Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man kan ikke si «hentes fortløpende» når man selger en gjenstand på Marketplace. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Daisy_B skrev (På 28.5.2025 den 0.25):

Man kan ikke si «hentes fortløpende» når man selger en gjenstand på Marketplace. 

Det virker som veldig mange har begynt å misforstå betydningen av ordet "fortløpende" den siste tiden. Jeg tror kanskje de forveksler det med "omgående"?

Anonymkode: b2ff5...81e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Daisy_B skrev (På 28.5.2025 den 0.25):

Det er jo et interessant konsept da. At den kan hentes fortløpende. 
Jeg ville spurt om det var noen begrensning i antall ganger, og om jeg måtte si opp hvis jeg ønsket å slutte å hente? 

Anonymkode: 3c838...f11

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo et interessant konsept da. At den kan hentes fortløpende. 
Jeg ville spurt om det var noen begrensning i antall ganger, og om jeg måtte si opp hvis jeg ønsket å slutte å hente? 

Anonymkode: 3c838...f11

Og ikke minst, med hvilken frekvens? Er det hvert minutt, hver halvtime osv osv? Eller henter man det fort og løpende ;) 

Endret av sofie777
  • Liker 2
Skrevet
sofie777 skrev (2 minutter siden):

Og ikke minst, med hvilken frekvens? Er det hvert minutt, hver halvtime osv osv? Eller henter man det fort og løpende ;) 

Nettopp!

Jeg tenker jo barneklær kan være interessant å hente fortløpende. Altså etter hvert som det fravokses. 
Her kan man jo foreslå til selger at man henter f.eks. en gang i halvåret, (Og forventer at det da kommer nye plagg til i større størrelser.) 

Ikke så interessant å hente barneklær flere ganger om dagen, og selger må jo ha tid til å fylle på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 14.26):

Det virker som veldig mange har begynt å misforstå betydningen av ordet "fortløpende" den siste tiden. Jeg tror kanskje de forveksler det med "omgående"?

Anonymkode: b2ff5...81e

Høres slitsomt ut, og hvor fort må jeg løpe? Usain Bolt? Eller som en drikkestasjon under maraton? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Prisen er dyr."

Nei det heter ikke det.

Det heter prisen er høy. Prisen er lav. Prisen er vanlig.

Det heter genseren er dyr. Det heter varen er dyr. Det heter den sjokoladen er billig.

Anonymkode: 13c3b...75b

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er nevnt i tråden før (håper det)!

Jeg irriterer meg over alle som sier at babyen ammer. NEI! Babyen dier, det er mor som ammer. "Alle" sier feil her, leger, jordmødre, ansatte på barselavdelingen ++. :murstein: Jeg tror det er kun på ammehjelpen.no jeg ser det er korrekt. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Emma (25) og Erlend (26) fikk lån tidligere enn planlagt: – Vi har sett svimlende ting på budrunder

Nei, kjære journalister i BT. Dette er feil, for jeg har lest artikkelen.

Det dere egentlig mener, selv om det er snakk om overført betydning, at Emma og Erlend har sett/opplevd at det blir gitt bud på svimlende beløp. Eller at budene som gis, er på svimlende summer. 

Det er ingenting som heter "svimlende ting".

Og når jeg først er i gang, lenger ned kan vi lese følgende:

Men euforien ble raskt introdusert for virkeligheten

Dere ha skrevet at "Men euforien ble raskt erstattet av virkeligheten".

Man kan ikke introdusere en eufori for noe som helst.

Anonymkode: 50a7d...9ae

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

"Forekommende lørdag"!  Nei, det heter ikke det.. Det heter "kommende lørdag".🤓

Anonymkode: 14bef...78e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det heter ikke i til stedet og i livet hvis man snakker om at noen er på plass et sted eller lever. Da heter det at man er til stede og i live. 
«det var mange menneske til stede når x hendte» , og «hun var i live da de fant henne’. 

man kan reise til det bestemte stedet, og møte motgang i livet - men man er  til stede i eget liv så lenge man er i live. 
:opplyser:

Endret av pøbelsara
  • Liker 9
  • 2 uker senere...
Skrevet

I det siste har jeg lest og hørt mange som snakker om "bakdeler" når de mener ulemper. Ja, det heter fordel, men motsetningen av det er ikke bakdel! 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
pøbelsara skrev (På 4.6.2025 den 13.39):

Det heter ikke i til stedet og i livet hvis man snakker om at noen er på plass et sted eller lever. Da heter det at man er til stede og i live. 
«det var mange menneske til stede når x hendte» , og «hun var i live da de fant henne’. 

man kan reise til det bestemte stedet, og møte motgang i livet - men man er  til stede i eget liv så lenge man er i live. 
:opplyser:

Dette syndes det mot i avisene. Synes det nå nesten er vanligere at det står «mannen ble funnet i livet» enn det korrekte.

Anonymkode: 77e63...1f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og VG skriver i dag at "flyet reiste". 

Anonymkode: 5603e...b38

• Liker 1
Skrevet

Skjorte. Ikke shorte! Er så mange som skriver shorte og det irriterer meg. 

• Liker 1
Skrevet
Gogglebox skrev (På 12.6.2025 den 16.55):

I det siste har jeg lest og hørt mange som snakker om "bakdeler" når de mener ulemper. Ja, det heter fordel, men motsetningen av det er ikke bakdel! 

Jo, det kan det, ifølge ordboka, faktisk være. 

AnonymBruker
Skrevet

Ligge. 

Joda, det man gjør når man har lagt seg ned heter å ligge, og man ligger ofte når man har sex, men å ligge og å ha sex er ikke synonymer!

Anonymkode: 77d0f...cbb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ligge. 

Joda, det man gjør når man har lagt seg ned heter å ligge, og man ligger ofte når man har sex, men å ligge og å ha sex er ikke synonymer!

Det er visst det nå. Irriterer meg skikkelig over det selv, men det blir fort litt sånn "old man yells at cloud". For et par år siden det game brukt transitivt, på "norsk", som plaget meg grenseløst, så kanskje det bare er bra med en avløser. :P 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ligge. 

Altså, jeg er snart 50, og har brukt dette som synonymer i alle år. 
Så for meg er absolutt det å ligge med hverandre og det å ha sex synonymer. 
Jeg ser jo at endelsen "med hverandre" begynner å forsvinne fra begrepet, men har tenkt at det bare er en naturlig forenkling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ligge. 

Synes «sexe» er enda verre 😂 

Anonymkode: ede4d...dd8

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...