AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #2421 Del Skrevet 4. januar 2017 3 timer siden, Honnikorn skrev: Hvilken/hvilke - Brukes når man lurer på noe om en "ting" som ikke er en person "Hvilke sko skal jeg kjøpe" "Hvilket stoff er mest praktisk?" Funker ikke helt på honning. Der er det mer snakk om hva slags type honning. Anonymkode: e1c3b...74a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #2422 Del Skrevet 4. januar 2017 2 timer siden, Arabella skrev: Hvordan skal jeg for eksempel kunne spørre om hvilken dag det er idag, hvis jeg ikke kan bruke "hvilken"? Enkelt. Hvem dag er det i dag? Det blir nok offisielt før du aner! Anonymkode: e1c3b...74a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 4. januar 2017 #2423 Del Skrevet 4. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt. Hvem dag er det i dag? Det blir nok offisielt før du aner! Anonymkode: e1c3b...74a Det kommer jeg aldri til å si. Men at "hvem" blir godkjent til bruk på denne måten, ville ikke forundre meg. For som jeg har sagt flere ganger: dersom et ord blir brukt feil av tilstrekkelig mange i tilstrekkelig lang tid, blir det godkjent, og vi som alltid har brukt det korrekt, får stryk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sillyline Skrevet 5. januar 2017 #2424 Del Skrevet 5. januar 2017 Nå flirte jeg over at folk skrev flirte istedenfor flørte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2425 Del Skrevet 5. januar 2017 Heter det "prump" eller "promp", "rumpe" eller "rompe"? Har alltid vært usikker på det. Mange takk for svar! Anonymkode: 0aeb7...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salka Skrevet 5. januar 2017 #2426 Del Skrevet 5. januar 2017 Promp og rumpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant Skrevet 5. januar 2017 #2427 Del Skrevet 5. januar 2017 Det heter herlig, ikke hærlig!!! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2428 Del Skrevet 5. januar 2017 2 timer siden, Salka skrev: Promp og rumpe Det gir jo ingen mening? Sikker på at det ikke er prump og rumpe, evt. promp og rompe, og at dette er valgfritt? Anonymkode: 0aeb7...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2429 Del Skrevet 5. januar 2017 "Billett" skrives med både to l-er og to t-er. Og enkelte personer på kontoret til Fjord1 kan merke seg at dette også gjelder i sammensatte ord som "billettmaskin" og "billettkontor", og at det heter "billettør", ikke "bilettør" eller "billetør". Og når jeg først har begynt å irritere meg på Fjord1: ordet "kjøyr" eksisterer verken på bokmål eller nynorsk. Bokmål: kjør, nynorsk køyr. Anonymkode: b3921...578 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BittelitenMummi Skrevet 5. januar 2017 #2430 Del Skrevet 5. januar 2017 7 timer siden, Knut Berg skrev: Hva for dag er det i dag? Det tolker jeg som et spørsmål på hva slags dag det er, som for eksempel merkedager, og ikke hvilken dag i uka det er. ------------------------------ Jeg hater når folk skriver "pga av". 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesteniluka Skrevet 5. januar 2017 #2431 Del Skrevet 5. januar 2017 Ah, denne tråden skal jeg trykke midt i trynet til visse mennesker som aldri forsøker å skrive korrekt norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesteniluka Skrevet 5. januar 2017 #2432 Del Skrevet 5. januar 2017 9 timer siden, Salka skrev: Nemlig! Jeg er så lei av folk som skriver bajs. Bajs er svensk! Og er man fin på det og syns bæsj er stygt kan man vel skrive avføring. Eller eskrementer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 5. januar 2017 #2433 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) IHvem eller hvordan som spørreord istedenfor hvilken og hva slags er ikke brukt på Vestlandet og det er heller ikke skriftspråk i Norge. Hva slags / hvilken heter forøvrig "ka sla" på bergensk dialekt. Endret 5. januar 2017 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 5. januar 2017 #2434 Del Skrevet 5. januar 2017 1 time siden, Solsikk skrev: Eller eskrementer. Eller ekskrementer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2435 Del Skrevet 5. januar 2017 6 timer siden, Arabella skrev: Det kommer jeg aldri til å si. Men at "hvem" blir godkjent til bruk på denne måten, ville ikke forundre meg. For som jeg har sagt flere ganger: dersom et ord blir brukt feil av tilstrekkelig mange i tilstrekkelig lang tid, blir det godkjent, og vi som alltid har brukt det korrekt, får stryk. Yeah, babe. Er det ikke trist? Språkhjertet mitt griner. Men helt seriøst, jeg elsker språk, men vi pisser på språket vårt, bokstavelig talt. Som å si, "hvis mange nok gjør en feil, så blir feilen korrekt?", burde jo heller terpe, terpe, terpe på. Nivået blir skikkelig senket, det er jo ikke "snilt" engang? Som at man bare gir opp, gir etter, ikke orker å kjempe for språket sitt. Argumentet "språk er alltid i forandring" er virkelig misbrukt til de grader. Oppgivelse av egen kultur, men så er det andre argumentet med at vi egentlig ikke har noe eget språk. Neivel? Altså, hallo i luken? Herregud, vattnisser. Et praktisk eksempel ville vært å gå ned i standard hva angår helsepleie, "neimen, de fleste sykepleierne gjør det på denne måten så vi har sluttet å gjøre det på den korrekte måten, det ville vært for slemt overfor de andre sykepleierne som gjør det feil å fortsette med den praksisen, stakkars dem, dessuten har helse alltid vært i utvikling og vi har jo egentlig ikke noe egen helsepleie, den kommer fra *insert random land/verdensdel*". Hadde det liksom vært OK i det eksempelet? Hvis mange nok gjør feilen? Hvem orker å snakke slikt midt i mot? Grøss! Anonymkode: 837f0...3de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2436 Del Skrevet 5. januar 2017 1 time siden, Solsikk skrev: Ah, denne tråden skal jeg trykke midt i trynet til visse mennesker som aldri forsøker å skrive korrekt norsk. Poenget ...? For å føle deg bedre? Ser skrivefeil overalt, har til og med begynt å få en del av dem selv. Luker ut hele prosessen bare for å slippe å måtte forholde meg til det. Skriver rotete. Og så ser jeg knehøner på KG freake helt ut over sånne små-små-små feil, som alle med over 50 i IQ klarer å skrive riktig. Blir litt som å gå på dem som er mer evneveike enn en selv. "Oj, en som sitter i rullestol, nå må jeg danse rundt ham som om han er et bål, bare for å vise ham hvordan det gjøres!, tull å sitte i den rullestolen, ass". Det er samme fremgangsmåte. Skaper ikke mye motivasjon. Anonymkode: 837f0...3de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Berg Skrevet 5. januar 2017 #2437 Del Skrevet 5. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gir jo ingen mening? Sikker på at det ikke er prump og rumpe, evt. promp og rompe, og at dette er valgfritt? Logikk, prinsipper og konsekvenser er fremmedord for filologer. De elsker småpirk, slik som å forandre skrivemåten på enkeltord. Pr. idag heter det, akkurat som opplyst, promp og rumpe; ingen valgfrihet. Og lompe, selv om opphavsordet skrives lump. Filologi-logikk! Lumpe er den tradisjonelle skrivemåten i riksmål (men ordet var ikke så mye brukt).. Men nr. 91 Stomperud var så glad i pølse og lumpe, og nevnte det ustanselig. Hans språk var dialektfarget (Sørum) – iallfall skrev tegneserieforfatterne konsekvent lompe, og det slo etterhvert gjennom i bokmål og nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Berg Skrevet 5. januar 2017 #2438 Del Skrevet 5. januar 2017 4 timer siden, BittelitenMummi skrev: Det tolker jeg som et spørsmål på hva slags dag det er, som for eksempel merkedager, og ikke hvilken dag i uka det er. Alle verdens språk er velegnede tumleplasser for kverulanter. Språka kryr av formuleringer som med vond vilje kan misforstås. "Værsågod!"? Blir noen bedt om å å være snill? Ikke akkurat det – uttrykket har fått en litt annen betydning som bare må læres, en kan vanskelig resonnere seg fram til dagens betydning og bruksområde. Slik er det også med "Hva/kva slags dag er det i dag". I nynorsk og mange dialekter er det den gjengs måten i spørre om ukedagene på. Slik ER språket, og det må en bare få med seg om en vil beherske norsk. Noe annet blir bare barnslig kverulering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salka Skrevet 5. januar 2017 #2439 Del Skrevet 5. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gir jo ingen mening? Sikker på at det ikke er prump og rumpe, evt. promp og rompe, og at dette er valgfritt? Anonymkode: 0aeb7...da4 Tenkt samme tanken selv, men det skrives promp og rumpe, ja. Ingen valgfrihet. Er ikke meningen at det skal gi noen mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BittelitenMummi Skrevet 5. januar 2017 #2440 Del Skrevet 5. januar 2017 2 timer siden, Knut Berg skrev: Alle verdens språk er velegnede tumleplasser for kverulanter. Språka kryr av formuleringer som med vond vilje kan misforstås. "Værsågod!"? Blir noen bedt om å å være snill? Ikke akkurat det – uttrykket har fått en litt annen betydning som bare må læres, en kan vanskelig resonnere seg fram til dagens betydning og bruksområde. Slik er det også med "Hva/kva slags dag er det i dag". I nynorsk og mange dialekter er det den gjengs måten i spørre om ukedagene på. Slik ER språket, og det må en bare få med seg om en vil beherske norsk. Noe annet blir bare barnslig kverulering. Jeg kverulerte ikke, det er du selv som har vondt i viljen og tolker det dit hen. De gangene jeg har hørt folk si "Hva slags dag er det", er det nettopp for å spørre hva slags dag det er; ikke hvilken dag det er. Sier du "hva slags dag er det i dag?" her jeg bor, kan jeg garantere at folk vil se rart på deg. Men for all del, jeg kan kverulere! "Det høres skikkelig huleboer ut å si 'hva slags dag er det i dag!'" Sånn. Fornøyd? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå