Gå til innhold

Hva har du (anbefaler) liggende i bilen?


Gjest barista

Anbefalte innlegg

Gjest barista

Akkurat kjøpt ny bil, og tenker både på praktiske og kjekke ting å ha i bil.

Har ordnet med:

- Is skrape / snø kost

- GPS

- Startkabler

- Bombrikke

Har sjekket at bilen kom med:

- Vest

- Varseltrekant

- Ekstra dekk, og utstyr til å skifte dekket

Har fått tips, og vurderer å ha en spade i bilen, i tilfelle jeg må skufle, setter meg fast og lignende. Ei venninne foreslo også ett varmt teppe kan være greit å ha, i tillegg til ett liten brannslukningsapparat (noe jeg aldri har tenkt på). En lommelykt kan jo også komme greit med. :-)

Så vil jo gjerne mobil lader også bli kjøpt inn. :-)

Andre forslag mottas med takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skademeldingsskjema - absolutt kjekt å ha hvis det skjer en ulykke så får du skrevet ned alt det viktige med en gang

Multiverktøy - kanskje ikke akkurat denne, men kjekk å ha når du trenger en kniv, en tang, eller noe annet

Lommelykt - ja, de er kjekke å ha, denne fra biltema er liten, får fint plass i handskerommet og sterk når du trenger den

Tauetau - sånn i fall enten du eller noen annen blir plutselig stående langs veien og ikke kommer av flekken (kan skje, er fryktelig kjedelig og enda verre hvis du ikke har noe å taue med)

Startkabler - kjekt å ha, jeg har aldri trengt selv, men har ved et par anledninger blitt spurt om hjelp fra andre

Pledd - ja, enig, ikke bare er det kjekt å ha hvis du trenger å slappe av litt i bilen men hvis det skjer en ulykke så havner gjerne den forulykkede i sjokk og kroppen trekker sammen blodårene, noe som gjør at vedkommende fryser, selv om sommeren

Brannslukkingsapparat - veldig enig med deg i denne

Nødhammer - måtte en aldri trenge dette, men hvis en havner i havet/en sjø, så kan det godt være at batteriet blir kortsluttet og vinduene ikke vil åpne seg, døren er umulig å få opp. Da er dette absolutt kjekt å ha. Eller hvis en er i en eller annen annen form for ulykke og trenger å skjære av seg sikkerhetsselen og komme ut av bilen. (Nødhammeren skrus fast like over sikkerhetsselen så den er lett tilgjengelig hvis det skjer noe)

Jeg har en egen boks som står bak i bilen med alt mulig av diverse ting som er "kjekt å ha". Trenger jeg plassen for å kjøre et eller annet en tur så får boksen stå igjen hjemme. Men ellers er det kjekt å ha stående bak i bilen, så vet jeg hvor jeg har alt hvis jeg trenger noe av det.

Anonym poster: f0a7daadb1a1dbe343eba9805d9a270b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solbriller er kjekt!

Anonym poster: 6cf2eb0f1c2477f6e0c696c578c5aac0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pledd, som noen skriver

Spade

sånn matte man kan legge foran hjulene om man står fast på is

kjeks og vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og om vinteren, en liten sekk strøsand!!!!! :) Har reddet meg nå og da.

Anonym poster: 5be74300c6a0e6b0225c8c0b70fa6bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid våtservietter og et skift til barnet liggende i bilen i tilfelle bilsyke, ikke sikkert det er like relevant for alle, men :)

I tillegg til mobillader har jeg også lader til det trådløse headset'et, samt at jeg har et nødbatteri i tilfelle det skulle skje noe så bilen ikke kan lade og jeg er tom for strøm. (http://www.gadgets-store.no/products/nodbatteri-for-iphone) Sikkert lite trolig, men det KAN jo hende.

Har også en kanne med vindusspylevæske i bagasjerommet etter at jeg gikk tom på fjellet i møkkavær en gang :P

Har også litt strøsand som en over meg nevner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent det samme som nevnt før her, men har også en slik plastikkgreie som man kan blåse luft munn mot munn, vet ikke hva det kalles. Så slipper man å få direkte hudkontakt med folk som blør etc.

Og så har jeg slike enkle papirmasker som man bruker når man pusser noe som støver. Jeg tenker på at hvis jeg blir stående i en tunnel og det brenner- måtte Gud forby, men likevel.

Har også et pledd, som jeg ikke er redd for, og som kan brukes til det meste.

Pluss en liten veske med førstehjelp og smertestillende tabletter, og alltid vann, plastikkhansker og tørkerull!

Herregud, høres ut som jeg skal ut i krigen. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannkost og p-pille! Hehe, plutselig så skal du ikke hjem alikevell :)

Anonym poster: 98a0f5cc1697faaced2601d10dff97d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent det samme som nevnt før her, men har også en slik plastikkgreie som man kan blåse luft munn mot munn, vet ikke hva det kalles. Så slipper man å få direkte hudkontakt med folk som blør etc.

Og så har jeg slike enkle papirmasker som man bruker når man pusser noe som støver. Jeg tenker på at hvis jeg blir stående i en tunnel og det brenner- måtte Gud forby, men likevel.

Har også et pledd, som jeg ikke er redd for, og som kan brukes til det meste.

Pluss en liten veske med førstehjelp og smertestillende tabletter, og alltid vann, plastikkhansker og tørkerull!

Herregud, høres ut som jeg skal ut i krigen. :fnise:

Tenkte det samme.

Det jeg har i min bil er

  • Hjulkryss
  • Startkabler
  • Is skrape
  • Spylerveske (snart tom)
  • Olje
  • Sånn sprayboks man skal bruke om man punkterer (har ikke reservehjul)
  • Hadde en spade men den har jeg pensjonert

Jeg hadde sikkert pakket med pledd/vann og slikt om jeg skulle kjøre kolonne over fjellet. Men til dagligdags kjøring på "brøytet" vei så ser jeg ikke poenget å gå Bear Grylls på hva man har med seg i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det samme.

Jeg hadde sikkert pakket med pledd/vann og slikt om jeg skulle kjøre kolonne over fjellet. Men til dagligdags kjøring på "brøytet" vei så ser jeg ikke poenget å gå Bear Grylls på hva man har med seg i bilen.

Til mitt forsvar så kjører jeg faktisk over fjellet en del ganger i løpet av året. Gjennom flere øde områder og i tunneller. Og jeg har blitt stående i en tunnell en gang, en hel natt i snøvær, så jeg er vel klok av skade. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt forsvar så kjører jeg faktisk over fjellet en del ganger i løpet av året. Gjennom flere øde områder og i tunneller. Og jeg har blitt stående i en tunnell en gang, en hel natt i snøvær, så jeg er vel klok av skade. ;)

Ja, da kan jeg forstå pakker slik du gjør =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare legge til, at det er VIKTIG å ha med varme klær (helst sovepose), samt mat og drikke om man skal på langtur om vinteren.

Det er mange som har dødd på fjellet, fordi de ble ovrasket av snøstorm/satt fast og sto der i mokkasiner og kamelhårsfrakken sin i 25minus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til, at det er VIKTIG å ha med varme klær (helst sovepose), samt mat og drikke om man skal på langtur om vinteren.

Det er mange som har dødd på fjellet, fordi de ble ovrasket av snøstorm/satt fast og sto der i mokkasiner og kamelhårsfrakken sin i 25minus.

Jepp! Det er kjempeviktig. Den gangen jeg blei stående i tunnell, midtvinters, var det flere der som skulle til et bryllup på Vestlandet. De var kledd i finstasen og lakksko. Heldigvis for dem var det et ørlite rom man kunne stue seg sammen på.

Men, vær beredt, som man sier i speideren. Heller ta med for mye klær!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke glem vognkort 1! Og forskringsbevis på veihjelp i tilfelle du må vise det frem hvis du trenger å bli plukket opp av f.eks Viking.

Anonym poster: ae4a89fbf697dbb0a33a5faadebf8a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra spylevæske

Sånn spray som tiner fryste dørlåser

Anonym poster: f1a3ef01682a049177abc6002de15551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis man har skikkelig drittbil, så er en liten hårføner fra jula gull verdt! Bilen min fryser ikke låsen på utsiden, men fryser låsemekanismen på innsiden så døren går ikke igjen, og der hjelper det ikke med spray!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste som er nevnt her. I tillegg verktøy (fastnøkler, pipenøkler, sekskantnøkler, skrutrekkere mm), multispray (smøre/rustløser), multimeter(måle strøm), sikringer, lyspærer, viftereim, takstativ, lastestropper, tau, lesebriller, NAF boken og sikkert mye mer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...