Tessa12 Skrevet 21. desember 2020 #3821 Del Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vet at man i noen dialekter sier «skrivi» («jeg har skrivi»), men ikke det jeg snakker om her. Jeg snakker om de som sier og skriver «Jeg har skrivd». Ser du forskjellen? Anonymkode: 1c91a...bb9 Det kan nok være noe i den yngre generasjon det der, tror jeg har fått den frasen fra ungene noen ganger. Mulig det er i samme kategori som «skjole og skjøtt». Husker jeg tok opp rettskrivning med læreren til sønnen min, da var de kommet til 4. eller 5. klasse, fikk da beskjed om at de ikke ville ta fra de skrivegleden, noe som har resultert i at i hvert fall han til dags dato har en del skrivefeil, bla ord som blir skrevet som de sies. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3822 Del Skrevet 21. desember 2020 Tessa12 skrev (1 time siden): Ikke alle steder på Østlandet nei, her er det lokale forekomster, så her jeg bor er «jeg har skrivi» helt vanlig å si. Tror ikke du leser ordentlig det jeg skriver. Det er vanlig mange steder på østlandet å si «jeg har skrivi», ja. Men det er ikke det vi diskuterer her. Det vi snakker om her er de som går rundt og sier «Jeg har skrivd». Legger du merke til at det er en D på slutten der?? Anonymkode: 1c91a...bb9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 21. desember 2020 #3823 Del Skrevet 21. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror ikke du leser ordentlig det jeg skriver. Det er vanlig mange steder på østlandet å si «jeg har skrivi», ja. Men det er ikke det vi diskuterer her. Det vi snakker om her er de som går rundt og sier «Jeg har skrivd». Legger du merke til at det er en D på slutten der?? Anonymkode: 1c91a...bb9 Jeg ser D’en ja, var derfor jeg skrev at jeg trodde det var noe som har dukket opp i den yngre generasjonen. I innlegget over her. Endret 21. desember 2020 av Tessa12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3824 Del Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Klart, men dette er det første innlegget der du nevner skriftspråk. I alle de andre snakker du om hva folk sier. Ser du forskjellen? Anonymkode: 8abcc...639 Anbefaler deg å lese det første innlegget mitt en gang til. For å gjøre det enda tydeligere: Jeg snakker om de som går rundt og sier «Jeg har skrivd». Noen skriver også dette. Det er jo ikke noe bedre. Begge deler er feil. Det heter på norsk bokmål, både muntlig og skriftlig: «Jeg har skrevet». Hvis du ikke tror meg bør du ta en prat med norsklæreren din. Anonymkode: 1c91a...bb9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3825 Del Skrevet 21. desember 2020 Det er så mange nordmenn som skriver feil, men så snakker de samtidig om utledninger som «ikke lærer seg ordentlig norsk» liksom, haha Anonymkode: 4ec29...ae4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3826 Del Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å skrive, skriver, skrev, har skrevet, hadde skrevet. Verbet bøyes slik. Anonymkode: 1c91a...bb9 Og her - for de som fortsatt tror at det heter "har skrivd" på norsk bokmål: https://www.dinordbok.no/verb/norsk/?q=skrive Anonymkode: 1c91a...bb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3827 Del Skrevet 21. desember 2020 Okapi skrev (9 timer siden): Vi har jo ikke normart talemål på norsk da. Skrivi er helt innafor i en del dialekter. Hvis folk skriver det blir det selvsagt en annen sak, og vedkommende fortjener syv uår og evig fordømmelse. Det er IKKE dialektordet «skrivi» som diskuteres.. sukk... Anonymkode: 1c91a...bb9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3828 Del Skrevet 22. desember 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: Det er IKKE dialektordet «skrivi» som diskuteres.. sukk... Anonymkode: 1c91a...bb9 Klart det er, masse innlegget handler om det. Kanskje det ikke er det du vil diskutere, men du kan jo ikke benekte at det diskuteres. Uansett blir det litt ett fett om det er skrivi eller skrivd. Begge deler er feil i både bokmål og nynorsk, men helt innafor i dialekt og talemål. På mitt hjemsted er det en del som sier ligger/lagg/har ligd. Jeg synes det høres helt hinsides griseteit ut, men igjen, vi har ikke normert talemål. Anonymkode: 8abcc...639 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3829 Del Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klart det er, masse innlegget handler om det. Kanskje det ikke er det du vil diskutere, men du kan jo ikke benekte at det diskuteres. Uansett blir det litt ett fett om det er skrivi eller skrivd. Begge deler er feil i både bokmål og nynorsk, men helt innafor i dialekt og talemål. På mitt hjemsted er det en del som sier ligger/lagg/har ligd. Jeg synes det høres helt hinsides griseteit ut, men igjen, vi har ikke normert talemål. Anonymkode: 8abcc...639 Jeg som laget det første innlegget om dette, så jeg vet nok hva innlegget mitt handler om 😀 Dette handler ikke om dialekt, det går jeg ikke med på når det gjelder ordet «skrivd». Jeg har levd en stund og kan fortelle at det til inntil få siden år var ingen som gikk rundt og sa «Jeg har skrivd». Det kom med schjøtt- og schjole-generasjonen. Hvis du tilhører den generasjonen, så forstår jeg hvorfor du tror det heter «Jeg har skrivd». Men det heter altså «Jeg har skrevet». Igjen: Dialektordet «skrivi» er noe helt annet og har ikke noe med mitt innlegg å gjøre. Men du må gjerne lage et innlegg om det dialektordet om du vil. Anonymkode: 1c91a...bb9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3830 Del Skrevet 2. januar 2021 Får helt fnatt av folk som sier «legemitasjon» istedenfor «legitimasjon» Anonymkode: 4eadf...e59 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3831 Del Skrevet 2. januar 2021 Uødelagt. En reporter på TV brukte ordet uødelagt. Anonymkode: de143...6bd 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3832 Del Skrevet 2. januar 2021 Ser at dagens unge skriver hvem istedenfor hvilken, feks hvem farge 🙄 Anonymkode: 4eadf...e59 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3833 Del Skrevet 2. januar 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Får helt fnatt av folk som sier «legemitasjon» istedenfor «legitimasjon» Anonymkode: 4eadf...e59 Synes det ser ganske rart ut når folk skriver "vise legg" også. Høres ut som de drar opp buksene. Anonymkode: 8abcc...639 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3834 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 21.12.2020 den 18.22): Sier selvfølgelig «skrevet», som det jo heter. Og skriver det også. Jeg er fra Nord-Norge, der sier man «skrevet», eller noen sier «skrevve» som er dialektvarianten der. I østlandsområdet (bokmål) heter det også «jeg har skrevet», både muntlig og skriftlig. Men hører særlig mange veldig unge folk sier «jeg har skrivd». Og vrir meg ... Anonymkode: 1c91a...bb9 Nei, mange steder på Østlandet sier vi "skrivi". Østlandet er litt mer enn Oslo vest... Anonymkode: d68da...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 4. januar 2021 #3835 Del Skrevet 4. januar 2021 Det heter ikke folkelsnistutet! 🧐 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3836 Del Skrevet 5. januar 2021 "ilagme". Altså, i ett ord. Tenker automatisk at disse er mer eller mindre tilbakestående. Anonymkode: e41e8...838 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3837 Del Skrevet 5. januar 2021 On 1/2/2021 at 5:34 PM, AnonymBruker said: Ser at dagens unge skriver hvem istedenfor hvilken, feks hvem farge 🙄 Anonymkode: 4eadf...e59 DAGENS unge? 🤣 Anonymkode: dabc2...b52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3838 Del Skrevet 5. januar 2021 17 hours ago, parmanoia said: Det heter ikke folkelsnistutet! 🧐 Dem jobber ikke på Nassjnaltiatre. Anonymkode: dabc2...b52 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3839 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dem jobber ikke på Nassjnaltiatre. Anonymkode: dabc2...b52 Hvem tiater? 😄 Anonymkode: de143...6bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3840 Del Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 15.55): "ilagme". Altså, i ett ord. Tenker automatisk at disse er mer eller mindre tilbakestående. Anonymkode: e41e8...838 Enig! Og ilamme. Anonymkode: ea99e...8dd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå