Gjest Sanne__ Skrevet 23. mars 2013 #1 Del Skrevet 23. mars 2013 Og kan fortelle hvordan det var? Jeg ønsker å vite mest mulig før jeg evt kjøper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 23. mars 2013 #2 Del Skrevet 23. mars 2013 Vet ikke helt hva du ønsker å vite? Hva du mener med "Hvordan det var" Er vel i det hele tatt som en helt vanlig eiendomshandel det? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OneLove Skrevet 23. mars 2013 #3 Del Skrevet 23. mars 2013 Jeg flyttet over fra selveier til andel. Fordel med andel: - Man slipper å betale skyhøy dokumentavgift ved kjøp. - Antall folk som leier ut i borettslaget er minimalt i forhold til sameiet. Noe som er fordel i forhold til bråk og støy. Dersom du har tenkt å bo der selv, anbefaler jeg å kjøpe andel. Dersom du vil leie ut og være mer fri, er det greiere med selveier. Ved andel, sjekk opp økonomien til borettslaget før du kjøper og kjøp der de er etablert, har høyt innskudd og lave felleskostnader. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 23. mars 2013 #4 Del Skrevet 23. mars 2013 Jeg flyttet over fra selveier til andel. Fordel med andel: - Man slipper å betale skyhøy dokumentavgift ved kjøp. - Antall folk som leier ut i borettslaget er minimalt i forhold til sameiet. Noe som er fordel i forhold til bråk og støy. Dersom du har tenkt å bo der selv, anbefaler jeg å kjøpe andel. Dersom du vil leie ut og være mer fri, er det greiere med selveier. Ved andel, sjekk opp økonomien til borettslaget før du kjøper og kjøp der de er etablert, har høyt innskudd og lave felleskostnader. Akkurat dette ville jeg også svare... Lav dokumentavgift + lite støy er store fordeler med andelsleil. slik jeg ser det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sanne__ Skrevet 24. mars 2013 #5 Del Skrevet 24. mars 2013 Akkurat dette ville jeg også svare... Lav dokumentavgift + lite støy er store fordeler med andelsleil. slik jeg ser det. Mener du at man velger sine beboere med omhu? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
langbein86 Skrevet 24. mars 2013 #6 Del Skrevet 24. mars 2013 Mener du at man velger sine beboere med omhu? Nei, men selveierleiligheter blir ofte leid ut til folk som ikke har mulighet til å kjøpe selv. Da blir det ofte mye ungdommer/unge voksne som fester og bråker 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 24. mars 2013 #7 Del Skrevet 24. mars 2013 Mener du at man velger sine beboere med omhu? Jeg vet ikke helt hva du mener med dette. Men mitt poeng er bare at det er mindre bråk, og det ser generelt bedre ut i fellesområder etc. når de som bor der også eier leilighetene. Kollektiver er f.eks. ofte en kilde til bråk... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montefalco Skrevet 24. mars 2013 #8 Del Skrevet 24. mars 2013 Det man må sjekke ved kjøp av andelsleilighet er andel fellesgjeld. Har borettslaget høy fellesgjeld, kan det være grunn til å tenke seg om. Med høy fellesgjeld mener jeg over 75% av leilighetens verdi. Ut over det, er det ingen grunner til å se borettslag som en dårligere eierform enn eierseksjonssameier når en kjøper for å bo de selv. Snarere tvert imot. I og med at de fleste som bor i borettslagsleiligheter eier selv, vil det ofte være større interesse for et godt bomiljø enn i sameier der mange leiligheter leies ut. Mange misforstår og tror kostnadene er mye høyere i borettslag enn i eierseksjonssameier. Det stemmer ikke. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 25. mars 2013 #9 Del Skrevet 25. mars 2013 Det man må sjekke ved kjøp av andelsleilighet er andel fellesgjeld. Har borettslaget høy fellesgjeld, kan det være grunn til å tenke seg om. Med høy fellesgjeld mener jeg over 75% av leilighetens verdi. Ut over det, er det ingen grunner til å se borettslag som en dårligere eierform enn eierseksjonssameier når en kjøper for å bo de selv. Snarere tvert imot. I og med at de fleste som bor i borettslagsleiligheter eier selv, vil det ofte være større interesse for et godt bomiljø enn i sameier der mange leiligheter leies ut. Mange misforstår og tror kostnadene er mye høyere i borettslag enn i eierseksjonssameier. Det stemmer ikke. De kan vel heller være litt lavere, da man ofte får gode rabatter og fellesgjelden ofte har lavere rente enn det man kan greie ved å finansiere selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mars 2013 #10 Del Skrevet 25. mars 2013 Grunnen til at det er mindre utleie i andelsleiligheter enn i eierseksjonssameier er at i sistnevnte så må ikke styret godkjenne utleie og leieboer. Det er dermed fritt frem. Har man da et sløvt styre og enda støvere utlevere så får man bråk og rot i fellesganger. Har man et aktivt styre som slår ned på tilløp til rot og etter første gang det er bråk blir man kvitt problemet også i sameiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 25. mars 2013 #11 Del Skrevet 25. mars 2013 I en andelsleilighet, er det et styre. En av oppgavene til styre er å sikre utvendig vedlikehold av boligen. De sjekker eks piper når detver nødvendig. Skifter vinder ol. (dette er selvfølgelig ikke gratis) dersom du er alene og ikke praktisk anlagt , er dette en ekstra trygghet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montefalco Skrevet 25. mars 2013 #12 Del Skrevet 25. mars 2013 I en andelsleilighet, er det et styre. En av oppgavene til styre er å sikre utvendig vedlikehold av boligen. De sjekker eks piper når detver nødvendig. Skifter vinder ol. (dette er selvfølgelig ikke gratis) dersom du er alene og ikke praktisk anlagt , er dette en ekstra trygghet. Det samme gjelder eierseksjonssameier, så her er det ikke noe forskjell. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 25. mars 2013 #13 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Det samme gjelder eierseksjonssameier, så her er det ikke noe forskjell. Jo. Her er det absolutt en veldig stor forskjell til og med. Et styre i et andels/borettslag, har mye bedre lover og regler å forholde seg til. Et styre i et andels/borettslag kan også forhandle frem langt bedre vilkår på lån, da bankene her kan ta pant i bygningsmassen. Hvilket de ikke kan gjøre i et vanlig eierdelt sameie. Endret 25. mars 2013 av Østlandet 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest suphadupha Skrevet 26. mars 2013 #14 Del Skrevet 26. mars 2013 Og kan fortelle hvordan det var? Jeg ønsker å vite mest mulig før jeg evt kjøper. Mange borettslag praktiserer også forkjøpsrett. Undersøk dette hvis du skal by :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sanne__ Skrevet 26. mars 2013 #15 Del Skrevet 26. mars 2013 Mange borettslag praktiserer også forkjøpsrett. Undersøk dette hvis du skal by :-) Kan man melde seg inn i et borettslag når som helst i livet og ca hvilke vilkår gjelder da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #16 Del Skrevet 26. mars 2013 Kommer an på borettslaget. USBL og OBOS er det fritt fram å melde seg inn i. Da får man jo også mulighet til selv å benytte forkjøpsrett, og opparbeider seg ansiennitet. Anonym poster: 9798fe6f75684c832f2bf59b2eacadff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 26. mars 2013 #17 Del Skrevet 26. mars 2013 Det samme gjelder eierseksjonssameier, så her er det ikke noe forskjell. Ja hvis du kjøper leilighet i en blokk, men ikke hvis du kjøper selveid del av rekkehus, tomannsbolig eller enebolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montefalco Skrevet 27. mars 2013 #18 Del Skrevet 27. mars 2013 Ja hvis du kjøper leilighet i en blokk, men ikke hvis du kjøper selveid del av rekkehus, tomannsbolig eller enebolig. I prinsippet ingen forskjell på tomannsboliger / rekkehus heller. Lovverket gir styret de samme fullmaktene for vedlikehold etter begge lover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montefalco Skrevet 27. mars 2013 #19 Del Skrevet 27. mars 2013 Jo. Her er det absolutt en veldig stor forskjell til og med. Et styre i et andels/borettslag, har mye bedre lover og regler å forholde seg til. Et styre i et andels/borettslag kan også forhandle frem langt bedre vilkår på lån, da bankene her kan ta pant i bygningsmassen. Hvilket de ikke kan gjøre i et vanlig eierdelt sameie. Det er svært liten forskjell på lovverket. I det alt vesentlige er alle regler vedrørende vedlikehold av eiendomsmassen like. Du har rett i at borettslagslånene som oftest er bedre enn lån til eierseksjonssameier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 27. mars 2013 #20 Del Skrevet 27. mars 2013 Det er svært liten forskjell på lovverket. I det alt vesentlige er alle regler vedrørende vedlikehold av eiendomsmassen like. Du har rett i at borettslagslånene som oftest er bedre enn lån til eierseksjonssameier. Jeg snakker ikke om pengene å betale, men at noen andre har ansvar for å følge opp, sjekke og evt hente inn anbud på arbeidet som skal utføres. Eks hvis pipa lekker i en selveid bolig, må du selv oppdage det og bestille arbeidsfolk. I et borettslag vil de etter en viss tid (år) bli sjekket. Du slipper ansvaret. Ofte er det også en vedlikeholdsplan i et borettslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå