Gå til innhold

Spørsmål om kommunallån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg få kommunallån(statlån)? Må det være i forbindelse med Husbankfinalsiering for å få lån? Kun til nye hus/leiligheter? Kan jeg låne til egenkapital?

Anonym poster: 3f5cb2287e74880dd5667196fd361f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dumt å låne til egenkapital. Har du ikke 15% egenkapital må du spare først. Så kjøpe.

Det er ikke kun for bankens skyld det stilles 15% sikkerhet, det er like mye for din egen del, da det å ha spart opp penger er et hint om at du har råd til leiligheten. Hvis du låner 100% skal det nesten ikke et snev til av fall i boligpriser før du har mer i lån enn boligen er verdt. Det holder med en dårlig megler omtrent. Og da er du skikkelig stuck.

Anonym poster: eb2621c1e23b9f2c2dac08c98b152432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis du ser bort fra moralprekenen ovenfor ...

Startlån er en ordning fra husbanken som kommunene administrerer. Du kontakter boligavdelingen i din kommune - de har søknadssjema og hvilke krav som stilles.

Det er ikke nødvendig at det er en ny bolig - jeg tror du blander sammen to forskjellige ordninger: husbankfinansiering av husbygging og ordningen med kommunalt startlån. Ordningen med kommunalt startlån skal være for de som er vanskeligstilt på boligmarkedet. Man kan få 100% finansiering opptil en viss inntekt, og toppfinansiering for 15 til 25 % uten inntektsbegrensning. Det har vært varslet en innstramning av reglene som ble løsnet på for noen år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.husbanken.no/lan/soke-startlan/'

https://tjenester.husbanken.no/startsok/index.do

Disse to linkene skulle være svar på alle de spørsmål du måtte ha, hvis ikke bør du ta direkte kontakt med kommunen for å høre om hvordan de gjør det.

Om det er uansvarlig å fullfinansiere kommer jo helt an på situasjonen. Hvis man må ut med en 10-14 000 i leie i måneden, så er det f.eks. svært vanskelig å spare opp store summer ved siden av, mens man kanskje helt fint kan betjene et lån. Og ja, noen steder er ikke 10-14 000 en usannsynlig sum for å leie.

Anonym poster: 46e0595085a9f52ec71123bf922adaf3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er dumt å låne til egenkapital. Har du ikke 15% egenkapital må du spare først. Så kjøpe."

Jeg kjenner noen ungdommer som har kjøpt seg hus uten egenkapital, men de har kaunist som sikkerhet, og det jeg ikke. Da er startlån andre altanativ. Boligene koster mye, det snakker om millioner. det vil si jeg må ha egenkapital på noen hundre tusen kr. Hvor mye klare jeg å spare for å få egenkapital når jeg i tillegg må betale husleier? Det snakk om flere år, og jeg tapper penger også på å leie. Eg vil heller betale renter og avdrag på lånet og huset er mitt enn å bruke til husleie.

Anonym poster: b6c1e9d9ced0f5491d478049c16b1f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...