Gå til innhold

USA har lagt ned veto


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Til Tristessa må jeg få si at Willoch er blitt en skikkelig "raddis" på sine gamle dage. Det ble f.eks. ikke opplyst hvilket land som mistet heholdsvis Vestbanken og Gaza til "okkupantene" Hvilket år, og hva som var bakgrunnen til "okkupasjonen"

Kanskje Tristessa kan opplyse sine meddebatanter om dette?

Land-år-bakgrunn. Venter i spenningn.

Deler slettet. Hege (admin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

hadde det vært så ille at planeten går til helvete.

og grunnen til at det kanskje er 100000000000000000 skrive feil

skylles at jeg har dysleksi......men og da vil jeg nok ha skrive feil når jeg er 100....og vist ikke du kan tenke deg at når det er så mye skrive feil er det mest sansynlig at de har dysleksi.

jeg tror ikke jeg sa at usa burde hive seg ut i en krig med india...

mn det jeg sier er vel at de ikke angreper noe land med store hærer-

jaja kanskje det er feil at usa kan ta 100 millioner men kanskje 50 millioner da....

jeg beklager mine skrive feil...men det er vanskelig og ungå det når man har dysleksi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysleksi eller ikke, politikk eller historie har du ikke noe forstand på.

Sjansene for at hele planeten går til helvete er størst når et muslimsk land har og bruker WMD. Hvis en riktig gærning får makten i et av disse landene, og han tar med seg hele jordens befolkning i dragsuget, for Allah,vil han selv komme til paradis.

Den palistinske gutten som hadde en vest med 8Kg sprengstoff på seg, var sikker på at han ville komme til paradis, og ville ha sex med 72 jomfruer. Ser du hvor hjernevasket enkelte er??

http://www.mfa.gov.il/MFA/MFAArchive/2000_...24-Mar-2004.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

du tar feil i mye...en ting jeg hvet mye om historie men det er hovedsakelig Europeiske og Russiske....historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksten i Aftenposten er for så vitt riktig, om enn en take overfladisk og omtrentlig. Da staten Israerl ble opprettet i 1948, ble 700.000 jøder i arabiske land rundt Middelhavet fordrevet og søkte tilflukt i Israel. Se "History in a Nutshell" i innlegg fra meg. Da 6-dagerskrigen var vunnet, stod IDF i Gaza og Vestbanken. Det oppstod et stort flyktningeproblem, og "Palesinaaraberne" ville flykte fra disse områdene. Den daværenede forsvarssjef, Moshe Dayan ba dem om å bli værende.

Mye av dagens konflikt ligger i den beslutningen.

Territoriene ,Gaza og Vestbredden ble tapt i krig som nabostatene startet for å utslette Israel.

http://www.geocities.com/colosseum/loge/77...48/charter.html

Les PLO charter. Dette er uforandret, selv etter Osloavtalen 1 & 2.

På slutten av WW2 ble den tyske befolkning fordrevet fra Østprøysen av den Røde arme og landet tilfalt Polen. Kan Tyslkand idag komme å si: "Vi vli ha Ø.P. tilbake"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

tyskland kan egentlig gjøre krav på det som en gang hvar prøyssen inkludert øst-prøyssen det hvar jo egentlig tysk..men du tar feil Øst-Prøyssen i dag er ikke polsk Øst Prøyssen er Kaliningrad i dag er Russisk men meste parten av det som en gang hvar Prøyssen er i dag polsk borset fra den delen i tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

en ting til...skal man egentlig si hvem som kan gjøre krav da kan jo england gjøre krav på de orginale 13 kolonier i usa som egentlig hvar britisk..glem det jeg sa at tyskland kan gjøre krav på øst prøyssen eller det prøyssen de kan ikke det ingen kan gjøre krav på andre land eller deler av land etter så bare se bort fra det jeg skrev om at de kan gjøre krav de kan ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

År: 1967

Hva: Seksdagerskrigen

Hvorfor: Israels mye-vil-ha-mer-syke? Det er her jeg begynner å irritere meg grønn. Israel ble opprettet for at jødene skulle få sitt eget land, en slags avslutning på sionismen. Før opprettelsen av Israel hadde jøder flyttet til Palestinaområdet, enten fordi de var forfulgte og undertrykte, eller fordi de av religiøse motiver (les: Messias) ville ha "landet" sitt tilbake. Støttetiltak for å kjøpe jord i de aktuelle områdene hadde, så vidt jeg husker, foregått siden tidlig på 1900-tallet. Ergo var det mange jøder i dette området da staten Israel ble opprettet.

Seksdagerskrigen var en krig der Israel okkuperte Golanhøydene (ligger på Syriagrensen, godt strategisk punkt, god utsikt), Vestbredden, Gaza og merkelig nok, Sinaiørkenen (jeg har vanskelig for å finne en god grunn til at dette området var noe jødene hadde krav på. De vandret tross alt i Sinaiørkenen i 40 år som straff for dansen rundt Gullkalven. Tror heller dette har mer med oljeressurser og strategisk område å gjøre... :roll: ).

Hva Willoch angår, har han fått en mer radikal profil de siste årene. Noe jeg er fullt klar over. Jeg trodde bare ikke at han ville gå så hardt ut som han gjorde i sist Standpunkt på NRK.

Tror du jeg er dum, Pedro? Eller har dette noe å gjøre med at jeg er uenig med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tristessa, du glemte et vesentlig puntk: Hvem startet 6 dagerskrigen!

Enhver konfilit om territorium berettiger den angrepne part å forsvare seg. Det er riktig at Israel tok Sinai. De jaget de egypyiske angriperne helt frem til Suezkanalen, og beholdt selvfølgelig Sinai. Golanhøydene er et utmerket utskytningssted for raketter mot Israel.

http://masada2000.org/geography.html Se kart og fotos.

Judea og Samara har altid vært jødisk. Gi meg en grunn til at det skal være Jordansk område.

Gaza tilhørte Egypt for 1967.

Nei jeg tror ikke du er dum, men det skader ikke å fylle på med kunskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Ja, kunnskap er en fin ting. Men jeg synes helt ærlig at du er litt enspora, Pedro. Så enspora at jeg heller henter kunnskap om Israel/Palestina fra andre steder.

Israel startet for øvrig seksdagerskrigen. Og når du sier at Judea og Samara "alltid" har vært jødisk, hva mener du med "alltid" da? Jødene ble fordrevet i år 70 og har vært spredd for alle vinder siden den gang. Er det rett å hevde at schtetls i Øst- Europa ikke skal tilhøre f. eks Litauen, fordi det primært har vært et jødisk område? Judea og Samara er jordansk fordi Jordan simpelthen har klart å holde på områdene, rett og slett. Et av jødenes største problem er å holde på egen suverenitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke England og USA back in the day da de i sin dårlige samvittighet over å ikke ha stoppet holocaust tidligere "ga" jødene staten israel, at ikke de KJØPTE landområdene fra araberne istedet for å TA det. Så gruelig mye billigere det hadde vært, både pengemessig og menneskemessig. Da hadde jo alle kunnet vært happy happy idag. Men neida, her skal det tas og overkjøres. Så sitter de der og krangler og dreper hverandre over en forbaska ørkenfille i årsvis etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier ikke at du er dum, men uopplyst, kunskapsløs, når du hevder at Israel startet 6-dagerskrigen i 1967.

http://focusonjerusalem.com/maproom.html

Flere kart nederst på siden. Det har bodd jøder i området siden tidenes morge. Det har aldri eksistert en palestinsk stat non gamg noe sted. Det var delvis fastboende delvis beduiner i området under diverse herskere. Det Ottomanske riktet ble oppløst i og med WW1. Etter det var det et engesk protektorat.

Se: http://focusonjerusalem.com/ History in a nutshell.

See yea!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

I alle bøker jeg noensinne har lest om temaet, til og med i pensumbøkene mine står det at Israel startet seksdagerskrigen. Hvis du mener noe annet, så får det det heller være.

Kom an, er det noen andre som hevder at Israel ikke startet seksdagerskrigen? Og som kan komme med andre bevis/kilder enn jødepropaganda for å belyse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslebråka, jødene kjøpt land av araberne også. Rotschild kjøpte også land fra Syria, der hvor Golan ligger. Riktig nok noe lenger inne i Syria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg snakket ikke om at jødene kjøpte bittelitt selv, men at england og usa kunne kjøpt et område av passende størrelse, lagde kjøpekontrakt med grunneier etter grunneier, og når de hadde kjøpt alt landet ærlig og redelig så kunne de ha etablert staten israel. Jeg er så lur, kanskje jeg bør bli statsminister i Norge. Det er da mye lurere å unngå konflikt enn å drive med konfliktløsning etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, la oss si at Israel angrep, Libanon, Syria, Jordan, Saudia og Egypt på en gang. Ville det være logisk??? en 5-frontskrig. Er du dum?

http://focusonjerusalem.com/

Sjekk ut map 5, og sett deg inn i sakene.

Jeg gidder ikke å diskutere med deg når du ikke vil ta til deg kunskaper.

Er all sannhet du ikke liker propaganda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Også andre steder ble det kjøpt opp land før FN opprettet Israel. Riktignok av jøder på et mer "privat" nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...