Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har lignende feil på norsk – for eksempel "årsaken skyldes".
Det fortelles om en legendarisk historieprofessor i Oslo at dersom han fikk inn til bedømmelse en studentbesvarelse der han fant ordene "Årsakene til krigen skyldtes..." så nektet han rett og slett å lese videre!

Anonymkode: 0bba2...8b7

Tror aldri jeg faktisk har hørt noen bruke det uttrykket, men det blir jo akkurat samme feilen, ja:skratte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Fadder på" noen har jeg lest her mange ganger. Man er fadder til noen. Så er det dette evinnelige "uføre". Nei, man er ikke uføre, man får ikke uføre. Man er ufør og får uføretrygd/pensjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det føles ut som...

Det er vel feil? Hører så mange bruker det at jeg blir forvirra.

Anonymkode: b1056...397

Ja det er feil. Irriterer fletta av meg også.

Det føles som....

Det kjennes ut som...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter ikke "skrivd"!!!

Det kan du ta og putte opp i skrevet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det kan du ta og putte opp i skrevet!

Bare en mann kunne skrevet noe sånt.

Anonymkode: 1c91a...bb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare en mann kunne skrevet noe sånt.

Du liker ikke ordspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg så nettopp varianten "puttet under en kam" i en tråd her inne. Jeg har sett mange ulike, men den var en av de bedre.

Anonymkode: 4a690...49a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor vanskelig er det å lære seg å skrive venninde riktig?

(Lurer på om hun med vennindeproblemer overalt i alle varianter er en eller flere brukere. Flere skrivefeil er gjengangere i vennindetrådene.)

Anonymkode: 710c9...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På Wednesday, March 29, 2017 den 14.59, Arabella skrev:

"Fadder på" noen har jeg lest her mange ganger. Man er fadder til noen. Så er det dette evinnelige "uføre". Nei, man er ikke uføre, man får ikke uføre. Man er ufør og får uføretrygd/pensjon.

Man fikk uførepensjon før 2014, etter 2015 får man uføretrygd. 

Å komme i et uføre, eller være i et uføre.....men uten at man dermed får uføretrygd.

Anonymkode: 710c9...37f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes trygd høres bedre ut enn pensjon jeg. Det kommer fra norrønt og har en ganske hyggelig betydning (sikkerhet, troskap). Vet det ikke har noe med tråden å gjøre, men jeg ville bare få ytret det. Nå vet alle her at jeg liker ordet trygd bedre enn pensjon men jeg angrer ikke. Jeg er stolt av min mening. :biggrin:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Eiliv skrev:

Synes trygd høres bedre ut enn pensjon jeg.

Enig i det, men orda har tendens til å bety litt ulikt. Pensjon er helst etterløn, og blir større jo meir det er betalt inn tidlegare frå pensjonisten og/eller arbeidsgjevaren. Trygd er forsikring, og storleiken blir avgjort av andre ting enn kor lenge du har vori forsikra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det forholdsregler? I en av bøkene mine sto det. Hun hadde tatt forholdsregler. Grunnen til at jeg spør er at det høres så feil ut i mine ører, men ble usikker på hva jeg skulle sagt istedenfor. Jeg har alltid trøblet litt med språk, skal jeg innrømme. 

Endret av SesameStreet
Hadde sneket med seg en ekstra g.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forholdsregel = sikkerhetsforanstaltning, åtgjerd. Så det er rett!
Iblant ser du en litt en annen variant, med to bokstaver byttet ut, men det vil jeg ikke skrive her, for det er FEIL, FEIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, SesameStreet skrev:

Heter det forholdsgregler? I en av bøkene mine sto det. Hun hadde tatt forholdsregler. Grunnen til at jeg spør er at det høres så feil ut i mine ører, men ble usikker på hva jeg skulle sagt istedenfor. Jeg har alltid trøblet litt med språk, skal jeg innrømme. 

Ja, det heter forholdsregler. Det er forberedelser man gjør ut fra forhold - altså en regel om å være forberedt på andre forhold enn optimale.

Noen sier forhåndsregler, hvilket blir feil (til tross for at man tar forholdsregler på forhånd) da det ikke handler om å være forberedt på forhånd, men om å være forberedt på flere forhold. 

Anonymkode: 77d0f...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det heter forholdsregler. Det er forberedelser man gjør ut fra forhold - altså en regel om å være forberedt på andre forhold enn optimale.

Noen sier forhåndsregler, hvilket blir feil (til tross for at man tar forholdsregler på forhånd) da det ikke handler om å være forberedt på forhånd, men om å være forberedt på flere forhold. 

Tusen takk for godt svar og at du tok deg tid til å svare. :) Jeg lærer noe nytt hver dag og dette skal jeg ta med meg til neste gang jeg leser det. Du har nok også pekt på hvorfor jeg syns det høres feil ut. Jeg er vant med å si forhåndsregler, vet ikke hvorfor jeg er vant med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bare hyggelig. Det er en feil veldig mange gjør, og et ord folk flest ikke bruker ofte nok til at man blir rettet på - før man er så gammel at det blir uhøflig å rette på dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig. Det er en feil veldig mange gjør, og et ord folk flest ikke bruker ofte nok til at man blir rettet på - før man er så gammel at det blir uhøflig å rette på dem.

Jeg håper at jeg aldri blir for gammel til å bli rettet på, vi lærer så lenge vi lever og vi lærer av hverandre. :) 

Endret av SesameStreet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolemesternorsk heter det "Da vannet gikk".og "Når vannet går". Problemet er at talemålet mange steder ikke er enig, og dermed blir det fort "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...