Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det heter psykiatri, ikke psykriatri! 

Synes det er fantastisk å høre folk som har jobbet i psykiatrien i årevis som fortsatt ikke klarer å uttale ordet riktig. 

Anonymkode: 79276...78d

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

'Hun fikk seg en stuck.' Det heter støkk! Som å bli litt skremt, kveppe til. Ikke som i å sitte fast på engelsk 😠

Anonymkode: 77d0f...cbb

• Liker 8
Skrevet
På ‎28‎.‎01‎.‎2017 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Det heter psykiatri, ikke psykriatri! 

Synes det er fantastisk å høre folk som har jobbet i psykiatrien i årevis som fortsatt ikke klarer å uttale ordet riktig. 

Anonymkode: 79276...78d

PsykRiatri, faktisk? Aldri hørt at noen har sagt det.

Anonymkode: 06da9...3b7

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

PsykRiatri, faktisk? Aldri hørt at noen har sagt det.

Anonymkode: 06da9...3b7

Psykriati er en annen variant.

Hører og leser det så ofte at jeg pådrar meg magesår av irritasjon.   😠

Skrevet
1 time siden, Jerry Lee skrev:

Psykriati er en annen variant.

Hører og leser det så ofte at jeg pådrar meg magesår av irritasjon.   😠

Da tipper jeg du flyr greit i taket av 'psykriatriker' 😉

Anonymkode: 77d0f...cbb

• Liker 1
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig å si "psykriater" istedenfor det korrekte "psykiater".

Skrevet (endret)

Det var en som skrev henkt og pungt i samme facebook-kommentar. Det skulle altså være hengt og punkt.

Det er jo litt utrolig at noen klarer å skrive begge ordene feil.

Endret av penny_
  • Liker 2
Skrevet

Det heter konvolutter, ikke konfelutter.

Anonymkode: b93fc...e52

• Liker 7
Skrevet

Jeg trodde "Jeg er i dårlig form" var det man sa, helt til jeg hørte noen si "Jeg er dårlig i form". Jeg skal ikke påstå at den siste varianten er feil, men det skurrer så i ørene mine at jeg blir forbanna. I mitt hode er det riktig å si "Jeg er i dårlig form", eventuelt "Formen min er dårlig". Tar jeg feil? Teller jeg til ti uten grunn?

Anonymkode: bd8a8...61f

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde "Jeg er i dårlig form" var det man sa, helt til jeg hørte noen si "Jeg er dårlig i form". Jeg skal ikke påstå at den siste varianten er feil, men det skurrer så i ørene mine at jeg blir forbanna. I mitt hode er det riktig å si "Jeg er i dårlig form", eventuelt "Formen min er dårlig". Tar jeg feil? Teller jeg til ti uten grunn?

Det er ingenting å hisse seg opp over. Kanskje vedkommende var utlending og ikke helt stø i norsk. ;)

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, Arabella skrev:

Det er ingenting å hisse seg opp over. Kanskje vedkommende var utlending og ikke helt stø i norsk. ;)

Vedkommende er pur norsk og nærmere 40 år. Men stø i norsk kan han umulig være.

Det irriterer meg like mye som feil bruk av og/å og et/ett!

• Liker 2
Skrevet

Det heter abonnement, ikke abonnomang! 

• Liker 4
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Dårlig i formen" er et standard norsk uttrykk, mens "dårlig i form" vel er en blanding.

Anonymkode: 86700...a40

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Dårlig i formen" er et standard norsk uttrykk, mens "dårlig i form" vel er en blanding.

Hvor er det vanlig å si dette? Jeg har bodd på forskjellige steder, men har aldri hørt noen si at de er "dårlige i formen".

Endret av Arabella
  • Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet
2 timer siden, Arabella skrev:

Hvor er det vanlig å si dette? Jeg har bodd på forskjellige steder, men har aldri hørt noen si at de er "dårlige i formen".

I dårlig form

Formen er dårlig

Det er det jeg er vant med!

Skrevet

"Dessverre får jeg ikke ufør, ..."

Nei, man FÅR ikke "ufør", men man kan være berettiget til å få UFØRETRYGD!

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det? 

• Liker 2
Skrevet

De heter ikke gulerot/gulerøtter! Jeg ser det seriøst oftere på forumet enn at noen skriver korrekt. Det heter altså gulrot/gulrøtter.

Ellers undres jeg veldig over en hel del av tegnsetting her. Ufullstendige parenteser for eksempel, eller bruk av punktum istedenfor komma. Absolutt ikke leservennlig!

Anonymkode: 261ee...6e1

• Liker 2
Skrevet

Det kan hende det er lovlig form, men det heter ikke badstue, men badstu!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...