Gå til innhold

Matbudsjett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye bruker dere i mat pr md? Vi flytter sammen og setter opp et lite budsjett og lurer på hvor mye vi skal sette av til mat. Vi er 2 som spiser 2 "normalt" (fisk, pasta, kylling) i ukene, og går en gang i blant ut å spiser på en hyggelig restaurant. Med i blandt er det kanskje gjennomsnittlig 3 ganger pr md (bor ikke akkurat i storbyen med mange gode fristelser).

Vi tenker oss 6000. Er dette mye eller lite?

Anonym poster: e606ecb1af3109091fe18a26acf05636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns 6000 høres normalt ut ut i fra at dere er to, og liker å gå ut innimellom. Bruk en måned på å ta vare på alle kvitteringer på alle utgifter å lag et ut i fra det! Da ser dere hvor mye dere faktisk bruker. I hvert fall når man tar med all snacksen (en sjokolade her, en tyggis der) jeg ble i hvert fall overrasket over hvor mye jeg faktisk brukte!

Jeg lever alene, og som student og har et matbudsjett på ca 1500-2000 i mnd, (men er jo student så får sjeldent unnet meg noe ekstra)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to personer og bruker mellom fem og seks tusen i måneden. Det inkluderer både hjemmelaget mat, og mat på restaurant/café et par ganger i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler akkurat det vi vil, men jeg merker at vi faktisk sparer mye på å handle 1-2 ganger i uken og handle på Kiwi eller Rema 1000 i stedet for Meny. Vi er to og bruker ca. 3000-4000 i mnd. Følger litt med på tilbud og ser på kilopris, men ikke noe vi stresser med. I det budsjettet er alt som man kan kjøpe i dagligvarebutikk med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to og bruker ca 3500-4000 i mnd. Dog kjøper vi ikke kjøtt, for det produserer vi sjøl .

Men i denne summen kjøper vi fisk,kylling og absolutt alt av husholdningsartikler i tillegg (vaskepulver,oppvaskmiddel,deo,tannpasta,shampo,zalo,dorull,ansiktskrem etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte vel ca 3-4000,- når det var bare oss to, nå bruker vi rett over 5000,- men det er da inkludert bleier.

Synes 6000,- høres greit ut når dere skal inkludere restaurantbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er to, har budsjettpost på 5000 kr til mat, husholdningsting fra butikk og bensin. Holder helt fint. Ca 50% bruker vi på faktisk mat, altså 2500 kroner pr mnd. Og vi spiser også godt og variert. Men har fordelen av å kunne handle ofte i Sverige, så kjøtt og kylling er billigere. Synes 6000 høres mye ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg synes 5000 til husholdning og bensin var lite. Da er dere heldige som ikke kjører så mye, også kan handle i Sverige. Jeg sparte mye på de den tiden jeg bodde i Østfold selv.

Ellers, takk for alle informative svar :-). Vi setter inn 6000 den første md å ser hvor langt det bringer oss :-). Høres ut som jeg har tatt i litt mye enn litt lite, og det var egentlig meningen. Takk for hjelpen :-)

TS

Anonym poster: e606ecb1af3109091fe18a26acf05636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å heller ta i litt, så kan dere spare det som blir til overs.

Vi har to barn, men hos oss varierer matbudsjettet fra 4500-6000. Vi spiser veldig sjelden ute da.

Ved å handle lurere og bruke rester (kaste mindre mat) sparer vi en haug med penger i forhold til før.

Det er også nesten sjokkerende hvor mye penger som bare flyr avgårde når man kjøper småting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var to lå budsjettet på mellom 3-4000 kr per måned. Selv bruker jeg rundt 1500-2500 kr per måned på mat.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at "ut og spise" budsjettet og matbudsjettet ikke har noe med hverandre å gjøre.

Du sparer ikke mye på Rema fordi du skal ut og spise 2-3 kvelder i måneden. (max 2-300,-)

Samtidig så kan det å gå ut og spise 2-3 ganger koste alt fra en tusenlapp til flere tusen, avhengig av sted, drikkevarer, og det hele.

Jeg ville foreslå en fast sum til matvarer. Legg inn nok til at dere kan storhandle innimellom, og at dere har råd til å kjøpe om noe kommer på tilbud som er et godt kjøp. Det trenger ikke være et mål at matpotten skal brukes opp hver måned.

Og så kan dere ha egen "konto" (overføre til debetkort etter behov) for "ut og spise" og annen kos.

Her har dere en fast overførsel hver måned, og så kan dere bestemme dere for hva dere vil bruke det til, og når.

Og ha klart for dere hva som handles for "mat-pengene". Om den ene bruker mye drikkevarer eller tobakkvarer eller no sånt, så blir det veldig skakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 7-8000,- pr mnd i mat (inkl alt husholdningsartikler; dopapir, shampoo, tannkrem m.v) til en husholdning på 4. Vi går sjeldent ut å spiser på restaurant.

Endret av Scorpina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...