Gå til innhold

Hvilken etasje skal dere skjære i...?

Gjest anonym

Hvilken etasje i kaken skal dere starte med...?  

1 stemme

1. 1. Hvilken etasje i kaken skal dere starte med...?

• Den nederste
      25
    • Den i midten
      2
    • En eller annen
      1
    • Hakke peiling.....
      8

Anbefalte innlegg

Logisk forklaring på at alle tror at kaken velter hvis man ikke begynner nederst...?

Jeg ville trodd at kaken var mer stabil dersom den hadde mer vekt i bånn enn på toppen, men jeg var aldri verdensmester i matte, da.....

Forklaring...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Logisk forklaring på at alle tror at kaken velter hvis man ikke begynner nederst...?

Jeg ville trodd at kaken var mer stabil dersom den hadde mer vekt i bånn enn på toppen, men jeg var aldri verdensmester i matte, da.....

Forklaring...?

Det ville jeg tro også, tror også at vi skal begynne å skjære i midten ettersom vi skal ha 3 etasjer og toppetasjen skal spares... Blåser i om det er vanlig å begynne nederst her "assa" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi skal ha etasjekake, så da spiller det ingen rolle hvor vi begynner å skjære. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi skal ha etasjekake' date=' så da spiller det ingen rolle hvor vi begynner å skjære. 8)[/quote']

Det spiller vel strengt tatt ingen rolle uansett :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing, men jeg ser at en del skal fryse ned den øverste etasjen for å spise den på ettårsdagen. Kan en virkelig fryse en kake, og forvente at den er like god året etter? :o Da tenker jeg spesielt på de kakene som er fulle av krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: du er flink til å kome på ting å lure på Tex!

Me hadde ikkje planlagt det på førehand, men skar i den nedste etasjen (hadde 3). At det er lettare å velte kaka viss du skjer i 2. eller 3. etasje er jo rett og slett fordi desse to berre står på eit stativ, medan den nedste etasjen er godt planta på bordet...

Når det gjeld å fryse ned den øvste etasjen så gjorde me det, men eg ville ikkje ha ete kake som hadde vore frosen i eit år (endå me hadde sjokoladekake, og ingen krem), så me åt den etter å ha vore gifte i 1 månad... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten avsporing' date=' men jeg ser at en del skal fryse ned den øverste etasjen for å spise den på ettårsdagen. Kan en virkelig fryse en kake, og forvente at den er like god året etter? :o Da tenker jeg spesielt på de kakene som er fulle av krem.[/quote']

Jeg lurte også på det... :oops:

Og hva hvis en av gjestene skulle finne på å forsyne seg av den øverste delen?

...unnskyld avsporingen... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fryse ned krem er ikke noe problem :wink:

Men ville ikke latt den ligge lenger enn18 mnd.

Jobbet på konditori/bakeriutsalg med tett samarbeidmed bakeri i flere år. Vi solgte også kaker til kunder, noe vi selvfølgelig opplyste om..å har aldri fått en klage. Eneste som vil skje er at dersom man har marsipan vil denne kunne bli litt bløt fordi den trekker til seg fuktighet fra kaka. Det smaker like godt. :wink: Dersom man har krem vil denne bli litt fortere "tørr".Men toppetasjen på en bryllupskake holder vel ikke lenger enn en dag før den er spist opp, så her er det ingenting å bekymre seg over :-)

(Vil opplyse om at vi bevisst fryste ned kaker til spesielle dager som f.eks påskeaften. Bakeriet hadde da for mye å gjøre til å bake kaker, bare brødvarer. Folk er nemlig desperate etter brød og loff i påska(og julaften). Derfor bestillte vi inn det vi hadde lagringsmulighet til av bløt-og marsipankaker, frøs ned og det meste ble utsolgt på Påskeaften. :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke de fleste klar over at toppen skal spares da :klø: Hvis ikke..pynt toppen mye og kjempedelikat..da er det ingen som tør å skjære i den :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke de fleste klar over at toppen skal spares da :klø:

Jeg vet ikke om det er allmennkunnskap, og at det bare er meg som vet utrolig lite om bryllupsskikk-og-bruk, men jeg ville i hvert fall ikke tatt for gitt at gjestene visste at toppen skulle spares.

Overpynting var et godt råd - men det kan vel alltids være noen frekkinger som gjerne vil ha den fineste pynten også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at kaketoppen skal spares jeg..... Vi er ingen kakemomser heller, så det gjør ingen ting.

Vi har planer om å starte øverst vi. Så den øverste delen inneholder vår favoritt smak. Har 3 forskjellige smaker, har 3 etg.

Jeg håper da kaken tåler at man skjærer i den fra toppen og ned også :wink:

Siden vi har forskjellige smaker, regner jeg med at det blir tatt av hver etg. Så det er ingen vits i å spare noen ting... Det må i så fall bare bli til dagen derpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke være noe problem å starte øverst..kaka velter ikke. En bryllupskake er såpass tung at den fint tåler litt skjæring i toppen. Ikke noe å bekymre seg over. Man Skal jo skjære kaka..ikke presse. Mitt tips er: bruk knivspissen og "kjør den ned" først så skjærer dere resten..ikke bruk hele eggen med en gang. Da blir kakestykket pent, uten at dere drar med all mulig pynt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...