Gjest TrickyA Skrevet 22. mars 2013 #21 Del Skrevet 22. mars 2013 Veldig ensidig kosthold. Hva er sunt med kjøttdeig? Baguetter? Selv om du skriver grove bagutter, så les på pakken. Kjøttbollene du nevner, hva er i de? Les på pakken. hadde jeg giddet, så skulle jeg smuldret opp det du skrev. Hvor er grønnsakene, frukten? Du plukker billig, og det er mye sisteklasses mat. Vel, du kan leve slik en kort periode,men ikke på lang sikt Du skriver variert og sunt. Bare tull Anonym poster: ea0c61148e4e051af833ef885fbaa16b Jeg baker mine egne rundstykker, men før dette kjøpte jeg baguetter en liten periode. Utrolig mange kjøper brød, og det er liten forskjell på innholdslisten til den og til baguettene. Jeg spiser som regel kjøttdeig maks en gang i uken, og basert på lesning jeg har gjort skal dette være helt greit. Som jeg også skrev velger heller kyllingkjøttdeig når jeg ikke har et lite lager av kjøttdeig i fryseren. Kalkunkjøttbollene var mer et forslag enn en del av mitt kosthold ettersom dette var en inspirasjonsoversikt. Jeg spiser dette heller sjeldent. Det går fint an å lage egne kalkunkjøttboller for samme prisen uansett ;-) Jeg skjønner ikke hvorfor du er så hysterisk? Jeg spiser brokkolimiks ved siden av middagen min fem dager i uken, og den inneholder ulike grønnsaker. Ja, jeg spiser mer grønt enn frukt, men kostholdet mitt er ikke blottet for frukt. Jeg foretrekker også å rokkere på ulike frukter, og drikker i tillegg spirulina med juice eller smoothie flere dager i uken. Jeg står fortsatt på at jeg spiser sunt og variert. Jeg spiser mat fra hele kostsirkelen, det er balansert, jeg er sunn og frisk - og fornøyd! Det går ikke an å smuldre opp det jeg har skrevet. Jeg tygger verken tyggis eller pastiller, drikker aldri brus eller saft, spiser ikke sukkerholdige matvarer som sjokoladepålegg, yoghurt og granola, og ikke spiser jeg grums som pølser og ferdigretter - sånne ting som mange har som vaner, og til og med forer barna sine med. Så jeg er fornøyd, og en som gjemmer seg bak anonymiteten kan ikke gjøre noen ting for å forandre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #22 Del Skrevet 22. mars 2013 hm, spennende.... Jeg føler meg... inspirert! :D Anonym poster: 97b4c54fbe19e0c33c273e93a01db0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TrickyA Skrevet 22. mars 2013 #23 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg tror at det er mulig å leve på rundt en tusenlapp i måneden hvis man har et normalt kosthold og går inn for å planlegge litt, men jeg syns ikke det du beskriver er veldig variert i forhold til det jeg er vant til. Mye av middagen jeg lager er veldig billig - jeg spiser ikke kjøtt, så kikerter, linser, ris(otto) og grønnsaker ++ i ulike varianter gjør det veldig økonomisk. Jeg spiser også en del fisk, scampi, reker, blåskjell og krabbe til kos uten at det nødvendigvis må være så dyrt. Heller ikke at jeg har laktose- og glutenintoleranse gjør det veldig mye dyrere for middagen, jeg lager alt fra bunn - alle sauser, alle supper, alt av ferske råvarer - men det går med mye penger på frokost, lunsj og kveldsmat. Feks en pakke brød koster nesten 40kr, og en fjerdedel av pakken forsvinner på en dag. En frokostblanding koster nesten 60kr. Å kjøpe vellaget ost er heller ikke billig. Selvsagt er det mulig å bake, men jeg kan ikke kun leve på brødmat heller, og jeg har ikke tid å bake absolutt alt. Eller kun leve på havregryn eller smoothie til frokost. Jeg vil hvertfall heller bruke en tusenlapp ekstra på mat for å ha frihet til å spise sunt og godt, glede meg over maten min, og heller stramme inn på andre poster. Jeg har ikke hevdet at jeg spiser mer variert enn alle andre, men at det går an å leve på en tusenlapp og spise fisk, kylling, grønnsaker, kornprodukter osv,. fremfor grøt, posesuppe og nudler som enkelte innbiller seg. Det var det som var poenget. Men med det sagt, spiser jeg variert nok til å få all den næringen jeg har behov for, jeg gleder meg over maten jeg spiser, og opplever ikke en følelse av at jeg ofrer noe. Alle har ulike smakspreferanser, og det er naturlig at alt jeg spiser ikke nødvendigvis er noe et annet menneske vil kunne glede seg over. For eksempel liker jeg ikke annen sjømat enn laks og sei. Jeg liker ikke mat som linser, kikerter og nøtter. Jeg er laktoseintolerant så drikker ikke melk og spiser ikke yoghurt. Ikke er jeg spesielt glad i sauser og supper. Jeg er glad i brødmat til frokost og gjerne til kvelds, havregryn er sunt og kan varieres for bedre smak med å tilsette kanel, epler o.l., men kan ikke drikke smoothie som frokost, da blir jeg ikke mett. Det er klart man skal få prioritere selv! Jeg får alle mine behov møtt for denne tusenlappen på det dagligdagse plan, og prioriterer heller det jeg sparer på dette på noe annet. Jeg er ikke den mest matinteresserte så jeg har ikke behov for å eksperimentere eller prøve noe nytt så veldig ofte. Men føler det er viktig å understreke at jeg ikke kjedes av maten jeg spiser, og at jeg ikke ofrer noe. Jeg har bare vært bevisst på å handle der det er billigst og å slå til ved tilbud, samt bake en del selv fremfor å kjøpe ferdigretter eller -ingredienser. At andre kan ha det annerledes er en selvfølgelighet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #24 Del Skrevet 22. mars 2013 Helt fantastisk! Kom gjerne med flere middager om du gidder. Jeg lurer på prisene du har skrevet opp, de er lavere enn normalt. Jeg bor rett utenfor Oslo og First price stor pakke kyllingfilet koster 130 kr på min Kiwi. Den billigste Jarlsbergen får jeg på Rema til 76 kr. En pose gulrøtter koster minimum 18 kr. Brokkolimiksen fra Rema koster 26 kr her. Selvom det ikke er mange kronene mer per vare blir det jo noen tiere etterhvert. Jeg lurer på om butikkene selv velger pris? (Jeg trodde alle i kjeden måtte ha samme pris) Anonym poster: 84a03106c0abde770fedc55aa373f510 brokkolimix fra coop . kjøpt på coop prix koster 10-12 kr. Anonym poster: d6291f80c44ec1944aed26e0a43dad11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sitronmelisse Skrevet 22. mars 2013 #25 Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Litt lite fisk på menyen din? Bare laksefileter jo. Vil 10 laksefileter i måneden dekke vitamin- og omegabehovet, mon tro? Edit: jeg måtte google litt og fant ut at laks er veldig rik på omega3 og det som trengs. Fin link her: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8082029 Men de anbefaler: "Fisk inneholder nyttig fett, vitamin D, jod og selen. Vårt råd er at folk spiser fisk ofte, gjerne tre ganger i uka. Varier fiskesortene og velg helst fisk som er merket med MSC eller KRAV. Da har du gjort noe bra både for deg selv og for miljøet, Anna Karin Lindroos, sjef for livsmeddelsdatabasen på Livsmedelsverket." Endret 22. mars 2013 av Sitronmelisse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 22. mars 2013 #26 Del Skrevet 22. mars 2013 [...]men at det går an å leve på en tusenlapp og spise fisk, kylling, grønnsaker, kornprodukter osv,. fremfor grøt, posesuppe og nudler som enkelte innbiller seg. Det var det som var poenget. Jeg har bare vært bevisst på å handle der det er billigst og å slå til ved tilbud, samt bake en del selv fremfor å kjøpe ferdigretter eller -ingredienser. Det er jeg helt enig i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå