AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5281 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er virkelig ikke tråden for "hvis alle bare gjør samme feil, så blir det automatisk riktig"-folket. Joda, språk utvikler seg, men enn så lenge er altså den engelske og den norske betydningen av ordet simpel ulike. Anonymkode: b2ff5...81e https://naob.no/ordbok/simpel Sitat 1 NÅ SJELDEN enkel EKSEMPEL hun kommer ikke av den simple grunn at hun er syk SITATER al dølens [Haakenstads] simple naturlighed (Henrik Wergeland Samlede Skrifter VIII 4) [personligheten er] simpelt og træffende tegnet (Jørgen Moe Samlede Skrifter II 256) et simpelt svar paa ladyens spørgsmaal (Henrik Ibsen Samlede verker XV 167) vil det med rene, simple ord sige, at du er ble’t ked af mig? (Henrik Ibsen Når vi døde vågner 111 1899) | likefremme ord «intriguen» i stykket? Er den ikke den simpleste, den forstaaeligste man kan ønske sig? (Henrik Ibsen Efterladte Skrifter I 45) [det fosenske mål] fraskiller sig ved simplere former (Ivar Aasen Norsk grammatik 335 1864) [han kunne ikke] fortælle den simpleste ting uden at omdigte (Kristian Elster Samlede Skrifter II 248) en simpel, mørkeblaa kaape (Sigrid Undset Kransen 132 1920) Anonymkode: 41cbc...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #5282 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 12.04): Ser du bruker garpegenitiv. Verste jeg ser, med mindre det er dialekt. Mette-Marits sønn. Eller sønnen til Mette-Marit. En tidligere redaktør kalte bruk av garpegenitiv som «sandkassespråk». Anonymkode: 0d37a...2ab Enig. Men det er dessverre meget vanlig, spesielt i spørsmål. "Hvem sin?", skriver mange.... Anonymkode: 41cbc...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #5283 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enig. Men det er dessverre meget vanlig, spesielt i spørsmål. "Hvem sin?", skriver mange.... Anonymkode: 41cbc...8fa Enda verre med de som skriver min sin. Det er min sin bil. Men hvem sin er også irriterende. Anonymkode: ea9b0...5bd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #5284 Del Skrevet 21. august 2024 Jeg har lagt på senga... Å legge og å ligge er to helt forskjellige ord! Anonymkode: 1c02f...c41 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 22. august 2024 #5285 Del Skrevet 22. august 2024 Tv2 i ettermiddag. Kanskje travelt før høstlanseringen? Hørte i en podcast ordet Tornardo. Det ble justert med én gang, men fascinerende at man opp i voksenårene har lagt seg til ord. I eget hodet er det eneste riktige 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #5286 Del Skrevet 22. august 2024 Leste nettopp et nytt gullkorn her inne. Trang. Som i trengte. 🙄 Anonymkode: 1c02f...c41 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 23. august 2024 #5287 Del Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Leste nettopp et nytt gullkorn her inne. Trang. Som i trengte. 🙄 Anonymkode: 1c02f...c41 Det kommer av dialekt. (Ikke at det ikke er feil, men det er ikke et oppkonstruert ord.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 3. september 2024 #5288 Del Skrevet 3. september 2024 Det heter ikke å gi slack. Det heter å gi slakk, som å gi slakk på tauet til båten. https://naob.no/ordbok/slakk_2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #5289 Del Skrevet 3. september 2024 Violetta skrev (7 minutter siden): Det heter ikke å gi slack. Det heter å gi slakk, som å gi slakk på tauet til båten. https://naob.no/ordbok/slakk_2 Du ser at noen av eksemplene der skriver det med ck som på engelsk? Anonymkode: 41cbc...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #5290 Del Skrevet 6. september 2024 CDen har fått en renessanse. Og skal man tro ekspertene, er det flere grunner til at den nå tar over musikktronen etter LPen "Falck forteller at han har 30.000 LPer og 30.000 CDer, og mener at CD-lyden er den «riktigste lyden». " "– CDen er et overlegent format lydmessig, og jeg syens de er pene å se på. Hvis du ser på kunstverket LP vs. Cd, er det ingen tvil om at LP er et vakrere produkt..." Det heter CD-er og LP-er, ikke CDer og LPer. I tillegg er det andre unødvendige skrivefeil, for eksempel "Cd" og "syens". Anonymkode: 03ba0...1ba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #5291 Del Skrevet 6. september 2024 Violetta skrev (På 3.9.2024 den 16.04): Det heter ikke å gi slack. Det heter å gi slakk, som å gi slakk på tauet til båten. https://naob.no/ordbok/slakk_2 Det engelske uttrykket er "cut somebody some slack" og betyr det samme som å gi slakk. Begge deler er like riktig så du kan løsne grepet om perlekjedet. Anonymkode: 40630...22c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #5292 Del Skrevet 7. september 2024 Beklager hvis jeg har nevnt det før, men jeg blir irritert over at så få virker å skjønne forskjellen på "arter" og "utarter". Eller at det i det hele tatt er noe som heter "arter" - og at det først er når noe ikke arter seg som normalt men går over over styr at det utarter. Anonymkode: 30c70...749 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 7. september 2024 #5293 Del Skrevet 7. september 2024 (endret) Sikkert sagt før, men hvorfor sier noen "hate på"? Hvor kommer det fra? Det er ikke engelsk heller. Det heter "jeg hater Kåre". Ikke "Jeg hater på Kåre" Endret 7. september 2024 av Isambard 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #5294 Del Skrevet 9. september 2024 Isambard skrev (På 7.9.2024 den 17.59): Sikkert sagt før, men hvorfor sier noen "hate på"? Hvor kommer det fra? Det er ikke engelsk heller. Det heter "jeg hater Kåre". Ikke "Jeg hater på Kåre" Det var en periode amerikanske influensere brukte uttrykket 'hating on' om jeg ikke husker feil. Det er like ille på engelsk som på norsk. Anonymkode: 77d0f...cbb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 10. september 2024 #5295 Del Skrevet 10. september 2024 «Mormorer» og «farmorer». Finner ikke noe annet på nettet enn mormødre og farmødre <_< 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 10. september 2024 #5296 Del Skrevet 10. september 2024 Som en her på forumet skrev: «man kan skjære alt under samme kam». Hvordan foregår det? Går det an å skjære under? O_o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #5297 Del Skrevet 11. september 2024 Det blir helt rart for meg å lese: "Jeg har ikke råd til slanke sprøyter". Hm, slanke sprøyter? Har du råd til tykke sprøyter da? Det heter slankesprøyter! (Eller egentlig så heter det vel apetittregulerende sprøyter?) Anonymkode: 49cb5...b13 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #5298 Del Skrevet 13. september 2024 Ord som blir pop fordi en tiktoker eller influenser eller en eller annen hodeløs person mener dette. SÅ lei av «demure», som nå sirkulerer. Anonymkode: 0d37a...2ab 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #5299 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ord som blir pop fordi en tiktoker eller influenser eller en eller annen hodeløs person mener dette. SÅ lei av «demure», som nå sirkulerer. Anonymkode: 0d37a...2ab Men det er jo sånn unger er da, ekstremt lettpåvirkelige. Alle snakker litt, og når trenden går over snakker de også likt, men på en annen måte. Anonymkode: 8abcc...639 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #5300 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ord som blir pop fordi en tiktoker eller influenser eller en eller annen hodeløs person mener dette. SÅ lei av «demure», som nå sirkulerer. Anonymkode: 0d37a...2ab Aldri hørt noen bruke det ordet her i Norge. Men nå følger jeg ingen sånne hjernedøde influenserbimboer heller. Anonymkode: ea9b0...5bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå