AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #1 Skrevet 21. mars 2013 Dere som spiser lavkarbo og spiser mye fett, er det kun en - og fler-umettet fett dere spiser sånne enorme mengder av? Leste et sted at man helst ikks skal innta mer enn 20-30 gram mettet fett hver dag. Og hvor lavt i karbo må man ligge for at alt dette fettet ikke skal gjøre at man legger på seg...? (hvis det spørsmålet ga mening) Anonym poster: 2a03ffe102cc024ef8342fa658f79f47
Scherbatsky Skrevet 21. mars 2013 #2 Skrevet 21. mars 2013 (endret) Jeg spiser mellom 20-30g karbohydrater hver dag, og jeg spiser til jeg er mett. "Fettkildene" mine er vanligvis kokosolje til steking, olivenolje til mozzarella- og tomatsalat, avocado til det meste, og litt smør for smakens skyld. Av og til blir det et part stykker bacon på toppen av burgeren, men ellers lite av det (rett og slett fordi det finnes for mye annen god mat). Er besatt av avocado for, som jo er en veldig god fettkilde. Alt med måte gjelder uansett hvordan man spiser. Hvorvidt det du skriver er riktig, skal jeg la noen smartinger som kan litt mer om fett, sammensetningen, glycerider etc. ta seg av. Endret 21. mars 2013 av Scherbatsky
Løvetanten Skrevet 21. mars 2013 #3 Skrevet 21. mars 2013 (endret) Det jeg reagerer på er "enorme mengder"... Hva mener du? Noe sånt som dette (dette er forresten frokosten min. Litt olje på frokostblandingen er ikke nok for en ihuga lavkarber ): Endret 21. mars 2013 av Løvetanten 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #4 Skrevet 21. mars 2013 Det jeg reagerer på er "enorme mengder"... Hva mener du? Noe sånt som dette (dette er forresten frokosten min. Litt olje på frokostblandingen er ikke nok for en ihuga lavkarber ): å satan jeg ble kvalm................ har de flådd en spekkhogger? Anonym poster: 9b5c6e0ea28089962fe516e84ce49923 1
Løvetanten Skrevet 21. mars 2013 #5 Skrevet 21. mars 2013 (endret) å satan jeg ble kvalm................ har de flådd en spekkhogger? Anonym poster: 9b5c6e0ea28089962fe516e84ce49923 Om-nom-nom. Lavkarbo Det er sånn det er. Spør VG!! Endret 21. mars 2013 av Løvetanten 3
Anglofil Skrevet 21. mars 2013 #6 Skrevet 21. mars 2013 (endret) Enorme mengder? Jeg bruker stort sett rapsolje, kokosolje, olivenolje eller meierismør (saltet og usaltet) i matlaging. Resten av fettet får jeg stort sett fra f.eks spekemat, kjøttdeig i stedet for karbonadedeig, fete oster osv, men jeg drikker ikke akkurat fett nei, og ikke spiser jeg bacon heller hver dag. Tror nok en del har fått et ganske feil bilde av lavkarbere utfra hvordan VG har hatt en tendens til å fremstille oss. Joda, jeg vet om folk som faktisk har drukket baconfett, men det tror jeg hører med til sjeldenhetene. Jeg spiser mellom 15-20 karber hver dag, men grensa er svært individuell, det må man nesten finne ut av selv. Noen kan spise 140 karber, andre 20. Mvh Yvonne Endret 21. mars 2013 av Yvonne 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #7 Skrevet 21. mars 2013 Med enorme mengder så mener jeg at jeg har lest både her og ellers at når man spiser lavkarbo så fråtser man i fett; og at mye fett ikke har noe å si med tanke på å gå i overskudd kalorimessig så lenge man spiser lite nok karbohydrater. Anonym poster: 2a03ffe102cc024ef8342fa658f79f47 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #8 Skrevet 22. mars 2013 Altså; det jeg lurer på: Dere som snakker om lavkarbo i forbindelse med vektnedgang sier at man kan spise mye fett på lavkarbo uten at det da gjør at man havner i kalorimessig overskudd pga dette fettet. Hvor lavt må man ligge på karbonivå da for at dette skal "gjelde", og gjelder det da både mettet og umettet fett? Jeg spiser per definisjon lavkarbo; mellom 100 og 150g hver dag. Ca 100 g fett (og da er det 50/50 av mettet og umettet fett, men ikke trans), og ca 150g protein Når jeg spiser sånn så havner jeg som regel på en ca 2- 2200kcal per dag, og dette er jo egentlig for mye med tanke på å ned. Jeg trener/ beveger meg en del, så går ikke opp av dette, men har problemer med å ligge så innmari mye lavere enn 1800-2000 hvertfall. Spiser så godt som ikke sukker (bare det som evt er i yoghurt e.l) og drikker alkohol kanskje en gang annenhver måned. Anonym poster: 2a03ffe102cc024ef8342fa658f79f47
Løvetanten Skrevet 22. mars 2013 #9 Skrevet 22. mars 2013 Du må ligge så lavt i karbohydratinntak at kroppen din lærer seg å brenne fett like effektivt som karbohydrater. Det er en varierende grense for alle. Atkins sier at ved 20 g er du ketogen, men du brenner fett uten å være i ketose også. Du bør heller bare prøve deg frem med karbohydratinntaket. Holder du vekta så ligger du akkurat. Vil du ned så kan du kutte. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #10 Skrevet 22. mars 2013 Men dersom man kun reduserer karbohydratinntaket uten å komme i ketose, men samtidig ligger litt i underskudd totalt sett kalorimessig så vil vel et lavt karboinntak virke positiv uansett om man ikke kommer seg sååå lavt ned? Anonym poster: 2a03ffe102cc024ef8342fa658f79f47
Løvetanten Skrevet 22. mars 2013 #11 Skrevet 22. mars 2013 Men dersom man kun reduserer karbohydratinntaket uten å komme i ketose, men samtidig ligger litt i underskudd totalt sett kalorimessig så vil vel et lavt karboinntak virke positiv uansett om man ikke kommer seg sååå lavt ned? Anonym poster: 2a03ffe102cc024ef8342fa658f79f47 Så det du spør om er om du kan spise lavkalori-lavkarbo?
Redbull Skrevet 22. mars 2013 #12 Skrevet 22. mars 2013 Enorme mengder? Jeg bruker stort sett rapsolje, kokosolje, olivenolje eller meierismør (saltet og usaltet) i matlaging. Resten av fettet får jeg stort sett fra f.eks spekemat, kjøttdeig i stedet for karbonadedeig, fete oster osv, men jeg drikker ikke akkurat fett nei, og ikke spiser jeg bacon heller hver dag. Tror nok en del har fått et ganske feil bilde av lavkarbere utfra hvordan VG har hatt en tendens til å fremstille oss. Joda, jeg vet om folk som faktisk har drukket baconfett, men det tror jeg hører med til sjeldenhetene. Jeg spiser mellom 15-20 karber hver dag, men grensa er svært individuell, det må man nesten finne ut av selv. Noen kan spise 140 karber, andre 20. Mvh Yvonne Kan ikke du skrive hvordan en typisk dag ser ut hos deg, matmessig? 1
Anglofil Skrevet 22. mars 2013 #13 Skrevet 22. mars 2013 Kan ikke du skrive hvordan en typisk dag ser ut hos deg, matmessig? Ja, klart! Til frokost blir det ofte kokte egg eller lignende. Frokost er det vanskeligste måltidet for meg som lavkarber fordi jeg ikke kan spise vanlig kjøpebrød (noe jeg egentlig elsker), og lavkarbobrød generelt smaker pyton. Så det blir kanskje to kokte egg, noen skiver morrpølse eller annen spekepølse, og et par papriasticks for å få kroppen i gang. Til lunsj blir det ofte middagsrester (jeg er glad i å lage ulike ovnsbakte retter med ost, tomat- eller ostesaus og f.eks grønnsaker, storfekjøtt eller kylling til middag som jeg da også spiser til lunsj dagen etter). Ellers lager jeg ofte omeletter. Tror det er mest den lunsjretten jeg spiser mest, kanskje fordi man kan variere så mye, med og uten ost, med og uten bacon, med og uten skinke, med og uten grønnsaker av ulik type, stekt i meierismør. Til middag går det mye i ulike typer fisk, storfekjøtt, kylling, kalkun eller vegetar. Stekes i meierismør. Her spiser jeg egentlig veldig likt som før jeg var lavkarber, eneste er at jeg bytter ute siderettene som poteter, ris og pasta med erstatninger som ulike grønnsaksmoser, lavkarbopasta (kun i svært små mengder, fungerer ikke for alle), en liten potet (jada, synder litt, men spiser aldri mer enn 15-20 karber). I uken som kommer skal jeg blant annet ha panert torsk, stekte kyllinglår, sitronkylling, pølseform, pastagrateng m/bolognesesaus, pannekaker og vegetarpai til middag. Jeg er ofte sånn at jeg "sparer" karbene til middag, da kan jeg nemlig ta litt eksta saus og ikke være så forsiktig med den ene poteten. Det handle om å være måteholden, ikke nødvendigvis å kutte ut alt. Hver lørdag lager jeg alltid noe godt, da tenker jeg ikke så mye over karbeinntaket så lenge det jeg lager uansett har relativt lavt karboinntak. Jeg har laget alt fra hjemmelaget snickers til sorbétis til havrekjeks, alt ettersom lysten er der. Jeg skal jo leve litt også. Spiser også en del Q-Skyr hvis jeg trener, f.eks på jobb før trening. Det tar en del av karboinntaket, så det spiser jeg som regel før trening, eventuelt etter, alt ettersom jeg er sulten. Mellommåltider er ofte paprika, av en eller annen grunn. Kanskje fordi de er så lett tilgjengelige, og de er jo gode også! De knasker jeg ofte på hvis jeg blir småsulten, f.eks på korte jobbvakter. Mvh Yvonne 2
Gjest Sunheart Skrevet 22. mars 2013 #14 Skrevet 22. mars 2013 Ja, klart! Til frokost blir det ofte kokte egg eller lignende. Frokost er det vanskeligste måltidet for meg som lavkarber fordi jeg ikke kan spise vanlig kjøpebrød (noe jeg egentlig elsker), og lavkarbobrød generelt smaker pyton. Så det blir kanskje to kokte egg, noen skiver morrpølse eller annen spekepølse, og et par papriasticks for å få kroppen i gang. Har du smakt lavkarbo brødet de har på rema 1000. Hvit og blå pakke? Smaker helt fortreffelig Eneste lavkarbobrødet som smaker kjempegodt
Gjest Hikken Skrevet 22. mars 2013 #15 Skrevet 22. mars 2013 Har du smakt lavkarbo brødet de har på rema 1000. Hvit og blå pakke? Smaker helt fortreffelig Eneste lavkarbobrødet som smaker kjempegodt Lavkarbobrødet de selger på Ica og Rimi smaker også supert ( synes jeg og har 2 karber per skive
Gjest Sunheart Skrevet 22. mars 2013 #16 Skrevet 22. mars 2013 Lavkarbobrødet de selger på Ica og Rimi smaker også supert ( synes jeg og har 2 karber per skive Er det det med sort og rød innpakning? Er nr to på lista her, men ingenting slår brødet på rema :D
Gjest Hikken Skrevet 22. mars 2013 #17 Skrevet 22. mars 2013 Er det det med sort og rød innpakning? Er nr to på lista her, men ingenting slår brødet på rema :D Jeg skal prøve ut brødet til rema om jeg finner det Nei det er i en blå pose. Tror det er fra Norgesbakeriet
Miss Lucky Skrevet 22. mars 2013 #18 Skrevet 22. mars 2013 Er det Fedon brødet på rema dere mener ? Jeg elsker det, og alle andre (som ikke er lavkarbere) er stor fan av det også
skruf Skrevet 22. mars 2013 #19 Skrevet 22. mars 2013 Lavkarbobrødet de selger på Ica og Rimi smaker også supert ( synes jeg og har 2 karber per skive Jeg kjøpte Ingers lavkarbo, det var kjempegodt!!
Gjest Hikken Skrevet 22. mars 2013 #20 Skrevet 22. mars 2013 Jeg kjøpte Ingers lavkarbo, det var kjempegodt!! Har hun lavkarbobrød? Har kun sett Ingers Superrug eller noe i den duren? Dog spiser jeg ikke så veldig mye brød, er hekta på osteknekkis!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå