AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #621 Del Skrevet 10. juni 2014 Det heter EI jente! Ikke EN jente! Anonymous poster hash: 9d5ff...103 En mann jeg var sammen med, presterte å korrigere meg da jeg skrev "en jente", men det viste bare hvor kunnskapsløs han var (og det samme gjelder deg). Anonymous poster hash: 3cfe6...095 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #622 Del Skrevet 10. juni 2014 Det er en hel rekke slike engelske ord som er lånt inn i flertallsform til norsk, en interessant gruppe! shorts bunkers tanks tics snacks chips tips triks guts klips kjeks slippers tights pumps kippers og altså muffins scones Flere? Men shorts, tights og pumps brukes jo ofte i flertallssammenheng da. Man kan på norsk si "jeg har kjøpt nye bukser" eller "jeg har kjøpt en ny bukse". Så sånn sett blir det jo riktig å si "jeg trenger nye tights", "jeg har lyst på nye pumps" eller "hun kler godt shorts". Men ja, ser poenget ditt da! Det er et litt underlig fenomen egentlig. Anonymous poster hash: c7fa7...7da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 10. juni 2014 #623 Del Skrevet 10. juni 2014 irriterer meg over folk som ikke kan forskjellen på og/å. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 10. juni 2014 #624 Del Skrevet 10. juni 2014 (endret) Men shorts, tights og pumps brukes jo ofte i flertallssammenheng da. Man kan på norsk si "jeg har kjøpt nye bukser" eller "jeg har kjøpt en ny bukse". Så sånn sett blir det jo riktig å si "jeg trenger nye tights", "jeg har lyst på nye pumps" eller "hun kler godt shorts". Men ja, ser poenget ditt da! Det er et litt underlig fenomen egentlig. Anonymous poster hash: c7fa7...7da Og vi har også en rekke ord som bare forekommer som "totall", eller par, feks bukser, briller... På engelsk, scissors, men det er sikkert fler. Scales? På russisk er visstnok det samme tilfelle med takrenner, men jeg vet ikke hva det heter! Endret 10. juni 2014 av Pringle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #625 Del Skrevet 10. juni 2014 Dessuten har du selvfølgelig alle variasjonene av "skjære alle over én kam". Moro moro! . Nå må ikke du tro at alle kan spille med den samme kammen! Anonymous poster hash: 13870...c52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apocalypse Skrevet 16. juni 2014 #626 Del Skrevet 16. juni 2014 "Allergisk for" - det er vel mot..? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #627 Del Skrevet 17. juni 2014 "Allergisk for" - det er vel mot..? Du er ikke helt sikker? Anonymous poster hash: 13870...c52 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apocalypse Skrevet 17. juni 2014 #628 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) Du er ikke helt sikker? Anonymous poster hash: 13870...c52 Jeg er ikke sikker på om det er korrekt nei, men "allergisk for" er veldig feil i mine ører og irriterer meg. Endret 17. juni 2014 av Apocalypse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. juni 2014 #629 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg er ikke sikker på om det er korrekt nei, men "allergisk for" er veldig feil i mine ører og irriterer meg. Allergisk mot noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivLaga Skrevet 17. juni 2014 #630 Del Skrevet 17. juni 2014 Utrolig irriterende når folk sier "Jeg har fått meg PT-trener"! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. juni 2014 #631 Del Skrevet 17. juni 2014 Utrolig irriterende når folk sier "Jeg har fått meg PT-trener"! Haha, det blir smør på flesk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #632 Del Skrevet 18. juni 2014 Bjørnetjeneste betyr ikke "stor tjeneste". Jeg regner med at det er tatt opp tidligere i denne tråden, men det kan ikke nevnes ofte nok. Utrolig irriterende når det brukes feil. Anonymous poster hash: 486ff...42a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #633 Del Skrevet 18. juni 2014 Irriterer meg over at så mange tror at treningssenteret Elixia heter Elexia. Hva er det ved "Elix" som gjør det naturlig å tro at det uttales "Elex"? Anonymous poster hash: c25be...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. juni 2014 #634 Del Skrevet 18. juni 2014 Irriterer meg over at så mange tror at treningssenteret Elixia heter Elexia. Hva er det ved "Elix" som gjør det naturlig å tro at det uttales "Elex"? Anonymous poster hash: c25be...417 Kanskje det er de samme som spiser is fra Henning Olsen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivLaga Skrevet 18. juni 2014 #635 Del Skrevet 18. juni 2014 Kanskje det er de samme som spiser is fra Henning Olsen? Haha den var god! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivLaga Skrevet 18. juni 2014 #636 Del Skrevet 18. juni 2014 Har også hørt mange som sier at de "føler seg som flua på veggen", i typisk sammenheng; noe så pinlig! -følte meg som DEN flua på veggen liksom! Hehe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivLaga Skrevet 18. juni 2014 #637 Del Skrevet 18. juni 2014 Å gi "BOM gass" er jo også en klassiker :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. juni 2014 #638 Del Skrevet 18. juni 2014 Har også hørt mange som sier at de "føler seg som flua på veggen", i typisk sammenheng; noe så pinlig! -følte meg som DEN flua på veggen liksom! Hehe Det er nok en del uttrykk som ikke alle vet hvordan brukes, eller i hvilken sammenheng. Jeg kjente en dame som hadde sydd i en "rent proforma-"knapp i en kåpe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Store My Skrevet 18. juni 2014 #639 Del Skrevet 18. juni 2014 (endret) Det er nok en del uttrykk som ikke alle vet hvordan brukes, eller i hvilken sammenheng. Jeg kjente en dame som hadde sydd i en "rent proforma-"knapp i en kåpe Hva? Hvordan? HVORFOOOOR? Sukk. Endret 18. juni 2014 av Store My Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 18. juni 2014 #640 Del Skrevet 18. juni 2014 Det heter da virkelig gangsperre, ikke -sperr?? Får fnatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå