Gjest TrickyA Skrevet 20. mars 2013 #1 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Etter flere påstander i en diskusjon her på KG om at det var umulig å spise sunt for rundt 1000-lappen i måneden, har jeg laget denne tråden for å motbevise en slik tåpelig påstand. Så lenge du tenker økonomisk, følger litt med på reklame/tilbud og er bevisst, er det fullt mulig å spise billig, og samtidig sunt - og til og med litt økologisk om du vil! Det er også mulig å spise enda billigere enn dette om man har behov. Men jeg har tatt utgangspunkt i måltider jeg spiser i løpet av en vanlig uke, og i en ekstra vanlig måned. Håper dette vil være til inspirasjon og/eller hjelp til de som nå bruker unødvendig mye penger på mat, men som enten trenger å, eller vil, kutte ned på disse kostnadene. Også kan man se at det er, eller kan skapes litt rom økonomisk for å lage et mer spesielt måltid av og til (f.eks. tikka masala, pizza, taco, o.l.) Med min matplan har jeg demonstrert hvordan jeg spiser sunt, variert, og billig for totalt: 1 080,8 kr i måneden: Frokost: * Havregrøt med kanel og øk. eplebiter/frosne bær/øk. syltetøy, x3 dager.1 pk havregrøt = 10 kr1 økologisk bringebærsyltetøyglass, Go Eco = 25 kr hos Kiwi * Rundstykke® eller baguette® med øko syltetøy eller ost og kyllingpålegg (av og til med avokado, og evt. tomat), x4 dager. - Spiser i snitt 3-4 stk om dagen, ca. 64 stk på det meste i måneden. Jeg sparer nå en del på å bake rundstykker selv, samtidig er det sunnere og jeg bruker øko ingredienser. Bruker imidlertid regnestykket mitt før jeg begynte å bake selv:3 pk grove baguetter 6stk, koster 8 kr stk (Kiwi) = totalt 32 kr3 pk vanlige First Price 16 stk bagetter, koster 22 kr (Kiwi) = totalt 66 kr2 pk Jarlsberg ost, kjøpes fra en butikk som ligger nærmest 100 kr pr kg. Kjøper for 65-70 kr stk. = totalt 135 kr3 pk kylling/kalkunpålegg kjøpes. Pleier ofte å dele skiven i to hvis den blir overflødig på baguetten/rundtstykket. Her handler jeg veldig ofte på tilbud, f.eks. da Rema1000 hadde 3 for 2 på bl.a. kalkunpålegg hamstret jeg masse. Eller nå som Kiwi har pakker til 18,- kr stk - masse å spare. Ordinært ca. 22 kr pr pk = totalt 66,- kr. Lunsj: Som frokost, eller rundstykke/baguette med økologiske egg 1-2 ganger i uken, evt som omelett. Et glass appelsinjuice ved siden av er godt.1 pk økologiske egg 6 stk. = 20,- kr (Kiwi)1 liter kartong appelsinjuice = 6,40,- kr (Rema1000) Middag: * 1 laksefilet med 250g grønnsaker, x2-3 dager (20 kroners måltid!).Findus sitron og pepper laks m/4 stk fileter = ca. 60,- kr (Rema1000 og andre butikker). Man kan få kjøpt billigere gjerne 10 kr per laksefilet, men jeg "unner" meg denne fordi den smaker utrolig godt og saftig. Spiser ca. 10 fileter i måneden, altså 2 1/2 pakker. = ca. 150,- krBrokkolimiks (frossen) 500g, så bruker halvparten av posen per måltid = 9,30 kr pr pose (Kiwi). Bruker totalt 10 poser fast i måneden, men sleng på 2 ekstra for bruk til evt. annen rett, eller som lunsj/kvelds = ca. 112 kr. * 1 eller 1-1/2 kyllingfilet med grønnsaker eller øko- eller fullkornspasta/ris eller en søtpotet av og til. Kyllingfileten varieres ved å f.eks. en dag bruke tandoorikrydder marinert i litt yoghurt, en annen dag kan den krydres med andre ulike kryddere, en annen dag kan man surre den rundt mozzarella ost og pensle den i egg, dynke den så i litt mel før man smører pesto rundt den - kjempegodt!, x2-3 dager.1 pakke First Price kyllingfilet 1.3 kg. = 112,- (Kiwi).Denne holder i en måned, så fremt du ikke byr masse gjester på kylling. Har også gjerne en filet eller tre igjen, og da hender det jeg spiser det til kvelds eller lager kyllingwok.2 pakker økologisk GoEco fusilloni pasta, fordeler en pakke på ca. 3 måltider. 15 kr/pk (Kiwi). = totalt 30,- kr.Annet: 1 pk mozzarella 18 kr (Rema1000), 1 søtpotet ca. 10 kr, 1 pk yoghurt naturell 11 kr. * 1 pakke kjøttdeig eller kyllingkjøttdeig med øko- eller fullkornspasta og hakkede økologisk hermetiske tomater. Krydrer så med ca. en spiseskje hvitløksalt, kutter opp en gulrot i små terninger og kaster noen skiver ost jeg har revet i mindre biter inn i kjøttdeigen. Resultat: En saftig og digg spagetti. x1 dag.Kjøttdeig handler jeg omtrent alltid på tilbud, som regel for ca. 20 kr pr pakke. Hamstret f.eks. masse økologisk kjøttdeig da ICA hadde kraftig tilbud på det. Foretrekker kyllingkjøttdeig om jeg ikke har mer kjøttdeig i fryseren, det er sunnere og billigere; 16,30 kr (Kiwi). = ca. 75,- kr.1 pk hakkede hermetiske, økologiske tomater ca. 12 kr (Kiwi). Bruker halvparten, og fryser resten, så blir 2 bokser i måneden. = totalt 24 kr.1 pose med gulrøtter = ca. 15 kr. * 1 valgfri rett. Enten entrecote eller annen biff med tomater og champignon, hjemmelaget pizza, kyllingvinger, kyllingkjøttboller, kyllingwok, nachos, osv.Hamstret en god del pepperbiff for 17 kr da Kiwi hadde det som go'helg produkt (eller hva det nå heter). Prix/Coop har en kampanje/"kolleksjon" på sommeren der man får bl.a. kyllingvinger og entrecote for en veldig rimelig pris. Den valgfrie retten blir som oftest noe godt jeg har hamstret fra et tilbud eller en kampanje, eller av og til nachos, taco, hjemmelaget pizza, tikka masala. Men på en vanlig måned er dette en helt rimelig utgiftspost. F.eks:1 løvbit storfe 2 stk (30 kr Rema1000) med 2x4 tomater (8 kr) og 1x2 champignon (10 kr) fordelt på to valgfri-rett-dager, OG:1 pakke med kalkunkjøttboller (26 kr Rema1000) fordelt på to dager (frys halvparten) og litt grønnsaker fra ekstraforsyningen jeg kjøpte tidligere her oppe. = totalt 74 kr. Mellommåltid/kvelds/annet: * Mellommåltid; økologisk eple, kiwi, appelsin, gulrot, bær/smoothie, avokado e.l.Pleier å kjøpe: Ett brett med 6 økologiske epler (17,40 kr Kiwi), Ett brett med 6 stk Kiwi (15 kr Kiwi)Frosne bær; enten 1 pose jordbær (ca. 11 kr Rema1000) og 1 pose blåbær (8 kr Rema1000). Eller så handler jeg av og til skogsbærblanding til rundt 18 kr.1 avokado (14 kr Kiwi) - Til kvelds foretrekker jeg baguette/rundstykke med ost og kyllingpålegg (favoritt!), evt. litt bær med kanel og økologisk cultura. Men culturaen bruker jeg når jeg baker rundstykker, så den utgiften går under baegutter/rundstykker og er inkludert der (les mer nedenfor). Noen gang spiser jeg rester fra middag, som f.eks. spagettien, siden den retten gir mange porsjoner. Eller tacokjøttdeigsrester på baguette/rundstykke med litt ost og gastromat på toppen og smelter det i ovnen. - Annet: En liten post til varierende matvarer man kjøper som ekstra/spesiell tilbehør. For å unngå at denne posten blir for dyr og det unødvendig bør denne posten "planlegges" litt på forhånd så man har en ide på hvor mye man vil bruke her. Jeg kjøper en blokk med smør og økologisk cultura 1-2 ganger i måneden, men det har jeg ikke tatt med i regnestykket ettersom dette er ingredienser jeg bruker til å lage mine egne rundstykker fremfor å kjøpe baguetter, og summen av ingrediensene er mindre enn summen av å kjøpe baguetter (som er summen jeg har inkludert i dette regnestykket).Jeg bruker ca. 25 kr for godteri/chips/cookies/eller annet søtt eller ingredienser til å lage noe søtt selv i måneden Totalt koster maten min = 1 080,8 kr i måneden. Jeg har inkludert en del matvarer jeg ikke alltid kjøper fast hver måned (avokado, kiwi, en ekstra kyllingpålegg pakke, kjøttdeig som er dyrere enn kyllingkjøttdeigen, mozzarella ost og yoghurt til kylling, egg, bringebærsyltetøy (den varer såå lenge), og havregryn (varer også lenge), og noen ordinære priser, der jeg oftest betaler tilbudspris - så det er ikke noe problem å spise for mindre enn dette her i måneden. Jeg følger heller ingenting slavisk, jeg vet hva jeg spiser, og hvor varene for det meste er billigst, også handler jeg det uten at jeg føler at jeg ofrer noe som helst. Om jeg vil spise for litt mindre en måned, eller noen uker, kutter jeg de ekstra unødvendige kostnadene, f.eks. de kostnadene som gjør matretten mye mer spennende. Jeg klarer meg fint med vanlig krydret kyllingfilet så lenge den er stekt riktig:) Jeg har råd til å spise slik jeg spiser nå, men det er klart man kan spare på å slutte med økologisk mat og. Beklager at denne matplanen/budsjettet ikke er det mest oversiktlige, men viktigst er det at det er forståelig. Spør om det er noe! Endret 20. mars 2013 av TrickyA 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 20. mars 2013 #2 Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg stusser litt på at du bare fører opp 1 kartong juice og 6 egg, pluss relativt lite frukt - Det holder jo ikke til en måned om du spiser det flere ganger i uken/ juice hver frokost? Eller misforsto jeg dette? Uansett er dette en super oversikt! Imponert over at du får dette til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TrickyA Skrevet 20. mars 2013 #3 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Gode tips for deg som vil kutte ned på matkostnader:Samle på alle kvitteringer fra når du er ute og handler. Disse vil gi deg en oversikt over priser, og du kan sammenligne priser på varer du har kjøpt på forskjellige butikker, samt gi deg en oversikt over hva du spiser.Rema1000 er som oftest billigst (men ikke alltid!), Kiwi har gode priser, bl.a. billigere enn Rema1000 på flere frosne grønnsaker, har lave priser på frukt og grønt samt økologiske varer. Disse er mine favorittbutikker."Utenlandske" matvarebutikker kan være billigere på frukt og grønt, samt andre varer som te. Også har de godt brød, ekmek og pidebrød. Nam.Riv av "uadressert reklame - nei takk!" klistremerket på postkassen hvis du vil spare ekstra mye penger. Det kommer en flokk med reklamer fra nesten alle dagligvarebutikker hver uke, og her er det virkelig gode tilbud å få med seg! Nåde de som går glipp! Det er slik jeg sparer penger på toalettpapir og tørkeruller! En sekk med lambi toalettpapir for 120 kr varer i maange måneder, og det blir lommeboken glad for. Dette tilbudet kommer på Obs! Løren annenhver eller hver tredje måned, og de sender meg invitasjon i postkassen! :DAlternativt kan du følge med på butikkene sine nettsider samt registrere deg for nyhetsbrev, slik en annen bruker tipset om!Få en oversikt, og begynn å skrive ned hva du spiser hver dag, hva det koster deg, også vil du se hva du bruker mye på, og hvor du eventuelt må eller kan kutte ned, og hva slags endringer du kan gjøre. Endret 20. mars 2013 av TrickyA 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marwel Skrevet 20. mars 2013 #4 Del Skrevet 20. mars 2013 Appropo reklame, dette kan du få både på mail og sjekke på butikkenese hjemmeside. Så slipper man alt papiravfallet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TrickyA Skrevet 20. mars 2013 #5 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Jeg stusser litt på at du bare fører opp 1 kartong juice og 6 egg, pluss relativt lite frukt - Det holder jo ikke til en måned om du spiser det flere ganger i uken/ juice hver frokost? Eller misforsto jeg dette? Uansett er dette en super oversikt! Imponert over at du får dette til! Ja, jeg drikker bare et glass appelsinjuice av og til. Får en del vitamin-c fra andre matvarer og i tillegg gjennom c-vitamin tabletten min. Smaken er jo god, men jeg er en vanndrikker så har ikke for vane å drikke noe annet jevnlig. Men om man drikker det hver dag er det hvert fall en fin pris å forholde seg til :D Jeg spiser heller ikke egg ofte. Enten bruker jeg en eller to når jeg lager sjokoladefondant, og kanskje en gang i uken eller annenhver (før skolen) steker jeg et egg og kaster det over baguetten min. Det er jo ikke de billigste eggene å kjøpe så om man spiser mye egg burde man heller slenge inn en tikroning eller to, og få fire-fem ganger flere egg. Jeg har bare tatt utgangspunkt i hva jeg selv spiser, og det er nok en del som spiser annen frokostmat enn meg. Ang. frukt, ser nå at noen flere frukter jeg varierer mellom ble borte under copy-paste, samt fruktsalaten. Noen ganger erstatter jeg noen matvarer/retter med fruktsalat. Jeg spiser bær et par ganger i uken, og det går under som frukt. Jeg spiser ikke fem om dagen, men spiser en del, i tillegg til supermat-tilskudd jeg tar (om det teller! ). Men kan se hvordan jeg kan få til å spise mer fremover! Tusen takk! Jeg er en smule stolt selv som har hatt to gode foreldre som har godt frem som veldig gode forbilder Etter at jeg har lest hvor mye enkelte her inne bruker på mat i måneden, forstår jeg at det ikke er noe man kan ta for gitt, uten at jeg mener det frekt mot de som bruker flere tusen per måned. Edit: frukt Endret 20. mars 2013 av TrickyA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TrickyA Skrevet 20. mars 2013 #6 Del Skrevet 20. mars 2013 Appropo reklame, dette kan du få både på mail og sjekke på butikkenese hjemmeside. Så slipper man alt papiravfallet Godt innspill! Det glemte jeg å skrive. Haha, også i tillegg er jeg medlem av Joker sms-tjeneste så jeg får tekstmelding hver uke om spesielle tilbud de har! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 20. mars 2013 #7 Del Skrevet 20. mars 2013 Ja, jeg drikker bare et glass appelsinjuice av og til. Får en del vitamin-c fra andre matvarer og i tillegg gjennom c-vitamin tabletten min. Smaken er jo god, men jeg er en vanndrikker så har ikke for vane å drikke noe annet jevnlig. Men om man drikker det hver dag er det hvert fall en fin pris å forholde seg til :D Jeg spiser heller ikke egg ofte. Enten bruker jeg en eller to når jeg lager sjokoladefondant, og kanskje en gang i uken eller annenhver (før skolen) steker jeg et egg og kaster det over baguetten min. Det er jo ikke de billigste eggene å kjøpe så om man spiser mye egg burde man heller slenge inn en tikroning eller to, og få fire-fem ganger flere egg. Jeg har bare tatt utgangspunkt i hva jeg selv spiser, og det er nok en del som spiser annen frokostmat enn meg. Da forstår jeg bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sara-ellis Skrevet 20. mars 2013 #8 Del Skrevet 20. mars 2013 Det eneste jeg har å utsette på dette er at de vanlige baguettene fra First Price ikke er sunne. Ellers synes jeg du har vært kjempeflink! Jeg hadde aldri klart å ha det sånn over lengre tid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #9 Del Skrevet 20. mars 2013 Helt fantastisk! Kom gjerne med flere middager om du gidder. Jeg lurer på prisene du har skrevet opp, de er lavere enn normalt. Jeg bor rett utenfor Oslo og First price stor pakke kyllingfilet koster 130 kr på min Kiwi. Den billigste Jarlsbergen får jeg på Rema til 76 kr. En pose gulrøtter koster minimum 18 kr. Brokkolimiksen fra Rema koster 26 kr her. Selvom det ikke er mange kronene mer per vare blir det jo noen tiere etterhvert. Jeg lurer på om butikkene selv velger pris? (Jeg trodde alle i kjeden måtte ha samme pris) Anonym poster: 84a03106c0abde770fedc55aa373f510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #10 Del Skrevet 20. mars 2013 Dette er ikke variert og dermed ikke sunt. Anonym poster: a33f151e667b9c90191be3e9f8a9bd84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
belle_ Skrevet 20. mars 2013 #11 Del Skrevet 20. mars 2013 Blir veldig fascinert over hvor flink du er! Hadde jeg bare vært halvparten så flink som du er. Jeg bruker alt for mye penger i måneden, jeg er en person og bruker rundt 3000 +- hver eneste måned. Spiser ofte på resturant og kjøper stort sett akkurat hva jeg føler for. Vil gjerne holde meg på rundt 2000 til mat, og ser jo at dette er fullt mulig. Nå spiser jeg ikke mye brødmat og sånt så bruker mye penger på kjøtt og egg og cottage cheese, skyr osv. Det er ganske dyrt i lengden. Men du kommer med mange gode tips. Tenker jeg skal sette meg opp et budsjett fra etter påske av, kommer til å ta i bruk tipsene dine her! Jeg kjøper det dyreste toalettpapiret fordi det er min favoritt, masse håndsåper og vaskemidler, har rett å slett ikke snøring på økonomien min. I tillegg handler jeg mat nesten hver dag. Har du noe forslag på hva jeg bør stramme inn på? Vet ikke helt hvordan jeg kan sette opp et budsjett. Tenker å spise havregrøt til frokost ihvertfall, det er jo kjempebillig! Er det sånn du spiser det samme flere dager på rad? Det er jo muligens lønnsomt, ihvertfall for meg som bor alene. Spiser du noen ganger ute? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TrickyA Skrevet 20. mars 2013 #12 Del Skrevet 20. mars 2013 Det eneste jeg har å utsette på dette er at de vanlige baguettene fra First Price ikke er sunne. Ellers synes jeg du har vært kjempeflink! Jeg hadde aldri klart å ha det sånn over lengre tid Ja, og heller ikke billige sammenlignet med å bake selv. Eget smaker også helt klart best! Takk! :D Jeg bare lurer på hvorfor du ikke hadde klart å ha det sånn over lengre tid? Jeg er ikke begrenset til noe rent økonomisk, og hvis jeg trenger noe ekstra eller annet, eller har lyst på noe så kjøper jeg det. Men jeg spiser god mat hver dag og trives med å heller handle på Rema1000 fremfor å snike meg innom ICA, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TrickyA Skrevet 20. mars 2013 #13 Del Skrevet 20. mars 2013 Helt fantastisk! Kom gjerne med flere middager om du gidder. Jeg lurer på prisene du har skrevet opp, de er lavere enn normalt. Jeg bor rett utenfor Oslo og First price stor pakke kyllingfilet koster 130 kr på min Kiwi. Den billigste Jarlsbergen får jeg på Rema til 76 kr. En pose gulrøtter koster minimum 18 kr. Brokkolimiksen fra Rema koster 26 kr her. Selvom det ikke er mange kronene mer per vare blir det jo noen tiere etterhvert. Jeg lurer på om butikkene selv velger pris? (Jeg trodde alle i kjeden måtte ha samme pris) Anonym poster: 84a03106c0abde770fedc55aa373f510 What?! Brokkolimiks til 26 kroner? :O Koster den rundt det på Kiwi og? Alle Remaene og Kiwiene jeg har vært på her i Oslo koster brokkolimiks rundt 10'ern. At det skal være så drøy prisforskjell er hårreisende :/ Det vet jeg faktisk ikke. Men prisene jeg har ført opp her er fra kvitteringene mine, og det har heller ikke vært noen prisforskjeller fra i fjor til i år på mine nærmeste butikker. Det er dumt at kyllingen koster litt mer og, men det er fortsatt veldig mye penger å spare på å kjøpe den. Hvor mange gram er Jarlsbergen til 76? De jeg har ført opp ligger ca. like mye i gram som prisen, altså ca. 650-750 gram +- litt. Steder som ICA koster gjerne nesten 20 kr mer per gram enn billigere butikker. Du får i hvert fall prøve å hamstre litt de gangene du er i Oslo Men det er faktisk veldig synd at det ikke er noenlunde samme priser overalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #14 Del Skrevet 20. mars 2013 Fantastisk oppsett! Men, 1 pakke havregrøt, hva slags er det? Anonym poster: 6985f809b01a6ae7c880b6d5cb124c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sara-ellis Skrevet 20. mars 2013 #15 Del Skrevet 20. mars 2013 Ja, og heller ikke billige sammenlignet med å bake selv. Eget smaker også helt klart best! Takk! :D Jeg bare lurer på hvorfor du ikke hadde klart å ha det sånn over lengre tid? Jeg er ikke begrenset til noe rent økonomisk, og hvis jeg trenger noe ekstra eller annet, eller har lyst på noe så kjøper jeg det. Men jeg spiser god mat hver dag og trives med å heller handle på Rema1000 fremfor å snike meg innom ICA, hehe. Jeg har heller ingenting i mot å handle på Rema, men her i Oslo ligger det for langt unna. Har Kiwi, Coop Marked, Rimi og Meny tilgjengelig. Jeg bruker å planlegge uken og handler 1-2 ganger for å unngå impulskjøp, og merker betydelig forskjell på forbruket etter jeg begynte med det. Handelen tar jeg som oftest på Kiwi, men handler på Coop om jeg har glemt noe eller skikkelig dårlig vær, da den er nærmest. Av og til går jeg innom Meny om jeg trenger en butikk med større utvalg eller ferskvaredisk. Får med meg noen tilbud av og til, men er ikke noe jeg aktivt holder på med. Ser på kilopris i stedet for stykkpris. Kjøper til og med First Price om det er "rene" varer, som f.eks. kyllingfilet, men varer som er tilsatt alt mulig rart, som f.eks. pølser, har jeg ingen gode erfaringer med. Jeg hadde ikke klart å ha det sånn over lengre tid fordi det rett og slett er... litt kjedelig? Er veldig glad i å lage og spise mat, er noe som er koselig og sosialt. Velger heller god mat og en film enn å dra ut på byen en lørdagskveld f.eks. :-) Men synes det er imponerende at du får det til! Men jeg har ikke et sinnsykt forbruk jeg heller, vi er to og bruker ca. 3000 i måneden på alt man får kjøpt i dagligvarebutikker (vaskemidler, hygieneartikler osv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TrickyA Skrevet 20. mars 2013 #16 Del Skrevet 20. mars 2013 Blir veldig fascinert over hvor flink du er! Hadde jeg bare vært halvparten så flink som du er. Jeg bruker alt for mye penger i måneden, jeg er en person og bruker rundt 3000 +- hver eneste måned. Spiser ofte på resturant og kjøper stort sett akkurat hva jeg føler for. Vil gjerne holde meg på rundt 2000 til mat, og ser jo at dette er fullt mulig. Nå spiser jeg ikke mye brødmat og sånt så bruker mye penger på kjøtt og egg og cottage cheese, skyr osv. Det er ganske dyrt i lengden. Men du kommer med mange gode tips. Tenker jeg skal sette meg opp et budsjett fra etter påske av, kommer til å ta i bruk tipsene dine her! Jeg kjøper det dyreste toalettpapiret fordi det er min favoritt, masse håndsåper og vaskemidler, har rett å slett ikke snøring på økonomien min. I tillegg handler jeg mat nesten hver dag. Har du noe forslag på hva jeg bør stramme inn på? Vet ikke helt hvordan jeg kan sette opp et budsjett. Tenker å spise havregrøt til frokost ihvertfall, det er jo kjempebillig! Er det sånn du spiser det samme flere dager på rad? Det er jo muligens lønnsomt, ihvertfall for meg som bor alene. Spiser du noen ganger ute? Haha takk. Det er jo ganske mye, men siden du spiser mye ute er det forståelig! Jeg spiste en del cottage cheese og yoghurt før jeg fant ut at jeg var allergisk, og det er utrolig godt, men av en eller annen grunn litt dyrt. Men kjøtt kan man vel spare en god del på ved å handle der det er billigst og å følge med og handle på tilbud. Toalettpapir syns jeg skal være mykt, så jeg er heldig med den Lambien, haha! Vet ikke om de har lignende tilbud eller Coop Obs! i nærheten av der du bor? De gode håndsåpene handler jeg og - på tilbud! De er jevnlig på tilbud til sånn 10 kr, i verste fall 15 kr, så da kjøper jeg et par. Takler ikke billigsåper. Samme med vaskemiddel, men det handler jeg når jeg ser det er på tilbud Neida, men, jeg tror at det dyreste er å ta middager på restaurant, ofte. Jeg kjøper aldri mat og snacks på bensinstasjoner, og Narvesen, Deli de Luca o.l. Tar med matpakke på skolen. Jeg spiser også sjeldent ute på restaurant her i Norge. En gang i måneden, som oftest indisk, siden det er min favoritt. Hvis jeg har spist oftere ute er det fordi jeg har kjøpt Groupon-deals eller Lets deal. De har jo ofte gode tilbud hvis man vil spise mat på restaurant litt frem i tid. Ellers har jeg ikke så stort behov for det, og syns faktisk det er gøy å lage nye retter hjemme. Havregrøt ville jeg ikke spist hver eneste dag for det kan bli kjedelig. Men blir veldig mye bedre med rosiner, bær/syltetøy, eple og kanel og lignende blandet i. Også er det ganske sunt med mye vitaminer og mineraler. Tror du vil få best oversikt over hvor mye av pengene dine havner når du lager en liste eller tabell over hva du vanligvis spiser og ca. hva det koster deg. Generelt så er litt planlegging, i hvert fall i starten, bevissthet (over hvor det er bra priser og tilbud) og mat du skal spise som du er fornøyd med viktigst for å spare penger, i hvert fall på sikt. Men jeg anbefaler deg å kjøpe det meste du trenger for den uken, eller for de neste to ukene, på en fast handletur en dag i uken. Da slipper du å dra med deg masse ting som du ikke nødvendigvis trenger i løpet av daglige handleturer, du slipper desperasjonen til å kjøpe hva som helst når du er sulten og impulsive handleturer som kan føre deg inn i et butikk med dobbelt så høye prisser. Men til syvende og sist er det viktigste at du spiser mat som gleder deg, gir deg energi og næring og som lommeboken tåler. Hvis du har god råd og prioriterer mat og restaurantbesøk uten at noe annet blir ofret og du ikke føler et stort behov for å endre så syns jeg man kan få leve sånn! Det er jo alt etter hva man prioriterer, har behov for og er motivert for! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TrickyA Skrevet 20. mars 2013 #17 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Fantastisk oppsett! Men, 1 pakke havregrøt, hva slags er det? Anonym poster: 6985f809b01a6ae7c880b6d5cb124c0d Axa lettkokte, 750 gram! Takk! Endret 20. mars 2013 av TrickyA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TrickyA Skrevet 20. mars 2013 #18 Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg har heller ingenting i mot å handle på Rema, men her i Oslo ligger det for langt unna. Har Kiwi, Coop Marked, Rimi og Meny tilgjengelig. Jeg bruker å planlegge uken og handler 1-2 ganger for å unngå impulskjøp, og merker betydelig forskjell på forbruket etter jeg begynte med det. Handelen tar jeg som oftest på Kiwi, men handler på Coop om jeg har glemt noe eller skikkelig dårlig vær, da den er nærmest. Av og til går jeg innom Meny om jeg trenger en butikk med større utvalg eller ferskvaredisk. Får med meg noen tilbud av og til, men er ikke noe jeg aktivt holder på med. Ser på kilopris i stedet for stykkpris. Kjøper til og med First Price om det er "rene" varer, som f.eks. kyllingfilet, men varer som er tilsatt alt mulig rart, som f.eks. pølser, har jeg ingen gode erfaringer med. Jeg hadde ikke klart å ha det sånn over lengre tid fordi det rett og slett er... litt kjedelig? Er veldig glad i å lage og spise mat, er noe som er koselig og sosialt. Velger heller god mat og en film enn å dra ut på byen en lørdagskveld f.eks. :-) Men synes det er imponerende at du får det til! Men jeg har ikke et sinnsykt forbruk jeg heller, vi er to og bruker ca. 3000 i måneden på alt man får kjøpt i dagligvarebutikker (vaskemidler, hygieneartikler osv). Sånn sett er jeg heldig for har Kiwi og Rema rett ved siden av meg etter at jeg flyttet. Skjønner forsåvidt at det kan være kjedelig for andre, spesielt om man liker å lage nye retter ofte. Det gjør jeg ikke så ofte, men får kick et par ganger i måneden, eller samles med venninner og handler inn hver våre ingredienser, eller familie. Blir nok mer av det senere i livet, er mye god mat som må oppleves. Dere har jo et like bra forbruk som meg, så det er jo like imponerende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #19 Del Skrevet 21. mars 2013 Etter flere påstander i en diskusjon her på KG om at det var umulig å spise sunt for rundt 1000-lappen i måneden, har jeg laget denne tråden for å motbevise en slik tåpelig påstand. Så lenge du tenker økonomisk, følger litt med på reklame/tilbud og er bevisst, er det fullt mulig å spise billig, og samtidig sunt - og til og med litt økologisk om du vil! Det er også mulig å spise enda billigere enn dette om man har behov. Men jeg har tatt utgangspunkt i måltider jeg spiser i løpet av en vanlig uke, og i en ekstra vanlig måned. Håper dette vil være til inspirasjon og/eller hjelp til de som nå bruker unødvendig mye penger på mat, men som enten trenger å, eller vil, kutte ned på disse kostnadene. Også kan man se at det er, eller kan skapes litt rom økonomisk for å lage et mer spesielt måltid av og til (f.eks. tikka masala, pizza, taco, o.l.) Med min matplan har jeg demonstrert hvordan jeg spiser sunt, variert, og billig for totalt: 1 080,8 kr i måneden: Frokost: * Havregrøt med kanel og øk. eplebiter/frosne bær/øk. syltetøy, x3 dager.1 pk havregrøt = 10 kr1 økologisk bringebærsyltetøyglass, Go Eco = 25 kr hos Kiwi * Rundstykke® eller baguette® med øko syltetøy eller ost og kyllingpålegg (av og til med avokado, og evt. tomat), x4 dager. - Spiser i snitt 3-4 stk om dagen, ca. 64 stk på det meste i måneden. Jeg sparer nå en del på å bake rundstykker selv, samtidig er det sunnere og jeg bruker øko ingredienser. Bruker imidlertid regnestykket mitt før jeg begynte å bake selv:3 pk grove baguetter 6stk, koster 8 kr stk (Kiwi) = totalt 32 kr3 pk vanlige First Price 16 stk bagetter, koster 22 kr (Kiwi) = totalt 66 kr2 pk Jarlsberg ost, kjøpes fra en butikk som ligger nærmest 100 kr pr kg. Kjøper for 65-70 kr stk. = totalt 135 kr3 pk kylling/kalkunpålegg kjøpes. Pleier ofte å dele skiven i to hvis den blir overflødig på baguetten/rundtstykket. Her handler jeg veldig ofte på tilbud, f.eks. da Rema1000 hadde 3 for 2 på bl.a. kalkunpålegg hamstret jeg masse. Eller nå som Kiwi har pakker til 18,- kr stk - masse å spare. Ordinært ca. 22 kr pr pk = totalt 66,- kr. Lunsj: Som frokost, eller rundstykke/baguette med økologiske egg 1-2 ganger i uken, evt som omelett. Et glass appelsinjuice ved siden av er godt.1 pk økologiske egg 6 stk. = 20,- kr (Kiwi)1 liter kartong appelsinjuice = 6,40,- kr (Rema1000) Middag: * 1 laksefilet med 250g grønnsaker, x2-3 dager (20 kroners måltid!).Findus sitron og pepper laks m/4 stk fileter = ca. 60,- kr (Rema1000 og andre butikker). Man kan få kjøpt billigere gjerne 10 kr per laksefilet, men jeg "unner" meg denne fordi den smaker utrolig godt og saftig. Spiser ca. 10 fileter i måneden, altså 2 1/2 pakker. = ca. 150,- krBrokkolimiks (frossen) 500g, så bruker halvparten av posen per måltid = 9,30 kr pr pose (Kiwi). Bruker totalt 10 poser fast i måneden, men sleng på 2 ekstra for bruk til evt. annen rett, eller som lunsj/kvelds = ca. 112 kr. * 1 eller 1-1/2 kyllingfilet med grønnsaker eller øko- eller fullkornspasta/ris eller en søtpotet av og til. Kyllingfileten varieres ved å f.eks. en dag bruke tandoorikrydder marinert i litt yoghurt, en annen dag kan den krydres med andre ulike kryddere, en annen dag kan man surre den rundt mozzarella ost og pensle den i egg, dynke den så i litt mel før man smører pesto rundt den - kjempegodt!, x2-3 dager.1 pakke First Price kyllingfilet 1.3 kg. = 112,- (Kiwi).Denne holder i en måned, så fremt du ikke byr masse gjester på kylling. Har også gjerne en filet eller tre igjen, og da hender det jeg spiser det til kvelds eller lager kyllingwok.2 pakker økologisk GoEco fusilloni pasta, fordeler en pakke på ca. 3 måltider. 15 kr/pk (Kiwi). = totalt 30,- kr.Annet: 1 pk mozzarella 18 kr (Rema1000), 1 søtpotet ca. 10 kr, 1 pk yoghurt naturell 11 kr. * 1 pakke kjøttdeig eller kyllingkjøttdeig med øko- eller fullkornspasta og hakkede økologisk hermetiske tomater. Krydrer så med ca. en spiseskje hvitløksalt, kutter opp en gulrot i små terninger og kaster noen skiver ost jeg har revet i mindre biter inn i kjøttdeigen. Resultat: En saftig og digg spagetti. x1 dag.Kjøttdeig handler jeg omtrent alltid på tilbud, som regel for ca. 20 kr pr pakke. Hamstret f.eks. masse økologisk kjøttdeig da ICA hadde kraftig tilbud på det. Foretrekker kyllingkjøttdeig om jeg ikke har mer kjøttdeig i fryseren, det er sunnere og billigere; 16,30 kr (Kiwi). = ca. 75,- kr.1 pk hakkede hermetiske, økologiske tomater ca. 12 kr (Kiwi). Bruker halvparten, og fryser resten, så blir 2 bokser i måneden. = totalt 24 kr.1 pose med gulrøtter = ca. 15 kr. * 1 valgfri rett. Enten entrecote eller annen biff med tomater og champignon, hjemmelaget pizza, kyllingvinger, kyllingkjøttboller, kyllingwok, nachos, osv.Hamstret en god del pepperbiff for 17 kr da Kiwi hadde det som go'helg produkt (eller hva det nå heter). Prix/Coop har en kampanje/"kolleksjon" på sommeren der man får bl.a. kyllingvinger og entrecote for en veldig rimelig pris. Den valgfrie retten blir som oftest noe godt jeg har hamstret fra et tilbud eller en kampanje, eller av og til nachos, taco, hjemmelaget pizza, tikka masala. Men på en vanlig måned er dette en helt rimelig utgiftspost. F.eks:1 løvbit storfe 2 stk (30 kr Rema1000) med 2x4 tomater (8 kr) og 1x2 champignon (10 kr) fordelt på to valgfri-rett-dager, OG:1 pakke med kalkunkjøttboller (26 kr Rema1000) fordelt på to dager (frys halvparten) og litt grønnsaker fra ekstraforsyningen jeg kjøpte tidligere her oppe. = totalt 74 kr. Mellommåltid/kvelds/annet: * Mellommåltid; økologisk eple, kiwi, appelsin, gulrot, bær/smoothie, avokado e.l.Pleier å kjøpe: Ett brett med 6 økologiske epler (17,40 kr Kiwi), Ett brett med 6 stk Kiwi (15 kr Kiwi)Frosne bær; enten 1 pose jordbær (ca. 11 kr Rema1000) og 1 pose blåbær (8 kr Rema1000). Eller så handler jeg av og til skogsbærblanding til rundt 18 kr.1 avokado (14 kr Kiwi) - Til kvelds foretrekker jeg baguette/rundstykke med ost og kyllingpålegg (favoritt!), evt. litt bær med kanel og økologisk cultura. Men culturaen bruker jeg når jeg baker rundstykker, så den utgiften går under baegutter/rundstykker og er inkludert der (les mer nedenfor). Noen gang spiser jeg rester fra middag, som f.eks. spagettien, siden den retten gir mange porsjoner. Eller tacokjøttdeigsrester på baguette/rundstykke med litt ost og gastromat på toppen og smelter det i ovnen. - Annet: En liten post til varierende matvarer man kjøper som ekstra/spesiell tilbehør. For å unngå at denne posten blir for dyr og det unødvendig bør denne posten "planlegges" litt på forhånd så man har en ide på hvor mye man vil bruke her. Jeg kjøper en blokk med smør og økologisk cultura 1-2 ganger i måneden, men det har jeg ikke tatt med i regnestykket ettersom dette er ingredienser jeg bruker til å lage mine egne rundstykker fremfor å kjøpe baguetter, og summen av ingrediensene er mindre enn summen av å kjøpe baguetter (som er summen jeg har inkludert i dette regnestykket).Jeg bruker ca. 25 kr for godteri/chips/cookies/eller annet søtt eller ingredienser til å lage noe søtt selv i måneden Totalt koster maten min = 1 080,8 kr i måneden. Jeg har inkludert en del matvarer jeg ikke alltid kjøper fast hver måned (avokado, kiwi, en ekstra kyllingpålegg pakke, kjøttdeig som er dyrere enn kyllingkjøttdeigen, mozzarella ost og yoghurt til kylling, egg, bringebærsyltetøy (den varer såå lenge), og havregryn (varer også lenge), og noen ordinære priser, der jeg oftest betaler tilbudspris - så det er ikke noe problem å spise for mindre enn dette her i måneden. Jeg følger heller ingenting slavisk, jeg vet hva jeg spiser, og hvor varene for det meste er billigst, også handler jeg det uten at jeg føler at jeg ofrer noe som helst. Om jeg vil spise for litt mindre en måned, eller noen uker, kutter jeg de ekstra unødvendige kostnadene, f.eks. de kostnadene som gjør matretten mye mer spennende. Jeg klarer meg fint med vanlig krydret kyllingfilet så lenge den er stekt riktig:) Jeg har råd til å spise slik jeg spiser nå, men det er klart man kan spare på å slutte med økologisk mat og. Beklager at denne matplanen/budsjettet ikke er det mest oversiktlige, men viktigst er det at det er forståelig. Spør om det er noe! Veldig ensidig kosthold. Hva er sunt med kjøttdeig? Baguetter? Selv om du skriver grove bagutter, så les på pakken. Kjøttbollene du nevner, hva er i de? Les på pakken. hadde jeg giddet, så skulle jeg smuldret opp det du skrev. Hvor er grønnsakene, frukten? Du plukker billig, og det er mye sisteklasses mat. Vel, du kan leve slik en kort periode,men ikke på lang sikt Du skriver variert og sunt. Bare tull Anonym poster: ea0c61148e4e051af833ef885fbaa16b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 21. mars 2013 #20 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg tror at det er mulig å leve på rundt en tusenlapp i måneden hvis man har et normalt kosthold og går inn for å planlegge litt, men jeg syns ikke det du beskriver er veldig variert i forhold til det jeg er vant til. Mye av middagen jeg lager er veldig billig - jeg spiser ikke kjøtt, så kikerter, linser, ris(otto) og grønnsaker ++ i ulike varianter gjør det veldig økonomisk. Jeg spiser også en del fisk, scampi, reker, blåskjell og krabbe til kos uten at det nødvendigvis må være så dyrt. Heller ikke at jeg har laktose- og glutenintoleranse gjør det veldig mye dyrere for middagen, jeg lager alt fra bunn - alle sauser, alle supper, alt av ferske råvarer - men det går med mye penger på frokost, lunsj og kveldsmat. Feks en pakke brød koster nesten 40kr, og en fjerdedel av pakken forsvinner på en dag. En frokostblanding koster nesten 60kr. Å kjøpe vellaget ost er heller ikke billig. Selvsagt er det mulig å bake, men jeg kan ikke kun leve på brødmat heller, og jeg har ikke tid å bake absolutt alt. Eller kun leve på havregryn eller smoothie til frokost. Jeg vil hvertfall heller bruke en tusenlapp ekstra på mat for å ha frihet til å spise sunt og godt, glede meg over maten min, og heller stramme inn på andre poster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå