vaniljeglasur Skrevet 18. mars 2013 #1 Del Skrevet 18. mars 2013 Når jeg er ferdig utdannet, sitter jeg med en årsinntekt på ca 350.000 kr. (regner med det er før skatt) Jeg har da fått studielån på ca 200.000. Jeg har ingen egenkapital slik at jeg kan få tatt opp et relativt "stort" lån. Men hvor ca mye kan jeg låne fra banken uten egenkapital? Jeg bor med samboeren min som har sin egen leilighet og sitter igjen med masse egenkapital. Hvordan gjør vi det når vi skal kjøpe bolig sammen? Evt noen som har erfaring? Hva gjør dere? Eier han eller du mer av boligen? Jeg kommer nok alltid til å ha mindre penger enn han da han tjener relativt bedre enn meg (vært fall 500.000 kr før skatt). Jeg vil ikke betale så mye mer enn han i måneden på huslånet og det er vel dermed ganske vanskelig for meg å få eie halvparten av boligen. Er det forresten lettere å ta opp lån sammen hvis man er gift? Så hva er deres erfaringer, og hva gjør dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #2 Del Skrevet 18. mars 2013 Ta opp lån sammen og begge som eiere. Synes dere burde eie 50/50. Anonym poster: 2aaa2889eeb0805e6778f1e5c2935abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 18. mars 2013 #3 Del Skrevet 18. mars 2013 Vi eier 60/40. Han tjener mer enn meg og det er mer sannsynlig at avstanden kommer til å øke med tiden enn det motsatte. Jeg kunne ikke eid 50% av denne leiligheten uten at det hadde gått såpass hardt utover andre ting at resultatet hadde blitt at vi hadde måttet bo i en mindre leilighet. Syns det funker veldig fint å betale lånet 60/40 mens vi deler andre kostnader 50/50. På den måten betaler han mer inn til fellesen og vi har en mer "likestilt" livsstil nå enn vi hadde hatt hvis jeg måtte betale like mye som han, men hvis det skulle bli slutt får han også mer igjen når vi selger leiligheten og har dermed ikke tapt noe penger på å bo med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #4 Del Skrevet 18. mars 2013 Vi eier 60/40. Han tjener mer enn meg og det er mer sannsynlig at avstanden kommer til å øke med tiden enn det motsatte. Jeg kunne ikke eid 50% av denne leiligheten uten at det hadde gått såpass hardt utover andre ting at resultatet hadde blitt at vi hadde måttet bo i en mindre leilighet. Syns det funker veldig fint å betale lånet 60/40 mens vi deler andre kostnader 50/50. På den måten betaler han mer inn til fellesen og vi har en mer "likestilt" livsstil nå enn vi hadde hatt hvis jeg måtte betale like mye som han, men hvis det skulle bli slutt får han også mer igjen når vi selger leiligheten og har dermed ikke tapt noe penger på å bo med meg. Han sitter igjen med mer, ja, men han betaler også mer i avdrag og renter. Har dere hvert deres lån, eller et felles? Om dere har et felles får du jo fordeler av at han kan betale mer hver måned (i form av antakeligvis bedre rente.) Anonym poster: 9ffd14d3322af337efdcabf6f028d46b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 18. mars 2013 #5 Del Skrevet 18. mars 2013 Han sitter igjen med mer, ja, men han betaler også mer i avdrag og renter. Har dere hvert deres lån, eller et felles? Om dere har et felles får du jo fordeler av at han kan betale mer hver måned (i form av antakeligvis bedre rente.) Anonym poster: 9ffd14d3322af337efdcabf6f028d46b Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Vi har felles lån, og hvordan vi velger å fordele det mellom oss vet for det første banken ikke noe om, og det har da uansett ingen innvirkning på renta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #6 Del Skrevet 18. mars 2013 Jeg og min samboer eier like mye, selv om han har en godt betalt jobb og jeg er uføretrygdet. Så han betaler selvsagt mer enn meg i måneden. Har felles økonomi Anonym poster: 2aaa2889eeb0805e6778f1e5c2935abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 18. mars 2013 #7 Del Skrevet 18. mars 2013 Vi eier 50/50, men tjener også ganske likt og hadde like mye (eller lite, huff) egenkapital da vi kjøpte. Er det forskjell i egenkapital bør eierandel være tilsvarende delt. Den som investerer mest bør også få mest igjen ved verdistigning, men også tape mest ved verditap. Bolig er investering, dog en nokså sikker en i forhold til mange andre ting. Å skjevdele eierskapet gjør jo også at dere har råd til en bedre leilighet enn om dere skulle legge dere på hva du har råd til. Oppussingsutgifter og vedlikehold deles etter samme brøk. Fordi han får mest igjen for det skal han også betale mest. Alle andre faste boligutgifter (husleie, strøm, forsikring osv) deler dere likt. Dere bør låne sammen, for uten EK er det ikke lett å få lån. Så han må bruke sin EK slik at dere får lån. Husk å skrive samboerkontrakt og testament når dere eier leilighet sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #8 Del Skrevet 19. mars 2013 Her hadde jeg mye mer EK, mens han tjener mye mer enn meg. Vi eier 50/50, der han har mer lån enn meg, ellers deles utgiftene likt. Jeg har et studielån jeg betaler på, han har billånet og eier bilen (jeg har ikke førerkort). Vi har ikke felles økonomi, så det vi sitter igjen med etter alle regninger er betalt er til eget bruk. Jeg hadde en ide om at vi kunne ha felles sparekonto, men ble så lei av at alt initiativ rundt økonomi falt på meg at jeg droppet det, bortsett fra ungenes sparekontoer, får være hans problem om han ikke sparer. Så lenge alle regninger blir betalt (og de tar jeg meg av, han fører over penger), får det bli opp til ham. Etter en litt snurt kommentar fra ham om hvor mye som går ut på lønningsdag får han seile sin egen sjø hva økonomi angår (vi er gode venner ellers altså ). Som om ikke jeg har regninger, nesten like mye som ham, og med mye lavere lønn!! Anonym poster: c3dfbe18b8152a9fec45e98758076db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vaniljeglasur Skrevet 21. mars 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 21. mars 2013 Takk for svar dere Hvor mange av dere er gift i tillegg da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 21. mars 2013 #10 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Me hadde litt ulik ek, men større forskjell i lønnsnivå. Me har felles lån, og eig huset 50-50. Me betaler lånet etter lønnsbrøken, i likhet med andre felleskostnader. Husk å fordele renter (og gjeld) på sjølvmeldinga! Vet et eventuelt brudd og salg av hus hadde me kvar tatt vår egenkapital, og deretter fordelt salgsverdi etter lønnsbrøk. Edit: er samboere Endret 22. mars 2013 av *Frida* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #11 Del Skrevet 21. mars 2013 Takk for svar dere Hvor mange av dere er gift i tillegg da? Vi gifter oss til sommeren. Anonym poster: 2aaa2889eeb0805e6778f1e5c2935abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #12 Del Skrevet 21. mars 2013 0 kr. Anonym poster: 1b6372ee814e2e05ecab43d6f0591361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå