Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2004 #1 Del Skrevet 26. mars 2004 Dette året har jeg fått mulighet til å være med på tur både til Ungarn og til Spania. Ungarn-turen er en kulturell sak og Spania er ferietur med to venninner. Jeg kunne godt tenke meg å være med på begge turene, men har nærmest slått fra meg begge. Pga flyskrekk. Jeg orker rett og slett ikke tanken på å skulle fly. Har fløyet til Spania en gang tidligere, samt at jeg har vært oppe i helikopter. Etter sistnevnte bannet jeg på at jeg aldri skulle lette igjen... Jeg har prøvd å tenke meg hvorfor jeg ikke vil fly. Syns ikke det var spesielt ubehagelig forrige gang jeg fløy til Spania, det var helst tankene og redselen rundt det hele som var vond. Jeg er redd for at flyet skal styrte, bli kapret e.l., rett og slett redd for å dø. Det høres urimelig ut, og jeg vet at å fly er den sikreste måten å reise på osv osv. Det hjelper ikke. Er det noen som kjenner seg igjen, eller som har blitt kureret for flyskrekk? Hvilke tanker gjorde dere dere før dere fløy for å i det hele tatt å orke å gå ombord i flyet? Jeg prøver å tenke positive tanker, og jeg vet at turene kommer til å bli minner for livet (...hvis jeg overlever dem da...) men jeg trenger et puff i ryggen og noen gode tips og råd! K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 26. mars 2004 #2 Del Skrevet 26. mars 2004 Vet åssen du har det. En av mine venninder gikk bort i SAS ulykken på Linate (Milano) bare noen uker etter 911 og etter det har ikke flyturer stått øverst på lista mi...... I år blir jeg "tvunget" med på familietur med mann, barn og mine foreldre. Jeg opplever at det er litt greiere å reise med barna, all den dag jeg vet at skulle det skje noe vil de ikke bli sittende alene igjen uten foreldrene.... Men det er enten-eller. Enten får man hoppe i det, eller man får bli hjemme. Begge deler blir like gæærnt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 26. mars 2004 #3 Del Skrevet 26. mars 2004 Det finnes jo kurs mot flyskrekk, har du vurdert å være med på ett slikt? Jeg har ikke erfaring med flyskrekk, men slet forferdelig i fly tidligere pga angst for folketrange rom jeg ikke kommer meg vekk fra, vet ikke om det overhode er sammenlignbart, men iforhold til angsten min så har jeg lært at det siste som hjelper er å si til seg selv at "dette blir så bra så, det er ikke noe å være redd for!!" Hjernen din og min er (dog på forskjellige måter) programmert til at dette er farlig, og kroppen din og psyken din vil ikke reagere mindre bare fordi du prøver å være logisk eller fornuftig. Disse redslene er sjeldent basert på fornuft eller logikk, og kan heller ikke fjernes ved hjelp av det. For meg har det vært en viktig del det å akseptere redselen, å innse før jeg utsetter meg for situasjner jeg vet jeg har slitt med, at dette kan faktisk bli tøft, men jeg vet hva som skjer, jeg vet at redselen ikke kan skade meg og at de signalene kroppen min sender ut av redsel ikke er farlige, og at jeg ikke vil bli syk eller dø selv om det kan bli skrekkelig ubehagelig. Jeg har også tidligere sagt ifra til flybesetningen om mitt problem, sørget for å få seter som er best mulig, for min del bakerst i flyet nærmest mulighet til å komme meg vekk fra folk dersom jeg blir syk, kanskje andre steder er bedre for deg. Jeg har på noen flyturer blitt så dårlig at eneste måten å komme seg igjennom turen på var å sitte sammenknytt bak i kjøkkenet til flyvertene/vertinnene, snakke rolig med dem og bare konse på å komme meg igjennom turen. Men jeg klarte ikke å fungere særlig bra før etter ett halvt år med terapi (for andre ting, men som også gikk på forståelsen av angsten), nå klarer jeg faktisk å sitte innesperret midt i flyet uten å få panikk!!! Satt 9 timer hver vei nå til og fra Gambia, og det gikk faktisk bra!!! :D Nå har du flyskrekk, så det er noe annet, men noe av det kan kanskje sammenlignes? Og dersom du ikke er villig til å la skrekken din stoppe deg fra å oppleve turer så ville jeg tatt kontakt med lege ang problemet og løsning av det!! Henvisning til terapi, hvordan nå en denne hjelpen fungerer. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2004 #4 Del Skrevet 26. mars 2004 Takk for fine svar, Tex og Aline! Det som er litt rart med "flyskrekken" min, er jo at jeg bare har fløyet to ganger før, til og fra Spania. Og det var ingen fæl opplevelse, snarere tvert i mot. Men jeg kvier meg likevel for å gjøre det igjen. Fordi jeg ikke vil oppleve å styrte...høres helt dumt ut når jeg uttaler det, men sånn er det. Vet at det er hundre måter jeg kan dø på uten å gå ned med fly; jeg kjører bil hver dag, er overvektig og hjertet mitt kan faktisk stoppe i neste sekund for alt jeg vet - men likevel tør jeg ikke å sette meg i et fly. Og det er alle tankene sin feil...Føler at jeg ved å sette meg i et fly mister alt jeg har av kontroll over min egen situasjon. Føles litt rart å skulle gå på kurs. Og jeg føler heller ikke for å gå til legen med det, selvom det kanskje hadde vært det lureste. Jeg sliter jo tydeligvis med noe (angst for å dø) som jeg egentlig bør ta tak i... Og jeg har så innmari lyst til å reise på de turene...Hadde det fx vært busstur til Ungarn, så hadde jeg ikke vært i tvil i ett sekund, tiltross for at jeg blir bilsjuk bare jeg ser en buss. For jeg er ikke redd for å kjøre buss... K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 26. mars 2004 #5 Del Skrevet 26. mars 2004 ...Det som er litt rart med "flyskrekken" min' date=' er jo at jeg bare har fløyet to ganger før, til og fra Spania. Og det var ingen fæl opplevelse, snarere tvert i mot. Men jeg kvier meg likevel for å gjøre det igjen. Fordi jeg ikke vil oppleve å styrte...høres helt dumt ut når jeg uttaler det, men sånn er det. Vet at det er hundre måter jeg kan dø på uten å gå ned med fly;...K[/quote'] Sånne ting ER stort sett ikke logiske, det er fobier/angst/redsler, og svært få av dem er "forståelige". Jeg har angst for folketrange rom jeg ikke kommer meg vekk fra, jeg VET jo at det ikke er noe farlig, jeg VET at om jeg blir dårlig så kjenner jeg jo ikke disse menneskene engang og det betyr ingenting! Jeg har aldri BLITT dårlig i slike menger, har aldri opplevd det jeg er så innmari redd for. Samme med min edderkopp-fobi, jeg VET jo at di ikke er farlige og de gangene jeg opplever dem og er alene og må fjerne dem så ER det jo ikke SÅ ille, ihvertfall ikke lenge... Men det er der fordet! Selv så rart og ulogisk og "teit" det en virker, så må jeg bare innse at "slik føler jeg det!!" så lenge du klarer å leve med at du ikke tør fly, så er det ikke nødvendig å gjøre noe med det! Da kan DU planlegge bussturer til utlandet, det går busser til spania og mange andre solfyllte steder! Men hvis du er slik som meg, at du ikke VIL la skrekken styre livet ditt eller hindre deg i å oppleve ting du virkelig ØNSKER å oppleve, så må du gjøre noe! Du kan jo prøve med hjelp fra kjærste eller venninder i første omgang? Forklar dem hvordan du har det, at du selv må manne deg opp til å bestille billettene? at du ønsker å prøve selv om du er drit-redd. Få noen til å være bevisst på din situasjon, og forklar dem hvordan du vil de skal oppføre seg både før og underveis. Noen trenger å bli pushet, jeg måtte ta alle mine avgjørelser selv, og vil helst ikke at de som er der med meg skal snakke meg meg hele tiden eller være "oppå" meg, men bare vite om problemet og evt kunne hjelpe meg eller si fra til flyvertinnene dersom jeg fikk helt panikk. Dersom du VIL prøve å få til å fly, men ikke vil ha proff-hjelp før du vet du trenger det, så ville jeg satt meg ned å prøvd å finne ut hvordan du best mulig kan komme deg igjennom en flytur og ikke minst forberedelsene til denne turen. At du er nervøs og snakker med vennindene om det. Og klargjør det med dem først, slik at du ikke føler du ødelegger gleden før dere reiser ved å være redd og kunne snakke med dem om det. Men dette kommer jo helt an på om det er viktig for degt, er det ikke det, så finn på andre måter å reise på ferie med folk på, som buss eller annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 26. mars 2004 #6 Del Skrevet 26. mars 2004 Jeg er heller ikke glad i å fly. Men er MYE bedre nå etter å ha gått på flyskrekk kurs i SAS. Det finnes to typer flyskrekk. De som får angst av å være lukket i ett lite rom, og de som er redd for att det tekniske skal svikte. Jeg tilhører den siste kategorien, men vet nå alt om lydene rundt meg så er ikke så redd lenger. Anbefaler på det sterkeste å gå på ett sånt kurs! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2004 #7 Del Skrevet 26. mars 2004 Jeg tror egentlig jeg kommer til å være mest nervøs og tenke vonde tanker FØR jeg skal fly jeg...sånn var det forrige gang. Når man først var på flyplassen og gikk ombord så var det så mye annet å tenke på. Var jo ikke spesielt redd under flyturen, selvom jeg stadig tittet på venninna mi som hadde fløyet tidligere, for å se om hun reagerte på bevegelsene og lydene jeg reagerte på... Det jeg nå kvier meg for å bestille billett fordi jeg egentlig ikke orker tanken på å gå et halvt år og kanskje grue meg til noe som egentlig skal være noe fint... Jeg vet jo at det ikke er logikk i fobier og tanker som mine - men akkurat fordi jeg ikke klarer å sette ord på hvorfor og hvordan jeg opplever skrekken, så blir den så voldsom for meg. Jeg vet jo at det egentlig er helt urimelig å være redd, men likevel blir jeg det... Noen prøvde å hjelpe meg og trøste ved å si at "tenk på så mange fly som går opp og ned hvert minutt og hvor mange fly som til enhver tid er i lufta - det kryr jo - og det går som regel bra". Det hjalp meg IKKE. Bare tanken på at det er ørten fly i lufta gjør at jeg tenker tanker som at "tenk om det blir en krasj!" ,"jo flere fly i lufta, jo større sjanse er det for at det skal skje..." osv. Har ikke problemer med å være inne i trange små rom, men jeg har problemer når jeg føler at jeg ikke har kontroll. Noe jeg så absolutt ikke har i et fly. Det er ikke bare å si til flyvertinna at "hei, du - her skal jeg av..." K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 26. mars 2004 #8 Del Skrevet 26. mars 2004 Jeg sliter selv med flyskrekk, men tvinger meg selv til å fly støtt og stadig. Jeg får hetta av lydene, turbulens og når det kjennes ut som flyet bremser i lufta. Det verste er å ta av, når man har kommet opp i lufta går det som regel greit, og å lande har jeg ingen problemer med i det hele tatt. Jeg har ikke gått noe kurs, men har fått beroligende midler jeg kan ta når jeg skal ut på lange flyturer, men prøver så godt jeg kan å klare meg uten. Pleier alltid å si i fra til besetningen, og det gjør at de er ekstra obs på meg. En steward satt en gang ved siden av meg og forklarte alle lydene og sammenlignet med en motorvei, veldig sjarmerende og hyggelig fyr som gjorde ting litt lettere. Har også fått tilbud om å komme frem for å hilse på kapteinen og se cockpiten, men har aldri gjort det. Jeg er ikke blitt kvitt skrekken, men har blitt flinkere til å kontrollere den, og godta at den er der. Hvis du søker på f.eks. KVASIR etter "flyskrekk" kan du få opp en god del gode artikler om emnet og tips til hvordan du kan håndtere det. Her er noen av dem: http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/09/286382.html http://www.nettpsykiateren.no/article.php?...=thread&order=0 http://www.bangkok.no/flysvar.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2004 #9 Del Skrevet 26. mars 2004 Dette kjenner jeg meg godt igjen i, Kverula. Jeg har alltid hatet å fly, men det toppet seg for ca 3 år siden. Det var ingen dramatisk opplevelse eller noe sånt, jeg var bare så utrolig redd for å dø da jeg satt i flyet på vei hjem fra ferie. Da sverget jeg på å aldri sette meg inni et fly igjen. Og det holdt jeg i to år. Jeg nektet plent. Men da jeg merket at det gikk ut over mannen min, at han ikke fikk reist på de feriene han ønsket, da tvang jeg meg ombord igjen. Dette var i fjor sommer. Da allierte jeg meg med en lege. Jeg fikk vival, som jeg skulle ta 30 minutter før jeg skulle ombord. Det fungerte utrolig fint. Jeg har nå bestilt flybilletter til sommeren igjen, selv om jeg ikke har lyst. Men jeg vet at med disse små pillene så klarer jeg det. Siden du er mest redd for å grue deg et halvt år vil jeg foreslå følgende til deg: Bestill billetter, men betal avbestillingsgebyr. Da vet du at du kan trekke deg. Når du får panikk av å tenke på reisen, så si til deg selv at du skal trekke deg. Men du kan ikke få legeerklæring på at du er syk før ca en uke før avreise. (Ikke bare lett å få legen med på at influensaen din forhindrer deg fra å fly 6 uker før avreise...) Altså kan du da - en uke før reisen - vurdere om du virkelig vil avbestille. Mest sannsynlig vil du da bestemme deg for å dra (for du kan jo bli syk dagen før avreise også - alltids mulig å trekke seg!) Poenget mitt er altså at jeg ikke synes du skal stenge deg inne i et hjørne. Sørg for alltid å ha retrettmuligheter - da slipper du panikken! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2004 #10 Del Skrevet 26. mars 2004 Takk for fine linker, har lest dem nå, og jeg har faktisk fått svar på mye av det jeg husker at jeg tenkte på ved forrige flytur, bl.a turbulens, lyder som kommer og går osv. Er faktisk beroliget, og skal huske på alt jeg har lest hvis det blir til at jeg setter meg i et fly igjen. Avbestillingsgebyr er en fin ting, og vil nok hjelpe meg til å ikke se på bestillingen av flybillett som noe jeg ikke kan gå tilbake på. Og jeg har tenkt tanken på å skaffe beroligende som jeg kan ta hvis jeg kjenner at panikken tar meg. Av en eller annen grunn så er jeg lei meg for at ikke samboern min skal være med. Jeg tror ikke jeg hadde vært så skeptisk hvis han hadde vært med...fordi jeg har en illusjon om at han vil ta vare på meg og beskytte meg uansett hva vi måtte komme ut for, jeg vet ikke. Vet bare at jeg ville vært litt tryggere om han var med. Men på den annen side, jeg skal (evt!) reise med mine to nærmeste venninner, og jeg er sikker på at de kommer til å ta seg godt av meg. Jeg vet vel egentlig at den største bøygen ligger i meg selv, og ikke i flyet eller luftrommet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 26. mars 2004 #11 Del Skrevet 26. mars 2004 Nå har jeg aldri hatt angst med tanke på flyturer, men jeg har en mengde bekymringer når det gjelder vann/hav...og kan grue meg laaaang tid i forveien.... Men har funnet ut at jeg kan "blokkere det ute" av hodet mitt den tiden mellom bestemt tur/kjøpt billetter og jeg faktisk skal reise..tenker bare ikke på at vi skal bort..Da blir det iallefall kortere tid og grue meg på ettesom jeg da "starter for alvor" når jeg begynner og pakke.. Dette løser definitivt ikke angsten/problemet, men jeg har det mye bedre med meg selv på denne måten... ...og når jeg først kommer til kaia er det jo så mange ting og tenke på (og min kjære passer litt ekstra på å engasjere meg så jeg ikke rekker og tenke så mye også )...så da går det fint hver gang - selv om jeg ikke tror det før jeg "får se det"..... Lykke til og ha to flotte turer!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 26. mars 2004 #12 Del Skrevet 26. mars 2004 Flott tråd! Selv skal jeg ut å fly neste fredag :oops: Det er 3 år siden jeg fløy sist...Gruer meg så fælt at det nesten ødelegger hele turen! Jeg pleier alltid holde nøye med flyvertinnene jeg..Ser de avslappet ut, slapper jeg av (nesten)! Heldigvis er ikke London lange flyturen..men likevel! Nå skal jeg sette meg ned å lese linkene vedr. flyskrekk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 26. mars 2004 #13 Del Skrevet 26. mars 2004 En over her nevnte at hun hadde fått Vival av lege. Det kan virke som en dramatisk løsning, men det hjalp også en venninne av meg til å dra på turer hun ellers ville gått glipp av. (Eller kanskje det var Valium, det blir vel samme sak). Ellers er det jo måter å reise til både Spania og Ungarn på uten å fly - men i så fall er det jo hyggelig at de du reiser sammen med også tar tog/kjører buss/bil sammen med deg .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. mars 2004 #14 Del Skrevet 26. mars 2004 Kjenner en med en enorm fobi for edderkopper (besvimte bare ordet bel nevnt). Hun har gått hos psykolog for å lære seg å håndtere redselen, for den blir ikke borte. Når hun blir redd nå har hun eks lært seg å puste med magen, tenke positivt osv. Hun har også lært seg å kjenne igjen egne redselssignaler for å kunne håndtere dem best mulig. Forøvrig kjenner jeg plenty av folk som tar en valium før de skal fly. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2004 #15 Del Skrevet 26. mars 2004 Jeg tror ikke at flyskrekk blir borte bare ved å knipse i fingrene, men jeg må si at jeg føler at jeg er mer avslappet mtp det tekniske ved flyvningen nå etter at jeg har lest litt på nettet om dette. Mye av det som jeg vet gjør meg nervøs har jeg nå fått forklaring på hva er, og i ettermiddag har jeg faktisk seriøst vurdert å kaste meg ut i det og bli med til Spania. ...og det fordi jeg fikk ut noen av tankene mine og fikk respons på dem fra hyggelige folk her på Kg... Takk! K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 26. mars 2004 #16 Del Skrevet 26. mars 2004 En valium er heller ikke å forakte hvis du er veldig nervøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rio Skrevet 15. april 2004 #17 Del Skrevet 15. april 2004 hei kverula.. jeg har det nøyaktig likedan som deg.. til og med den delen med å ha typen med, at jeg føler han beskytter meg osv.. kjenner jeg blir kvalm bare ved tanken på å sette meg i flyet når jeg leste det du skreiv.. usj.. jeg har flydd mange ganger.. men det er ikke noe kult, tror jeg dør hver gang.. og alle de lydene, jeg sitter faktisk og holder for ørene mange ganger! tenk om motoren slutter å virke, tenk om instrumentpanelet kortslutter, tenk om en fugl havner imotoren, hva om vingen brekker, der er ørten andre fly i luften - lett å kræsje.. hva med bombe ombord?! brann?! det eksploderer! du har jo ingen muligheter til å stikke av, det er jo håpløst.. det er som du sier, man har ingen kontroll.. jeg liker meg på bakken, ferdig med det.. men jeg må fly i sommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 16. april 2004 #18 Del Skrevet 16. april 2004 Det er i allefall ikke no' ålreit å ha flyskrekk, det kan jeg skive under på. Jeg har prøvd å få det litt på avstand jeg nå, og skal faktisk reise til Spania i sommer. :-) Jeg prøver å glede meg til turen jeg skal på, uten å tenke på at jeg skal fly. Og jeg kommer til å lese masser på nettet om flyskrekk fram mot turen, for å overbevise meg selv om at det faktisk ikke er farlig... Jeg ønsker så inderlig at jeg kan bli kvitt skrekken. K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alida Skrevet 16. april 2004 #19 Del Skrevet 16. april 2004 Jeg sliter også med dette problemet. Vi driver og skal bestille bryllupsreise i disse dager. Min redsel mot å fly bunner i angsten for å være innestengt. Tvinger meg selv på ferie hver sommer, men sliter på hver eneste flytur. Når det gjelder bryllupsreise, har vi tenkt mye på Mauritius, men har nå valgt å slå det fra oss pga lang flytur :-? Kan klare fire-fem timer i fly , men ikke det dobbelte... Jeg har t.o.m bodd i USA, og flydd fram og tilbake dit flere ganger, så det er så j...... irriterende at jeg skal ha det sånn nå. Vet jo at det ikke farlig, men når panikken setter inn, er det ikke lett å tenke rasjonelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 16. april 2004 #20 Del Skrevet 16. april 2004 hei kverula.. jeg har det nøyaktig likedan som deg.. til og med den delen med å ha typen med' date=' at jeg føler han beskytter meg osv.. kjenner jeg blir kvalm bare ved tanken på å sette meg i flyet når jeg leste det du skreiv.. usj.. jeg har flydd mange ganger.. men det er ikke noe kult, tror jeg dør hver gang.. og alle de lydene, jeg sitter faktisk og holder for ørene mange ganger! tenk om motoren slutter å virke, tenk om instrumentpanelet kortslutter, tenk om en fugl havner imotoren, hva om vingen brekker, der er ørten andre fly i luften - lett å kræsje.. hva med bombe ombord?! brann?! det eksploderer! du har jo ingen muligheter til å stikke av, det er jo håpløst.. det er som du sier, man har ingen kontroll.. jeg liker meg på bakken, ferdig med det.. men jeg må fly i sommer [/quote'] Akkurat saann tenker jeg ogsaa...og jeg flyr ofte! Hvertfall ti ganger i aaret! I sommer skal jeg til Jamaica, og det blir nesten ti timer hver vei. Jeg faar skikkelig angst av aa tenke paa den lange flyturen, har aldri floyet saa langt foer og jeg haaper jeg klarer aa slappe av, helst sove (men naar jeg flyr saa er jeg skikkeluig spent og lytter til hver minste lyd og kjenner etter hver minste uvante bevegelse. Jeg tror jeg skal proeve valium, faktisk. Merkelig nok er det den forste halvdelen av turen som er verst, jeg liker faktisk aa lande (selv om det er da mange ulykker skjer!). Jeg pleide aa elske aa fly, men etter en flytur med mye turbulens samt en sterk kaffelukt som jeg plutselig trodde kom fra en brann ombord (jeg reagerer ganske sterkt paa lukter :-? ) saa synes jeg det er ubehagelig aa fly. Men jeg vil ikke la det hindre meg i aa reise, noe jeg synes er veldig spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå