Gå til innhold

Låne p-piller av en venninne?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært så dum at jeg rotet med hvor mange p-pillebrett jeg hadde igjen, og nå er jeg tom. Resepten min er oppbrukt, og jeg skal egentlig begynne på et nytt brett i morgen. Spørsmålet mitt er da om det vil fungere å låne et brett av et annet merke av en venninne? Vil jeg være beskyttet da, eller trenger kroppen en ny innkjøringsperiode først? Jeg går på Loette, venninnen min bruker Diane (som jeg også brukte før). Noen som vet?

Anonym poster: b36eb9b4f58888dcb3b33b3cf556cc70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ber du ikke legen din om en resept?

Skrevet

I følge pakningsvedlegget til Diane, gjelder følgende ved overgang fra annen p-pille:

"Du bør begynne med Diane dagen etter den siste aktive tabletten (21 tabletter) på det nåværende pillebrettet. Du kan også starte senere, men aldri senere enn dagen etter den p-pillefrie perioden (eller dagen etter den siste inaktive p-pillen (28 tabletter))."

Det vil si at jeg vil tro du kan begynne rett på Diane nå som du er tom for Loette.

Når det er sagt, er Diane en veldig sterk p-pille, og den er forbundet med flere komplikasjoner enn andre p-piller. Den er jo heller ikke først og fremst en p-pille, og skal egentlig brukes kun når man har problemer med f.eks. acne.

Og, det er jo de første tre mnd av bruken av en ny pille som er mest knyttet til bivirkninger, så å hoppe fra merke til merke er jo ikke anbefalt.

Men, for all del, må man, så må man vel, og å låne et helt brett av noen andre er uansett et bedre alternativ enn en bekjent av meg som "bommet" piller fra venninner hver eneste dag - uten å bry seg om merket. Hun gikk med andre ord på forskjellige piller hver eneste dag, og hvis hun ikke var med venninner som hadde p-piller, ja, da tok hun ikke p-piller den dagen. Et under at hun ikke ble gravid...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Diane er en gnaske så spesiell type p-pille, egentlig så er det ikke en direkte p-pille heller. Så jeg ville ikke ha gått over til Diane når du egentlig bruker Loette. Da må du jo fortsette på Diane. Hvorfor ikke ta en ukes pause, få blødning og ringe legen for en ny resept?

Anonym poster: bf2269012d22f4d17fbe7268da3bf5df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, heller brukt kondom de neste ukene og få en resept å mandag.

Anonym poster: 7d0142a62f67c7e8d192241a2ccb4ccb

Skrevet

Jeg har gått på Diane. Diane er ikke p-pille, det er kvisemiddel som tilfeldigvis har prevensjonsvirkning. Det er økt risiko å bruke Diane pga hormonnivået.

• Liker 1
Skrevet

Nei det ville jeg ikke gjort.

Du skal ikke bruke legemidler som ikke er forskrevet for deg. Det er en grunn til at sånt er på resept, man skal ikke begynne på reseptbelagte legemidler uten samråd med lege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...