Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aargh, nå har jeg fått søppelpost fra Finn, med tilbud om "Sommerferie fra 1498,-"! Sommerferie får man fra skole, jobb eller studier, og den koster ingenting! En ferietur, eller sydentur, derimot, som det er snakk om her, kan man sikkert få for både 1498 og flere og færre kroner.

Jeg tenkte umiddelbart at det heller måtte være en sommerferie fra året 1498, fordi jeg leste så fort at jeg opprinnelig ikke fikk med meg ,- betegnelsen som indikerte kroner og øre. :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tross alt heter det.

Tross alt heter det hva?

Anonymous poster hash: 13870...c52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross alt heter det hva?

Det heter ikke trossalt i ett ord, men tross alt i to ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke trossalt i ett ord, men tross alt i to ord.

Jeg tror AB påpekte mangelen på komma, og at det burde stått "Tross alt, heter det.".

Eller kanskje tilogmed ""Tross alt", heter det.".

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk bruker jeg bruker å i stedet for jeg pleier å.

Det kan være det er riktig å si slik, men jeg synes ikke ordet å bruke passer til den sammenhengen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres veldig rart ut når noen sier: "Jeg blir å reise hjem". Hører det virkelig overalt for tiden. Eller: "Jeg blir å kjøre dit".

Og så hørte jeg noen på Farmen si: "Jeg ønsker hjem." Det skurrer for meg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser/hører slikt hele tiden: "Jeg/han/hun/fandens oldemor er forelsket", evt "nyforelsket", og så menes det at vedkommende er veldig glad i en annen person OG i et forhold med denne. Det er ikke det forelsket betyr. Forelsket er bare den delen å være veldig glad i, det har ingenting med om man er i forhold med den man er forelsket i eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Leser/hører slikt hele tiden: "Jeg/han/hun/fandens oldemor er forelsket", evt "nyforelsket", og så menes det at vedkommende er veldig glad i en annen person OG i et forhold med denne. Det er ikke det forelsket betyr. Forelsket er bare den delen å være veldig glad i, det har ingenting med om man er i forhold med den man er forelsket i eller ikke.

Det der skjønte jeg egentlig ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter EI jente! Ikke EN jente!

Anonymous poster hash: 9d5ff...103
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter EI jente! Ikke EN jente!

Anonymous poster hash: 9d5ff...103

Tullball.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der skjønte jeg egentlig ikke helt.

Og man kan være så forelsket så mye man bare vil, uavhengig av om forelskelsen er gjengjeldt eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Og man kan være så forelsket så mye man bare vil, uavhengig av om forelskelsen er gjengjeldt eller ikke...

Ja, nå skjønner jeg hva du mener. Men jeg skjønner ikke at dette er noe å henge seg opp i. Du kan ikke kun se på det semantiske i språket. Når en person utbasunerer at han/hun er forelska, så kan det selvfølgelig fungere som en kjærlighetserklæring til en som gjengjelder forelskelsen. Det er ingenting galt med det. Det betyr ikke at vedkommende tror at ordet forelskelse betyr å være sammen med noen.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nå skjønner jeg hva du mener. Men jeg skjønner ikke at dette er noe å henge seg opp i. Du kan ikke kun se på det semantiske i språket. Når en person utbasunerer at han/hun er forelska, så kan det selvfølgelig fungere som en kjærlighetserklæring til en som gjengjelder forelskelsen. Det er ingenting galt med det. Det betyr ikke at vedkommende tror at ordet forelskelse betyr å være sammen med noen.

Og nå ser jeg også at jeg skrev litt rotete først... Jeg har pragmatiske språkproblemer, så det er kanskje en medvirkende grunn til at jeg blir så opphengt i semantikk? Jeg kan jo ikke vite hvor stor språkforståelse folk har, du har rett i det. Men jeg hadde kanskje ikke blitt så irritert om de hadde sagt at de er så forelsket i hverandre...?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Jeg får litt noia av folk som ikke uttaler kj lyder riktig...

Den verste er jo når de ikke klarer å si kjede riktig, siden det blir tross alt noe helt annet da. Og nei, man går ikke med deler av kvinners underliv rundt halsen dersom man ikke er Ivan den Grusomme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Komfertabel/konfertabel. Hvorfor skriver mange det? De sier sikkert ikke at sofaen har god komfert.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Dette er vel i grunnen en gjenganger :fnise: .

Det er vel det meste som tas opp i disse trådene. Men jeg blir egentlig aldri lei av å lese om at forfordele har skifta betydning, og at det ikke heter satt på TV-en, men satte, så bare fortsett. Dessuten har du selvfølgelig alle variasjonene av "skjære alle over én kam". Moro moro! :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...