Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det heter EI jente! Ikke EN jente!

Anonymous poster hash: 9d5ff...103

En mann jeg var sammen med, presterte å korrigere meg da jeg skrev "en jente", men det viste bare hvor kunnskapsløs han var (og det samme gjelder deg).

Anonymous poster hash: 3cfe6...095

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en hel rekke slike engelske ord som er lånt inn i flertallsform til norsk, en interessant gruppe!

shorts

bunkers

tanks

tics

snacks

chips

tips

triks

guts

klips

kjeks

slippers

tights

pumps

kippers

og altså

muffins

scones

Flere?

Men shorts, tights og pumps brukes jo ofte i flertallssammenheng da. Man kan på norsk si "jeg har kjøpt nye bukser" eller "jeg har kjøpt en ny bukse". Så sånn sett blir det jo riktig å si "jeg trenger nye tights", "jeg har lyst på nye pumps" eller "hun kler godt shorts".

Men ja, ser poenget ditt da! Det er et litt underlig fenomen egentlig. :)

Anonymous poster hash: c7fa7...7da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men shorts, tights og pumps brukes jo ofte i flertallssammenheng da. Man kan på norsk si "jeg har kjøpt nye bukser" eller "jeg har kjøpt en ny bukse". Så sånn sett blir det jo riktig å si "jeg trenger nye tights", "jeg har lyst på nye pumps" eller "hun kler godt shorts".

Men ja, ser poenget ditt da! Det er et litt underlig fenomen egentlig. :)

Anonymous poster hash: c7fa7...7da

Og vi har også en rekke ord som bare forekommer som "totall", eller par, feks bukser, briller... På engelsk, scissors, men det er sikkert fler. Scales? På russisk er visstnok det samme tilfelle med takrenner, men jeg vet ikke hva det heter!

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dessuten har du selvfølgelig alle variasjonene av "skjære alle over én kam". Moro moro! :).

Nå må ikke du tro at alle kan spille med den samme kammen!

Anonymous poster hash: 13870...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Allergisk for" - det er vel mot..?

Du er ikke helt sikker?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke helt sikker?

Jeg er ikke sikker på om det er korrekt nei, men "allergisk for" er veldig feil i mine ører og irriterer meg.

Endret av Apocalypse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er ikke sikker på om det er korrekt nei, men "allergisk for" er veldig feil i mine ører og irriterer meg.

Allergisk mot noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bjørnetjeneste betyr ikke "stor tjeneste". Jeg regner med at det er tatt opp tidligere i denne tråden, men det kan ikke nevnes ofte nok. Utrolig irriterende når det brukes feil.

Anonymous poster hash: 486ff...42a
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Irriterer meg over at så mange tror at treningssenteret Elixia heter Elexia. Hva er det ved "Elix" som gjør det naturlig å tro at det uttales "Elex"?

Anonymous poster hash: c25be...417
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Irriterer meg over at så mange tror at treningssenteret Elixia heter Elexia. Hva er det ved "Elix" som gjør det naturlig å tro at det uttales "Elex"?

Anonymous poster hash: c25be...417

Kanskje det er de samme som spiser is fra Henning Olsen? :fnise:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt mange som sier at de

"føler seg som flua på veggen", i typisk sammenheng; noe så pinlig! -følte meg som DEN flua på veggen liksom!

Hehe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice

Har også hørt mange som sier at de

"føler seg som flua på veggen", i typisk sammenheng; noe så pinlig! -følte meg som DEN flua på veggen liksom!

Hehe

Det er nok en del uttrykk som ikke alle vet hvordan brukes, eller i hvilken sammenheng. Jeg kjente en dame som hadde sydd i en "rent proforma-"knapp i en kåpe :laugh:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del uttrykk som ikke alle vet hvordan brukes, eller i hvilken sammenheng. Jeg kjente en dame som hadde sydd i en "rent proforma-"knapp i en kåpe :laugh:

Hva? Hvordan? HVORFOOOOR?

Sukk.

Endret av Store My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...