke det førstemann til å svarteliste flyselskapet.

Den internasjonale transportorganisasjonen startet boikottkampanjen «Ryanair be fair», i solidaritet med de ansatte i Ryanair.

LO, Fagforbundet, og Norsk Transportarbeiderforbund sluttet seg til kampanjen i 2010, og oppfordret sine medlemmer til å benytte andre flyselskaper inntil Ryanair-ansatte får bedre arbeidsvilkår

"Inntil ansatte i Ryanair kan organisere seg og opprette kollektive avtaler, vil Norsk Transportarbeiderforbund kjøpe tjenestereiser for sine ansatte og tillitsvalgte i andre flyselskap som har organiserte arbeidstakere og kollektivt opprettet tariffavtale. Norsk Transportarbeiderforbund oppfordrer også alle ved private reiser å benytte andre flyselskaper enn Ryanair" het det i vedtaket fra forbundsstyret.

------------

Det dreier seg ikke her om såkalt "kravstore" fagforbund. Det dreier seg om å skaffe se ansatte et minimum av regulerte arbeidsforhold og lønn.(Min kommentar).

• Liker 2
Skrevet

Flyr gledelig med Ryan-air jeg. Gjort i mange år og ingen klager.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flyr gledelig med Ryan-air jeg. Gjort i mange år og ingen klager.

Helt greit det.

Men ditt innspill hadde jo ingen ting med det som tråden egentlig handler om?

Samfunnsforhold / sikkerhet og hvilke arbeidsforhold vi ønsker.

Anonym poster: 1a11c8f26791709704023a87218f54f1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange velger å spare på tikroningen og bry seg lite om arbeidsforholdene. Ganske så enkelt.

Anonym poster: 1a11c8f26791709704023a87218f54f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger også å boikotte Ryanair av akkurat samme grunner som du skriver her, og fordi jeg har reist med dem to ganger og er svært misfornøyd. Dessuten koster det gjerne ikke så mye mer med Norwegian uansett (jeg reiser alltid med koffert, og da helst 20 kg), ergo ser jeg ikke på dem som et godt eller reelt valg for meg.

Men ja, arbeidsforholdene der er det som sjokkerer meg aller mest.

Da velger du det jo fordi du er misfornøyd, ikke fordi du er så opptatt av vilkårene til ansatte......

Anonym poster: 2f1ed5eeab10ae2681537d320d56849a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Da velger du det jo fordi du er misfornøyd, ikke fordi du er så opptatt av vilkårene til ansatte......

Anonym poster: 2f1ed5eeab10ae2681537d320d56849a

Det går an å ha to tanker i hodet, gjør det ikke? Dessverre, vil jeg si, har jeg reist med dem to ganger, dog ikke med vilje, da dette har vært turer arrangert av andre enn meg (i forbindelse med skoleturer), jeg ville aldri valgt dem selv.

Uansett, jeg har både fått se hvor elendige de er å reise med, så det er selvsagt en av flere grunner. Min største grunn til å ikke reise med dem, og grunnen til at jeg ikke har brukt dem de siste tre-fire år er nettopp fordi jeg er svært opptatt av vilkårene til de ansatte.

Det er dermed rett og slett feil den slutningen du har kommet frem til.

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Skrevet

Nå er det jo ikke lenger så mye å spare på RyanAir. Dessuten har de alltid håpløse tidspunkt på flyvningene sine, sånn at man ankommer kl 22/23 og må reise tilbake kl 06.

• Liker 2
Skrevet

Har flydd RyanAir noen ganger etter jeg flyttet til Spania, av den enkle grunn at de har flytider som for folk flest ikke passer særlig bra, men for meg er ideellt. De flyr også til hovedflyplassen her jeg bor, og lander kun en times kjøring fra byen min i Norge. Jeg synes ikke prisene er spesiellt gode. Jeg visste at de var litt "på grensen", og jeg synes servicen er grusom, så etter å ha sett denne dokumentaren kjenner jeg at terskelen ble ganske mye høyere for å velge dem igjen. Kan ikke si at jeg skal boikotte, men om mulig prøve enda hardere å unngå å fly med dem.

Skrevet

Jeg vet ikke om boikotte er ordet, men jeg velger bort Ryanair når jeg skal ut og reise pga arbeidsforholdene. På samme måte ville jeg ikke kjøpt brudekjole fra en typisk kinasjappe på internett som har blitt så vanlig. Vi kjøper nok ting fra masse etisk tvilsomme steder, men da er det desto viktigere å unngå de stedene/firmaene man VET er ille.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om boikotte er ordet, men jeg velger bort Ryanair når jeg skal ut og reise pga arbeidsforholdene. På samme måte ville jeg ikke kjøpt brudekjole fra en typisk kinasjappe på internett som har blitt så vanlig. Vi kjøper nok ting fra masse etisk tvilsomme steder, men da er det desto viktigere å unngå de stedene/firmaene man VET er ille.

Den siste setningen din spesielt, er jeg veldig enig i.....

Endret av Østlandet
AnonymBruker
Skrevet

Ryanair-ansatte skal visst få 10% lønnsøkning, syntes det er bra jeg:)

Anonym poster: 574e6e37d39827155ae520e2ba0adbde

Gjest Badabing
Skrevet

Ryanair-ansatte skal visst få 10% lønnsøkning, syntes det er bra jeg:)

Anonym poster: 574e6e37d39827155ae520e2ba0adbde

Fant en kilde på dette, er ikke meg som er AB.

http://www.bloomberg.com/news/2013-03-26/ryanair-agrees-to-10-cabin-crew-pay-increase-over-four-years.html

Det ser ut som de får bedre arbeidstider også. Det har vært en stor del av problemet; en elendig skiftordning og få rettigheter for de ansatte. De har fortsatt en lang vei å gå.

Gjest Badabing
Skrevet

Leste ikke så nøye, ser at det er over en fireårsperiode. Er det så bra da, sånn egentlig? Er ikke sikker på hvor mye jeg går opp i lønn på fire år, men si at det er 3-4 % (tror det har vært noe slikt de siste årene). Da er det ikke så mye med 10% over fire år, ikke når man erså lavtlønnet fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...